|
Autor |
Wiadomość |
Bugalon
Moje A8
Rocznik: 1998
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic 5HP24
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Wojtek
Jeżdzę: D2
Pomógł: 24 razy Wiek: 46 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 789 Skąd: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 2016-08-07, 10:10 [D2 ALL
] Samodzielna dynamiczna wymiana oleju ASB
|
|
|
Porada jest dla tych, którzy przynajmniej raz zrobili juz wymianę statyczną samodzielnie i chcą pójśćo krok dalej próbując dynamicznej wymiany. Do tej wymiany potrzebne są dwie osoby. Jedna osoba nie da rady tego zrobić sensownie. Druga osoba jest potrzebna tylko do odpalania i gaszenia samochodu na naszą komendę więc nawet 10-letnie dziecko wystarczy
1. Potrzebne rzeczy i elementy.
a) Filtr oleju wraz z uszczelką miski olejowej
b) Olej w ilości około 20 litrów (pełna bańka ATF 71141 najlepiej - do kupienia za ok. 480 zl)
c) Płukanka do szkrzyni - ja używałem WYNNS' AUTOMATIC TRANSMISION FLUSH 64401
d) Oring na filtr oleju
e) Korek spustu oleju lub sama jego uszczelka gumowa
f) Oring na dużą śrubę zalewową
g) Oring uszczelniający chłodnicę oleju
h) Wąż igielitowy olejoodporny o srednicy wewnętrznej 10mm - 2 metry
i) Opaska zaciskowa 13-15mm
j) Imbus 5mm (do odkręcenia przewodu przy chlodnicy i korka spustowego oleju)
k) Imbus 17mm (do odkręcenia głównej sruby zalewowej)
l) Klucz torx 27 (niestandardowy - taki jest do srubek miski olejowej w oryginale)
l) Klucz dynamometryczny z zakresem pokrywającym 5-15 Nm
m) Benzyna ekstrakcyjna lub jakiś inny zmywacz do hamulców (odtłuszczacz ogólnie)
n) Uszczelniacz silikonowy (polecam renzosil)
o) Olejnica (pozwalająca wtłoczyć nowy olej do miski olejowej) lub lejek z dlugim przewodem (zeby to zalac z gory ale to tylko dla cierpliwych)
p) Kilka szmat dzielonych na czyste i brudne
q) Pusta butelka litrowa po oleju
r) Baniak lub pojemnik na zużyty olej (około 20 litrów)
s) Lejek (do spuszczenia oleju ze skrzyni i z przelewu do banki ze zuzytym olejem)
t) Sporo rękawiczek takich jak używają w szpitalach (do kupienia w kazdej aptece za pare groszy para) potrzebne minimum 15 par bo będziemy je często zmieniac - czystość jest bardzo wazna.
2. Kolejność działania:
a) Jezdzimy dosc dlugo zanim wjedziemy na kanal/podnosnik. Temperatura oleju w skrzyni powinna byc około 80 stopni zanim przystąpimy do dzialania.
b) Wjezdzamy na kanal/podnosnik, gasimy silnik i odkręcamy korek spustowy w misce olejowej (imbus 5) spuszczając do uprzednio przygotowanej butelki jedynie litr oleju z miski i zakręcamy korek. Butelkę z olejem odstawiamy gdzies zeby jej nie przewrócić i nie rozlac tego oleju dookoła.
c) Odkręcamy kluczem imbusowy 17 dużą śrubę zalewową - nie powinien poleciec olej w ogole, ale jesli cos poleci z otworu zalewowego to przez korek spustowy spuszczamy jeszcze okolo 0,5 litra oleju dodatkowo i zakręcamy ten korek spustowy
d) Olejnicą lub lejkiem z dlugim przewodem zalewowym (tylko dla cierpliwych) wlewamy przez korek zalewowy płukankę do miski olejowej i zakręcamy korek zalewowy (kluczem 17)
e) Odpalamy samochod i przez około 15 minut znęcamy się nad lewarkiem skrzyni biegów (na postoju bez jazdy) przerzucając biegi PRND432. Po kilkadziesiąc sekund w kazdym polozeniu i zmiana polozenia. Po tych 15 minutach gasimy silnik.
f) Odkręcamy korek spustowy z miski olejowej i spuszczamy cały jaki jest w misce do pustej banki 20-litrowej (przez lejek zeby nie narozlewac). Zlewamy również do tej bańki litr oleju, ktory wczesniej zlapalismy w tą litrową butelkę (tej butelki będziemy jeszcze potrzebowac). Zakręcamy korek spustowy.
g) Odkręcamy korek zalewowy i wlewamy olejnicą tyle oleju zeby przez korek zalewowy zaczął przelewać się olej (nie zakręcamy korka zalewowego)
h) Odkręcamy płytę pod silnikiem i dolny przewód olejowy z chłodnicy (imbus 5) w przednim pasie (jest to przewod ktorym skrzynia wyrzuca olej do chlodnicy). Musimy uważać, bo sporo oleju nam z tej chlodnicy wycieknie więc musimy podlozyc tam jak najwięcej szmat i zabezpieczyć otoczenie zeby wszystkiego nie zalać olejem
i) Na przewód z chlodnicy zakładamy wąż igielitowy 10mm i mocujemy go opaską 13-15mm (połączenie musi byc mocne bo cisnienie nam ten wężyk zerwie z przewodu bez zamontowania opaski)
j) Wkładamy drugi koniec wężyka igielitowego do litrowej pustej butelki (po oleju)
k) I tu jest caly początek sekwencji, ktorą będziemy powtarzać. Idea jest taka, ze musimy ze skrzyni wypłukać cały stary olej z wykorzstaniem pompy oleju, ktora jest w skrzyni automatycznej. Jedna osoba (siedząca w aucie) odpala samochód a druga osoba obserwuje poziom zapelnienia butelki (litrowej) i gdy ta butelka jest pełna w 80% musi krzyknąć osobie siedzącej w aucie żeby zgasila silnik. Trzeba uważać, bo pompa oleju w skrzyni jest bardzo wydajna. Napełnienie litrowej butelki trwa kilka sekund więc osoba odpalająca silnik musi byc czujna
l) Zlewamy olej z litrowej butelki (do ktorej pompa wypompowala olej) do bańki 20-litrowej ze starym olejem i zalewamy przez srubę zalewową litr swiezego oleju do miski a pustą litrową butelkę po oleju znów podstawiamy pod końcówkę wężyka igielitowego
m) Znów każemy osobie siedzącej w samochodzie na chwile uruchomić silnik aby wypompowac kolejny litr brudnego oleju i całą procedurę kilkukrotnie powtarzamy.
n) Jednocześnie obserwujemy kolor oleju jaki jest w wężyku igielitowym. Przez pierwsze 5 butelek ten olej będzie ciemny lub nawet czarny. Kroki z podpunktów j) k) l) i m) powtarzamy aż do momentu, w którym w węzyku igielitowym kolor oleju będzie taki sam jak go zalewamy (mamy wtedy pewnosc ze tylko czysty olej w skrzyni biegów nam zostal)
o) gdy w wężyku igielitowym mamy juz tylko czysty olej, odpinamy go od przewodu olejowego ze skrzyni zdejmując jednoczesnie opaskę.
p) wymieniamy oring na przewodzie olejowym i montujemy go powrotnie do chlodnicy
q) spuszczamy korkiem spustowym caly olej jaki mamy w misce, również do beczki ze starym olejem (pomimo tego, ze jest prawie nowy) i zakręcamy oba korki (zarowno zalewowy jak i spustowy)
r) odkręcamy miskę olejową (torx 27). Przy demontazu miski musimy uwazac bo zostalo w niej sporo oleju - zeby nie narozlewać trzeba ją delikatnie na dół opuszczac i zlać resztki oleju do bańki na zużyty olej.
s) odkręcamy filtr oleju (dwie srubki torx 27) i demontujemy filtr. Musimy uwazac bo sporo oleju z filtra poleci nam na dół (na głowę lub do kanalu) wiec trzeba sie na to przygotowac i zabezpieczyc szmatami i podstawic pod spust od razu beczkę ze starym olejem i lejkiem.
t) Zakładamy nowy oring na nowy filtr oleju i montujemy nowy filtr z nowym oringiem dokręcając śrubki filtra oleju siłą 5 Nm
u) Czyscimy miskę olejową i magnesy w misce odtłuszczając jednocześnie miskę i jej krawędzie (na ktore siada uszczelka) benzyną ekstrakcyjną lub innym zmywaczem.
v) Zanim nalozymy na miskę uszczelkę kładziemy na miskę olejową uszczelniacz (reinzosil) ale kładziemy jeden cieniutki paseczek na sroku między otworami w misce i po zewnętrznej stronie otworów (jeden cieniutki pasek dookola). Cieniutki to znaczy o srednicy nie większej niz 1 do 1,5 mm. Uszczelniacz jest potrzebny bo miska na pewno po wczesniejszych wymianach nie jest idealnie rowna i sama uszczelka po prostu nie utrzyma oleju zgodnie ze wszelkimi prawidłami opisanymi w serwisówkach (no chyba ze ktos do wymiany nową miskę sobie kupił to spoko - moze jechac bez uszczelniacza)
w) nakładamy uszczelkę na uszczelniacz bardzo uważnie tak, żeby pokryc otwory w uszczelce z otworami w misce. Uszczelki nie dociskamy jeszcze do miski - kladziemy ja tylko bardzo delikatnie. Bardzo wazne jest, zeby nie przesuwac uszczelki juz po jej nalozeniu zeby nie rozmazac uszczelniacza. Owszem mozna zrobic delikatne korekty ale w niewielkim zakresie. Delikatnie dociskamy uszczelkę do miski.
x) na uszczelkę nalozoną na miskę znow nakladamy uszczelniacz. Po sroku między otworami i po zewnętrznej ich stronie. Taki sam paseczek jak nakladalismy na miskę
y) Zabieramy ze sobą miskę z uszczelką (z uszczelniaczem po obu stronach uszczelki) do samochodu i odkładamy gdzies w pobliżu.
z) Benzyną ekstrakcyjną odtłuszczamy powierzchnię skrzyni biegow do ktorej będziemy montować miskę olejową. Przecieramy też szmatką wszystkie elementy z ktorych moze nam kapnąć olej podczas montazu miski - musimy miec bezwzględnie suchu bo będzie nam cieklo z miski potem
aa) Zakładami miskę olejową przykręcając ją delikatnie 4 srubami (każda śruba w oddzielnym narozniku miski). te 4 sruby dokręcamy po przekątnej czyli pierwsza na wybranym dowolnym rogu a druga dokladnie po przekątnej od ten pierwszej. Trzecia i czwarta podobnie. Wazne zeby srub nie dokręcać bardziej niz tylko "pierwsze załapanie" bo przy dokręcaniu srubek 3 i 4 miska będzie nam chodziła trochę na prawo i lewo a nam zalezy na tym, zeby uszczelniacz ktory mamy na uszczelce miski od gory nie rozmazywal się po płaszczyznie skrzyni.
ab) dokręcamy te 4 srubki do pierwszego delikatnego opory (tyle zeby poczuc pierwszy opór jak dokręcamy tym kluczem torx 27)
ac) dokręcamy pozostale sruby miski (tylko do pierwszego oporu)
ad) dokręcamy pierwsze 4 sruby momentem 10 Nm (tez po przekątnej tak jak na początku przy zalapaniu
ae) dokręcamy pozostale sruby z momentem 10nm.
af) Wkręcamy nowy korek spustowy w miskę (lub dajemy nową uszczelkę), korek zalewowy zostawiamy pusty
Tutaj wazna uwaga - takie uszczelniacze jak reinzosil wulkanizują 24 godziny więc ja osobiscie po zlozeniu calosci zostawiam auto na kanale przynajmniej na te 18 godzin przed zalaniem calosci olejem. Pamiętajcie pośpiech jest zlym doradcą a moja praktyka pokazuje, ze jak sie zaleje od razu olej po takiej akcji to ZAWSZE CIEKNIE. Zatem kolejną część (to co jest ponizej) powinniscie wykonywac następnego dnia.
ag) Olejarką napełniamy miskę olejową dopoki nie przeleje się olej.
ah) Uruchamiamy samochód i dolewamy do miski olejowej olej do momentu w ktorym zacznie się przelewać z otworu zalewowego (samochód pracuje)
ai) Zapinamy Vaga, wchodzimy w moduł skrzyni biegów i sprawdzamy temperaturę oleju w 4 bloku pomiarowym. Temperatura będzie rowna z grubsza temperaturze otoczenia. Samochód ma chodzić, dopóki temperatura oleju nie osiągnie 35-40 stopni. Oczywiście w tym czasie pracujemy lewarkiem zmieniając biegi we wszystkich polozeniach lewarka. Olej będzie się rozszerzal i caly czas nam wyciekał z otworu zalewowego. Jesli w ktoryms momencie przestanie nam wyciekac to musimy go dolac na tyle zeby wyciekal dalej (oczywiscie mowa o sytuacji w ktorej olej ma mniej niz 35 stopni)
ak) jak nam olej wycieka i się nagrzewa to my w tym czasie wymieniamy oring na srubie zalewowej
al) jak olej osiągnie 35-40 stopni to zakręcamy korek zalewowy (powinno się caly czas wylewac z tego otworu więc musimy zakręcać podczas wylewania tego oleju ale tak robi kazdy).
Koniec - mamy dynamicznie wymieniony swieży olej w całej skrzyni |
_________________ Pozdrawiam Bugi
"Diesel jest jak cymbałki dla przedszkolaków. Zaczynasz grać melodię i nagle brakuje Ci skali" |
|
|
|
|
|
|
|
danishow
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: TT 6 Gang
Zasilanie: PB
Imię: Daniel
Jeżdzę: Touareg V8 420KM
Pomógł: 130 razy Wiek: 41 Dołączył: 02 Sty 2015 Posty: 3733 Skąd: Leiningen - DE
|
Wysłany: 2016-08-07, 19:56
|
|
|
No piknie, żeś Pan to zrobił
Bugalon napisał/a: | jak olej osiągnie 35-40 stopni to zakręcamy korek zalewowy (...) KONIEC | W przypadku 5HP19 następnym krokiem jest jeszcze przejażdżka i rozgrzanie oleju w skrzyni do 80 stopni, powrót na kanał/podnośnik, odczekanie aż olej ostygnie do tych 35-40 stopni i ponowna kontrola stanu na pracującym silniku.
A robimy to bo 5HP19 ma dodatkową chłodnicę oleju z termostatem, który otwiera się przy 75 stopniach |
_________________ MOJE A8 - WYDECH |
|
|
|
|
|
|
|
Bugalon
Moje A8
Rocznik: 1998
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic 5HP24
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Wojtek
Jeżdzę: D2
Pomógł: 24 razy Wiek: 46 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 789 Skąd: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 2016-08-08, 05:10
|
|
|
A gdzie ta dodatkowa chlodnica jest i jak ona dziala? Blokuje przeplyw oleju do chlodnicy cieczy zanim sie termostat otworzy? Jak blokuje to nie da rady tej wymiany tak zrobic (bo olej w srodku automatu będzie krążył tylko i lipa - nie będzie jak go wypompować na zewnątrz dopoki olej nie bedzie mial 80 stopni - a wiadomo zalewamy swieży chlodny olej do srodka wiec ten termostat bedzie prawie caly czas zamkniety).
Jak to dziala tak, że obówd na chłodnicę cieczy jest cały czas otwarty a ten termostat odpala tylko jakiś dodatkowy obieg, to nie da rady tej wymiany w ten sposób przeprowadzić w 100% skutecznie. Zawsze zostanie nam troche oleju wlasnie w tej chlodnicy za termostatem. Możemy z gory zalozyc, ze część oleju ktora jest w tej dodatkowej chlodnicy zostanie niewymieniona (nie wiem jaka to ma pojemnosc bo jak z pół litra to wielkiej tragedii nie ma). Zawsze to i tak dużo lepiej niż sama wymiana statyczna. |
_________________ Pozdrawiam Bugi
"Diesel jest jak cymbałki dla przedszkolaków. Zaczynasz grać melodię i nagle brakuje Ci skali" |
|
|
|
|
danishow
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: TT 6 Gang
Zasilanie: PB
Imię: Daniel
Jeżdzę: Touareg V8 420KM
Pomógł: 130 razy Wiek: 41 Dołączył: 02 Sty 2015 Posty: 3733 Skąd: Leiningen - DE
|
Wysłany: 2016-08-08, 20:54
|
|
|
Dodatkowa chłodniczka otwiera się jak olej przekroczy 75 stopni (teoretycznie o ile termostat sprawny), pojemność ma niewielką ...szacuję 250-400 ml. Także nie wpłynie za bardzo na wymianę ale na poziom oleju już tak dlatego trzeba pojeździć, rozgrzać i ponownie sprawdzić stan |
_________________ MOJE A8 - WYDECH |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Prywatność. |
|
|