Strona 1 z 1

[D3 06 3.0TDI ] Wymiana wentylatora chłodnicy -jak?

: 02 lis 2014, 07:05
autor: Endrju_b
Lekki nalot na napinaczy paska wieloząbkowego oraz dziwny dźwięk z okolic grill spowodował że wymieniłem pasek oraz napinacz oraz dwie rolki(tę na napinaczu oraz drugą luźno latająca która dawał efekty akustyczne)
niestety akustyka z okolic grill występuje dalej(równomierne buczenio-bzyczenie) obecne wyraźnie po włączeniu klimy oraz nasilajace się np w momencie naciśnięcia zamykania okien (dociążenie napięciowe samochodu ogólnie rzecz biorąc)
wnioskuje po sprawdzeniu wcześniejszym kompresowa oraz okolic powstawania dźwięku że to wiatrak chłodnicy i teraz pytanie

1)czy to możłiwe aby był tylko jeden wiatrak (silnik ASB) ,na ułatwienia dodam że w szczelinie pomiędzy silnikiem a obudową chłodnicy jest tylko jedno kółeczko z wiatrakiem duze (ani po lewej od wiatraka a tym bardziej od prawej nic nie ma jedynie powierzchnia plastikowa z jakimiś klapkami)

2)jeśłi tylko jeden to czy jest sens płacić ogromną kasę na produkt audi czy kupić bosch po numerze boscha

3)i najważniejsze pytanie: jak to wyciągnąć bez demontażu pasa przedniego ? macie może jakieś instrukcje zweryfikowane w praktyce

dziękuje za pomoc

Re: Wymiana wentylatora chłodnicy -jak?

: 02 lis 2014, 11:16
autor: pebo
Endrju_b pisze:Lekki nalot na napinaczy paska wieloząbkowego oraz dziwny dźwięk z okolic grill spowodował że wymieniłem pasek oraz napinacz oraz dwie rolki(tę na napinaczu oraz drugą luźno latająca która dawał efekty akustyczne)
niestety akustyka z okolic grill występuje dalej(równomierne buczenio-bzyczenie) obecne wyraźnie po włączeniu klimy oraz nasilajace się np w momencie naciśnięcia zamykania okien (dociążenie napięciowe samochodu ogólnie rzecz biorąc)
wnioskuje po sprawdzeniu wcześniejszym kompresowa oraz okolic powstawania dźwięku że to wiatrak chłodnicy i teraz pytanie
Pracujący wentylator wydaje taki lekki dźwięk buczenio-bzyczenia, ale na wszelki wypadek nagraj to i wrzuć filmik.
1)czy to możłiwe aby był tylko jeden wiatrak (silnik ASB) ,na ułatwienia dodam że w szczelinie pomiędzy silnikiem a obudową chłodnicy jest tylko jedno kółeczko z wiatrakiem duze (ani po lewej od wiatraka a tym bardziej od prawej nic nie ma jedynie powierzchnia plastikowa z jakimiś klapkami)
Ad. 1 - na 90% powinny być dwa wentylatory (np. tak mi mówi ETKA), ale możesz to sprawdzić procedurą testową uruchamiając oba wentylatory, poza tym jeśli wleziesz pod auto i zdejmiesz osłonę pod silnikiem, wentylatory będą dość dobrze widoczne.
2)jeśłi tylko jeden to czy jest sens płacić ogromną kasę na produkt audi czy kupić bosch po numerze boscha
Ad. 2 - można upić używkę, najważniejsze są numery, bo nie będzie działać albo będzie wyrzucać błędy.
3)i najważniejsze pytanie: jak to wyciągnąć bez demontażu pasa przedniego ? macie może jakieś instrukcje zweryfikowane w praktyce
Ad. 3 - nie da rady, przód do zdjęcia czyli lampy, nakładka zderzaka i chłodnice. Z chłodnic trzeba będzie spuścić płyn, natomiast czynnika w klimie nie zaczepiasz.

Re: Wymiana wentylatora chłodnicy -jak?

: 03 lis 2014, 01:22
autor: FOSS
pebo pisze:
1)czy to możłiwe aby był tylko jeden wiatrak (silnik ASB) ,na ułatwienia dodam że w szczelinie pomiędzy silnikiem a obudową chłodnicy jest tylko jedno kółeczko z wiatrakiem duze (ani po lewej od wiatraka a tym bardziej od prawej nic nie ma jedynie powierzchnia plastikowa z jakimiś klapkami)
Ad. 1 - na 90% powinny być dwa wentylatory (np. tak mi mówi ETKA), ale możesz to sprawdzić procedurą testową uruchamiając oba wentylatory, poza tym jeśli wleziesz pod auto i zdejmiesz osłonę pod silnikiem, wentylatory będą dość dobrze widoczne.
Konfiguracji wentylatorów było w D3 kilka, 2 duże, 2 z czego jeden duży i jeden mały oraz tylko jeden duży.

Sprawdzać w ETCE to można ale najlepiej robić to po numerze VIN a nie tak tylko ogólnie bo tak ogólnie to różne dziwności mogą wychodzić ;)


Wentylator kupować kierując się numerem oryginału - inny, pomimo łudząco identycznego wyglądu, może nie pracować prawidłowo.

: 03 lis 2014, 09:22
autor: Endrju_b
Sprawdzone w ASO - auto nie przystosowane do haka - ETKA pokazuje tylko jedno śmigło- zatem temat zawężony

Jak w VCDS sprawdzić wiatrak? jakis output test? na których blokach ? prosze o krótką wskazówkę dla raczej amatora vcds-owego
pozdrawiam

Re: Wymiana wentylatora chłodnicy -jak?

: 04 lis 2014, 21:50
autor: pebo
FOSS pisze:Konfiguracji wentylatorów było w D3 kilka, 2 duże, 2 z czego jeden duży i jeden mały oraz tylko jeden duży.Sprawdzać w ETCE to można ale najlepiej robić to po numerze VIN a nie tak tylko ogólnie bo tak ogólnie to różne dziwności mogą wychodzić ;) Wentylator kupować kierując się numerem oryginału - inny, pomimo łudząco identycznego wyglądu, może nie pracować prawidłowo.
Stąd moje przypuszczenie, niestety, nie miałem numeru VIN. Ale z tą wielkością, to taka różnica, że jeden ma 13 łopat a drugi, ten mniejszy 11 - ale na schematach często są rysowane jako duży i mały, gdy tymczasem obudowy mają niemalże identyczne.
A tak przy okazji, jeśli na łopatach wentylatora będą jakieś blaszki - nie usuwać - to wyważenie łopat.

: 05 lis 2014, 08:17
autor: Endrju_b
Tak jak pisałem u mnie jest na pewno jeden który przy włączeniu HVAC (AC) i nagrzaniu auta zaczyna robić zzzzzzzz.... nasila się to jak np próbuje zamknąć już zamknięte okna (tj. naciskać guziki okien i próbować zamknąć gdy sa już zamknięte)
Sugeruje to że podczas dociążenia prądowego dźwięk się nasila.
Niestety nie udało mi się dobrze nagrać tego musiał bym użyć profesjonalnego mikrofonu a nie telefonu a takowego nie posiadam.

Co do moje pytania odnośnie VCDS? Jakieś pomysły jak zrobić test takowego wentylatora z wykorzystaniem vcds?

: 05 lis 2014, 18:52
autor: FOSS
Endrju_b pisze:... co do moje pytania odnośnie VCDS? jakieś pomysły jak zrobić test takowego wentylatora z wykorzystaniem vcds?
W sterowniku silnika albo klimatyzacji - wejść w testy elemenów wykonawczych i przechodząc po kolei przez wszystkie będzie też moment testowania wentylatora.

: 07 lis 2014, 18:07
autor: Endrju_b
już wiem wiatraczek jak na dłoni..
organoleptycznie że problem jest z wentylatorem ... wyje jak włączę klimę do tego nie miarowo (akustyczna wibracja ) oraz jak wyłączę klimę i trochę nagrzeje silnik tez się włącza i daje po d...e
wyłączenie wiatraka (HvAC off lub Econ ON) i jest cisza (wiatrak stoi) jak tylko włączę klimę lub nagrzeje się silnik na tyle że włącza się chłodzenie wiatrakiem zaczyna się wibracja

rozumiem że aby wymienić wiatrak muszę robić jak mówi ElsaWIN czyli
-spuść płyn chłodniczy
-odkręć koła
-zdjąć nadkola
-zdjąć zderzak
-zdjąć chłodnice

Czy może jest jakaś short procedure bez tych rozbiórek???
Pozdrawiam

: 08 lis 2014, 10:40
autor: FOSS
Endrju_b pisze:rozumiem że aby wymienić wiatrak muszę robić jak mówi ElsaWIN czyli
-spuść płyn chłodniczy
-odkręć koła
-zdjąć nadkola
-zdjąć zderzak
-zdjąć chłodnice

Czy może jest jakaś short procedure bez tych rozbiórek???
Pozdrawiam
Do wymiany wentylatora trzeba nie tylko rozebrać przód ale również kompletnie chłodnice bo montowany jest od wewnętrznej strony obudowy chłodnic.

: 08 lis 2014, 20:13
autor: pebo
Procedura bez rozbiórek: lecisz szlifierką kątową po całym przodzie tak jakbyś otwierał groszek konserwowy - ale zakładam, że będziesz ten przód montował ponownie, więc innego wyjścia nie masz, rozkładaj wszystko łącznie z chłodnicami. Klimy zaczepiać nie trzeba - tylko odchylasz na bok. I warto sprawdzić łożyska na napinaczu i rolkach prowadzących paska wielorowkowego - przy zdjętym przodzie masz do nich dobry dostęp.