[D3 ALL ] Component Protection
: 11 mar 2014, 23:05
Na forum pojawiają się magiczne skróty typu CP lub component protection a także różne zaklęcia mniej lub bardziej wtajemniczonych. Ponieważ mam zaplanowaną wymianę modułu komfortu postanowiłem nieco liznąć temat. Poniżej to, co udało mi się znaleźć na stronach:
http://www.a-d-e.pl/produkty/an040__com ... protection
http://www.abritus72.com/vagcp.html
http://www.audi-resource.com/componentprotection.php
Jako część strategii ochronnej, w niektórych modułach w grupie VAG, zastosowana została funkcja nazywana “component protection” (CP). Jest to mechanizm dedykowany zapobieganiu wymian poszczególnych modułów pomiędzy pojazdami, bez wymaganej autoryzacji bazy danych VAG systemem online. Moduły objęte CP wymontowane z jednego auta i zamontowane w innym aucie aktywują “component protection active” DTC (DTC - Diagnostic Trouble Codes) i wtedy posiadają one ograniczoną funkcjonalność (na przykład przerywanie dźwięku z płyt CD). Po usunięciu “component protection active” moduł pracuje w zakresie pełnej funkcjonalności. Ale np. po aktualizacji MMI możliwe jest, że CP uaktywnia się i może powodować problemy ze wzmacniaczem (wzmacniacz Bose może uruchomić tylko jeden kanał audio).
Ochrona komponentu nie była stosowana we wszystkich pojazdach grupy VAG i pierwsze moduły z tą opcją pojawiły się w Audi A4/A5/Q6/A7/A8/Q5/Q7/Allroad
Funkcja CP obecnie funkcjonuje w dwóch rodzajach ochrony komponentu - generacji 1 i generacji 2.
Ochrona generacji 1 jest realizowana w pojazdach A8 2003+.
Generacja 2: w A6/Q7/Allroad 2004+ wykorzystuje się składnik ochrony 2 do większości modułów i tylko niektóre z modułów są chronione z użyciem generacji 1. W tych pojazdach użytkownik posiada możliwość adaptacji przez OBDII bez żadnych ograniczeń w module poduszki powietrznej, liczniku, module komfortu i EZS-Kessy. W wymienionych modułach posiadających component protection (np. DSP, Climate Control) użytkownik może zaadaptować ochronę komponentu tylko jeśli posiada odczytaną pamięć eeprom Gateway (sterownik komunikacyjny) z samochodu, z którego wyjęty był moduł na wymianę. Audi A4/A5/Q7 2007+ W tych pojazdach użytkownik ma możliwość adaptacji licznika
Moduły posiadające CP:
Zmieniarka CD
Moduł SDS
Sterownik MMI
Moduły wzmacniaczy
Moduł identyfikacji kierowcy
Kontrola klimatyzacji
Zestaw wskaźników
Moduły bez ochrony CP:
Moduł radiowy
Radio DAB
Tuner TV
Moduł nawigacji
AMI
Moduły BT
Moduły SAP
Kontroler systemu pomocy przy parkowaniu
Jak usunąć ochronę podzespołów? Oczywiście, oficjalnie jest bardzo proste: nie można. Tylko ASO może go usunąć. ASO podłącza samochód do serwera i nowe części rejestruje w wyposażeniu samochodu jednocześnie usuwając CP (potwierdzenie, że wymieniona część nie jest kradziona).
Wersja nieoficjalna – patrz allegro/internet
Jedna z procedur polega na resecie modułu do stanu fabrycznego oraz adaptacji (przyuczenia) modułu w pojeździe.
Reset do stanu fabrycznego jest możliwy na 3 sposoby:
1) poprzez odczyt modułu przez gniazdo OBDII (dostępne w liczniku, airbag-u, module komfortu, EZS-Kessy),
2) poprzez załadowanie pliku eeprom (dostępne dla airbag i EZS- Kessy),
3) poprzez załadowanie pliku eeprom Gateway z samochodu, z którego wyjęty był moduł na wymianę (gdzie był montowany oryginalnie),
Aby przyuczyć moduł do pojazdu, niezbędne jest posiadanie pliku eeprom Gateway z samochodu, do którego jest instalowana nowa część.
Odczytu eepromu Gateway’a jest możliwy programatorem lub przez OBDII (odczyt przez gniazdo zajmuje zwykle około 3-4 minut, ale wymaga re-flashowania modułu). Jeśli plik gateway został już raz re-flashowany, kolejne operacje przy czytaniu eepromu nie wymaga opcji ‘reflash’. Kiedy eeprom został załadowany, adaptacja component proctection jest zakończona. Jeśli ten krok został ukończony poprawnie, moduł powinien działać w pełni swojej funkcjonalności.
Oczywiście, są to rozważania czysto teoretyczne a nie poradnik. Osobiście jeszcze tego nie przetestowałem i na mój skromny gust w domowych warunkach jest to trudne do osiągnięcia - przede wszystkim wymaga odpowiedniego sprzętu i wiedzy. Temat traktuję jako ciekawostkę - lubię wiedzieć jak działa to, z czego korzystam prawie na co dzień. Wiem, że na forum są osoby, które posiadają bardzo bogate doświadczenie i wiedzę w tym temacie, zatem zapraszam do wypowiadania się. Temat można dowolnie modyfikować ku ogólnemu pożytkowi klubowiczów - w tej materii oddaję się w ręce moderatorów.
http://www.a-d-e.pl/produkty/an040__com ... protection
http://www.abritus72.com/vagcp.html
http://www.audi-resource.com/componentprotection.php
Jako część strategii ochronnej, w niektórych modułach w grupie VAG, zastosowana została funkcja nazywana “component protection” (CP). Jest to mechanizm dedykowany zapobieganiu wymian poszczególnych modułów pomiędzy pojazdami, bez wymaganej autoryzacji bazy danych VAG systemem online. Moduły objęte CP wymontowane z jednego auta i zamontowane w innym aucie aktywują “component protection active” DTC (DTC - Diagnostic Trouble Codes) i wtedy posiadają one ograniczoną funkcjonalność (na przykład przerywanie dźwięku z płyt CD). Po usunięciu “component protection active” moduł pracuje w zakresie pełnej funkcjonalności. Ale np. po aktualizacji MMI możliwe jest, że CP uaktywnia się i może powodować problemy ze wzmacniaczem (wzmacniacz Bose może uruchomić tylko jeden kanał audio).
Ochrona komponentu nie była stosowana we wszystkich pojazdach grupy VAG i pierwsze moduły z tą opcją pojawiły się w Audi A4/A5/Q6/A7/A8/Q5/Q7/Allroad
Funkcja CP obecnie funkcjonuje w dwóch rodzajach ochrony komponentu - generacji 1 i generacji 2.
Ochrona generacji 1 jest realizowana w pojazdach A8 2003+.
Generacja 2: w A6/Q7/Allroad 2004+ wykorzystuje się składnik ochrony 2 do większości modułów i tylko niektóre z modułów są chronione z użyciem generacji 1. W tych pojazdach użytkownik posiada możliwość adaptacji przez OBDII bez żadnych ograniczeń w module poduszki powietrznej, liczniku, module komfortu i EZS-Kessy. W wymienionych modułach posiadających component protection (np. DSP, Climate Control) użytkownik może zaadaptować ochronę komponentu tylko jeśli posiada odczytaną pamięć eeprom Gateway (sterownik komunikacyjny) z samochodu, z którego wyjęty był moduł na wymianę. Audi A4/A5/Q7 2007+ W tych pojazdach użytkownik ma możliwość adaptacji licznika
Moduły posiadające CP:
Zmieniarka CD
Moduł SDS
Sterownik MMI
Moduły wzmacniaczy
Moduł identyfikacji kierowcy
Kontrola klimatyzacji
Zestaw wskaźników
Moduły bez ochrony CP:
Moduł radiowy
Radio DAB
Tuner TV
Moduł nawigacji
AMI
Moduły BT
Moduły SAP
Kontroler systemu pomocy przy parkowaniu
Jak usunąć ochronę podzespołów? Oczywiście, oficjalnie jest bardzo proste: nie można. Tylko ASO może go usunąć. ASO podłącza samochód do serwera i nowe części rejestruje w wyposażeniu samochodu jednocześnie usuwając CP (potwierdzenie, że wymieniona część nie jest kradziona).
Wersja nieoficjalna – patrz allegro/internet
Jedna z procedur polega na resecie modułu do stanu fabrycznego oraz adaptacji (przyuczenia) modułu w pojeździe.
Reset do stanu fabrycznego jest możliwy na 3 sposoby:
1) poprzez odczyt modułu przez gniazdo OBDII (dostępne w liczniku, airbag-u, module komfortu, EZS-Kessy),
2) poprzez załadowanie pliku eeprom (dostępne dla airbag i EZS- Kessy),
3) poprzez załadowanie pliku eeprom Gateway z samochodu, z którego wyjęty był moduł na wymianę (gdzie był montowany oryginalnie),
Aby przyuczyć moduł do pojazdu, niezbędne jest posiadanie pliku eeprom Gateway z samochodu, do którego jest instalowana nowa część.
Odczytu eepromu Gateway’a jest możliwy programatorem lub przez OBDII (odczyt przez gniazdo zajmuje zwykle około 3-4 minut, ale wymaga re-flashowania modułu). Jeśli plik gateway został już raz re-flashowany, kolejne operacje przy czytaniu eepromu nie wymaga opcji ‘reflash’. Kiedy eeprom został załadowany, adaptacja component proctection jest zakończona. Jeśli ten krok został ukończony poprawnie, moduł powinien działać w pełni swojej funkcjonalności.
Oczywiście, są to rozważania czysto teoretyczne a nie poradnik. Osobiście jeszcze tego nie przetestowałem i na mój skromny gust w domowych warunkach jest to trudne do osiągnięcia - przede wszystkim wymaga odpowiedniego sprzętu i wiedzy. Temat traktuję jako ciekawostkę - lubię wiedzieć jak działa to, z czego korzystam prawie na co dzień. Wiem, że na forum są osoby, które posiadają bardzo bogate doświadczenie i wiedzę w tym temacie, zatem zapraszam do wypowiadania się. Temat można dowolnie modyfikować ku ogólnemu pożytkowi klubowiczów - w tej materii oddaję się w ręce moderatorów.