FOSS pisze:Na to co piszesz jakoś nie widziałem nigdy żadnego przepisu :shock: możesz coś przytoczyć :?:
Boczne szyby tylne mają dokładnie ten sam atest i te same wymagania (bezpieczeństwo pasażerów siedzących z tyłu) a jednak na nie dostajesz atest po przyciemnieniu folią - to trochę burzy logiczny porządek zasad które opisujesz.
A Policja zawsze argumentuje przepuszczalnością światła - jeszcze nikt nigdy nie dyskutował ze mną nt. utraty właściwości szyby oklejonej folią chociaż moje A8/S8 to nie pierwsze auta w których szyby mam tak przyciemnione... i nigdy nie straciłem dowodu rej.
To że Policjanci na których trafiałeś nie zatrzymali Ci dowodu rejestracyjnego nie znaczy, że możesz mieć przyciemnione szyby.
To nie forum prawne a poświęcone Audi A8, jeśli mi nie wierzysz to ja na siłę nie będę nikogo przekonywał.
Jeśli szukasz przepisów dotyczących jest ich wiele: poniżej masz temat temu poświęcony (jeden z wielu).
http://www.ifp.pl/index.php?name=PNphpB ... ianie+szyb
Ja przepisów nie ustalam, uważam że powinny być co jakiś czas aktualizowane i dostosowywane wraz z rozwojem techniki i coraz to nowszymi pojazdami i gadżetami. Niestety jest jak jest i rozmawialiśmy o przepisach a nie praktyce. W praktyce wielu policjantów nie zatrzymuje dowodów rejestracyjnych bo przymykają na to oko, a pewnie jeszcze większość z nich nie ma pojęcia które dokładnie przepisy to regulują.
Niestety z praktyki wiem, że nawet najjaśniejsza-praktycznie bezbarwna folia nie przechodzi testu na przepustowość światła. Jeżeli kogoś dokładnie interesują przepisy to odsyłam do lektury:
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Dział III
Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem
Rozdział 1
Warunki ogólne
5. Szyby pojazdu:
1) nie powinny dawać ostrych odprysków w razie rozbicia; przednia szyba powinna zapewnić kierowcy pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, a w razie rozbicia - zapewniać jeszcze dostateczną widoczność drogi;
2) powinny być umocowane w taki sposób lub sporządzone z takiego tworzywa, aby w razie konieczności istniała możliwość wyjścia na zewnątrz pojazdu co najmniej przez jeden otwór okienny z każdej strony pojazdu
3) powinny być ocechowane w miejscu widocznym z zewnątrz pojazdu; przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1968 r.;
4) przednie powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%;
5) nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego.
Wyposażenie
§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e";
2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;
3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;
4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;
5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
2. Przepis ust.1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.
3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
[ Dodano: 2010-04-22, 23:01 ]
to też warto poczytać.
Kraków 26. 03. 2003 r.
INSTYTUT TRANSPORTU
SAMOCHODOWEGO
Pan Dyrektor dr inż. Leszek Turek
al. Jagiellońska 80
03-301 WARSZAWA
W odpowiedzi na pismo L.dz. ITS/ZDO/1777/587/2003 przedstawiamy
nasze stanowisko sprawie homologacji oraz przyciemniania szyb samochodowych:
Dotychczas zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa szyb jako elementów wyposażenia pojazdów silnikowych tj. Rozporz. Min.Transp. i Gosp. Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz.432) § 10 i Żal. 3 oraz Rozporz. Rady Min. z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie wykazu wyrobów, mogących stwarzać zagrożenia albo służących ochronie lub ratowaniu żyda, zdrowia lub środowiska podlegających obowiązkowi certyfikacji na znak bezpieczeństwa i oznaczania tym znakiem oraz wyrobów podlegających obowiązkowi wystawiania przez producenta deklaracji zgodności (DZ.U. z dnia 28 stycznia 2000 r. Nr 5 póz 53) jest Regulamin homologacji Nr 43 ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej) ONZ, przyjęty przez Polskę, Uchwałą Rady Ministrów Nr 97/93 (niepublikowana).
Homologacji udziela Ministerstwo Infrastruktury na podstawie badań i wniosku Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, który jest jednostką notyfikowaną w zakresie badań szyb samochodowych. O homologację może ubiegać się wyłącznie producent szyb samochodowych i to w dowolnym kraju, który jest sygnatariuszem porozumienia (R43 ECE) niezależnie od miejsca w którym szyby są produkowane. Homologacje europejskie są honorowane we wszystkich krajach, które to porozumienie podpisały.
Każda szyba posiadająca homologację musi być trwale oznaczona znakiem, którego wzór jest załącznikiem do homologacji i który powinien mieć wygląd np.
E20 - oznacza, że homologacji udzielono w Polsce.
Dla szyb nie będących w polu widzenia kierowcy, posiadających przepuszczalność światła w zakresie widzialnym poniżej 70% a (przyciemnionych fabrycznie folią z tworzywa sztucznego lub wykonanych ze szkła barwionego w masie) wymagane jest oznaczenie:
Znak V nad znakiem homologacji oznacza właśnie, że szyba ma przepuszczalność mniejszą niż 70 %.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 -11-1999 r. (dz.u. Nr 5 s.201 w grupie asortymentowej wyrobów ze szkła i ceramiki szlachetnej) wymieniony jest właśnie Regulamin Nr 43 ECE ONZ, jako obowiązujący dla szyb samochodowych klejonych i hartowanych. Aktualnie nie ma obowiązku znakowania szyb samochodowych znakiem bezpieczeństwa „B". Odstąpiono od tego już dość dawno między innymi ze względu na brak możliwości badania i oznakowania szyb sprowadzanych jako części zamienne z innych krajów europejskich oraz byłoby to niezgodne z zawartym porozumieniem międzynarodowym.
Oddzielne zagadnienie stanowi modne ostatnio przyciemnianie szyb samochodowych foliami samoprzylepnymi. Folie te stanowią jakby uzupełnienie homologacji (o ile nie są nanoszone przez producenta szyb stosownie do odpowiedniej homologacji). Przyciemnianie szyb jest dopuszczalne w miejscach niemających wpływu na pole widzenia kierowcy z obowiązkiem ich oznakowania pkt 9.1.4.2 ^ Regulaminu R43 ECE. (W zasadzie dotyczy to szyb tylnych drzwiowych i tylnej ogrzewanej w samochodach osobowych oraz szyb bocznych, dachowych i tylnych w autobusach). Szyby przednie muszą mieć przepuszczalność światła w zakresie widzialnym 75% a szyby boczne w polu widzeń 180° do przodu muszą posiadać przepuszczalność światła co najmniej 70%. Szyb przednich - czołowych (windscreen) nie wolno poddawać żadnej dodatkowej obróbce, gdyż każda zmiana w konstrukcji wymaga rozszerzenia homologacji. Co do szyb bocznych drzwiowych przednich problem stanowi jednak brak możliwości pomiaru przepuszczalności światła podczas kontroli drogowej a nawet w stacji diagnostycznej. Wprowadzono zatem (częściowo wzorem niemieckim) obowiązek rejestracji firm świadczących usługi w zakresie przyciemniania szyb samochodowych foliami, a folie przyciemniające zostały przebadane na zgodność z wymaganiami regulaminu R43 ECE przez importerów tych folii w trybie zleconym Instytutowi Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie Szyby samochodowe przyciemniane foliami powinny mieć dodatkowe oznakowanie (najlepiej w pobliżu znaku homologacji) o wyglądzie: R43-OOXXX-ISiC, gdzie OOXXX oznacza prowadzony przez Instytut numer rejestru firmy świadczącej usługę. Właściciel samochodu powinien też otrzymać stosowne zaświadczenie od firmy przyciemniającej szyby. Przykład zaświadczenia o instalacji folii. Nie jest to jednak wzór znormalizowany, a jedynie zalecany. Dopuszczalne są inne formy zaświadczeń zawierające co najmniej wymienione niżej dane i w formacie wielkości typowej dla dokumentów (me kserokopia świadectwa z badań ISiC-formatu A4) ten na dzień 14 lipca 2002 r. oznacza numerację 0101 do 0350. Rejestr ten umożliwia identyfikację firmy, rodzaju folii i jej przepuszczalności np. w przypadku sporu sadowego.
Przebadano grupę szyb z foliami dla czterech importerów: „Warsfoll z Warszawy (folie typu Armorlite, Sun Gard/Glas Gard, dla firmy „Dyskret" z Poznania (folie typu Bruxsafoll, SL-Lumar, dla firmy „3M" z Łomianek k. Warszawa (folie typu Panther), dla firmy JBOBF z Łodzi (folie importowane z Taiwanu), dla firmy Laskowski Tuning z Zielonej Góry (folie holenderskie) oraz dla firmy Technicolor z Zielonej Góry (na metodę napylania próżniowego powłoki z TiOz. Obecnie w fazie badań znajdują się folie niemieckie firmy CARTEC. Firmy współpracujące z importerami powinny uzyskać zgodę na przytoczenie wyników badań folii oraz otrzymać od importera kopię raportu z badań. Nadmienić należy, że inne folie (np. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich) nie są w Polsce przebadane a certyfikaty w języku angielskim nie są wystarczające.
Przednie drzwi boczne mogą być oklejane w celach antywłamaniowych foliami bezbarwnymi oraz o stopniu przyciemnienia zachowującym przepuszczalność światła minimum 70%.
Wszystkie inne, przebadane folie mają przepuszczalność światła poniżej 70% i jako takie nie mogą być montowane na szybach bocznych w polu widzenia kierowcy. Mogą zdarzać się przypadki niedozwolonego przyciemniania szyb przednich drzwiowych „na wyraźne życzenie" klienta, który powinien być uprzedzony o możliwości zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Firma wykonująca taką usługę powinna we własnym interesie ten fakt odnotować w dokumentacji wykonania usługi i nie oznaczać tych szyb własnym numerem rejestru firmy. Jednocześnie informujemy, że dopuszczalność stosowania szyb w pojazdach silnikowych w miejscach niemających wpływu na pole widzenia kierowcy jest wzorem regulaminu R43 EKG ONZ utrzymana w dyrektywach Unii Europejskiej nr 89/173/EEC oraz nr 92/22/EEC z 31.03.92.. (Informacje w tej sprawie wraz z wykazem firm wpisanych do rejestru umieszczone zostaną na naszej stronie internetowej.
Istniejące rozwiązania prawne, stanowią próbę objęcia nadzorem rozwijającej się żywiołowo działalności związanej z przyciemnianiem szyb samochodowych oraz z zachowaniem bezpieczeństwa oszkleń samochodowych.
W sprawie opracowania i produkcji urządzenia (najlepiej przenośnego) do pomiaru współczynnika przepuszczalności światła w zakresie widzialnym jesteśmy w kontakcie z firmą Aparatura Pomiarowa i Analityczna Paczkowo, ul Średzka 15 oraz Delta Tech Electronics - Jasło ul.Pigonia 23. Nadmieniamy, że sprawa nie jest łatwa ze względów technicznych i na dzisiaj można spodziewać się oferty na urządzenie nie wymagające współpracy z komputerem, którego szacunkowa cena netto wynosiłaby około 3000 PLN.Ponieważ sprawą interesuje się również Marcin Flieger z Zarządu Ruchu Drogowego KG Policji zmierzamy do uzyskania przyrządu tańszego dla szerszego wyposażenia patroli RD Policji.
Kierownik Działu Badań Wyrobów Szklanych
mgr inż. Tadeusz Tarczoń
Podpisano
Z-ca Dyrektora ISiC
Dyrektor Oddziału Zamiejscowego w Krakowie
inż. Władysław Kapera
Na marginesie zatrzymanie dowodu rejestracyjnego nie jest karą a czynnością administracyjną polegającą na przymuszeniu użytkownika pojazdu do usunięcia usterki. Możesz się z tym FOSS nie zgadzać, ale na każdej stacji diagnostycznej (bez znajomości oczywiście) auto z naklejoną folią nie przejdzie przeglądu, bo nie ma atestu i nikt ci nie da atestu na fabryczną szybę oklejoną folią. Nasze A8 fabrycznie mają folię w szybach, ale posiadają na ten patent atest- homologację i dlatego są dopuszczone do ruchu.
Reasumując, jeśli znajdziesz firmę, która oklei Ci fabryczną szybę i da Ci na to atest czyli po naklejeniu tej folii na szybę spełnia ona wszystkie warunki techniczne łącznie z przepustowością światła to wtedy masz 100% legalne szyby - życzę powodzenia.