Strona 1 z 3

[D2 97 4.2PB ] Wymiana wiskozy i łożyska wiska

: 22 lip 2009, 23:32
autor: dice111
Wymiana sprzęgła wiskotycznego + jego łożyska.

Potrzebne narzędzia:
- klucz płasko-oczkowy 10
- przedłużana nasadka 13
- nasadka 13
- klucz płaski 32
- klucz sześciokątny 5
- mocny i przynajmniej pół metra długi klucz nasadowy
- pięciokilowy młotek
- kawał sztyla

Tytułem wstępu, najlepiej byłoby zdemontować przód, ale nie jest to konieczne.

1. Wpierw należy poluzować nakrętkę visca. W tym momencie przydaje się przyrząd specjalny, którym blokujemy koło pasowe umieszczając bolce w otworach koła (nie znalazłem) lub też klucz podobny do łańcuchowego klucza do filtra oleju (koszt ok. 70zł - nie kupiłem). W moim przypadku do miana przyrządu specjalnego awansowała łopata :mrgreen: Jej sztylem naciskamy na pasek wielorowkowy bliżej koła napędu visca, a druga osoba uderza młotkiem w płaską 32 osadzoną na nakrętce sprzęgła. Tu uwaga, bo nakrętka ma lewy gwint, więc odkręcamy ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Po liikukrotnym zastosowaniu udaru powinna puścić.

2. W dalszej kolejności odkręcamy 10 dwie śruby trzymające elektrowentylator i wyciągamy go na bok. Potem odkręcamy kolejne dwie 10 mocujące tunel prowadzący wentylatora visco (jedna ukryta pod wlotem powietrza do filtra - trzeba go wypiąć z pasa przedniego). Odkręcamy do końca visco i całość wyjmujemy z auta (idzie trochę ciężko, ale da się wymanewrować).
Obrazek

3. Luzujemy trzy 10 mocujące koło pasowe od łożyska.

4. Przedłużoną 13 nakładamy na ramię napinacza hydraulicznego paska micro i ciągnięmy tak, jakbyśmy odkęcali. Druga osoba ściąga pasek z koła.

5. Odkręcamy do końca koło pasowe.

6. Odkręcamy trzy imbusy 5 mocujące łożysko do obudowy rozrządu i wybijamy je (wystarczy młotek i wkrętak).
Obrazek

7. W imadle luzujemy 13 trzymającą po kupie łożysko z osią koła pasowego i wybijamy ją.
Obrazek

Kołnierz bez łożyska:
Obrazek

Z nowym łożyskiem
Obrazek

8. Odkręcamy trzy imbusy 5 mocujące śmigło do visca.


Montaż wszystkiego to odwrotność powyższego.

WAŻNE!
Po zamontowaniu nowego sprzęgła nie dokręcamy go na siłę! Dokręca sie samo przy pracującym silniku. Nie uruchamiamy również zaraz po montażu silnika. Trzeba odczekać aż wiskoza się ustabilizuje. Najlepiej niech sobie auto poczeka do następnego dnia.

Obrazek

: 07 sie 2009, 14:30
autor: tutenhamon
Wiedza się przyda na ten temat.

: 11 sie 2009, 21:17
autor: Paoo
Jak dobrze ,że sa ludzie ,którzy chcą się podzielić wiedzą i jeszcze ją ilustrują.Pozdro!!!

: 16 sty 2010, 16:59
autor: mmd317
Kolego dice111 gdzie kupiles to lozysko wymieniajac rzorzad chcialem wymienic to lozysko ale nigdzie nie moglem go zamowic a w ASO mialo by kosztowac 1200zl . Przy wymianie rorzadu wymienilem takze lozysko od pompy oleju ktore wyglada identycznie. Wiec moje pytania to : czy lozysko od pompy oleju jest takie same jak lozysko od viso jaka jest cena tego lozyska. Cena lozyska do pompy to ok 350zl

: 16 sty 2010, 17:14
autor: pioter
Jak wymieniałem rozrząd to łożysko kupowałem w intercarsie , to samo łożysko jest w VW LT montowane.

: 26 sty 2010, 20:23
autor: 123mielony
pioter pisze:Jak wymieniałem rozrząd to łożysko kupowałem w intercarsie , to samo łożysko jest w VW LT montowane.
Kolego Pioter od którego LT to łożysko,jaka cena tej radości Ci wyszła.

: 26 sty 2010, 20:32
autor: pioter
Muszę sprawdzić ale to dopiero jutro jak będzie otwarty intercas - znajomy poda mi cenę . Spytaj też kolegę dice111 , coś mi się wydaje że może takie coś załatwić.
znalazłem takie
http://www.allegro.pl/item895140538_loz ... _nowe.html
w intercarsie ok 280zł powiedzieli.
To jest numer : 077 115 136A

: 29 sty 2010, 22:04
autor: mmd317
Kolega dice111 juz mi odsprezedal nowke za atrakcyjna cene. A na zdjeciach wyglada identycznie jak to od pompy oleju

: 08 lip 2010, 15:11
autor: dardzi
A ja z podziękowaniem dla dice111 !
Właśnie wymieniłem swoje wisko ( bez łożyska ) i faktycznie zajęło mi to 15 min.
Bez patentu z łopatą .... do rozebrania jest połowa samochodu ;)

pozdro
D

: 25 lip 2010, 01:09
autor: artekk
dice111

u mnie wisco również wymienione - dzięki za opis :) chyba jesteś liderem na forum w opcji "pomógł" :)

: 03 sie 2010, 20:54
autor: tomekzabrze
jesli chodzi o te lozysko to jesli na hurtowniach czy w sklepach nie beda mieli faga cos kolo 200zl kosztuje to najtanije podjechac do seriwsu koszt 272zł bez raatu z rabatem kolo 240zl jak poprosicie ladnie :)

: 05 sie 2010, 20:11
autor: Mucholejkolator
Dzięki dice111, ja też skorzystałem,ale chciałbym wtrącić jedną rzecz od siebie odnośnie odkręcania nakrętki sprzęgła, bo widocznie z początku robiłem to inaczej niz wszyscy którym sie udało odkręcic od razu. To tak dla wiadomości ogółu, jak by ktoś robił to błędnie tak ja na początku.
Chodzi mi o technikę udaru:
dice111 pisze:Jej sztylem naciskamy na pasek wielorowkowy bliżej koła napędu visca, a druga osoba uderza młotkiem w płaską 32 osadzoną na nakrętce sprzęgła. Tu uwaga, bo nakrętka ma lewy gwint, więc odkręcamy ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Po liikukrotnym zastosowaniu udaru powinna puścić.
Precyzując, nakrętka nie puści jeśli będziemy uderzać młotkiem w klucz wzdłuż linii zewnętrznego okręgu "kreślonego" przez klucz. Wektor siły musi być skierowany w większości w dół i trochę w bok. Bardzo podobnie jak byśmy próbowali odkręcić ją przecinakiem i młotkiem. Niestety łożysko wtedy po dupie dostaje, ale nie wyjścia (dlatego najlepiej z łożyskiem mienić). Nawet sztyla nie trzeba mocno do paska przyciskać a młotek może być i 0,5 kilowy :-D
No i oczywiście jak chcemy wymienić same wisko bez łożyska to nie trzeba odkręcać elektrowentylatora.
Ja założyłem oryginał Beru hella (450 zł na alledrogo, w ASO 980 zł) bo podobno podróby rzężą itd...
Pozdro ewrybadry

: 15 gru 2010, 14:14
autor: MotoRider
ja właśnie zakupiłem łożysko wiska od kolegi dice111 i polecam zakupy u niego :) nie dość że tanio to jeszcze szybko wysłał. Naprawde polecam tego użytkownika :mrgreen: (bez wazelinki) hehe

: 21 lis 2011, 19:42
autor: wrowojtek
Witam
Czy to łożysko pasuje do silnika 3,7

: 21 lis 2011, 21:44
autor: pioter
Tak.