Strona 1 z 2

[D3 ALL ] Próba reanimacji nagrzewnicy tylnej

: 21 paź 2016, 21:15
autor: byku
Problem zapewne znany wszystkim posiadaczom A8:
00065 - Rear Left Footwell Heater (Z42) / 00066 - Rear Right Footwell Heater (Z43)
012 - Electrical Fault in Circuit


Czy komuś udało się ustalić co konkretnie pada w tych grzałkach? Zdążyłem zauważyć, że są one znacznie bardziej skomplikowane niż zwykła opornica. Doszedłem do takiego etapu:
Obrazek
Obrazek

Z płytki wyszarpałem 4 radiatory i 4 tranzystory BTS 333. Co prawda grzałem żywicę lekko opalarką, ale i tak wyszły podejrzanie łatwo, nie uszkadzając przy tym płytki drukowanej, stąd moje podejrzenie, że główną przyczyną są zimne luty. Te natomiast mogą być spowodowane używaniem w tamtych czasach bezołowiowego stopu lutowniczego (patrz norma RoHS i efekty w postaci RRoD na wczesnych Xbox-ach 360 z tego samego okresu co A8 D3).

Tranzystory okazały sie sprawne, prosty tester wykrywa je jako NPN, ale wg specyfikacji z netu jest to N-MOSFET. Niestety skończyły mi sięgrzałki do dalszych eksperymentów, a ta jest zbyt zmasakrowana.

: 21 paź 2016, 21:36
autor: drago_o
Oplaca sie baeic jak za mniej niz 100zl mozna kupic sprawna uzywke?

: 22 paź 2016, 02:24
autor: byku
Myślę, że tak, bo znalezienie sprawnej sztuki na rynku wtórnym graniczy z cudem. Dotychczas na 4 kupione grzałki musiałem 4 odesłać. A cena nowej może by była do zaakceptowania gdybym jeździł z tyłu, a nie jako kierowca.

[ Dodano: 2016-10-22, 02:24 ]
Pełen sukces! Wygrzebałem drugą nagrzewnicę, która zgłaszała podobny błąd (z tym, że 'intermittent'). Tranzystorów jest łącznie 5, po przelutowaniu wszystkich błąd przestał powracać, a grzałka robi się gorąca jak tylko włączę ogrzewanie. Cała operacja łącznie z montażem zajęła mi około 3 godzin, nie trzeba wcale dłubać całej żywicy tak jak to pokazałem na początku na zdjeciach. Postaram się wrzucić wkrótce jakiś opis ze zdjęciami.

: 22 paź 2016, 08:18
autor: panton
jeżeli to byłaby faktycznie przyczyna (chociaż wydaje się zbyt piękne) to byłbyś pierwszy w kraju.... <brawo> polataj trochę by zobaczyć czy po kilkunastu odpaleniach błąd nie wróci <hmm>

ja trzymam mocno kciuki bo 90% aut na tym forum ma ten błąd a używki tak jak napisałeś są w tym samym stanie co te padnięte
za komplet nowych płaciłem tysiaka z haczykiem więc uratowanie padniętych za (100-200zł) to dobry deal tym bardziej, że demontaż/montaż tego to 2min

: 22 paź 2016, 19:23
autor: byku
Dorwałem dziś kolejne dwie używki, oczywiście w stanie agonalnym. Bilans całej operacji:
- 2 naprawione już śmigają w aucie :)
- 1 zmasakrowana w ramach nauki
- 1 nie udało się naprawić (jeszcze z nią powalczę)

Sposób naprawy polega na demontażu wszystkich 5 radiatorów i tranzystorów i poprawieniu lutów od góry (naprawiłem w ten sposób 2 grzałki).
Zaczynamy od 4 dużych radiatorów, mały zostawiamy sobie na koniec ze względu na trudny dostęp. W tym celu płaskim śrubokrętem usuwamy żywicę dookoła każdego tranzystora i ściągamy blaszki z radiatorów. Radiator ma od dołu krawędź, zatem musimy nieco odgiąć tranzystor, aby go tą krawędzią nie zahaczyć; przeginamy radiator na bok i powinen puścić; wylutowujemy tranzystory od góry. Możemy też zaryzykować i wyrwać radiatory razem z tranzystorami, często ze względu na zimne luty wychodzą bez żadnych uszkodzeń.
Obrazek
Obrazek

Wydłubujemy resztki żywicy i kawałki plastiku aż dostaniemy się do płytki drukowanej. Wiertłem 0,9-1mm albo odsysaczem pozbywamy się resztek cyny z otworów w których były tranzystory. Montujemy je z powrotem, lutując od góry z użyciem świeżej cyny.
Obrazek

Pora na montaż radiatorów. Musimy zeszlifować ich dolną krawędź, bo inaczej nie uda się ich wsunąć. Na pierwszym planie radiator po zeszlifowaniu krawędzi:
Obrazek

Smarujemy radiatory pastą, wkładamy na miejsce i zabezpieczamy blaszką. Wkładamy do samochodu, kasujemy błędy w module 08-Auto HVAC. Grzałki działają tylko na uruchomionym silniku, panel ogrzewania musi być włączony (u mnie ustawione na HI). Grzałki powinny zrobić się gorące w ciągu 10 sekund od włączenia. Jeśli wszystko będzie ok, to zaklejamy to co wydłubaliśmy (bo grzałka jest narażona na wilgoć), ja użyłem czarnego silkonu wysokotemperaturowego.

: 22 paź 2016, 19:30
autor: michalwruszak
Świetna robota

: 22 paź 2016, 19:31
autor: byku
Wracając jeszcze do samego procesu naprawy, teoretycznie można by go znacznie uprościć poprzez poprawianie lutów od dołu, nie trzeba wówczas demontować radiatorów. Tak zresztą z powodzeniem zrobiłem z tranzystorem od strony wtyczki ze względu na fatalny dostęp od góry:
Obrazek

Próbowałem nowym sposobem naprawić wszystkie tranzystory w innej grzałce i niestety nic z tego, ale może komuś innemu się uda? Wystarczy na wiertarce stołowej zrobić 5 otworów bezpośrednio pod każdym tranzystorem, wydłubać żywicę, usunąć starą cynę i nałożyć nową. Zdjęcia:
Obrazek
Obrazek

: 22 paź 2016, 22:03
autor: orkaskawina
Szacun też jestem na etapie dłubania w tych grzałkach mam już kilka rozdłubanych i szukam jakiegoś sposobu ,ale efekt taki sam jak u Ciebie a nawet mniejszy <brawo> <brawo> <brawo>

: 02 lis 2016, 19:29
autor: maciu
byku pisze:Wracając jeszcze do samego procesu naprawy, teoretycznie można by go znacznie uprościć poprzez poprawianie lutów od dołu, nie trzeba wówczas demontować radiatorów. Tak zresztą z powodzeniem zrobiłem z tranzystorem od strony wtyczki ze względu na fatalny dostęp od góry:

Próbowałem nowym sposobem naprawić wszystkie tranzystory w innej grzałce i niestety nic z tego, ale może komuś innemu się uda? Wystarczy na wiertarce stołowej zrobić 5 otworów bezpośrednio pod każdym tranzystorem, wydłubać żywicę, usunąć starą cynę i nałożyć nową.
skoro winne są złe luty to czemu od dołu się nie udało?
nie zawsze to zimne luty są problemem?

: 02 lis 2016, 20:24
autor: mkbewe
chyba będę się musiał zabrać za swoje :)
mam ze 2 niesprawne dodatkowo to sobie będę miał na czym próbować. Może z 4 sztuk uda mi się zrobić 2 sprawne :D

: 13 gru 2016, 11:41
autor: KYLOmC
a ja mam takie pytanko czy gdy ma się te błędy tych nagrzewnic to ma wpływ na prace kilmy ? to znaczy będzie cały czas dawać ciepłe powietrze z nawiewów ? bo na kompie gdy owe nagrzewnice nie działają to pokazuje -40st

: 13 gru 2016, 12:27
autor: drago_o
U mnie nie miały żadnego wpływu a jak kupiłem to były padnięte obie.

: 13 gru 2016, 13:17
autor: KYLOmC
Aha spoko ;) kurdwa ta klimatyzacja w tych d3 to jest pojdana daje na auto to grzeja mi srodkowe kratki i gora a jak daje na manual czyli wszystkie nawiewy to z srodkowych wali zimne a boczne wrzatek .. daje wtedy na 18 i tak nawala gorace ....

: 27 paź 2018, 21:03
autor: szary824
Też dzisiaj z nudów pogrzebałem w tym dziadostwie. Tak to wygląda jak by ktoś się interesował
Obrazek
Coś tam pomajstrowałem i jutro zobaczę czy dało to jakiś efekt. Ustrojstwo trochę bardziej skomplikowane niż myślałem :)

: 28 paź 2018, 06:47
autor: Pczester
A jak wygląda efektywność tych nagrzewnic jeśli są sprawne, faktycznie grzeją odrazu ciepłym powietrzem po odpaleniu?