Kompendium wiedzy o silnikach w A8.
: 17 lut 2011, 22:43
kilka razy toczyla sie dyskusja jaki silnik do a8 w dziale "kupujemy". moze warto podejsc systemowo do tematu, zamiast wyszukiwac szczatkowe dane/fakty ?
nie chcialem wychodzic przed szereg, bowiem moj silnik nie jest tutaj najbardziej popularny. w kazdym razie aby zachecic innych:
silnik V10 5.2 FSI 40V, kod producenta: BSM
krótki opis wzięty z ulotki audi:
pierwsze w historii audi v10 z wtryskiem typu FSI. ideą stowrzenia tego silnika była potrzeba zbudowania jednostki ze sportowymi ambicjami. napęd quattro inny niż w pozostałych A8 D3. 40% przód, 60% tył. do 85% momentu może być przekazane na tylną oś.
kilka zalet V10 wobec na v12:
- mniejsza liczba komponentów,
- mniejsza masa elementow ruchomych,
- mniejsze tarcie wewnętrzne
- mniejsza masa niz zwyklego v12.
- bardziej kompaktowe wymiary.
chociaż silnik 8-cylindrowy byłby jeszcze bardziej kompaktowy, to wtedy (w klasie 5-litrowych silników) tłoki i korbowody byłby zbyt ciężkie, a więc będzie mniejsza mozliwość wchodzenia szybko na wysokie obroty. konkurencja opiera sie na dużych silnikach v8, orientując się na uzyskaniu wysokiego momentu obrotowego, nie koncentrując się na sportowych osiągach.
szczegóły techniczne
- silnik v10, kąt rozwarcia 90 stopni.
- średnica tłoka 84,5 mm
- skok tłoka 92,8 mm
- odległość mierzona pomiędzy środkami tłoków 90 mm
- ramiona "V" przesunięte o 18,5 mm
- pojemność 5204 ccm
- przy 7000 rpm tłok pokonuje długość 2170 cm w ciągu sekundy
- co 72 stopnie obrotu wału korbowego następuje zapłon w odpowiednim cylindrze.
- 4 wałki rozrządu ze zmiennymi fazami sterowanymi hydraulicznie. zmiana możliwa co 42 stopnie obrotu wału korbowego.
- średnica: zawory wlotowe 32,5 mm, średnica: zawory wylotowe 28 mm, wypełnione sodem dla lepszego efektu chołdzenia.
- stopień sprężania 12,5:1
blok silnika z hypereutektycznego aluminium, korbowody z kutej stali, tloki z aluminium.
technika 4 zaworowa. zmienne fazy rozrządu, w zależności od obciążenia i prędkości, hudraulicznie. układ rozrzadu wraz z wałkiem wyrownoważajacym napędzany łańcuchem.
wtrysk common rail FSI, zarządzany przez Bosch Motronic MED 9.1. ciśnienie 100 bar.
dlugie kanaly dolotowe (66 cm) do prędkości 4000 rpm, powyżej krótkie kanały dolotowe (30 cm). od tych obrotow producent stawia na moc, a nie na moment.
moc 450 km / 7000 rpm
moment 540 / 3000-4000 rpm
90% momentu od 2300 rpm
Przegląd
przegląd po 15 tys km koszt 750 pln (bez częsci zamiennych)
przegląd po 30 tys km koszt 1000 pln (bez częsci zamiennych)
co 15 tys km do wymiany:
- filtr oleju (079 198 405b) 122 pln
- castrol slx professional long life III 5w-30 (10,5 litra) - 900 pln
co 30 tys km do wymiany:
- filtr powietrza (4e0 129 620d) 137 pln x 2 sztuki
- filtr kabinowy (4e0 819 439a) 175 pln
- filtr paliwa (4f0 201 511e) 105 pln
- filtr oleju (079 198 405b) 122 pln
- castrol slx professional long life III 5w-30 (10,5 litra) - 900 pln
Spalanie
deklarowanych danych nie przytaczam - nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.
jeżdząc od początku średnie spalanie to 15,4 l/km. tutaj ważna uwaga: staram się nie wjeżdzać do miasta w godzinach szczytu.
najmniejsze spalanie: 11,4 l/100 km (autostrady prędkość około 130 km/h)
najwyższe spalanie: 37,4 l/100 km (miasto, godziny szczytu, intensywn opady śniegu)
spalanie na jednym baku (100 litrów):
najmniejsze: 11,47 l/100 km
najwyższe: 20,38 l/100 km
nie chcialem wychodzic przed szereg, bowiem moj silnik nie jest tutaj najbardziej popularny. w kazdym razie aby zachecic innych:
silnik V10 5.2 FSI 40V, kod producenta: BSM
krótki opis wzięty z ulotki audi:
pierwsze w historii audi v10 z wtryskiem typu FSI. ideą stowrzenia tego silnika była potrzeba zbudowania jednostki ze sportowymi ambicjami. napęd quattro inny niż w pozostałych A8 D3. 40% przód, 60% tył. do 85% momentu może być przekazane na tylną oś.
kilka zalet V10 wobec na v12:
- mniejsza liczba komponentów,
- mniejsza masa elementow ruchomych,
- mniejsze tarcie wewnętrzne
- mniejsza masa niz zwyklego v12.
- bardziej kompaktowe wymiary.
chociaż silnik 8-cylindrowy byłby jeszcze bardziej kompaktowy, to wtedy (w klasie 5-litrowych silników) tłoki i korbowody byłby zbyt ciężkie, a więc będzie mniejsza mozliwość wchodzenia szybko na wysokie obroty. konkurencja opiera sie na dużych silnikach v8, orientując się na uzyskaniu wysokiego momentu obrotowego, nie koncentrując się na sportowych osiągach.
szczegóły techniczne
- silnik v10, kąt rozwarcia 90 stopni.
- średnica tłoka 84,5 mm
- skok tłoka 92,8 mm
- odległość mierzona pomiędzy środkami tłoków 90 mm
- ramiona "V" przesunięte o 18,5 mm
- pojemność 5204 ccm
- przy 7000 rpm tłok pokonuje długość 2170 cm w ciągu sekundy
- co 72 stopnie obrotu wału korbowego następuje zapłon w odpowiednim cylindrze.
- 4 wałki rozrządu ze zmiennymi fazami sterowanymi hydraulicznie. zmiana możliwa co 42 stopnie obrotu wału korbowego.
- średnica: zawory wlotowe 32,5 mm, średnica: zawory wylotowe 28 mm, wypełnione sodem dla lepszego efektu chołdzenia.
- stopień sprężania 12,5:1
blok silnika z hypereutektycznego aluminium, korbowody z kutej stali, tloki z aluminium.
technika 4 zaworowa. zmienne fazy rozrządu, w zależności od obciążenia i prędkości, hudraulicznie. układ rozrzadu wraz z wałkiem wyrownoważajacym napędzany łańcuchem.
wtrysk common rail FSI, zarządzany przez Bosch Motronic MED 9.1. ciśnienie 100 bar.
dlugie kanaly dolotowe (66 cm) do prędkości 4000 rpm, powyżej krótkie kanały dolotowe (30 cm). od tych obrotow producent stawia na moc, a nie na moment.
moc 450 km / 7000 rpm
moment 540 / 3000-4000 rpm
90% momentu od 2300 rpm
Przegląd
przegląd po 15 tys km koszt 750 pln (bez częsci zamiennych)
przegląd po 30 tys km koszt 1000 pln (bez częsci zamiennych)
co 15 tys km do wymiany:
- filtr oleju (079 198 405b) 122 pln
- castrol slx professional long life III 5w-30 (10,5 litra) - 900 pln
co 30 tys km do wymiany:
- filtr powietrza (4e0 129 620d) 137 pln x 2 sztuki
- filtr kabinowy (4e0 819 439a) 175 pln
- filtr paliwa (4f0 201 511e) 105 pln
- filtr oleju (079 198 405b) 122 pln
- castrol slx professional long life III 5w-30 (10,5 litra) - 900 pln
Spalanie
deklarowanych danych nie przytaczam - nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.
jeżdząc od początku średnie spalanie to 15,4 l/km. tutaj ważna uwaga: staram się nie wjeżdzać do miasta w godzinach szczytu.
najmniejsze spalanie: 11,4 l/100 km (autostrady prędkość około 130 km/h)
najwyższe spalanie: 37,4 l/100 km (miasto, godziny szczytu, intensywn opady śniegu)
spalanie na jednym baku (100 litrów):
najmniejsze: 11,47 l/100 km
najwyższe: 20,38 l/100 km