[D2 preFL 4.2] Przeróbka silnika ABZ (299) na AHC (340)
: 18 maja 2013, 19:40
Zakładam temat, w którym pogadamy o różnicach miedzy najpopularniejszym silnikiem w przedliftowej A8 - ABZ o mocy 299KM i przedliftowej S8 - AHC o mocy 340KM.
Po rozmowie z chyba najbardziej doświadczonym w tych sprawach człowiekiem z forum - tomek87g posiadam już wstępną wiedzę co należy zrobić aby zmienić ABZ-ta na AHC :-) Poza tym jest osoba, która już temat przerobiła u siebie - adrian949.
Oczywiście wzmacniając piec nie przerobimy auta na pełnowartościową S8 gdyż do pełni sukcesu potrzebna jest także skrzynia z eSki mogąca w pełni wykorzystać potencjał silnika.
Jednak reakcja na gaz, elastyczność, o 1000 obr wyższe obroty max, ogólna sprawność silnika oraz dźwięk usportowionej wersji ABZ-a są wystarczającymi powodami aby trochę podrasować sobie zwykłą A8 :-D
Bazą dla AHC jak wiadomo jest ABZ. Posiada on ten sam dół z tym, że jednak ma inny zamach i stożek na wale, ale nie ma to znaczenia jeżeli nie wymieniamy skrzyni w aucie i pozostawiamy cały blok jako bazę.
Różnice:
•głowice
- bardziej agresywnie ustawione fazy rozrządu. Inny wałek ssący.
- mocniejsze sprężyny zaworowe (wyższe obroty)
- zawory ssące posiadają regulację luzu na płytkach
• tłoki
-wyższe denka podnoszące stopień sprężania z 10,8:1 do 11,6:1
- lżejsze sworznie równoważące większą masę tłoków
- pierścienie spasowane o 0,01 ciaśniej na zamkach
•wtryskiwacze
•przepływomierz
•sterownik silnika
Podobno to wszystko, Tomek zapytany o kolektor ssący powiedział, że jest taki sam jak w ABZ choć w sieci na obcojęzycznych forach można znaleźć informacje, że jednak są różnice w kolektorach :roll:
Co do głowic powiedział, że najprościej jest przerzucić od AHC żeby nie bawić się przeróbki. Jednak adrian949 sugeruje żeby wrzucić do głowic ABZ wałki od eski. Pytanie ile trzeba splanować głowicę aby uzyskać stopień sprężania jak w AHC - 1:11,6. Wszystko da się wyliczyć ale może jest gotowa odpowiedz?
Adrian napisz szczegóły!
Jako, że jestem maniakiem dźwięku ta przeróbka jest także dopracowaniem walorów akustycznych sportowego wydechu w A8. Teraz już wiem, że co byśmy nie robili z wydechem to zwykły ABZ nigdy nie będzie brzmiał jak motorownia z eSki. Bardziej doprężony silnik z dłużej otwartymi kanałami wydechowymi powoduje, że w układzie wydechowym S8 jest po prostu więcej dynamiczniej wyrzucanych spalin powodujących inną, bardziej rasową akustykę :-D
I jeszcze o skrzyni. U mnie w 4HP dwa pierwsze biegi są rozdzielone w eSkowej skrzyni 5HP na 3. Co najlepsze przełożenie 3 i 4 biegu w 4HP są praktycznie identyczne jak 4 i 5 bieg w S8 :-> Za sprawą wyższych obrotów maksymalnych będzie można na mojej skrzyni trójka dojść do 240km/h a czwórką do prawdziwych gps-owych 270- 280km/h :-D
tomek87g znowu zaginął w akcji, ma wyłączony telefon a ma dla mnie zarezerwowany zestaw na przeróbką. Ktoś wie co się z nim dzieje?
Po rozmowie z chyba najbardziej doświadczonym w tych sprawach człowiekiem z forum - tomek87g posiadam już wstępną wiedzę co należy zrobić aby zmienić ABZ-ta na AHC :-) Poza tym jest osoba, która już temat przerobiła u siebie - adrian949.
Oczywiście wzmacniając piec nie przerobimy auta na pełnowartościową S8 gdyż do pełni sukcesu potrzebna jest także skrzynia z eSki mogąca w pełni wykorzystać potencjał silnika.
Jednak reakcja na gaz, elastyczność, o 1000 obr wyższe obroty max, ogólna sprawność silnika oraz dźwięk usportowionej wersji ABZ-a są wystarczającymi powodami aby trochę podrasować sobie zwykłą A8 :-D
Bazą dla AHC jak wiadomo jest ABZ. Posiada on ten sam dół z tym, że jednak ma inny zamach i stożek na wale, ale nie ma to znaczenia jeżeli nie wymieniamy skrzyni w aucie i pozostawiamy cały blok jako bazę.
Różnice:
•głowice
- bardziej agresywnie ustawione fazy rozrządu. Inny wałek ssący.
- mocniejsze sprężyny zaworowe (wyższe obroty)
- zawory ssące posiadają regulację luzu na płytkach
• tłoki
-wyższe denka podnoszące stopień sprężania z 10,8:1 do 11,6:1
- lżejsze sworznie równoważące większą masę tłoków
- pierścienie spasowane o 0,01 ciaśniej na zamkach
•wtryskiwacze
•przepływomierz
•sterownik silnika
Podobno to wszystko, Tomek zapytany o kolektor ssący powiedział, że jest taki sam jak w ABZ choć w sieci na obcojęzycznych forach można znaleźć informacje, że jednak są różnice w kolektorach :roll:
Co do głowic powiedział, że najprościej jest przerzucić od AHC żeby nie bawić się przeróbki. Jednak adrian949 sugeruje żeby wrzucić do głowic ABZ wałki od eski. Pytanie ile trzeba splanować głowicę aby uzyskać stopień sprężania jak w AHC - 1:11,6. Wszystko da się wyliczyć ale może jest gotowa odpowiedz?
Adrian napisz szczegóły!
Jako, że jestem maniakiem dźwięku ta przeróbka jest także dopracowaniem walorów akustycznych sportowego wydechu w A8. Teraz już wiem, że co byśmy nie robili z wydechem to zwykły ABZ nigdy nie będzie brzmiał jak motorownia z eSki. Bardziej doprężony silnik z dłużej otwartymi kanałami wydechowymi powoduje, że w układzie wydechowym S8 jest po prostu więcej dynamiczniej wyrzucanych spalin powodujących inną, bardziej rasową akustykę :-D
I jeszcze o skrzyni. U mnie w 4HP dwa pierwsze biegi są rozdzielone w eSkowej skrzyni 5HP na 3. Co najlepsze przełożenie 3 i 4 biegu w 4HP są praktycznie identyczne jak 4 i 5 bieg w S8 :-> Za sprawą wyższych obrotów maksymalnych będzie można na mojej skrzyni trójka dojść do 240km/h a czwórką do prawdziwych gps-owych 270- 280km/h :-D
tomek87g znowu zaginął w akcji, ma wyłączony telefon a ma dla mnie zarezerwowany zestaw na przeróbką. Ktoś wie co się z nim dzieje?