[D2 preFL ALL ] Znaczenie korekt LTFT STFT: kanały 10,11
: 11 mar 2016, 21:58
Cześć
Po przeczytaniu kilku tematów traktujących o korektach LTFT i STFT brakuje mi jeszcze wiedzy na temat przyczyn przy których ECU silnika wprowadza konkretne wartości LTFT w kanale 11 w polach 1 i2 oraz 3 i 4
Chcę mieć możliwość analizy tych korekt ze względu na lepsze strojenie instalacji LPG.
W mojej A8 97r 4.2 AKG korekty są w kanale 10 i 11 a nie 32 i 33 jak w nowszych autach.
Z opisów na forach wiem że:
kanał 010: LTFT
1- Adaptacja długoterminowa dla sondy 1 na biegu jałowym (BANK 1)
2- Adaptacja długoterminowa dla sondy 2 na biegu jałowym (BANK 2)
3- Adaptacja długoterminowa dla sondy 1 podczas jazdy (przy wciśniętym pedale gazu, przed trybem open loop) (BANK 1)
4- Adaptacja długoterminowa dla sondy 2 podczas jazdy (przy wciśniętym pedale gazu, przed trybem open loop) (BANK 2)
Kanał 011: STFT
1- Adaptacja krótkoterminowa dla sondy 1 (BANK 1)
2- Adaptacja krótkoterminowa dla sondy 2 (BANK 2)
3- Wartość napięcie na sondzie 1 w V.
4- Wartość napięcia na sondzie 2 w V.
dopuszczalne zakresy korekt:
kanał 10 (korekty paliwowe długie) LTFT:
okno 1 i 2 - od -14% do +9%
okno 3 i 4 - od -10% do +10%
kanał 11 (korekty paliwowe krótkie + napięcie na sondach) STFT:
Korekty krótkie - od -12% do +12% (okna 1 i 2)
Sondy oscylacja - od 0.17V do 0.9V (okna 3 i 4)
W mojej A8 korekty LTFT i STFT kasują się gdy kasuję błędy nawet gdy ich nie ma.
Załączam zrzut ekranu z VAG, wartości które są widoczne mam po skasowaniu korekt i przejechaniu na LPG kilkunastu kilometrów.
Niby wszystko widzę ale nie rozumiem, proszę o wytłumaczenie:
1) Jeśli w kanale 11 korekty krótkoterminowe STFT są na minus to znaczy że w tym momencie pomiaru (wolne obroty lub w czasie jazdy np. 3000rpm) jest za mało gazu o 6.3% Bank1 i 3,9 Bank2 czy jest za dużo gazu i o tyle sterownik ECU będzie chciał skracać czas wtrysków aby zrobić ZERO procent ?
2) w kanale 10 sterownik ECU wprowadza korekty długoterminowe LTFT, w oknie 1 i 2 dla biegu jałowego w oknie 3 i 4 dla normalnej jazdy. Pytanie to samo:
a) W oknach 1 i 2 mam na plus 5.5 i 6.3 czyli dla biegu jałowego jest o 5.5 i 6.3 % za dużo gazu czy było go za mało dlatego w ECU zwiększy o 5.5 i 6.3 dawkę gazu dla biegu jałowego?
b) w oknach 3 i 4 są wprowadzone korekty dla normalnej jazdy i mam je teraz obie na minus 1.6% czyli jest za mało gazu w czasie jazdy. Czy odwrotnie i o tyle procent sterownik będzie skracał czas wtrysku bo gazu jest za dużo?
Ogólnie nigdzie nie mogę znaleźć info jak to działa „spalanie mieszanki -> analiza pracy sond -> wprowadzenie korekty LTFT”.
Czy działa to tak:
Sterownik czyta krótkie korekty STFT z kanału 11 pola 1 i 2 na ich podstawie wie że np. teraz jest o 6.3% i 3.9% za mało gazu na IDLE (jazda bez dotykania gazu, toczenie się lub bieg jałowy) więc w pola 1 i 2 kanału 10 wprowadza korekty przeciwne niż widzi STFT czyli na plus 5.5% i 6.3%.
To samo dla trybu dodawania gazu, Ecu czyta korekty STFT kanału 11 i widzi że jest za dużo gazu o 1.6% więc w pola 3 i 4 kanału 10 wprowadza przeciwną do STFT korektę na minus aby skrócić czas wtrysku o 1.6% i tym samym zmniejszyć dawkę paliwa.
c) Czy jest jednak dokładnie tak jak widać to w oknach LTFT i nie ma co dorabiać ideologii, czyli ECU określił że jest za dużo gazu na IDLE (wolne obroty) o 5.5% i 6.3% oraz za mało gazu o 1.6% podczas jazdy
d) proszę o potwierdzenie zakresu dopuszczalnych korekt dla mojego A8, bo te „normy” znalazłem gdzieś na forum
Bardzo proszę o opis wprowadzania korekt na podobnej zasadzie jak wyżej bo nie ogarniam tego schematu jak ECU analizując krótkie STFT wprowadza w pola kanału 10 wartości dla długoterminowych korekt LTFT a to one maja pokazac czy instalacja LPG jest OK.
Po przeczytaniu kilku tematów traktujących o korektach LTFT i STFT brakuje mi jeszcze wiedzy na temat przyczyn przy których ECU silnika wprowadza konkretne wartości LTFT w kanale 11 w polach 1 i2 oraz 3 i 4
Chcę mieć możliwość analizy tych korekt ze względu na lepsze strojenie instalacji LPG.
W mojej A8 97r 4.2 AKG korekty są w kanale 10 i 11 a nie 32 i 33 jak w nowszych autach.
Z opisów na forach wiem że:
kanał 010: LTFT
1- Adaptacja długoterminowa dla sondy 1 na biegu jałowym (BANK 1)
2- Adaptacja długoterminowa dla sondy 2 na biegu jałowym (BANK 2)
3- Adaptacja długoterminowa dla sondy 1 podczas jazdy (przy wciśniętym pedale gazu, przed trybem open loop) (BANK 1)
4- Adaptacja długoterminowa dla sondy 2 podczas jazdy (przy wciśniętym pedale gazu, przed trybem open loop) (BANK 2)
Kanał 011: STFT
1- Adaptacja krótkoterminowa dla sondy 1 (BANK 1)
2- Adaptacja krótkoterminowa dla sondy 2 (BANK 2)
3- Wartość napięcie na sondzie 1 w V.
4- Wartość napięcia na sondzie 2 w V.
dopuszczalne zakresy korekt:
kanał 10 (korekty paliwowe długie) LTFT:
okno 1 i 2 - od -14% do +9%
okno 3 i 4 - od -10% do +10%
kanał 11 (korekty paliwowe krótkie + napięcie na sondach) STFT:
Korekty krótkie - od -12% do +12% (okna 1 i 2)
Sondy oscylacja - od 0.17V do 0.9V (okna 3 i 4)
W mojej A8 korekty LTFT i STFT kasują się gdy kasuję błędy nawet gdy ich nie ma.
Załączam zrzut ekranu z VAG, wartości które są widoczne mam po skasowaniu korekt i przejechaniu na LPG kilkunastu kilometrów.
Niby wszystko widzę ale nie rozumiem, proszę o wytłumaczenie:
1) Jeśli w kanale 11 korekty krótkoterminowe STFT są na minus to znaczy że w tym momencie pomiaru (wolne obroty lub w czasie jazdy np. 3000rpm) jest za mało gazu o 6.3% Bank1 i 3,9 Bank2 czy jest za dużo gazu i o tyle sterownik ECU będzie chciał skracać czas wtrysków aby zrobić ZERO procent ?
2) w kanale 10 sterownik ECU wprowadza korekty długoterminowe LTFT, w oknie 1 i 2 dla biegu jałowego w oknie 3 i 4 dla normalnej jazdy. Pytanie to samo:
a) W oknach 1 i 2 mam na plus 5.5 i 6.3 czyli dla biegu jałowego jest o 5.5 i 6.3 % za dużo gazu czy było go za mało dlatego w ECU zwiększy o 5.5 i 6.3 dawkę gazu dla biegu jałowego?
b) w oknach 3 i 4 są wprowadzone korekty dla normalnej jazdy i mam je teraz obie na minus 1.6% czyli jest za mało gazu w czasie jazdy. Czy odwrotnie i o tyle procent sterownik będzie skracał czas wtrysku bo gazu jest za dużo?
Ogólnie nigdzie nie mogę znaleźć info jak to działa „spalanie mieszanki -> analiza pracy sond -> wprowadzenie korekty LTFT”.
Czy działa to tak:
Sterownik czyta krótkie korekty STFT z kanału 11 pola 1 i 2 na ich podstawie wie że np. teraz jest o 6.3% i 3.9% za mało gazu na IDLE (jazda bez dotykania gazu, toczenie się lub bieg jałowy) więc w pola 1 i 2 kanału 10 wprowadza korekty przeciwne niż widzi STFT czyli na plus 5.5% i 6.3%.
To samo dla trybu dodawania gazu, Ecu czyta korekty STFT kanału 11 i widzi że jest za dużo gazu o 1.6% więc w pola 3 i 4 kanału 10 wprowadza przeciwną do STFT korektę na minus aby skrócić czas wtrysku o 1.6% i tym samym zmniejszyć dawkę paliwa.
c) Czy jest jednak dokładnie tak jak widać to w oknach LTFT i nie ma co dorabiać ideologii, czyli ECU określił że jest za dużo gazu na IDLE (wolne obroty) o 5.5% i 6.3% oraz za mało gazu o 1.6% podczas jazdy
d) proszę o potwierdzenie zakresu dopuszczalnych korekt dla mojego A8, bo te „normy” znalazłem gdzieś na forum
Bardzo proszę o opis wprowadzania korekt na podobnej zasadzie jak wyżej bo nie ogarniam tego schematu jak ECU analizując krótkie STFT wprowadza w pola kanału 10 wartości dla długoterminowych korekt LTFT a to one maja pokazac czy instalacja LPG jest OK.