Jak zrobiło się zimno, to rano po odpaleniu auta strasznie falują obroty przez kilkadziesiąt pierwszych sekund. Jak się go przegazuje i trzyma gaz, to fajnie trzyma i równo pracuje, ale jak odpuszcze to prawie chce zgasnąć. Chyba jak kończy faze ssania (o ile taka jest) to już pracuje równo. Dość często wyskakuje mi błąd P0171 i P0174 - System too lean (bank 1 i 2).
Być może jest to związane z urwanym cięgnem do gruszki podciśnienia. Mam też problem z prądem upływu na poziomie 300mA i często słabym aku, ale po jego pełnym doładowaniu i odpaleniu auta, obroty nadal falują, ale trochę mniej. Może ktoś z Was miał podobny problem?
W baku jest różny stan paliwa, więc raczej to nie woda, zresztą w listopadzie był czyszczony bak.
Jakiś miesiąc temu pojawił mi się błąd P0491 i P0492 - secondary air injection system (bank 1 i 2), ale tylko raz i po skasowaniu już się nie pojawia.
: 16 sty 2020, 10:57
autor: krisker
Sprawdź szczelność dolotu (podciśnienia).
: 16 sty 2020, 16:39
autor: Sac
Mam te same objawy oraz 2 błędy System too lean. Czy może ktoś z grubsza powiedzieć jak sprawdzić szczelność dolotu? Wiadomo poza organoleptycznym obejrzeniem czy gdzieś nie ssie lewego powietrza na drodze filtr-silnik. Bo już w sprawach systemu podciśnienia to nie wiem na co zerkać. Pozdrawiam
: 17 sty 2020, 09:58
autor: krisker
Tak bardzo z grubsza podciśnienie będzie raczej szczelne (lub z niewielkim "wyciekiem"), jeśli:
- po uruchomieniu gruszka skracania dolotu się zaciąga (w niektórych silnikach zaciąga się dopiero po przekroczeniu kilu tys. obrotów)
- korek oleju jest zasysany, a nie wypychany (to bardzo ogólny test, może wykazać również kondycję silnika i sprawność odmy)
Pomiędzy przepustnicą a przepływomierzem jest jedna guma, którą łatwo sprawdzić organoleptycznie. Nieszczelności mogą jeszcze występować w wężykach idących do akumulatora podciśnienia, ew. zaworów SAS (z tyłu silnika) lub skracania dolotu. Po prostu trzeba je obejrzeć i sprawdzić, w jakim są stanie i czy jakiś nie wisi luźno w okolicach kolektora ssącego (najwięcej złączek jest z przodu silnika). Warto jeszcze zainteresować się EVAPem, bo otwarty zawór podczas fazy ssania może zaburzać pracę silnika. Na próbę można zaślepić wężyk przy zaworze po stronie silnika (w miejscu, gdzie jest opaska 33). Bez zasilania zawór ten powinien być zamknięty. O ile pamiętam znajduje się on (zawór) na lub w okolicy puszki filtra powietrza, ale nie mam pewności. Podciśnienie idzie jeszcze do regulatora ciśnienia paliwa na listwie wtryskiwaczy. Warto sprawdzić, czy nie ma w wężyku benzyny przy samym zaworze.
Na obrazku masz szczegóły.
nr 28 to właśnie zawór EVAP (oparów paliwa)
nr 2 to zawory gruszki skracania dolotu a 4 to same gruszki
Oczywiście możliwe są inne przyczyny opisanej usterki, ale zacząłbym od podciśnień.
: 17 sty 2020, 11:03
autor: Lechu
Jeszcze uszczelka pod przepustnicą . U mnie tam szła lewizna
: 18 sty 2020, 15:22
autor: Sac
Sprawdziłem dziś szczelność na drodze filtr-przepustnica. Rozebrałem, złożyłem, jest OK. Na ile mogłem na tyle sprawdziłem wężyki od podciśnienia itp, niby jest OK. Odpiąłem wężyk od regulatora ciśnienia paliwa na listwie i spuściłem z niego trochę benzyny - co to może oznaczać? Pamiętam, że kiedyś był jakiś błąd odnośnie ciśnienia paliwa. Gruszki zasysają się, gdy silnik zostanie uruchomiony. Obroty przestały falować, ale silnik dostał uniwersalne tylne 2 katalizatory, bo miałem zwykłe rury wspawane, tutaj "ukłony" w stronę ex właściciela... Adaptacja przepustnicy, itp, może to pomogło. Mam natomiast pytanie o co chodzi, że z zaworu systemu powietrza wtórnego (po jego numerach znalazłem nazwę) wystają 2 króćce a nie ma wężyków... ? Jak to u Was wygląda? Gdzie te wężyki powinny iść?
: 18 sty 2020, 19:40
autor: adrian949
Nie masz czasem wywalonego egr?
: 18 sty 2020, 21:00
autor: pepi
regulator paliwa podlewa 9 wtryskiwacz masz
: 18 sty 2020, 22:44
autor: Sac
Nie mam pojęcia co robił poprzedni właściciel, czy jest EGR czy nie... Oglądając fotki silników widać, że od tego zaworka idą 2 wężyki, ale gdzieś w dół, a u mnie ich po prostu nie ma.
Co do regulatora ciśnienia paliwa i obecności benzyny w wężyku - gdzie on dalej to paliwo "pcha"? W sensie czy gdzieś się nagromadzić mogło i coś jest do czyszczenia?
: 18 sty 2020, 23:59
autor: bartez83
Regulator puszcza paliwo do podciśnienia i dlatego masz te problemy. Regulator do wymiany.
[ Dodano: 2020-01-18, 23:50 ]
Masz takie zawory z tyłu głowicy?
[ Dodano: 2020-01-18, 23:50 ]
Masz takie zawory z tyłu głowicy?
[ Dodano: 2020-01-18, 23:59 ]
Ten zaworek na listwie steruje tymi zaworami.Jak regulator jest
uszkodzony to silnik dostaje dodatkową dawkę paliwa.Tzn. jest
przylewany.I dlatego takie anomalie.
: 19 sty 2020, 09:48
autor: Sac
Muszę zobaczyć jeszcze raz na spokojnie, dzięki za fotki. Może dlatego benzyny ubywa w moment, mimo, że tylko używam jej do rozgrzana silnika a na gazie śmigam bez problemu.
: 19 sty 2020, 10:52
autor: bartez83
Sac pisze:Muszę zobaczyć jeszcze raz na spokojnie, dzięki za fotki. Może dlatego benzyny ubywa w moment, mimo, że tylko używam jej do rozgrzana silnika a na gazie śmigam bez problemu.
WYMIEŃ ten regulator ba listwie.A jeśli chodzi o te zawory to gitary sobie nimi nie zawracaj.Jesli ktoś je wywalił to dobrze zrobił.Ja jak robiłem kapitalke w szwagra AQF też to wywaliłem.Szkoda tym gównem syfić silniczek.
: 19 sty 2020, 11:39
autor: Sac
Regulator jutro będzie zamawiany z Boscha, wezmę takie same numery jakie są na jego obudowie. Teraz juz wiem czemu tak capi benzyną na jałowym z wydechu jak to mi podlewa motor... A te zaworki sa pewnie zaślepione, myślę że daruje sobie ten temat. Powiedz tylko kolego czy ten regulator jak puszczał paliwo w podciśnienie to mógł mi zasyfic np. pompe od podciśnienia czy inne elementy? Coś rozbierać, czyścić czy ta benzyna miała możliwość gdzieś się "ulotnić" ? Dzięki i pozdrawiam
: 19 sty 2020, 12:01
autor: bartez83
Nic nie musisz czyścić.Benzyna była zassana przez kolektor ssący
i trafiała do komory spalania.
: 19 sty 2020, 16:41
autor: FOSS
Sac pisze:Mam natomiast pytanie o co chodzi, że z zaworu systemu powietrza wtórnego (po jego numerach znalazłem nazwę) wystają 2 króćce a nie ma wężyków... ? Jak to u Was wygląda? Gdzie te wężyki powinny iść?
Od króćca idącego na wprost osi wzdłużnej tego zaworu powinien iść przewód podciśnienia do przodu silnika i tam łączyć się trójnikiem z instalacją podciśnienia.
Od króćca idącego w bok pod kątem 90st. od osi wzdłużnej tego zaworu powinien iść przewód podciśnienia w okolice przepustnicy to trójnika. Z trójnika powinny wychodzić przewody podciśnienia na boki, do lewej i prawej głowicy, do zaworów SAI.
adrian949 pisze:Nie masz czasem wywalonego egr?
Sac pisze:Nie mam pojęcia co robił poprzedni właściciel, czy jest EGR czy nie...
Co do zasady te silniki nie mają czegoś takiego jak zawór czy zawory EGR
Przy tych silnikach jest system SAI czyli system wtrysku powietrza wtórnego.
Przy zimnym rozruchu występuje duże wzbogacenie mieszanki. W tym czasie w spalinach występuje zwiększony udział niespalonych węglowodorów których zimny katalizator nie może przetwarzać.
System SAI ma wdmuchiwać powietrze za zaworami wydechowymi. Tym sposobem gazy spalinowe są wzbogacane w tlen, co ma powodować wtórne utlenienie (dopalanie) węglowodorów i tlenku węgla. Uwolnione ciepło ma dodatkowo podgrzewać katalizator i tym samym szybciej podnosić jego temperaturę roboczą.
Sac pisze:Oglądając fotki silników widać, że od tego zaworka idą 2 wężyki, ale gdzieś w dół, a u mnie ich po prostu nie ma.
Tak jak opisałem powyżej - 2 wężyki idą do zaworów SAI umieszczonych z tyłu każdej głowicy.
bartez83 pisze:Szkoda tym gównem syfić silniczek.
A w którym miejscu i czym syfi się silnik z układu SAI?