martab99 pisze:Spotkałem się z opinią, że po wycięciu pogorszy się moment obrotowy przy niższch obrotach- ktoś ma jakieś obserwacje n/t?
corvi71 pisze:nie straci mocy ani momentu obrotowego, moment obrotowy można pogorszyć przez zmianę przekroju wydechu a nie przez wycięcie katów (...)
Koledzy, układ wydechowy (konstrukcja, kształt, objętość, cisnienie) w każdym samochodzie jest dobrany odpowiednio do silnika.
W związku z tym każda jego modyfikacja może (ale wcale nie musi) mieć wpływ na pracę silnika i jego parametry (wzrost ale także i spadek mocy/momentu).
Dlatego profesjonalne firmy tuningowe zakładają często kompletne układy wydechowe które ktoś już wcześniej policzył pod konkretny silnik.
Bez przeprowadzenia badań nie ma możliwości przewidzenia jaki konkretnie będzie skutek po dokonaniu zmian w układzie - pamiętajmy, że wycięcie katów i włożenie w to miejsce tłumika przelotowego zdecydowanie może powodować zmiany w pracy silnika (zmienia się objętość układu oraz ciśnienie w nim panujące).
Trzeba być też świadomym, że jeżeli liczymy na jakieś podniesienie osiągów auta (przyrost mocy i momentu) to sam zabieg "uwolnienia wydechu" (wycięcie katów lub któregoś tłumika) jest najczęściej zdecydowanie nie wystarczający.
Aby odnieść zamierzony efekt należałoby dokonać zmian w dolocie powietrza (aby silnik odetchnął pełną piersią) noi zmodyfikowanie mapy silnika....
a większe zmiany mapy silnika (jego parametrów pracy oraz osiągów) w wiekszości naszych aut wymuszą także zmiany w komputerze sterującym pracą skrzyni biegów (co nie dotyczy oczywiście skrzyni manualnych).
Natomiast można śmiało twierdzić, że jeżeli ktoś z kolegów wyciął już katy w swoim A8 i nie spowodowało to żadnych negatywnych skutków to u drugiego kolegi posiadającego takie samo A8 z tym samym silnikiem wycięcie katów da dokładnie takie same wyniki.
Oczywiście wychodzę z założenia, że oba auta przed i po modyfikacjach były w pełni sprawne technicznie.
Pamiętajmy także, że auta przed liftem mimo tej samej pojemności silnika np. 4,2V8 mają jednak inny silnik o innych parametrach pracy niż po lifcie więc przy nawet z pozoru identycznie wygladającym układzie wydechowym wycięcie katów może powodować inne skutki w aucie przed- i po-liftowym.