Widzę, że trochę tutaj niewłaściwych informacji o sondach lambda.
Sondy regulacyjne (przed katalizatorem) falują (wykres).
Oczywiście by falowały to ECU silnika musi reagować na wzbogacanie mieszanki
zmniejszając czas wtrysku by mieszanka szła na ubogo i odwrotnie.
Sonda sama z siebie nie faluje. Na podstawie ilości tlenu w spalinach daje sygnał do
ECU silnika i ECU silnika zmienia czasy wtrysku (skraca lub wydłuża) powodujac
zmianę stężenia tlenu w spalinach.
Dużo tlenu - ubogo (zassany tlen do cylindra nie został całkowicie spalony).
Mało tlenu - za bogato (zostało spalone więcej tlenu niż wymaga AFR 14.7:1).
Teraz sondy diagnostyczne katalizatorów...
Tutaj sytuacja jest inna.
Skąd system ma wiedzieć, że katalizator jest OK?
Wie na podstawie ilości tlenu w spalinach. Mianowicie katalizator "dopalając"
spaliny wytwarza dodatkową ilość tlenu w spalinach (której nie ma na wejściu katalizatora).
Tak więc ECU dla danego banku wie czy katalizator jest sprawny na podstawie...
detekcji dodatkowej ilości tlenu w spalinach.
Sonda za działającym katalizatorem nie faluje, pokazuje "stałe" napięcie.
Jak zaczyna falować w rytmie sondy sterującej (przed katalizatorem) to znaczy, że
katalizator wyzionął ducha...
Dla wykresów podanych wyżej.
Katalizatory bank 3 i 4 do wymiany.
Dla banku 1 i 2 wartość stałego napięcia 0.6 V jest za wysoka oznacza to, że jest
za mało tlenu (powinno być poniżej 0.5V). Przyczyna... może być kilka powodów.
[ Dodano: 2017-02-26, 20:41 ]
adamssson pisze:
Jazda na gazie ma swoje komplikacje - gaz ma wyższą temp spalania i wyższą liczbę oktanową, więc po założeniu LPG powinno się przestroić zapłon co w D3 nie jest proste.
Ostatecznie - sondy będą się zapalac na LPG bo na standardowych ustawieniach zapłonu część mieszanki będzie się spalała na wylocie bo:
1. skład spalin jak i temperatura nie będzie się pokrywała ze schematami jakie komputer ma wgrane domyślnie.
2. mieszanka spalająca się w kolektorze wydechowym będzie wypalała sondy i katalizator, a po jakimś czasie te zaczną wariować i komputer będzie wywalał błędy
ECU w W12 (ale także w V8) sam dopasowuje kąt wyprzedzenia zapłonu dla każdego cylindra osobno. Wyprzedza aż do osiągnięcia spalania stukowego. Tak więc nie
ma co zmieniać zapłonu... ECU sam to robi.
Jeżeli część mieszanki idzie w wydech to znaczy, że jest stanowczo za bogato i mamy
dopalanie mieszanki w wydechu (kłania się poprawna regulacja LPG).
Jak ECU zmienia moc w zależności od tego czy jeździmy na Pb95 czy na Pb98?
Właśnie na podstawie spalania stukowego. Na Pb98 można o kilka stopni mocniej wyprzedzić zapłon.