[D3 05 W12 ] Momenty dokręcania śrub silnika. W12
: 02 lis 2020, 02:44
Witam, mam taką zagwozdkę. Wkrótce będę się zabierał za kapitalny remont swojej 6.0 W12.
Niestety tak samo jak brak dostępności części do dołu silnika (panewki itd.) tak samo nie ma nigdzie wartości momentów dokręcania śrub silnika, żadna serwisówka tego nie podaje, co ciekawe tylko do W12. Głownie chodzi mi o śruby podstawy wału korbowego oraz śruby pokrywy/stopy korbowodu.
Jako że nie mam dużego doświadczenia w remontach dołu silnika nie chce czegoś nie dokręcić lub przekręcić dokręcając na oko.
Macie jakiś pomysł jaki moment zastosować, myślałem o kilku sposobach;
1. Panewki do W12 wg. kilku zródeł to takie same jak te w 5.2 FSI a do tego silnika już są wartości momentu dokręcania, mógłbym zastosować je w takim razie.
2. Zmierzyć elektronicznym kluczem dynamometrycznym moment dokręcania przy odkręcaniu tychże śrub i zastosować zbliżony przy dokręceniu.
3. Zastosować uniwersalny moment dokręcania z tabeli zależny od rodzaju śruby, twardości itd.
Proszę o podpowiedź.
Niestety tak samo jak brak dostępności części do dołu silnika (panewki itd.) tak samo nie ma nigdzie wartości momentów dokręcania śrub silnika, żadna serwisówka tego nie podaje, co ciekawe tylko do W12. Głownie chodzi mi o śruby podstawy wału korbowego oraz śruby pokrywy/stopy korbowodu.
Jako że nie mam dużego doświadczenia w remontach dołu silnika nie chce czegoś nie dokręcić lub przekręcić dokręcając na oko.
Macie jakiś pomysł jaki moment zastosować, myślałem o kilku sposobach;
1. Panewki do W12 wg. kilku zródeł to takie same jak te w 5.2 FSI a do tego silnika już są wartości momentu dokręcania, mógłbym zastosować je w takim razie.
2. Zmierzyć elektronicznym kluczem dynamometrycznym moment dokręcania przy odkręcaniu tychże śrub i zastosować zbliżony przy dokręceniu.
3. Zastosować uniwersalny moment dokręcania z tabeli zależny od rodzaju śruby, twardości itd.
Proszę o podpowiedź.