Strona 1 z 1

[D2 FL ALL ] 3.7+5HP19 Układ chłodnicy oleju skrzyni

: 12 kwie 2017, 22:39
autor: krisker
Pomyślałem sobie, że rozpocznę wątek na temat chłodzenia oleju skrzyni w 3.7 + 5HP19, z którym chyba nie ja jeden mam problem.

Układ działa tak, że dla temperatury oleju ASB poniżej 80stC działa mały obieg - olej idzie tylko do chłodnicy silnika. Po przekroczeniu 80stC termostat (4D0317027, na rysunku numer 6) przełącza obieg na duży, w którym olej przechodzi tylko przez dodatkową chłodnicę (4D0317021C, na rysunku numer 2) umieszczoną za lewym halogenem pod zderzakiem. Całość przedstawia poniższy schemat:

Obrazek

Niedawno zgnił i zaczął mi ciec trójnik (4D0317822D, na rysunku numer 16 wraz z oringami). W ASO go nie ma (zresztą cena jest zaporowa - 500zł), a w sieci też nie za bardzo jest dostępny - większość używek jest w tragicznym stanie - przerdzewiałe i popękane. Dodatkowy kłopot sprawia sam termostat - jest aluminiowy. Przy odkręcaniu węży można urwać jego końcówkę z gwintem lub zerwać sam gwint (nakrętki węży są stalowe). Wszystko jest utlenione i zasyfione.

Tak wyglądał u mnie:
Obrazek

Zamówiłem używany komplet z przewodami, ale okazało się, że tam trójnik również zaliczył zgon. Chciałem wykorzystać oryginalne końcówki i uniwersalny trójnik aluminiowy, a przewody poskręcać na opaski, ale okazało się, że węże skręcane na opaski zaciskowe się nie sprawdziły. W układzie występuje dość wysokie ciśnienie, które zrzuca węże z metalowych końcówek. Dobra wiadomość jest taka, że można zrobić bypass i połączyć przewody fabrycznymi złączkami w taki sposób, że można całkowicie obejść dodatkowy układ chłodzenia (na rysunku węże 15 i 19). Jest to rozwiązanie tymczasowe - to dodatkowe chłodzenie jednak spełnia swoją rolę - skrzynia przy tym silniku jest dość wysilona.

Nie porzucam jeszcze idei remontu tego układu - poszukam odpowiednich złącz w firmach zakuwających węże i zajmujących się hydrauliką i jak coś znajdę, to dam znać w tym wątku.

: 12 kwie 2017, 22:53
autor: danishow
Trójnik jest dostępny, kaszt jak wspomniałeś około 500zł. U mnie jeszcze jest to w całkiem niezłym stanie ale na wszelki wielki zakupiłem używkę jakiś czas temu na ebay-u i sobie czeka ;)

: 12 kwie 2017, 22:57
autor: krisker
W kraju tego trójnika nie ma - pewnie ASO z Niemiec ściąga.

: 13 kwie 2017, 10:59
autor: krzychu22.p1i
Tig i do roboty.

: 23 mar 2019, 11:08
autor: karhu
kolego krisker jak sprawdzic czy termostat sie otwiera przy tych 80 stopniach?
mozna obsrwowac skrzynie pod vagiem? sprawdzic tempetature jak tak to pod jakim blokiem pomiarowym?

: 24 mar 2019, 11:30
autor: krisker
Z tego co wiem nie podejrzysz pracy termostatu w VAGu. Można ew. patrzyć na temperaturę oleju i w okolicach 80 stopni coś się powinno zmienić we wskazaniach. Ew. w tym samym czasie po prostu sprawdzić, czy chłodniczka zmienia temperaturę. Chociaż na postoju raczej będzie ciężko dobić do 80 stopni.

: 24 mar 2019, 21:28
autor: karhu
chyba przykleje sonde od zwyklego termometru na baterię do obudowy dodatkowej chlodnicy i będe obserwował wzrost temperatury
tylko chcialbym to zsynchronizowac ze wskazaniami temperatury oleju w skrzyni biegów z podpiętym vagiem podczas jazdy aby obserwowac obydwa wskazania
jaka powinna byc optymalna (realna) temp. oleju w ukladzie podczas jazdy na trasie?
wie może ktoś?

: 24 mar 2019, 21:40
autor: danishow
Nie więcej niż 85 stopni ...chwilowo może dojść do 90 stopni.

: 05 lip 2021, 08:18
autor: malaga
Czesc rozwiazales problem z tymi trojnikami cos wykombinowales? Mam ten sam problem, przegnil mi trojnik oraz wąż i szukam rozwiazania.

: 05 lip 2021, 09:25
autor: krisker
Nie - auto jeździ cały czas na bypassie.

: 08 lip 2021, 09:50
autor: malaga
Tez tak śmigałem krótki czas tzn 1 dzień,ale udało sie kupic nie zgnite przewody i wczoraj zlozyłem auto.