Witam,szukam , ale nie mogę znaleźć tematu odnośnie jak działa napęd Quatro w naszych A8,mianowicie ostatnio podczas zmiany ogumienia miałem podniesione auto na podnośniku (wszystkie koła jednocześnie) i kręcąc np.przednim kołem tylne były nie ruchome i tutaj moje zdziwienie sądziłem że przód z tyłem jest spięty na stałe, jak to jest, jest jeszcze jakieś "sprzęgło" rozdzielacz przód - tył ??
: 14 lis 2014, 16:43
autor: uszek
mechanizmy róznicowe, torsen itp:D
: 14 lis 2014, 16:56
autor: Marcin2013
Poczytałem o "torsen" i np.
"w napędzie Quattro działa mechanizm TorSen. Wynika z niego jasno, że aby na oś o lepszej przyczepności został przekazany moment, trzeba najpierw zadać dużą prędkość obrotową osi o słabej przyczepności (tj. wkręcić silnik na duże obroty)."
Wiadomo że mechanizm różnicowy na jednej osi przenosi napęd na koło które ma lżej, a Torsen rozdziela między osiami tył - przód, ale z tego co napisałem wyżej wynika że dołącza drugą oś dopiero jak jest duży uślizg, czyli co Quatro normalnie ciągnie na jedna oś ??
: 14 lis 2014, 17:10
autor: ernesto
Marcin2013, szukaj o historii Quattro. Bo każda generacja miała swoje wady i zalety.
Dlatego sie nic innego nie krecilo poniewaz wpierw dzialal mech roznicowy i drugie kolo krecilo sie w przeciwna strone.
Co innego jakbys tylko jedno kolo mial w powietrzu.
I teraz roznica w D2 dla 4 i 5 hp.
Wtej pierwszej mozna spowodowac w sytuacji gdy tylko jedno kolo jest w powietrzu a my ja obkrecamy ze auto nam spadnie z lewarka.
Natomiast w 5 hp nic takiego sie nie stanie.
Dadatkowa innoscia jest umiejscowienie blokady P.
4 hp blokuje torsena wiec auto jest zblokowane.
5hp blokuje joz przedni wal napedowy.
: 26 paź 2018, 04:35
autor: denveco
Ja też bym chętnie się dowiedział jak działa quattro dokładnie w mojej D3. Czytałem o torsenie ale tych jego generacji trochę było. Bo to nie jest raczej stały napęd z rozdziałem 50/50 i że zblokowanymi mostami?
: 26 paź 2018, 07:13
autor: drago_o
Bardzo dobry filmik prezentujący działanie torsen'a. Napędzasz obudowę układu różnicowego. W momencie gdy nie występują różnice w oporach między osiami to razem z obudową obracane są obie osie (w przypadku quattro to przedni i tylny wał). W momencie pojawienia się różnic jak w normalnym dyferencjale napęd wędruję w kierunku osi o mniejszym oporze. Wtedy zaczynają pracować tryby wewnątrz aby zróżnicować prędkości obrotowe obu wałów. Z taką różnicą, że w tym przypadku nie mogą się tak dowolnie różnicować jak w przypadku zwykłego dyferencjału. Tryby satelitarne torsena mogą być napędzane przez oś ale nie mogą być odwrotnie bo są to ślimaki. Czyli ślimakiem osi napędzisz zębatkę ale zębatką nie napędzisz ślimaka. Więc jak próbujemy napędzić obudowę to mechanizm się sam blokuje obracając oboma osiami na raz.
Podsumowując, torsen może różnicować prędkość obrotową pomiędzy osiami, z pewnymi granicznymi wartościami, ale nie może pozbawić ich napędu przekazywanego na jego obudowę. Nazywa się to samoblokującym układem różnicowym Dokładnie tak ja to rozumiem.
Dokładnie tak to działa pomiędzy osiami jak na tym filmiku. Ale jakby spróbował pociągnąć na obudowę to mechanizm by się zablokował i próbował obrucić oboma osiami