Strona 1 z 1
[-
] Kilka nietypowych pytań o skrzynię 5HP-19
: 28 mar 2019, 15:34
autor: owner2
Witam,
Kto z Szanownych kolegów odpowie na moje pytania?
Mam skrzynię jak w temacie lecz jest ona od bmw e46 2.2 .
Buduję pewien pojazd i chcę wykorzystać tę właśnie skrzynię.
Będę budował sterownik do niej sam i potrzebuję kilku informacji od znawców tematu.
Czy w pozycji NEUTRAL lub PARKING w konwerterze jest olej? czy skrzynia go opróżnia żeby rozsprzęglić skrzynię od wału silnika?
Co ewentualnie jest odpowiedzialne za rozsprzęglenie tych dwóch elementów?
Czy jest ewentualnie jakiś elektrozawór odpowiedzialny za poziom oleju w konwerterze?
Czy jego ilość mógł bym w jakiś sposób kontrolować?
Może dziwne te pytania, ale chcę połączyć skrzynie z silnikiem który ma stałe obroty np.4tys.
A ruszać chcę płynnie.
Dlatego pomyślałem że jak bym kontrolował ilość oleju w konwerterze to mógł bym mimo stałych obrotów wejściowych płynnie ruszać.
Jak myślicie ? jest to do zrealizowania?
Dziękuję z góry za odpowiedzi.
: 28 mar 2019, 18:21
autor: marekp750
W konwerterze zawsze masz olej, nie ma czegoś takiego jak opróżnianie konwertera z oleju.
Po to masz sprzęgła w skrzyni by rozpinały napęd i zmieniały biegi.
W konwerterze masz sprzęgło cierne (zwane lockup'em). Sterowane jest
ciśnieniem oleju i elektrozaworem. Jego zadaniem jest złączyć na stałe konwerter
by nie było strat na nim (między innymi by nie rozgrzewać za bardzo oleju).
Ludzie robią elektronikę do ręcznej zmiany biegów w automatach (ala tylko tiptronic).
W necie są opisy takich rozwiązań.
Doczytałem... silnik na stałych obrotach w granicach 4 tys...
Cienko to widzę, będziesz musiał sterować zaworem sprzęgła do jazdy do przodu
ze zmienną częstotliwości, uślizgi na sprzęgle będą mocno rozgrzewać olej, palić tarczki.
: 28 mar 2019, 20:19
autor: owner2
marekp750 pisze:W konwerterze zawsze masz olej, nie ma czegoś takiego jak opróżnianie konwertera z oleju.
Po to masz sprzęgła w skrzyni by rozpinały napęd i zmieniały biegi.
W konwerterze masz sprzęgło cierne (zwane lockup'em). Sterowane jest
ciśnieniem oleju i elektrozaworem. Jego zadaniem jest złączyć na stałe konwerter
by nie było strat na nim (między innymi by nie rozgrzewać za bardzo oleju).
Ludzie robią elektronikę do ręcznej zmiany biegów w automatach (ala tylko tiptronic).
W necie są opisy takich rozwiązań.
Doczytałem... silnik na stałych obrotach w granicach 4 tys...
Cienko to widzę, będziesz musiał sterować zaworem sprzęgła do jazdy do przodu
ze zmienną częstotliwości, uślizgi na sprzęgle będą mocno rozgrzewać olej, palić tarczki.
Aha.
To mnie zasmuciłeś.
Myslałem że dobiorę się do zaworu który napełnia konwerter i tym bede regulował płynne ruszanie z miejsca.
Czyli tym wałkiem z turbiny konwertera idzie olej do lock up-u?
Ale olej w konwerterze to przypadkiem jak wykona prace to nie wraca do skrzyni?
Tam nie ma obiegu ? ze skrzyni do konwertera i z konwertera do skrzyni?
I jeszcze jedno, po co są te wszystkie hamulce ?
jeden jest nawet chyba żeby wyhamować turbine w konwerterze czy ta?
To dodam tylko że silnik który chcę z tym spiąć to jest to silnik turbinowy.
Mogę w nim nieznacznie zmieniać obroty od 4 do 6tys i to z bardzo dużą zwłoką .
Dzięki za odp.
: 28 mar 2019, 20:57
autor: marekp750
Konwerter musi mieć stale olej ponieważ przenosi moment obrotowy z silnika na pompę oleju w skrzyni.
Gdybyś opróżnił konwerter to pompa oleju przestała by pracować i nie byłoby ciśnienia oleju w skrzyni by ponownie napełnić konwerter.
: 28 mar 2019, 21:00
autor: owner2
marekp750 pisze:Konwerter musi mieć stale olej ponieważ przenosi moment obrotowy z silnika na pompę oleju w skrzyni.
Gdybyś opróżnił konwerter to pompa oleju przestała by pracować i nie byłoby ciśnienia oleju w skrzyni by ponownie napełnić konwerter.
Tu się chyba mylisz.
Nawet pusty konwerter i tak będzie napędzał pompę oleju w skrzyni gdyż, ona ma napęd prosto z obudowy konwertera czyli z wału silnika a nie z turbiny konwertera.
Czyż nie tak?
: 29 mar 2019, 06:22
autor: marekp750
Tak, źle napisałem, pompa napędzana jest "obudową" konwertera, który
przymocowany jest do koła na stale przykręconego do wału.
Czyli czy jest olej czy go nie ma w konwerterze to pompa zawsze się kręci.