Strona 1 z 1

[D2 ALL ] Zwrotnice i drążki kierownicze, a geometria kół

: 18 paź 2017, 18:54
autor: jairzinho7
Panowie mam problem z ustawieniem geometrii zawieszenia, zwłaszcza z tyłu.

Drążki kierownicze z tyłu mam już maksymalnie wychylone i nadal koła mam rozbieżne. Regulacja w drugą stronę tylko pogarsza sprawę. Wychodzi na to, że drążki kierownicze są byt krótkie.

Co było zrobione: wstawione poliuretany w górny i dolny wahacz oraz zwrotnicę; wymienione drążki kierownicze po obu stronach.

Kąt pochylenia kół daje się regulować w pełnym zakresie, najlepsza zbieżność jaką udało się uzyskać, to -1st42' w lewym kole i -1st36' w prawym. Najgorsze wychodziły ponad -5 stopni na każdym z kół.

Oczywiście tnie oponę od środka.

Widzę, że coś było pomieszane w zawieszeniu, bo drążek kierowniczy był (i jest nadal, tylko że nowy) ze sworzniem, a w roczniku 94/95 były tylko z tulejami i śrubą.
Nie jestem pewien zwrotnicy, czy ucho do którego mocowany jest drążek kierowniczy nie jest skrzywione (na oko nic nie widać).

Stąd moje pytania: czy zwrotnice preFL i FL się różnią od siebie diametralnie długością tego wspomnianego powyżej ucha? Czy drążki kierownicze preFL i FL mają różne długości? (choć w jednym z tematów na tym forum powiedziane zostało, że mają te same wymiary). Czy zwrotnice od S8 mogą różnić się od tych gdzie jest standardowa wysokość i twardość zawieszenia?

Wózek tylnego zawieszenia nie ma śladów uderzenia - nawet nie wygląda jakby był kiedykolwiek odkręcany.

Z góry dzięki za pomoc!

: 19 paź 2017, 12:26
autor: krisker
Jeśli masz sworznie zamiast tulei, to pierwsze co trzeba sprawdzić to długość drążków. Może faktycznie założone są z czegoś innego.

Przed liftem 4d0501529f
Po lifcie 4d0501529h

Nie mam pojęcia, czy się różnią długością. Zamienniki są różne dla każdego z tych numerów, a ze zdjęć wynika, że mogą mieć inne tuleje.

: 19 paź 2017, 12:33
autor: jairzinho7
Według tego tematu: http://www.a8team.pl/d2-all-drazek-kier ... t19696.htm drążki ze sworzniem i z tuleją mają tą samą długość. Ale pewności oczywiście nie mam.

Czy jest na forum ktoś obeznany w temacie zawieszeń w naszych D2? Ktoś kto już niejeden taki samochód naprawiał od strony zawieszenia?

Re: Zwrotnice i drążki kierownicze, a geometria kół

: 19 paź 2017, 12:45
autor: dice111
jairzinho7 pisze:Czy zwrotnice od S8 mogą różnić się od tych gdzie jest standardowa wysokość i twardość zawieszenia?
Zwrotnice w pre-FL A8 a S8 z tego samego roku na pewno mają inne numery, mam porównanie u siebie ABZ z AHC, ale czym się dokładnie różnią mogę sprawdzić dopiero jak wsadzę tam te z 3.3 TDI celem swapu na 385mm.

: 19 paź 2017, 17:25
autor: jairzinho7
Pod względem problemów z ustawieniem zbieżności największy wpływ na to będzie miała długość tego "wąsa" w zwrotnicy gdzie mocowany jest drążek kierowniczy i ewentualne jego odchylenie od osi koła. Ja mam ten sam problem - nie mam drugiej na porównanie i nie mam jak tego sprawdzić.

Re: Zwrotnice i drążki kierownicze, a geometria kół

: 20 paź 2017, 15:14
autor: FOSS
dice111 pisze:Zwrotnice w pre-FL A8 a S8 z tego samego roku na pewno mają inne numery, mam porównanie u siebie ABZ z AHC, ale czym się dokładnie różnią mogę sprawdzić dopiero jak wsadzę tam te z 3.3 TDI celem swapu na 385mm.
Ale koledze chodzi o tylne zawieszenie i tylne zwrotnice :)

Dzisiaj rozmawiałem z kolegą.
Te drążki kierownicze ze sworzniami nie występowały w tym roczniku i moim zdaniem to właśnie w tym może być cała różnica.
W roczniku 1995 są tylko jedne drążki kierownicze, niezależnie od wersji silnika czy zawieszenia, i są to te z tulejami.

: 28 paź 2017, 13:25
autor: jairzinho7
Dokładnie tak jak Kolega Foss powiedział. Czekam na właściwe drążki kierownicze i chwilę czasu żeby to zamontować. Tym razem nie zostawię tego mechanikowi <niechce>

Zdam relację po wymianie i ustawieniu zbieżności.

[ Dodano: 2017-10-28, 13:25 ]
Faktycznie okazało się, że zamontowane drążki kierownicze są za krótkie. 4E0 501 529G nie pasują do zawieszenia PreFL - także tego z NIVO. Są o dobry centymetr za krótkie.

Pasują 4D0 501 529F, ale z pewnym zastrzeżeniem: Przewody od NIVO są umieszczone w takim miejscu w tylnym wózku, że podczas pracy zawieszenia, mogą ocierać o ten drążek kierowniczy. Niezbędne jest lekkie odgięcie ich w odpowiednią stronę.

Po tym zabiegu geometria kół ustawiona bez problemu.

Temat do zamknięcia.

: 28 paź 2017, 15:56
autor: FOSS
jairzinho7 pisze:Faktycznie okazało się, że zamontowane drążki kierownicze są za krótkie. 4E0 501 529G nie pasują do zawieszenia PreFL - także tego z NIVO. Są o dobry centymetr za krótkie.
(...)
Po tym zabiegu geometria kół ustawiona bez problemu.
No, czyli gra gitara. Tak trzymać <okok>