Strona 1 z 3

[D3 ALL] Jak działa zawieszenie pneomatyczna A8 D3

: 21 lut 2010, 17:09
autor: JIMM
Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8
Wojciech Frelichowski-autor:



Jednym z ciekawszych, nowych rozwiązań zastosowanych w nowym Audi A8 jest pneumatyczne, tzw. adaptacyjne zawieszenie. Taka konstrukcja z jednej strony zapewnia możliwość dynamicznej jazdy, a z drugiej komfort przynależny limuzynie.

Zawieszenie, które konstruktorzy zastosowali w nowym Audi A8, całkowicie zastąpiło konwencjonalne sprężyny stalowe, które wykorzystywano w poprzednim modelu. Umożliwia ono zmianę położenia nadwozia w stosunku do podłoża, w zależności od prędkości jazdy. Zmiana tej wysokości oznacza obniżenie punktu ciężkości i, dzięki temu, zwiększenie stabilności pojazdu. To nowe rozwiązanie podczas jazdy autostradą dodatkowo poprawia właściwości aerodynamiczne auta, co z kolei wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Jeśli natomiast pojazd ma przejechać po nierównej nawierzchni lub np. leśnym duktem, kierowca może zwiększyć prześwit samochodu.

Przy każdym z kół auta zamontowano pneumatyczną kolumnę resorującą, w której miechy powietrzne rozmieszczone są koncentrycznie wokół regulowanego bezstopniowo amortyzatora dwururowego. Miech powietrzny składa się ze specjalnego elementu wzmacniającego. Ta warstwa przejmuje siły działające na "sprężynę powietrzną".

Podstawą tego rozwiązania jest wykorzystanie ciśnienia powietrza, które do układu trzeba dostarczyć. W tym celu w nowym Audi A8 zastosowano elektryczną sprężarkę, którą umieszczono w przedziale silnikowym. Natomiast w bagażniku umieszczono tzw. akumulator ciśnienia o pojemności 5,8 litra. Maksymalne ciśnienie napełnienia wynosi 16 barów.

Cały układ działa na podstawie danych zbieranych przez komputer sterujący z czterech czujników osi i trzech czujników przyspieszenia nadwozia.

Dane te, w zależności od rozpoznanych warunków jazdy, komputer przetwarza i reguluje pracę każdej kolumny resorującej. Cały proces trwa milisekundy.

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia stały, niezależny od obciążenia prześwit samochodu. Jeśli bowiem auto jest obciążone, urządzenie dopompowuje powietrze do miechów. Jeśli później pojazd zostanie rozładowany, np. wyjdą z niego pasażerowie, powietrze jest upuszczane.

Dopóki nie trzeba zwiększać siły tłumienia, np. podczas jazdy na wprost po autostradzie, amortyzatory pracują miękko. Nieustanne zmiany siły tłumienia poszczególnych kół eliminują ruchy nadwozia i zwiększają komfort jazdy. Podczas pokonywania zakrętu, przy hamowaniu i podczas przyspieszania, zawieszenie to automatycznie redukuje przechyły wzdłużne i kołysania poprzeczne.

Zaletą nowego zawieszenia Audi A8 jest także to, że kierowca może je regulować. Do wyboru ma bowiem cztery tryby jazdy: automatic, dynamic, comfort i lift. W trybie automatycznym nadwozie samochodu ustawione jest na poziomie normalnym, tj. z prześwitem 120 mm. Jeśli auto przez ponad 30 sekund jedzie z prędkością większą niż 120 km/h, to wtedy zawieszenie obniża się o 25 mm.

W czterech trybach

W trybie dynamic zawieszenie obniża się o 20 mm do prześwitu 100 mm (obniża się punkt ciężkości). Zawieszenie pracuje wtedy ze zwiększoną sztywnością i twardszą charakterystyką tłumienia. Jeśli auto jedzie z prędkością ponad 120 km/h (przynajmniej przez 30 sekund), to wówczas następuje dalsze obniżenie zawieszenia o 5 mm (podnosi się z powrotem, gdy samochód przez ponad 2 minuty jedzie z prędkością mniejszą niż 70 km/h).

Tryb comfort przeznaczony jest do płynnego pokonywania nierówności. Wówczas system przy niższych prędkościach rzadziej zwiększa siły tłumienia. Natomiast tryb lift, czyli podwyższony, może być uaktywniony przy prędkości poniżej 80 km/h. Prześwit zwiększa się wówczas o 25 mm, a charakterystyka tłumienia odpowiada trybowi automatic.

Oprócz tych czterech trybów są jeszcze dwa inne, które można określić jako specjalne. Pierwszy to tryb ciągnięcia przyczepy, który po jej doczepieniu, włącza się automatycznie. Nie pozwala on na obniżanie poziomu nadwozia, aby nie zmieniać siły obciążenia pojazdu przez przyczepę. Ostatni tryb, tzw. podnośnikowy, służy do wymiany koła. Wtedy wyłączone są wszystkie pozostałe tryby.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8: A - sprężarka; B - pneumatyczne kolumny resorujące; C - komputer sterujący; D - akumulator ciśnienia

: 09 maja 2011, 17:41
autor: pietia
mam problem z moja a8 czy bys mi poogl auto wogole nei podnosi do gory

: 09 maja 2011, 22:36
autor: marta
Kolego pietia, rozumiem, że masz problem z autkiem ale mógłbyś pierw przywitać się z nami w odpowiednim dziale - http://www.a8team.pl/topics2/362.htm?start=1140#45761

: 11 maja 2011, 20:31
autor: PABLO200
Były dwa rodzaje zawieszenia pneum. normal i sport za dopłatą.

: 13 maja 2011, 10:27
autor: badyl
PABLO200 pisze:Były dwa rodzaje zawieszenia pneum. normal i sport za dopłatą.
ja mam u siebie właśnie zawieszenie sport i wydaje mi się że troche niżej się opuszcza niż standard a tak to nie wiem czym się różnią

: 14 maja 2011, 14:24
autor: PABLO200
Sa inne amortyzatory inny sterownik auto jest niższe

Audi A8 (4E) standard suspension (PR-1BK): 416 mm (front) and 398 mm (rear)
Audi A8/S8 (4E) sport suspension (PR-2MA/2MB): 396 mm (front) and 378 mm (rear)

: 14 maja 2011, 20:14
autor: badyl
PABLO200 pisze:Sa inne amortyzatory inny sterownik auto jest niższe

Audi A8 (4E) standard suspension (PR-1BK): 416 mm (front) and 398 mm (rear)
Audi A8/S8 (4E) sport suspension (PR-2MA/2MB): 396 mm (front) and 378 mm (rear)
to że niższe to wiem bo widać to nawet gołym okiem ale chodzi mi bardziej o charakterystyke pracy bo nawet to sport potrafi być miękkie w odpowiednim ustawieniu

: 08 wrz 2011, 16:40
autor: domin1212
Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ? I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje !

: 08 wrz 2011, 21:40
autor: wolek
Panowie podaje wam do pobierania PDF`ik z materiałem szkoleniowym dotyczącym strikte A8 D3. Nic dodać nic ująć jest to kompletne kompendium wiedzy o naszym zawieszeniu...
http://hotfile.com/dl/129313127/96090cb/SSP292_PL.pdf.html

: 08 wrz 2011, 21:47
autor: badyl
domin1212 pisze:Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ? I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje ! [url=http://images49.fotosik.pl/1058/d8d2b6057681561cm.jpg]Obrazek[/URL]
u mnie pisze "air suspension - sport" jak chcesz miękko auto to tryb komfort wybierasz ja głównie jeżdze na automacie

: 08 wrz 2011, 22:46
autor: FOSS
domin1212 pisze:Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ?
Po pierwsze patrzeć na MMI... jeżeli w ustawieniach zawieszenia masz napisane "air suspension - sport" to masz zawieszenie sportowe.

Różnica pomiędzy normalnym a sportowym jest taka że sportowe jest dodatkowo obniżone i utwardzone.
Sportowe można poznać też po tym (tak zaobserwowałem u siebie) że po przestawieniu z pozycji "comfort" na pozycję "sport" na postoju nie zmienia swojej wysokości (ponieważ już jest obniżone) natomiast w trakcie jazdy staje sie wyraźnie twardsze...
na "sporcie" przy jeździe powyżej 120km/h zawieszenie automatycznie jeszcze dodatkowo trochę się obniża a podwyższa kiedy zwolnimy poniżej 80km/h i będziemy tak jechać jakieś 2 minuty (chyba dobrze zapamiętałem).
domin1212 pisze:I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje !
Ja jeżdżę prawie zawsze na "comfort" ale u mnie nie dość że fabrycznie jest zawiecha sportowa to jeszcze dodatkowo obniżyłem go mechanicznie... po tym dodatkowym obniżeniu auto stało się bardzo twarde więc później pobawiłem się jeszcze kodowaniem i komfort powrócił... przynajmniej tyle ile oferuje zawieszenie sportowe ;-)
Na ustawieniu "sport" natomiast jeżdżę bardzo rzadko i tylko po równych jak stół odcinkach dróg (wiem że w PL ciężko takie znaleźć ale o dziwo czasem się zdarzają) bo na sporcie jest "beton" i nie wpływa to dobrze na mój uszkodzony kręgosłup.

: 08 wrz 2011, 23:39
autor: bunga bunga
wolek... a miał byś taki zeszyt o tiptroniku?

: 08 wrz 2011, 23:56
autor: wolek
dopisałem do tego tematu :ZF zbiór wiedzy

: 09 wrz 2011, 14:17
autor: bunga bunga
już wydrukowane ładnie spięte w segregatorze leży na półeczce

8-)

: 22 lut 2015, 17:49
autor: riki76
Witam.
Włączając się do tematu przez ciekawość w związku z planami zakupu D3, pytanie:
jaki jest prześwit między nadwoziem (pod autem oczywiście) a jezdnią na najwyższym położeniu zawieszenia?