[D3 ALL] Jak działa zawieszenie pneomatyczna A8 D3
: 21 lut 2010, 17:09
Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8
Wojciech Frelichowski-autor:
Jednym z ciekawszych, nowych rozwiązań zastosowanych w nowym Audi A8 jest pneumatyczne, tzw. adaptacyjne zawieszenie. Taka konstrukcja z jednej strony zapewnia możliwość dynamicznej jazdy, a z drugiej komfort przynależny limuzynie.
Zawieszenie, które konstruktorzy zastosowali w nowym Audi A8, całkowicie zastąpiło konwencjonalne sprężyny stalowe, które wykorzystywano w poprzednim modelu. Umożliwia ono zmianę położenia nadwozia w stosunku do podłoża, w zależności od prędkości jazdy. Zmiana tej wysokości oznacza obniżenie punktu ciężkości i, dzięki temu, zwiększenie stabilności pojazdu. To nowe rozwiązanie podczas jazdy autostradą dodatkowo poprawia właściwości aerodynamiczne auta, co z kolei wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Jeśli natomiast pojazd ma przejechać po nierównej nawierzchni lub np. leśnym duktem, kierowca może zwiększyć prześwit samochodu.
Przy każdym z kół auta zamontowano pneumatyczną kolumnę resorującą, w której miechy powietrzne rozmieszczone są koncentrycznie wokół regulowanego bezstopniowo amortyzatora dwururowego. Miech powietrzny składa się ze specjalnego elementu wzmacniającego. Ta warstwa przejmuje siły działające na "sprężynę powietrzną".
Podstawą tego rozwiązania jest wykorzystanie ciśnienia powietrza, które do układu trzeba dostarczyć. W tym celu w nowym Audi A8 zastosowano elektryczną sprężarkę, którą umieszczono w przedziale silnikowym. Natomiast w bagażniku umieszczono tzw. akumulator ciśnienia o pojemności 5,8 litra. Maksymalne ciśnienie napełnienia wynosi 16 barów.
Cały układ działa na podstawie danych zbieranych przez komputer sterujący z czterech czujników osi i trzech czujników przyspieszenia nadwozia.
Dane te, w zależności od rozpoznanych warunków jazdy, komputer przetwarza i reguluje pracę każdej kolumny resorującej. Cały proces trwa milisekundy.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia stały, niezależny od obciążenia prześwit samochodu. Jeśli bowiem auto jest obciążone, urządzenie dopompowuje powietrze do miechów. Jeśli później pojazd zostanie rozładowany, np. wyjdą z niego pasażerowie, powietrze jest upuszczane.
Dopóki nie trzeba zwiększać siły tłumienia, np. podczas jazdy na wprost po autostradzie, amortyzatory pracują miękko. Nieustanne zmiany siły tłumienia poszczególnych kół eliminują ruchy nadwozia i zwiększają komfort jazdy. Podczas pokonywania zakrętu, przy hamowaniu i podczas przyspieszania, zawieszenie to automatycznie redukuje przechyły wzdłużne i kołysania poprzeczne.
Zaletą nowego zawieszenia Audi A8 jest także to, że kierowca może je regulować. Do wyboru ma bowiem cztery tryby jazdy: automatic, dynamic, comfort i lift. W trybie automatycznym nadwozie samochodu ustawione jest na poziomie normalnym, tj. z prześwitem 120 mm. Jeśli auto przez ponad 30 sekund jedzie z prędkością większą niż 120 km/h, to wtedy zawieszenie obniża się o 25 mm.
W czterech trybach
W trybie dynamic zawieszenie obniża się o 20 mm do prześwitu 100 mm (obniża się punkt ciężkości). Zawieszenie pracuje wtedy ze zwiększoną sztywnością i twardszą charakterystyką tłumienia. Jeśli auto jedzie z prędkością ponad 120 km/h (przynajmniej przez 30 sekund), to wówczas następuje dalsze obniżenie zawieszenia o 5 mm (podnosi się z powrotem, gdy samochód przez ponad 2 minuty jedzie z prędkością mniejszą niż 70 km/h).
Tryb comfort przeznaczony jest do płynnego pokonywania nierówności. Wówczas system przy niższych prędkościach rzadziej zwiększa siły tłumienia. Natomiast tryb lift, czyli podwyższony, może być uaktywniony przy prędkości poniżej 80 km/h. Prześwit zwiększa się wówczas o 25 mm, a charakterystyka tłumienia odpowiada trybowi automatic.
Oprócz tych czterech trybów są jeszcze dwa inne, które można określić jako specjalne. Pierwszy to tryb ciągnięcia przyczepy, który po jej doczepieniu, włącza się automatycznie. Nie pozwala on na obniżanie poziomu nadwozia, aby nie zmieniać siły obciążenia pojazdu przez przyczepę. Ostatni tryb, tzw. podnośnikowy, służy do wymiany koła. Wtedy wyłączone są wszystkie pozostałe tryby.
Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8: A - sprężarka; B - pneumatyczne kolumny resorujące; C - komputer sterujący; D - akumulator ciśnienia
Wojciech Frelichowski-autor:
Jednym z ciekawszych, nowych rozwiązań zastosowanych w nowym Audi A8 jest pneumatyczne, tzw. adaptacyjne zawieszenie. Taka konstrukcja z jednej strony zapewnia możliwość dynamicznej jazdy, a z drugiej komfort przynależny limuzynie.
Zawieszenie, które konstruktorzy zastosowali w nowym Audi A8, całkowicie zastąpiło konwencjonalne sprężyny stalowe, które wykorzystywano w poprzednim modelu. Umożliwia ono zmianę położenia nadwozia w stosunku do podłoża, w zależności od prędkości jazdy. Zmiana tej wysokości oznacza obniżenie punktu ciężkości i, dzięki temu, zwiększenie stabilności pojazdu. To nowe rozwiązanie podczas jazdy autostradą dodatkowo poprawia właściwości aerodynamiczne auta, co z kolei wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Jeśli natomiast pojazd ma przejechać po nierównej nawierzchni lub np. leśnym duktem, kierowca może zwiększyć prześwit samochodu.
Przy każdym z kół auta zamontowano pneumatyczną kolumnę resorującą, w której miechy powietrzne rozmieszczone są koncentrycznie wokół regulowanego bezstopniowo amortyzatora dwururowego. Miech powietrzny składa się ze specjalnego elementu wzmacniającego. Ta warstwa przejmuje siły działające na "sprężynę powietrzną".
Podstawą tego rozwiązania jest wykorzystanie ciśnienia powietrza, które do układu trzeba dostarczyć. W tym celu w nowym Audi A8 zastosowano elektryczną sprężarkę, którą umieszczono w przedziale silnikowym. Natomiast w bagażniku umieszczono tzw. akumulator ciśnienia o pojemności 5,8 litra. Maksymalne ciśnienie napełnienia wynosi 16 barów.
Cały układ działa na podstawie danych zbieranych przez komputer sterujący z czterech czujników osi i trzech czujników przyspieszenia nadwozia.
Dane te, w zależności od rozpoznanych warunków jazdy, komputer przetwarza i reguluje pracę każdej kolumny resorującej. Cały proces trwa milisekundy.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia stały, niezależny od obciążenia prześwit samochodu. Jeśli bowiem auto jest obciążone, urządzenie dopompowuje powietrze do miechów. Jeśli później pojazd zostanie rozładowany, np. wyjdą z niego pasażerowie, powietrze jest upuszczane.
Dopóki nie trzeba zwiększać siły tłumienia, np. podczas jazdy na wprost po autostradzie, amortyzatory pracują miękko. Nieustanne zmiany siły tłumienia poszczególnych kół eliminują ruchy nadwozia i zwiększają komfort jazdy. Podczas pokonywania zakrętu, przy hamowaniu i podczas przyspieszania, zawieszenie to automatycznie redukuje przechyły wzdłużne i kołysania poprzeczne.
Zaletą nowego zawieszenia Audi A8 jest także to, że kierowca może je regulować. Do wyboru ma bowiem cztery tryby jazdy: automatic, dynamic, comfort i lift. W trybie automatycznym nadwozie samochodu ustawione jest na poziomie normalnym, tj. z prześwitem 120 mm. Jeśli auto przez ponad 30 sekund jedzie z prędkością większą niż 120 km/h, to wtedy zawieszenie obniża się o 25 mm.
W czterech trybach
W trybie dynamic zawieszenie obniża się o 20 mm do prześwitu 100 mm (obniża się punkt ciężkości). Zawieszenie pracuje wtedy ze zwiększoną sztywnością i twardszą charakterystyką tłumienia. Jeśli auto jedzie z prędkością ponad 120 km/h (przynajmniej przez 30 sekund), to wówczas następuje dalsze obniżenie zawieszenia o 5 mm (podnosi się z powrotem, gdy samochód przez ponad 2 minuty jedzie z prędkością mniejszą niż 70 km/h).
Tryb comfort przeznaczony jest do płynnego pokonywania nierówności. Wówczas system przy niższych prędkościach rzadziej zwiększa siły tłumienia. Natomiast tryb lift, czyli podwyższony, może być uaktywniony przy prędkości poniżej 80 km/h. Prześwit zwiększa się wówczas o 25 mm, a charakterystyka tłumienia odpowiada trybowi automatic.
Oprócz tych czterech trybów są jeszcze dwa inne, które można określić jako specjalne. Pierwszy to tryb ciągnięcia przyczepy, który po jej doczepieniu, włącza się automatycznie. Nie pozwala on na obniżanie poziomu nadwozia, aby nie zmieniać siły obciążenia pojazdu przez przyczepę. Ostatni tryb, tzw. podnośnikowy, służy do wymiany koła. Wtedy wyłączone są wszystkie pozostałe tryby.
Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8: A - sprężarka; B - pneumatyczne kolumny resorujące; C - komputer sterujący; D - akumulator ciśnienia