Strona 1 z 2

[D4 12 3.0TDI ] Dziwne rozmiary na felgach

: 15 mar 2019, 08:50
autor: tomaug
Witam, kupiłem samochód D4 z oponami letniki i zimowymi. Zacząłem szukać nowych felg. Sprawdziłem jakie mam opony letnie są to 255/45R19 a felgi na które są założone to 9J 19 ET33. Jak sprawdzam na różnych stronach jakie opony do niech pasują to nigdzie mi nie wyskakują rozmiary jakie ja mam na te felgi nałożone. Czy ktoś może pomóc o co chodzi.
Właśnie szukam nowe felgi bo opony są z 2018 roku więc wolałbym ich nie zmieniać, chyba że stwierdzę że na R20 lepiej się jeżdzi w co wątpię.

Mam też pytanie co do opon zimowych bo te są szerokości 235 czy gdybym na zimę dał felgi te co mam letnia a dokupił na zimę nowe opony o szerokości 255 to czy na nich będzie się lepiej jeżdziło w trudnych zimowych warunkach czy nie ma to znaczenia ?

Re: Dziwne rozmiary na felgach

: 15 mar 2019, 09:07
autor: walus30
tomaug pisze:Witam, kupiłem samochód D4 z oponami letniki i zimowymi. Zacząłem szukać nowych felg. Sprawdziłem jakie mam opony letnie są to 255/45R19 a felgi na które są założone to 9J 19 ET33. Jak sprawdzam na różnych stronach jakie opony do niech pasują to nigdzie mi nie wyskakują rozmiary jakie ja mam na te felgi nałożone. Czy ktoś może pomóc o co chodzi.
Właśnie szukam nowe felgi bo opony są z 2018 roku więc wolałbym ich nie zmieniać, chyba że stwierdzę że na R20 lepiej się jeżdzi w co wątpię.

Mam też pytanie co do opon zimowych bo te są szerokości 235 czy gdybym na zimę dał felgi te co mam letnia a dokupił na zimę nowe opony o szerokości 255 to czy na nich będzie się lepiej jeżdziło w trudnych zimowych warunkach czy nie ma to znaczenia ?
im szersza opona tym lepiej na śniegu ( gorzej natomiast w koleinach i kałużach etc)

co do rozmiarów to masz ok, to typowy rozmiar

zima 255/45-19
lato 265/40-20

jeżeli masz zimowe 235 to profil musi być 50 i felga 19

: 15 mar 2019, 09:22
autor: tomaug
U mnie mam tak:
zima 235/50/R19
lato 255/45/R19

Myślisz że jest sens zmienić w zimie na 255/45/R19 ?
Pytam bo zastanawiam się nad kupnem nowych felg na lato i albo te co były na lato sprzedam albo zostawię sobie na zimę, tylko będę musiał dodatkowo dokupić opony nowe na zimę.

I pytanko czy myślisz że jest sens na lato zmieniać 255/50/R19 na coś z 20" np 265/40R20 ? czy lepiej zostać przy tych rozmiarach co mam ? Pytam bo gdybym miał zmienić na 20" to oprócz felg musiałbym zmienić też opony które są z 2018 roku a to już robi się większy wydatek bo i felgi i opony.

: 15 mar 2019, 09:39
autor: walus30
tomaug pisze:U mnie mam tak:
zima 235/50/R19
lato 255/45/R19

Myślisz że jest sens zmienić w zimie na 255/45/R19 ?
Pytam bo zastanawiam się nad kupnem nowych felg i albo te co były sprzedam albo zostawię sobie na zimę tylko będę musiał dodatkowo dokupić opony nowe na zimę.

I pytanko czy myślisz że jest sens na lato zmieniać 255/50/R19 na coś z 20" np 265/40R20 ? czy lepiej zostać przy tych rozmiarach co mam ? Pytam bo gdybym miał zmienić na 20" to oprócz felg musiałbym zmienić też opony które są z 2018 roku a to już robi się większy wydatek bo i felgi i opony.
Jeżeli masz takie opony 235 i są dobre jeszcze to nie ma sensu zmieniać. Jak się zużyją możesz pomyśleć nad 255/45/19.

Co do 20 ja dokupiłem, ale miałem tylko 1 komplet 19 więc musiałem coś dokupić, żeby nie przekładać opon co chwilę.
Komfort jazdy na 20 " jest podobny, trochę niższy, ale lepiej się prowadzi ze względu na niższy profil

: 15 mar 2019, 09:45
autor: tomaug
ok, w takim razie muszę się zastanowić. W A8 jakie opony by nie były i tak prowadzi się świetnie. W obecnej sytuacji mam komplet tylko wizualnie nie podobają mi się te 255/45R19 bo to są te standardowe pięcioramienne i najchętniej bym je sprzedał w dobrej cenie ale nie chce mi się w to za bardzo bawić i kupiłbym jakieś nowe, te poniżej mi się podobają

https://allegro.pl/oferta/19-oryginalne ... 5939710183

Jak Ci się podobają ?
Wolałbym 20" ale wtedy musze kupować dodatkowo opony letnie i na zimę do tych większych kół. A to kolejne kilka tysięcy :)

: 15 mar 2019, 09:53
autor: walus30
tomaug pisze:ok, w takim razie muszę się zastanowić. W A8 jakie opony by nie były i tak prowadzi się świetnie. W obecnej sytuacji mam komplet tylko wizualnie nie podobają mi się te 255/45R19 bo to są te standardowe pięcioramienne i najchętniej bym je sprzedał w dobrej cenie ale nie chce mi się w to za bardzo bawić i kupiłbym jakieś nowe, te poniżej mi się podobają

https://allegro.pl/oferta/19-oryginalne ... 5939710183

Jak Ci się podobają ?
Wolałbym 20" ale wtedy musze kupować dodatkowo opony letnie i na zimę do tych większych kół. A to kolejne kilka tysięcy :)
ja mam takie zimowe
https://allegro.pl/oferta/oryginal-audi ... 5396068518
podobne do tych co znalazłeś

: 15 mar 2019, 09:56
autor: tomaug
Te też ładne, ja niestety lato i zima ma takie https://allegro.pl/oferta/alufelgi-audi ... 7553893543 różnią się tylko szerokością bo jedne i drugie 19

: 15 mar 2019, 09:58
autor: walus30
tomaug pisze:Te też ładne, ja niestety lato i zima ma takie https://allegro.pl/oferta/alufelgi-audi ... 7553893543 różnią się tylko szerokością bo jedne i drugie 19
na zimę mogą być :D a jak masz 2 kmpl to jeden sprzedaj i
kup sobie na lato 20 :)

: 15 mar 2019, 10:03
autor: tomaug
No właśnie jak kupię na lato 20 to musze od razu opony :( a teraz mam letnie nowe bo z 2018 roku dlatego był chyba zmienił tylko felgi na inne ale też na 19 i tym sposobem oszczędzam 4 tyś na opony które są w bardzo dobrym stanie. Ach masakra i tak w nieskończoność, a jak człowiek sprzedaje samochód to nikt na to nie patrzy :)

: 15 mar 2019, 10:24
autor: Dżordż
Do kolegi Walus30

"im szersza opona tym lepiej na śniegu ( gorzej natomiast w koleinach i kałużach etc)"

Od kiedy to tak jest, jakaś nowa fizyka?

: 15 mar 2019, 10:32
autor: tomaug
Jeśli tak nie jest prośba o podanie uzasadnienia i jaka jest prawda ?

: 15 mar 2019, 12:51
autor: Dżordż
Ciśnienie jakie ciało wywiera na podłoże zależy od 1. masy tego ciała i 2. powierzchni styku z podłożem. Przykład dla lepszego zrozumienia: wyobraźmy sobie np. cegłę, która ma stałą określoną wagę (siła nacisku stała) i kładziemy ją na własnym palcu. Jeśli położymy ją na dużej powierzchni naszego palca to nie odczuwamy większego dyskomfortu, gdyż ciśnienie jest małe z uwagi na dużą powierzchnię styku. Ale jeśli ta sama cegła będzie ustawiona w ten sposób, że małym swoim narożnikiem będzie ustawiona na opuszce palca, to ciśnienie na styku ze skórą będzie większe bo powierzchnia jest zdecydowanie mniejsza (zależność odwrotnie proporcjonalna). Skrajny przypadek, gdybyśmy zaostrzyli narożnik cegły do kształtu igły to powierzchnia styku jest bardzo mała (klasyczny łepek od szpilki) a co za tym idzie ciśnienie bardzo duże- kończy się to wbiciem cegły tak zakończonej w palec. Inny przykład- wyobraźmy sobie cyrkowca na jednym kole- waży gość z 80kg, jeśli przejedzie po naszej stopie na szerokiej oponie to ból do zniesienia, jeśli oponka będzie bardzo wąska jak w rowerach szosowych to ból może być bardzo dotkliwy- przy tej samej wadze rowerzysty ciśnienie na styku opona/stopa jest tym większe im mniejsza jest powierzchnia styku.
Czyli opona WĄSKA w aucie na powiedzmy grubszej warstwie śniegu będzie generować większe ciśnienie na styku z podłożem a co za tym idzie będzie bardziej wbijać się w śnieg, a wtedy przy specyficznym bieżniku opony zimowej zakotwiczasz się w podłożu głębiej i wyjeżdżasz pod górkę.

: 15 mar 2019, 13:00
autor: walus30
Dżordż pisze:Ciśnienie jakie ciało wywiera na podłoże zależy od 1. masy tego ciała i 2. powierzchni styku z podłożem. Przykład dla lepszego zrozumienia: wyobraźmy sobie np. cegłę, która ma stałą określoną wagę (siła nacisku stała) i kładziemy ją na własnym palcu. Jeśli położymy ją na dużej powierzchni naszego palca to nie odczuwamy większego dyskomfortu, gdyż ciśnienie jest małe z uwagi na dużą powierzchnię styku. Ale jeśli ta sama cegła będzie ustawiona w ten sposób, że małym swoim narożnikiem będzie ustawiona na opuszce palca, to ciśnienie na styku ze skórą będzie większe bo powierzchnia jest zdecydowanie mniejsza (zależność odwrotnie proporcjonalna). Skrajny przypadek, gdybyśmy zaostrzyli narożnik cegły do kształtu igły to powierzchnia styku jest bardzo mała (klasyczny łepek od szpilki) a co za tym idzie ciśnienie bardzo duże- kończy się to wbiciem cegły tak zakończonej w palec. Inny przykład- wyobraźmy sobie cyrkowca na jednym kole- waży gość z 80kg, jeśli przejedzie po naszej stopie na szerokiej oponie to ból do zniesienia, jeśli oponka będzie bardzo wąska jak w rowerach szosowych to ból może być bardzo dotkliwy- przy tej samej wadze rowerzysty ciśnienie na styku opona/stopa jest tym większe im mniejsza jest powierzchnia styku.
Czyli opona WĄSKA w aucie na powiedzmy grubszej warstwie śniegu będzie generować większe ciśnienie na styku z podłożem a co za tym idzie będzie bardziej wbijać się w śnieg, a wtedy przy specyficznym bieżniku opony zimowej zakotwiczasz się w podłożu głębiej i wyjeżdżasz pod górkę.
Bardziej opieram się na Continentalu i miarodajnych testach niż Twojej fizyce ( z calym szacunkiem )

a tutaj trochę "fizyki" odnośnie aquaplaningu...
https://www.oponeo.pl/artykul/aquaplaning

: 15 mar 2019, 14:01
autor: tomaug
A czy ktoś zna jakiegoś fachowcę w Warszawie lub okolicach który rozkoduje mi moduł TV aby można było oglądać podczas jazdy ?

: 15 mar 2019, 14:54
autor: Dżordż
Walus30

Szersza opona nie tylko gorsza na śnieg ale i szybciej wpada w aquaplaning- niżej cytat

"Na mokrej nawierzchni również dominują największe opony. Do momentu w którym tracą kontakt z nawierzchnią. Z każdym centymetrem szerokości opony, musi ona odprowadzić większą ilość wody. Szerokie opony są dużo bardziej podatne na zjawisko aquaplaningu. Opona o szerokości 225 traci kontakt z nawierzchnią już przy 69 km/h, opona 185 dopiero przy prędkości 80 km/h. " z

https://blog.netcar.pl/2012/08/26/szero ... ny-wybrac/

[ Dodano: 2019-03-15, 14:54 ]
Aquaplaning- to nic innego tylko wtłoczenie wody między oponę a asfalt.

Wyobraź sobie gościa, który stoi na bardzo szerokiej desce od snowboardu a potem stoi na jednej łyżwie.
Ty masz kerchera o piekielnej mocy i próbujesz wtłoczyć strumień wody raz między deskę a śnieg a drugim razem między łyżwę a śnieg. Kiedy Ci będzie łatwiej wywołać zjawisko aquaplaningu, czyli niejako podnieść gościa na warstwie wody? Oczywiście jak będzie na desce, czyli na szerokiej oponie.