[D2 preFL ALL ] Z nawiewów lewej strony leci tylko gorące
: 11 kwie 2016, 01:45
Koledzy przepraszam że zakładam kolejny temat na tą samą usterkę ale zebrałem sporo zdjęć i opisów więc wnioski z tej naprawy powinny pomóc każdemu kto będzie miał problemy z nawiewami ciepło zimno itd. Podzieliłem to na działy.
Problem:
prawa strona dmucha powietrzem zgodnie z wskazaniem climatronika (np. zimne powietrze) natomiast lewa strona (kierowcy) wali cały czas gorącym powietrzem z każdego nawiewu (górny na szyby, środkowy oraz na nogi), ale zdecydowanie mocniej w czasie jazdy.
Cewka odpowiedzialna za lewą stronę (elektrozawór obiegu lewej nagrzewnicy) miewała zwarcia gdy podawałem jej napięcie, pracowała też ciszej co sugerowało że trzpień może się nie domykać do końca dając przepływ wody do lewej nagrzewnicy.
Nie działała też pompka obiegowa nagrzewnicy. Postanowiłem wymienić cały komplet pompka+elektrozawory numer cześci 4D0959617A.
Dzial 1: test pompki i zaworów
Zanim wymieniłem nową pompkę zrobiłem jej test,
proszę o sprawdzenie czy to tak powinno działać i czy nie pomyliłem stron wejścia i wyjścia wody z tego obiegu.
Testowałem pompkę w taki sposób:
1. dmucham w wejscie wody (dolny wąż pompki jakby od strony silnika) to jeśli mam podlaczoną do pomaranczowej wtyczki (sterowanie cewkami) 12v i mase tylko do jednego przewodu (np lewa strona) to prawa strona leci powietrze normalnie ale z lewej też delikatnie jest czuć powietrze na dolnym wężu
2. jak daje masę na prawą stronę sytuacja jest taka sama czyli z lewej powietrze leci mocno a z niby zamkniętej prawej tylko trochę je czuć
3. dopiero jak dam masę na oba przewody wtedy obie cewki razem domykają trzpienie i już powietrze nie wydostaje się ani z lewej ani z prawej strony na dolnych wylotowych wężach
Pytania do tego testu sprawności/szczelności kompletu pompka+elektrozawory:
1. czy tak powinno być? Czy te popuszczanie powietrza po niby zamkniętej stronie to jakby mini obieg aby nagrzewnica miala wodę, żeby się nie zapowietrzyła i wmiarę szybko np została nagrzana?
2. czy jednak gumki trzpieni są do wymiany bo po zamknięciu nic nie ma prawa leciec po zamkniętej (12v+masa) stronie ?
Dział 2: wymiana pompki i elektrozaworów:
Nie uzyskałem pomocy, w ASO postawili gały że pytam a znajomi mechanicy byli zgodni że chyba taki „mini obieg” to tak ma być. Zatem wymieniłem ten komplet pompka+elektrozawory.
Koncepcja co do wymiany tego kompletu:
Idąc za sugestią kolegi nmaciek (post z 1 strony tego wątku) wymieniłem pompkę obiegową nagrzewnicy z elektrozaworami i tak jak on nie wyjmowałem serva tylko naciąłem kosz który jest pod dmuchawą nawiewu, potem wszystko znitowałem blaszkami i szczelnie skleiłem klejem na gorąco (zdjęcia niżej).
Elektrozawory domykają trzpienie, testowałem jeszcze komplet pompki na zewnątrz poprzez dmuchanie powietrza w dolną wejściową rurę pompki i przy napięciu i masie na obu przewodach cewek przez dolne rurki pompki nie ma opcji wydmuchać powietrza. Pompka obiegowa nagrzewnicy też pracuje.
Zerknijcie też na zdjęcie z opisem rurek pompki czy nie pomieszałem wejście i wyjście wody.
Zdjęcia niżej, może ktoś będzie chciał ciąć kosz zamiast wywalać servo. Ogólnie jest o wiele mniej z tym pracy, więcej się namęczysz ze zdejmowaniem zapieczonych węży jeśli musisz je oszczędzić i nie uszkodzić.
Po wymianie nadal po lewej stronie po nagrzaniu silnika leci gorące powietrze z każdego nawiewu, górny na szyby, środkowy i dolny na nogi.
nacięty kosz
wyjęta pompka
posklejane i gotowe
Co sprawdziłem:
1. WTYCZKA pomarańczowa:
a) napięcie na przewodzie PLUS z climatronika jest obecne w czasie pracy silnika 13.3V (na zgaszonym z zapłonem 12.8V, pompka obiegowa też pracuje)
b) MINUSY na obu przewodach cewek są obecne w czasie ustawiania np. 22st na climatronika czyli oba dolne wyjścia na obiegi dla nagrzewnic powinny zamknięte
2. VCDS VAG nie pokazuje błędów w sterowniku klimy, zrobiłem ustawienia podstawowe w kanale 0 i 1 szły cyferki od 50 do zera i też nie ma błędów
W blokach wartości w grupie 14 w okienkach mam takie temperatury:
Okno1: 14 (temp w zderzaku) okno2: 16 (temp w podszybiu) okno3: 21(temp nogi kierowcy okno4: 21 (temp nogi pasażera)
3. rozłączyłem pomarańczową wtyczkę cewek i dałem bezpośrednie napięcie 12V i masy na oba przewody cewek aby wyeliminować np. problem z samym sterownikiem klimy że może czasem nie daje zasilania na cewkę lewej strony ale nadal mam ten sam efekt że prawa OK. a cała lewa wali ciepłem
Dzial 3: Teraz zabrałem się za sprawdzanie klap:
Czy mam problem z klapkami które podają lub domykają ciepłe powietrze na lewą i prawą stronę? Silniczek klapki się obraca dlatego nie ma błędu w VAGu ale klapka spadła i stoi w pozycji otwartej?
Gdzie są te klapki jak się do nich dostać żeby sprawdzić czy lewa się domyka?
Dzięki koledze gtfan mam zdjęcia całej klimy z opisami dorzuciłem zdjęcia na których lepiej widać klapę silnika V68.
klima widok strona 1:
klima widok strona 2:
klima inny widok na klapę obsługiwaną przez silniczek V68 (raczej to jadna cała klapa):
klima widok drugi bok:
Ze zdjęć wynika, że za mieszanie ciepła i zimna odpowiada silniczek V68 czyli on steruje tą klapą która może pobierać powietrze od gorących nagrzewnic lub z chłodzenia a jako kierowca też mamy dla niego to dodatkowe pokrętło na środku konsoli nawiewów <-> zimne/ciepłe, którym dodatkowo ustawiamy czy ma byc zimniej czy cieplej. Jednak kolega gtfan napisał że V68 odpowiada tylko za ciepłe/zimne powietrze ze środkowej kratki nad radiem, w zależności od tego jak się ustawi na niej to pokrętło.
Na zdjęciach nie widać tego idealnie ale chyba wylot powietrza obsługiwanego przez V68 ma jedną klapę dla obu stron. Gdyby miał klapkę dzieloną to np. lewa jej część mogłaby być zablokowana w pozycji otwartej i cały czas podawałaby w nawiewy po lewej gorące powietrze.
Widać chyba wyraźniej że klapa obsługiwana przez V68 jest jedna dla obu stron nawiewu konsoli środkowej, niby wszystko wskazuje na ciągłe grzanie wodą lewej nagrzewnicy ale przecież wymieniłem cały komplet. pompka i elektrozawory.
Nie widzę klapy wylotu dla V102 jest na spodzie?
V102 w/g opisu który znalazłem to "środkowy nawiew z tyłu", ale może to jednak to on miesza na przodzie oba powietrza ciepłe i zimne a na centralny tył idzie tylko tunel ?
Na zdjęciu niżej zaznaczyłem czujnik temp lewej nagrzewnicy, czyli G150 (prawy to G151). Dzieki koledze gtfan wg opisu z tego manuala wartosći tych czujników prezentuje grupa 14 okna 3 i 4
Czujniki temp G150 (lewa str okno 3) i G151(prawa str okno 4) są sprawne bo oba podają sensowne wartości zgodne z pomiarem na zewn termometrze czyli 21st.
link do manuala dla grup climatronica
Z drugiej strony skoro wielka dmuchawa V2 podaje nadmuch świeżego powietrza na parownik (zimne powietrze) i dalej na nagrzewnice to gdzie następuje mieszanie powietrza zimnego i gorącego oraz kierowanie lewa i prawa strona bo przecież nie zawsze chcemy mieć zimno? Jeśli chcemy mieć latem 22st to z czasem zimnego powietrza byłoby za dużo i wtedy Klima musi "pobrać" ciepłe.
A jeszcze latem może chcemy aby lewa strona grzała HI a prawa chłodziła LO i też tak możemy ustawić więc gdzie to jest "mieszane", jakie kanały pojedyncze na lewą i na prawą stronę?
Proszę o sugestię bo coś istotnego pomijam i zapętlam się z tą usterką. Czy uważacie że uszkodził się climatronic i po jakimś czasie odłącza minus z lewej cewki otwierając obieg gorącej wody na lewą nagrzewnicę?
jeśli zdjęcia znikną tutaj masz link do pobrania całej paczki:
link do pobrania zdjęć
Problem:
prawa strona dmucha powietrzem zgodnie z wskazaniem climatronika (np. zimne powietrze) natomiast lewa strona (kierowcy) wali cały czas gorącym powietrzem z każdego nawiewu (górny na szyby, środkowy oraz na nogi), ale zdecydowanie mocniej w czasie jazdy.
Cewka odpowiedzialna za lewą stronę (elektrozawór obiegu lewej nagrzewnicy) miewała zwarcia gdy podawałem jej napięcie, pracowała też ciszej co sugerowało że trzpień może się nie domykać do końca dając przepływ wody do lewej nagrzewnicy.
Nie działała też pompka obiegowa nagrzewnicy. Postanowiłem wymienić cały komplet pompka+elektrozawory numer cześci 4D0959617A.
Dzial 1: test pompki i zaworów
Zanim wymieniłem nową pompkę zrobiłem jej test,
proszę o sprawdzenie czy to tak powinno działać i czy nie pomyliłem stron wejścia i wyjścia wody z tego obiegu.
Testowałem pompkę w taki sposób:
1. dmucham w wejscie wody (dolny wąż pompki jakby od strony silnika) to jeśli mam podlaczoną do pomaranczowej wtyczki (sterowanie cewkami) 12v i mase tylko do jednego przewodu (np lewa strona) to prawa strona leci powietrze normalnie ale z lewej też delikatnie jest czuć powietrze na dolnym wężu
2. jak daje masę na prawą stronę sytuacja jest taka sama czyli z lewej powietrze leci mocno a z niby zamkniętej prawej tylko trochę je czuć
3. dopiero jak dam masę na oba przewody wtedy obie cewki razem domykają trzpienie i już powietrze nie wydostaje się ani z lewej ani z prawej strony na dolnych wylotowych wężach
Pytania do tego testu sprawności/szczelności kompletu pompka+elektrozawory:
1. czy tak powinno być? Czy te popuszczanie powietrza po niby zamkniętej stronie to jakby mini obieg aby nagrzewnica miala wodę, żeby się nie zapowietrzyła i wmiarę szybko np została nagrzana?
2. czy jednak gumki trzpieni są do wymiany bo po zamknięciu nic nie ma prawa leciec po zamkniętej (12v+masa) stronie ?
Dział 2: wymiana pompki i elektrozaworów:
Nie uzyskałem pomocy, w ASO postawili gały że pytam a znajomi mechanicy byli zgodni że chyba taki „mini obieg” to tak ma być. Zatem wymieniłem ten komplet pompka+elektrozawory.
Koncepcja co do wymiany tego kompletu:
Idąc za sugestią kolegi nmaciek (post z 1 strony tego wątku) wymieniłem pompkę obiegową nagrzewnicy z elektrozaworami i tak jak on nie wyjmowałem serva tylko naciąłem kosz który jest pod dmuchawą nawiewu, potem wszystko znitowałem blaszkami i szczelnie skleiłem klejem na gorąco (zdjęcia niżej).
Elektrozawory domykają trzpienie, testowałem jeszcze komplet pompki na zewnątrz poprzez dmuchanie powietrza w dolną wejściową rurę pompki i przy napięciu i masie na obu przewodach cewek przez dolne rurki pompki nie ma opcji wydmuchać powietrza. Pompka obiegowa nagrzewnicy też pracuje.
Zerknijcie też na zdjęcie z opisem rurek pompki czy nie pomieszałem wejście i wyjście wody.
Zdjęcia niżej, może ktoś będzie chciał ciąć kosz zamiast wywalać servo. Ogólnie jest o wiele mniej z tym pracy, więcej się namęczysz ze zdejmowaniem zapieczonych węży jeśli musisz je oszczędzić i nie uszkodzić.
Po wymianie nadal po lewej stronie po nagrzaniu silnika leci gorące powietrze z każdego nawiewu, górny na szyby, środkowy i dolny na nogi.
nacięty kosz
wyjęta pompka
posklejane i gotowe
Co sprawdziłem:
1. WTYCZKA pomarańczowa:
a) napięcie na przewodzie PLUS z climatronika jest obecne w czasie pracy silnika 13.3V (na zgaszonym z zapłonem 12.8V, pompka obiegowa też pracuje)
b) MINUSY na obu przewodach cewek są obecne w czasie ustawiania np. 22st na climatronika czyli oba dolne wyjścia na obiegi dla nagrzewnic powinny zamknięte
2. VCDS VAG nie pokazuje błędów w sterowniku klimy, zrobiłem ustawienia podstawowe w kanale 0 i 1 szły cyferki od 50 do zera i też nie ma błędów
W blokach wartości w grupie 14 w okienkach mam takie temperatury:
Okno1: 14 (temp w zderzaku) okno2: 16 (temp w podszybiu) okno3: 21(temp nogi kierowcy okno4: 21 (temp nogi pasażera)
3. rozłączyłem pomarańczową wtyczkę cewek i dałem bezpośrednie napięcie 12V i masy na oba przewody cewek aby wyeliminować np. problem z samym sterownikiem klimy że może czasem nie daje zasilania na cewkę lewej strony ale nadal mam ten sam efekt że prawa OK. a cała lewa wali ciepłem
Dzial 3: Teraz zabrałem się za sprawdzanie klap:
Czy mam problem z klapkami które podają lub domykają ciepłe powietrze na lewą i prawą stronę? Silniczek klapki się obraca dlatego nie ma błędu w VAGu ale klapka spadła i stoi w pozycji otwartej?
Gdzie są te klapki jak się do nich dostać żeby sprawdzić czy lewa się domyka?
Dzięki koledze gtfan mam zdjęcia całej klimy z opisami dorzuciłem zdjęcia na których lepiej widać klapę silnika V68.
klima widok strona 1:
klima widok strona 2:
klima inny widok na klapę obsługiwaną przez silniczek V68 (raczej to jadna cała klapa):
klima widok drugi bok:
Ze zdjęć wynika, że za mieszanie ciepła i zimna odpowiada silniczek V68 czyli on steruje tą klapą która może pobierać powietrze od gorących nagrzewnic lub z chłodzenia a jako kierowca też mamy dla niego to dodatkowe pokrętło na środku konsoli nawiewów <-> zimne/ciepłe, którym dodatkowo ustawiamy czy ma byc zimniej czy cieplej. Jednak kolega gtfan napisał że V68 odpowiada tylko za ciepłe/zimne powietrze ze środkowej kratki nad radiem, w zależności od tego jak się ustawi na niej to pokrętło.
Na zdjęciach nie widać tego idealnie ale chyba wylot powietrza obsługiwanego przez V68 ma jedną klapę dla obu stron. Gdyby miał klapkę dzieloną to np. lewa jej część mogłaby być zablokowana w pozycji otwartej i cały czas podawałaby w nawiewy po lewej gorące powietrze.
Widać chyba wyraźniej że klapa obsługiwana przez V68 jest jedna dla obu stron nawiewu konsoli środkowej, niby wszystko wskazuje na ciągłe grzanie wodą lewej nagrzewnicy ale przecież wymieniłem cały komplet. pompka i elektrozawory.
Nie widzę klapy wylotu dla V102 jest na spodzie?
V102 w/g opisu który znalazłem to "środkowy nawiew z tyłu", ale może to jednak to on miesza na przodzie oba powietrza ciepłe i zimne a na centralny tył idzie tylko tunel ?
Na zdjęciu niżej zaznaczyłem czujnik temp lewej nagrzewnicy, czyli G150 (prawy to G151). Dzieki koledze gtfan wg opisu z tego manuala wartosći tych czujników prezentuje grupa 14 okna 3 i 4
Czujniki temp G150 (lewa str okno 3) i G151(prawa str okno 4) są sprawne bo oba podają sensowne wartości zgodne z pomiarem na zewn termometrze czyli 21st.
link do manuala dla grup climatronica
Z drugiej strony skoro wielka dmuchawa V2 podaje nadmuch świeżego powietrza na parownik (zimne powietrze) i dalej na nagrzewnice to gdzie następuje mieszanie powietrza zimnego i gorącego oraz kierowanie lewa i prawa strona bo przecież nie zawsze chcemy mieć zimno? Jeśli chcemy mieć latem 22st to z czasem zimnego powietrza byłoby za dużo i wtedy Klima musi "pobrać" ciepłe.
A jeszcze latem może chcemy aby lewa strona grzała HI a prawa chłodziła LO i też tak możemy ustawić więc gdzie to jest "mieszane", jakie kanały pojedyncze na lewą i na prawą stronę?
Proszę o sugestię bo coś istotnego pomijam i zapętlam się z tą usterką. Czy uważacie że uszkodził się climatronic i po jakimś czasie odłącza minus z lewej cewki otwierając obieg gorącej wody na lewą nagrzewnicę?
jeśli zdjęcia znikną tutaj masz link do pobrania całej paczki:
link do pobrania zdjęć