Autor |
Wiadomość |
psg
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip. 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BVN
Dołączył: 11 Sie 2011 Posty: 234 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2016-04-11, 00:45 [D2 preFL ALL
] Z nawiewów lewej strony leci tylko gorące
|
|
|
Koledzy przepraszam że zakładam kolejny temat na tą samą usterkę ale zebrałem sporo zdjęć i opisów więc wnioski z tej naprawy powinny pomóc każdemu kto będzie miał problemy z nawiewami ciepło zimno itd. Podzieliłem to na działy.
Problem:
prawa strona dmucha powietrzem zgodnie z wskazaniem climatronika (np. zimne powietrze) natomiast lewa strona (kierowcy) wali cały czas gorącym powietrzem z każdego nawiewu (górny na szyby, środkowy oraz na nogi), ale zdecydowanie mocniej w czasie jazdy.
Cewka odpowiedzialna za lewą stronę (elektrozawór obiegu lewej nagrzewnicy) miewała zwarcia gdy podawałem jej napięcie, pracowała też ciszej co sugerowało że trzpień może się nie domykać do końca dając przepływ wody do lewej nagrzewnicy.
Nie działała też pompka obiegowa nagrzewnicy. Postanowiłem wymienić cały komplet pompka+elektrozawory numer cześci 4D0959617A.
Dzial 1: test pompki i zaworów
Zanim wymieniłem nową pompkę zrobiłem jej test,
proszę o sprawdzenie czy to tak powinno działać i czy nie pomyliłem stron wejścia i wyjścia wody z tego obiegu.
Testowałem pompkę w taki sposób:
1. dmucham w wejscie wody (dolny wąż pompki jakby od strony silnika) to jeśli mam podlaczoną do pomaranczowej wtyczki (sterowanie cewkami) 12v i mase tylko do jednego przewodu (np lewa strona) to prawa strona leci powietrze normalnie ale z lewej też delikatnie jest czuć powietrze na dolnym wężu
2. jak daje masę na prawą stronę sytuacja jest taka sama czyli z lewej powietrze leci mocno a z niby zamkniętej prawej tylko trochę je czuć
3. dopiero jak dam masę na oba przewody wtedy obie cewki razem domykają trzpienie i już powietrze nie wydostaje się ani z lewej ani z prawej strony na dolnych wylotowych wężach
Pytania do tego testu sprawności/szczelności kompletu pompka+elektrozawory:
1. czy tak powinno być? Czy te popuszczanie powietrza po niby zamkniętej stronie to jakby mini obieg aby nagrzewnica miala wodę, żeby się nie zapowietrzyła i wmiarę szybko np została nagrzana?
2. czy jednak gumki trzpieni są do wymiany bo po zamknięciu nic nie ma prawa leciec po zamkniętej (12v+masa) stronie ?
Dział 2: wymiana pompki i elektrozaworów:
Nie uzyskałem pomocy, w ASO postawili gały że pytam a znajomi mechanicy byli zgodni że chyba taki „mini obieg” to tak ma być. Zatem wymieniłem ten komplet pompka+elektrozawory.
Koncepcja co do wymiany tego kompletu:
Idąc za sugestią kolegi nmaciek (post z 1 strony tego wątku) wymieniłem pompkę obiegową nagrzewnicy z elektrozaworami i tak jak on nie wyjmowałem serva tylko naciąłem kosz który jest pod dmuchawą nawiewu, potem wszystko znitowałem blaszkami i szczelnie skleiłem klejem na gorąco (zdjęcia niżej).
Elektrozawory domykają trzpienie, testowałem jeszcze komplet pompki na zewnątrz poprzez dmuchanie powietrza w dolną wejściową rurę pompki i przy napięciu i masie na obu przewodach cewek przez dolne rurki pompki nie ma opcji wydmuchać powietrza. Pompka obiegowa nagrzewnicy też pracuje.
Zerknijcie też na zdjęcie z opisem rurek pompki czy nie pomieszałem wejście i wyjście wody.
Zdjęcia niżej, może ktoś będzie chciał ciąć kosz zamiast wywalać servo. Ogólnie jest o wiele mniej z tym pracy, więcej się namęczysz ze zdejmowaniem zapieczonych węży jeśli musisz je oszczędzić i nie uszkodzić.
Po wymianie nadal po lewej stronie po nagrzaniu silnika leci gorące powietrze z każdego nawiewu, górny na szyby, środkowy i dolny na nogi.
nacięty kosz
wyjęta pompka
posklejane i gotowe
Co sprawdziłem:
1. WTYCZKA pomarańczowa:
a) napięcie na przewodzie PLUS z climatronika jest obecne w czasie pracy silnika 13.3V (na zgaszonym z zapłonem 12.8V, pompka obiegowa też pracuje)
b) MINUSY na obu przewodach cewek są obecne w czasie ustawiania np. 22st na climatronika czyli oba dolne wyjścia na obiegi dla nagrzewnic powinny zamknięte
2. VCDS VAG nie pokazuje błędów w sterowniku klimy, zrobiłem ustawienia podstawowe w kanale 0 i 1 szły cyferki od 50 do zera i też nie ma błędów
W blokach wartości w grupie 14 w okienkach mam takie temperatury:
Okno1: 14 (temp w zderzaku) okno2: 16 (temp w podszybiu) okno3: 21(temp nogi kierowcy okno4: 21 (temp nogi pasażera)
3. rozłączyłem pomarańczową wtyczkę cewek i dałem bezpośrednie napięcie 12V i masy na oba przewody cewek aby wyeliminować np. problem z samym sterownikiem klimy że może czasem nie daje zasilania na cewkę lewej strony ale nadal mam ten sam efekt że prawa OK. a cała lewa wali ciepłem
Dzial 3: Teraz zabrałem się za sprawdzanie klap:
Czy mam problem z klapkami które podają lub domykają ciepłe powietrze na lewą i prawą stronę? Silniczek klapki się obraca dlatego nie ma błędu w VAGu ale klapka spadła i stoi w pozycji otwartej?
Gdzie są te klapki jak się do nich dostać żeby sprawdzić czy lewa się domyka?
Dzięki koledze gtfan mam zdjęcia całej klimy z opisami dorzuciłem zdjęcia na których lepiej widać klapę silnika V68.
klima widok strona 1:
klima widok strona 2:
klima inny widok na klapę obsługiwaną przez silniczek V68 (raczej to jadna cała klapa):
klima widok drugi bok:
Ze zdjęć wynika, że za mieszanie ciepła i zimna odpowiada silniczek V68 czyli on steruje tą klapą która może pobierać powietrze od gorących nagrzewnic lub z chłodzenia a jako kierowca też mamy dla niego to dodatkowe pokrętło na środku konsoli nawiewów <-> zimne/ciepłe, którym dodatkowo ustawiamy czy ma byc zimniej czy cieplej. Jednak kolega gtfan napisał że V68 odpowiada tylko za ciepłe/zimne powietrze ze środkowej kratki nad radiem, w zależności od tego jak się ustawi na niej to pokrętło.
Na zdjęciach nie widać tego idealnie ale chyba wylot powietrza obsługiwanego przez V68 ma jedną klapę dla obu stron. Gdyby miał klapkę dzieloną to np. lewa jej część mogłaby być zablokowana w pozycji otwartej i cały czas podawałaby w nawiewy po lewej gorące powietrze.
Widać chyba wyraźniej że klapa obsługiwana przez V68 jest jedna dla obu stron nawiewu konsoli środkowej, niby wszystko wskazuje na ciągłe grzanie wodą lewej nagrzewnicy ale przecież wymieniłem cały komplet. pompka i elektrozawory.
Nie widzę klapy wylotu dla V102 jest na spodzie?
V102 w/g opisu który znalazłem to "środkowy nawiew z tyłu", ale może to jednak to on miesza na przodzie oba powietrza ciepłe i zimne a na centralny tył idzie tylko tunel ?
Na zdjęciu niżej zaznaczyłem czujnik temp lewej nagrzewnicy, czyli G150 (prawy to G151). Dzieki koledze gtfan wg opisu z tego manuala wartosći tych czujników prezentuje grupa 14 okna 3 i 4
Czujniki temp G150 (lewa str okno 3) i G151(prawa str okno 4) są sprawne bo oba podają sensowne wartości zgodne z pomiarem na zewn termometrze czyli 21st.
link do manuala dla grup climatronica
Z drugiej strony skoro wielka dmuchawa V2 podaje nadmuch świeżego powietrza na parownik (zimne powietrze) i dalej na nagrzewnice to gdzie następuje mieszanie powietrza zimnego i gorącego oraz kierowanie lewa i prawa strona bo przecież nie zawsze chcemy mieć zimno? Jeśli chcemy mieć latem 22st to z czasem zimnego powietrza byłoby za dużo i wtedy Klima musi "pobrać" ciepłe.
A jeszcze latem może chcemy aby lewa strona grzała HI a prawa chłodziła LO i też tak możemy ustawić więc gdzie to jest "mieszane", jakie kanały pojedyncze na lewą i na prawą stronę?
Proszę o sugestię bo coś istotnego pomijam i zapętlam się z tą usterką. Czy uważacie że uszkodził się climatronic i po jakimś czasie odłącza minus z lewej cewki otwierając obieg gorącej wody na lewą nagrzewnicę?
jeśli zdjęcia znikną tutaj masz link do pobrania całej paczki:
link do pobrania zdjęć |
_________________
|
|
|
|
|
|
|
|
gtfan
Moje A8
Rocznik: 1995
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: 6b
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Paweł
Jeżdzę: A8 D2
Pomógł: 111 razy Dołączył: 10 Gru 2010 Posty: 1296 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-04-11, 16:27 Re: Z nawiewów lewej strony leci tylko gorące
|
|
|
Wrzucam jeszcze schemat blokowy systemu ogrzewania i klimatyzacji w A8 D2.
http://www.mediafire.com/..._ogrzewania.pdf
Poprzednio, wrzucając na forum rozpiskę z zaznaczonymi silniczkami sterującymi nawiewem, z niewiedzy podałem trochę błędny ich opis.
Wg tego schematu blokowego V68 i V102 odpowiadają za siłę i temperaturę tylko ze środkowego nawiewu nad radiem.
psg napisał/a: | Nie widzę klapy wylotu dla V102 jest na spodzie?
V102 w/g opisu który znalazłem to "środkowy nawiew z tyłu", ale może to jednak to on miesza na przodzie oba powietrza ciepłe i zimne a na centralny tył idzie tylko tunel ? |
Jak wyżej, V102 reguluje siłę nawiewu ze środkowej kratki nad radiem.
Za środkową kratkę z tyłu odpowiada V112.
psg napisał/a: |
Z drugiej strony skoro wielka dmuchawa V2 podaje nadmuch świeżego powietrza na parownik (zimne powietrze) i dalej na nagrzewnice to gdzie następuje mieszanie powietrza zimnego i gorącego oraz kierowanie lewa i prawa strona bo przecież nie zawsze chcemy mieć zimno? Jeśli chcemy mieć latem 22st to z czasem zimnego powietrza byłoby za dużo i wtedy Klima musi "pobrać" ciepłe.
A jeszcze latem może chcemy aby lewa strona grzała HI a prawa chłodziła LO i też tak możemy ustawić więc gdzie to jest "mieszane", jakie kanały pojedyncze na lewą i na prawą stronę? |
Wg powyższego schematu mieszanie ciepłego i zimnego powietrza występuje tylko dla kratki nad radiem. Czyli wychodzi na to, że ciepło z pozostałych nawiewów powinno być regulowane jedynie przepływem płynu w nagrzewnicach. |
_________________ Four rings to rule them all |
|
|
|
|
|
|
|
psg
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip. 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BVN
Dołączył: 11 Sie 2011 Posty: 234 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2016-04-11, 17:25
|
|
|
czyli albo ten używany komplet pompka+elektrozawory który kupiłem i zamontowałem ma ten sam defekt czyli mimo 12v i masy na przewodzie lewej cewki puszcza lewą stroną wodę do nagrzewnicy albo climatronic jest uszkodzony i wyłącza masę tym samym nakazująć cewce podnieść trzpień i puścic wodę na lewą nagrzewnicę.
Można to sprawdzić dająć zasilanie np z zewn akumulatora i masy na oba przewody, jeśli po tym przestanie grzać lewa strona winny będzie sterownik climatronica lub przewodów z masą od niego do lewej cewki.
Sprawdzę w środę bo teraz padła dmuchawa (komutator) i nie mam nadmuchu.
zerknijcie jeszcze na pierwsze zdjęcie gdzie opisywałem wyjscia i wejścia pompki czy dobrze je oznaczyłem oraz czy nie pomyliłem wejścia gorącej wody z silnika |
|
|
|
|
leon0376
Moje A8
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Piotr
Jeżdzę: AUDI A8 L
Pomógł: 11 razy Wiek: 48 Dołączył: 13 Wrz 2009 Posty: 383 Skąd: FR
|
Wysłany: 2016-04-11, 20:45
|
|
|
Kolego a czy w D2-ce nie ma przypadkiem czujnikow temperatury w nawiewach tak jak to jest w D3.Bo moze tu jest problem.Jezeli czujnik padl i np. wysyla sygnal do klimatronica ze powietrze z kratki leci zimniejsze niz zadana jest temp na panelu to puszcza wode na nagrzewnice zeby to powietrze dogrzac. |
_________________ Zycie jest za krotkie zeby inwestowac w diesla |
|
|
|
|
|
|
|
psg
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip. 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BVN
Dołączył: 11 Sie 2011 Posty: 234 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2016-04-11, 21:07
|
|
|
W nawiewach D2 nie było czujników temp wtedy jeszcze nie wkładali.
[ Dodano: 2016-04-14, 01:40 ]
koledzy proszę o dalszą pomoc
1. pojeździłem z podłączonym do cewek akumulatorem i lewa jak i prawa nagrzewnica prawidłowo się wychładzały gdy podawałem masę z zewnętrznego akumulatora (raz na oba przewody masowe i potem cewki lewa strona i prawa strona symulując sterownie)
w grupie 14 okna 3 i 4 (czujniki temp nagrzewnic G150 i G151) przy zmianach masy z akumulatora pokazywały zmiany wartości.
Wniosek że czujniki G150 i G151 temp nagrzewnic oraz sama pompka z elektrozaworami/cewkami jest sprawna
2. we wtyczce od strony climatronika jest napięcie 12.86V oraz są obie masy, na mierniku mogę mierzyć napięcie na obu parach przewodów.
miernik nie piszczy pomiedzy tymi masami wiec przewody u mnie nie sa zwarte
Jednak przewód masowy w tej wtyczce dla lewej nagrzewnicy (cewki) kolor brązowo żółty ma za mało masy i puszcza obieg gorącej wody?
Za mało cukru w cukrze jak mawiał profesor z filmu "Poszukiwany poszukiwana"
Koledzy proszę o pomoc:
1. czy mogę metodą firmy drut zmostkować prawą stronę i lewą i zapomnieć o temacie? Pytam bo może coś co steruje cewką prawej strony nie "uciągnie" i prawej i lewej cewki. Oczywiście nie będzie wtedy sterowania lewa i prawa strona
2 . czy gdzieś znajduje się przekaźnik który może tłumić masę dla lewej strony przewód brązowo żółty
3. może ktoś ma rozpiskę jak ten przewód brązowo żółty idzie od climatronica żeby cos poszukać i podłączyć drugi przewód zamiast tego
niżej zdjęcie
wtyczka_od_strony_climatronica_do_cewek_pompki_opisy2.jpg
|
|
Plik ściągnięto 429 raz(y) 158,57 KB |
|
|
|
|
|
gtfan
Moje A8
Rocznik: 1995
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: 6b
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Paweł
Jeżdzę: A8 D2
Pomógł: 111 razy Dołączył: 10 Gru 2010 Posty: 1296 Skąd: Lublin
|
|
|
|
|
|
|
|
psg
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip. 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BVN
Dołączył: 11 Sie 2011 Posty: 234 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2016-04-14, 12:13
|
|
|
dzięki za schemat
1. czy ja dobrze rozumiem, ten przewód brązowo żółty idzie bezpośrednio z climatronica do tej wtyczki nie ma tam nic po drodze tak ?
jeśli ktoś chciałby wiedzieć jak się dobrać do climatronica to kolega ernesto podał świetny manual jak wyjąć climatronic (link)
ze strony audipages
|
|
|
|
|
gtfan
Moje A8
Rocznik: 1995
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: 6b
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Paweł
Jeżdzę: A8 D2
Pomógł: 111 razy Dołączył: 10 Gru 2010 Posty: 1296 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-04-14, 16:06
|
|
|
psg napisał/a: | dzięki za schemat
1. czy ja dobrze rozumiem, ten przewód brązowo żółty idzie bezpośrednio z climatronica do tej wtyczki nie ma tam nic po drodze tak ?
|
Dokładnie tak to wynika ze schematu. Całkiem prawdopodobne więc, że się jakiś tranzystor/końcówka mocy czy cokolwiek, co steruje tą cewką zepsuło. |
_________________ Four rings to rule them all |
|
|
|
|
|
|
|
psg
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip. 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BVN
Dołączył: 11 Sie 2011 Posty: 234 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2016-04-14, 16:21
|
|
|
i mimo tego że niby jest masa na tym przewodzie brązowo/żółtym to jest jej jakby "za mało" ?
ok to musze szukać dobrego sterownika climatronic |
|
|
|
|
gtfan
Moje A8
Rocznik: 1995
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: 6b
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Paweł
Jeżdzę: A8 D2
Pomógł: 111 razy Dołączył: 10 Gru 2010 Posty: 1296 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2016-04-14, 20:03
|
|
|
psg napisał/a: | i mimo tego że niby jest masa na tym przewodzie brązowo/żółtym to jest jej jakby "za mało" ?
|
To tylko moje przypuszczenia, ale podejrzewam, że te zawory nie są sterowane w trybie 0-1 ale raczej przez PWM. Coś w sterowniku mogło paść i teraz nie jest w stanie w pełni wysterować zaworu żeby go zamknąć.
Na szczęście te sterowniki są tanie i wymiana nie nastręcza większych problemów, więc można spróbować pójść tym tropem. |
_________________ Four rings to rule them all |
|
|
|
|
|
|
|
psg
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip. 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BVN
Dołączył: 11 Sie 2011 Posty: 234 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2016-04-14, 20:51
|
|
|
Dziś jeszcze sprawdzałem przewód żarówką 21w. Najpierw po zapłonie nie zaświeciła się zupełnie ale po kilku razach już świeciła za każdym razem. Jasność taka jak po sprawnej prawej stronie.
Jest też coś dziwnego teraz we wtyczce bo nawet bez zapłonu w sprawnym przewodzie prawej strony nie ma napięcia natomiast w lewej jest 10.75-11.85v ale jak do wsadzonych pinów miernika dotykam żarówkę to zamiast się zaświecić na mierniku pojawia się 0 volt. Jak odsuwam minus żarówki to znów pojawia się około 11v.
To chyba potwierdza awarie climatronica.
[ Dodano: 2016-04-16, 09:52 ]
Po wymianie climatronica nadal tak samo lewa grzeje max.
Pozostaje sprawdzanie przebiegu tego przewodu do lewej cewki.
Czy u was w tej wtyczce od cewek jest tak samo z tym obecnym 12v na lewej cewce po wyłączeniu silnika a 0v pojawia się jak poda się żarówkę na przewód plus i przewód lewej masy brązowo żółty (tak jak opisywałem wyzej)?
Vag w output test ma też tylko test lewego grzania a prawa stronę tylko zamyka. Wiec może nie mierzy i nie diagnozuje oporu prawej dlatego nie ma tam napięcia. Zresztą napięcie na lewej znika jak daje żarówkę to z cewką tez go tam już pewnie nie ma ale czy u was też na odpiętej wtyczce i zgaszonym silniku na lewej masie i zasilający 12v jest prąd na mierniku? |
|
|
|
|
Mariano
Użytkownik
Rocznik: 1997
Silnik cm3: 4,2
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: Mariusz
Jeżdzę: S8 D2
Pomógł: 1 raz Wiek: 47 Dołączył: 21 Lip 2015 Posty: 37 Skąd: Busko Zdrój
|
Wysłany: 2016-05-01, 10:41
|
|
|
I jak problem zdiagnozowany czy jeszcze nie ? |
|
|
|
|
|
|
|
psg
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip. 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BVN
Dołączył: 11 Sie 2011 Posty: 234 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 2016-05-02, 10:57
|
|
|
Tak wszystko już działa.
Załamany był ten przewód masowy dla cewki i nie miał dobrej "masy".
Trochę to dziwne bo miernik pokazywał 12v a jednak żarówka nie świeciła dla cewki lewej strony .
Nadal mam jeszcze pytanie czy macie tak samo we wtyczce jak opisywałem wyżej? |
|
|
|
|
puzzel1
Moje A8
Rocznik: 2001
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip
Zasilanie: PB
Imię: Michał
Jeżdzę: D2
Pomógł: 3 razy Wiek: 31 Dołączył: 14 Lip 2013 Posty: 302 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2016-07-21, 19:16
|
|
|
Podepnę się, u mnie gdy jeżdzę na klimie i mam ustawione poniżej 22stopni wszędzie leci chłodne powietrze, natomiast gdy ustawię powyżej 22stopni, to z lewej kratki od kierowcy leci ciepłe powietrze, i im temperatura wyższa (powyżej tych 22stopni), tym cieplejsze leci powietrze. Błędów brak, miał ktoś taki przypadek? |
|
|
|
|
|
|
|
danishow
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: TT 6 Gang
Zasilanie: PB
Imię: Daniel
Jeżdzę: Touareg V8 420KM
Pomógł: 130 razy Wiek: 41 Dołączył: 02 Sty 2015 Posty: 3733 Skąd: Leiningen - DE
|
|
|
|
|
|