Autor |
Wiadomość |
and808
Moje A8
Pomógł: 19 razy Dołączył: 06 Sty 2010 Posty: 427 Skąd: PL
|
Wysłany: 2011-02-17, 22:43 Kompendium wiedzy o silnikach w A8.
|
|
|
kilka razy toczyla sie dyskusja jaki silnik do a8 w dziale "kupujemy". moze warto podejsc systemowo do tematu, zamiast wyszukiwac szczatkowe dane/fakty ?
nie chcialem wychodzic przed szereg, bowiem moj silnik nie jest tutaj najbardziej popularny. w kazdym razie aby zachecic innych:
silnik V10 5.2 FSI 40V, kod producenta: BSM
krótki opis wzięty z ulotki audi:
pierwsze w historii audi v10 z wtryskiem typu FSI. ideą stowrzenia tego silnika była potrzeba zbudowania jednostki ze sportowymi ambicjami. napęd quattro inny niż w pozostałych A8 D3. 40% przód, 60% tył. do 85% momentu może być przekazane na tylną oś.
kilka zalet V10 wobec na v12:
- mniejsza liczba komponentów,
- mniejsza masa elementow ruchomych,
- mniejsze tarcie wewnętrzne
- mniejsza masa niz zwyklego v12.
- bardziej kompaktowe wymiary.
chociaż silnik 8-cylindrowy byłby jeszcze bardziej kompaktowy, to wtedy (w klasie 5-litrowych silników) tłoki i korbowody byłby zbyt ciężkie, a więc będzie mniejsza mozliwość wchodzenia szybko na wysokie obroty. konkurencja opiera sie na dużych silnikach v8, orientując się na uzyskaniu wysokiego momentu obrotowego, nie koncentrując się na sportowych osiągach.
szczegóły techniczne
- silnik v10, kąt rozwarcia 90 stopni.
- średnica tłoka 84,5 mm
- skok tłoka 92,8 mm
- odległość mierzona pomiędzy środkami tłoków 90 mm
- ramiona "V" przesunięte o 18,5 mm
- pojemność 5204 ccm
- przy 7000 rpm tłok pokonuje długość 2170 cm w ciągu sekundy
- co 72 stopnie obrotu wału korbowego następuje zapłon w odpowiednim cylindrze.
- 4 wałki rozrządu ze zmiennymi fazami sterowanymi hydraulicznie. zmiana możliwa co 42 stopnie obrotu wału korbowego.
- średnica: zawory wlotowe 32,5 mm, średnica: zawory wylotowe 28 mm, wypełnione sodem dla lepszego efektu chołdzenia.
- stopień sprężania 12,5:1
blok silnika z hypereutektycznego aluminium, korbowody z kutej stali, tloki z aluminium.
technika 4 zaworowa. zmienne fazy rozrządu, w zależności od obciążenia i prędkości, hudraulicznie. układ rozrzadu wraz z wałkiem wyrownoważajacym napędzany łańcuchem.
wtrysk common rail FSI, zarządzany przez Bosch Motronic MED 9.1. ciśnienie 100 bar.
dlugie kanaly dolotowe (66 cm) do prędkości 4000 rpm, powyżej krótkie kanały dolotowe (30 cm). od tych obrotow producent stawia na moc, a nie na moment.
moc 450 km / 7000 rpm
moment 540 / 3000-4000 rpm
90% momentu od 2300 rpm
Przegląd
przegląd po 15 tys km koszt 750 pln (bez częsci zamiennych)
przegląd po 30 tys km koszt 1000 pln (bez częsci zamiennych)
co 15 tys km do wymiany:
- filtr oleju (079 198 405b) 122 pln
- castrol slx professional long life III 5w-30 (10,5 litra) - 900 pln
co 30 tys km do wymiany:
- filtr powietrza (4e0 129 620d) 137 pln x 2 sztuki
- filtr kabinowy (4e0 819 439a) 175 pln
- filtr paliwa (4f0 201 511e) 105 pln
- filtr oleju (079 198 405b) 122 pln
- castrol slx professional long life III 5w-30 (10,5 litra) - 900 pln
Spalanie
deklarowanych danych nie przytaczam - nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.
jeżdząc od początku średnie spalanie to 15,4 l/km. tutaj ważna uwaga: staram się nie wjeżdzać do miasta w godzinach szczytu.
najmniejsze spalanie: 11,4 l/100 km (autostrady prędkość około 130 km/h)
najwyższe spalanie: 37,4 l/100 km (miasto, godziny szczytu, intensywn opady śniegu)
spalanie na jednym baku (100 litrów):
najmniejsze: 11,47 l/100 km
najwyższe: 20,38 l/100 km |
|
|
|
|
|
|
|
datelos
Moje A8
Rocznik: 2002
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip-Tronic
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8 D3
Wiek: 47 Dołączył: 20 Lut 2011 Posty: 86 Skąd: Dolnyśląsk
|
Wysłany: 2011-03-07, 19:09
|
|
|
Tak zapytam czysta ciekawość . A sprawności tam nie podają .
Miałem przyjemność z maniakiem mechaniki budowy maszyn dialog nawiązać i kolezka mnie uświadomił że około 40% mocy silnika idzie na pokonanie oporów występujących na łozyskowaniu, panwiach, oraz straty na przekładniach .
Alez byłem zaskocziny.
Znaczyło by że 100KM na kołach to 140 KM silnik. |
|
|
|
|
|
|
|
bunga bunga
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 3200
Skrzynia: Tip
Zasilanie: ON
Imię: Marcinkus
Jeżdzę: W221, 997
Pomógł: 11 razy Dołączył: 28 Gru 2010 Posty: 585 Skąd: WSC
|
Wysłany: 2011-04-25, 16:10
|
|
|
Jest troszkę inaczej.
Sprawność silnika iskrowego wynosi 40%. Tzn na każdy 1 KM na kołach silnik musi wypracować 2,5 KM.
Silnik iskrowy (Pb) ma najniższą sprawność.
Następnie jest samozapłonowy (ON), parowy i/lub elektryczny. A później to już aerodynamika i kosmos. |
_________________ Forum Audi A6 |
|
|
|
|
reksen
Użytkownik
Imię: Andrzej
Jeżdzę: brak
Wiek: 44 Dołączył: 02 Wrz 2011 Posty: 10 Skąd: PL
|
Wysłany: 2011-09-02, 19:29
|
|
|
and808,
czy mozesz potwierdzic te dane ? jaki jest koszt przegladu w aso lub poza aso ? |
|
|
|
|
|
|
|
pioter
Master MOD
Rocznik: 1998
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Piotr
Jeżdzę: S8 D2 AHC
Pomógł: 89 razy Dołączył: 15 Maj 2009 Posty: 1796 Skąd: Włocławek
|
Wysłany: 2011-09-02, 20:27
|
|
|
and808 nie ma wstępu na forum . |
_________________ ex : A8 D2 95r 4.2
A8 D3 03 4.2
A8 D4 12 4.2TDI
|
|
|
|
|
reksen
Użytkownik
Imię: Andrzej
Jeżdzę: brak
Wiek: 44 Dołączył: 02 Wrz 2011 Posty: 10 Skąd: PL
|
Wysłany: 2011-09-02, 20:40
|
|
|
uu, to szkoda. kto z kolegow zna S8 ?
[ Dodano: 2011-09-27, 20:03 ]
nikt z wiedza o S8 D3 ? |
|
|
|
|
|
|
|
jimbo22
Użytkownik
Rocznik: 2009
Silnik cm3: 2000
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: Bartek
Jeżdzę: Renault
Dołączył: 12 Lut 2012 Posty: 1 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2012-02-18, 22:26
|
|
|
datelos napisał/a: | Tak zapytam czysta ciekawość . A sprawności tam nie podają .
Miałem przyjemność z maniakiem mechaniki budowy maszyn dialog nawiązać i kolezka mnie uświadomił że około 40% mocy silnika idzie na pokonanie oporów występujących na łozyskowaniu, panwiach, oraz straty na przekładniach .
Alez byłem zaskocziny.
Znaczyło by że 100KM na kołach to 140 KM silnik. |
Skoro wątek i tak wisi od miesięcy.
Coś się ta matematyka nie składa. 60 do 100 by pasowało. 100 do 140 oznacza stratę 29%. Dodatkowo opisujesz strasznym uproszczeniem bo kluczowa tu jest skrzynia i konkretne parametry pracy w danym momencie.
[ Dodano: 2012-02-18, 22:33 ]
Serrgiusz napisał/a: | Jest troszkę inaczej.
Sprawność silnika iskrowego wynosi 40%. Tzn na każdy 1 KM na kołach silnik musi wypracować 2,5 KM.
Silnik iskrowy (Pb) ma najniższą sprawność.
Następnie jest samozapłonowy (ON), parowy i/lub elektryczny. A później to już aerodynamika i kosmos. |
Mieszasz pojęcia sprawności silnika i straty przeniesienia napędu.
Sprawność ok, ale ten przelicznik KM jest trochę bez sensu. 40% sprawności to % energii paliwa który jest wykorzystywany w silniku i zamieniany na pracę. Oznacza to 60% strat w postaci ciepła. Nie ma nic wspólnego z mocą na kołach. |
|
|
|
|
bunga bunga
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 3200
Skrzynia: Tip
Zasilanie: ON
Imię: Marcinkus
Jeżdzę: W221, 997
Pomógł: 11 razy Dołączył: 28 Gru 2010 Posty: 585 Skąd: WSC
|
Wysłany: 2012-02-19, 09:46
|
|
|
To proszę opisz jak to jest ze sprawnością i stratami. Czekamy na kogoś z wiedzą i zacięciem. |
_________________ Forum Audi A6 |
|
|
|
|
|
|
|
DanioUK
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 5.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Damien
Jeżdzę: Audi S8 & Audi Cabrio
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Sty 2012 Posty: 108 Skąd: Skelmersdale/Rybnik
|
Wysłany: 2012-03-30, 12:30
|
|
|
Panowie a co byscie jeszcze za silnik polecili w budzie D2??? 2.8, 3.7 czy moze zagazowana jednostka 4.2??? I jak podatny na gaz jest 3.7?? |
_________________
|
|
|
|
|
123mielony
Moje A8
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tiptronic F1
Zasilanie: PB
Imię: Krzysiek
Jeżdzę: D3
Pomógł: 47 razy Wiek: 47 Dołączył: 20 Maj 2009 Posty: 1828 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2012-03-30, 13:00
|
|
|
DanioUK nie kombinuj tylko szukaj 4.2 a jak chcesz taniej latać to zainstaluj dobry cyklon u dobrego gazownika który wie co robi i będziesz zadowolony.Z tego co czytałem i słyszałem i dowiadywałem się u gazowników to 4.2 jest bardzo dobrym silnikiem do LPG. |
|
|
|
|
|
|
|
mdamian
Moje A8
Rocznik: 2002
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D2 , A8 D3
Pomógł: 84 razy Wiek: 42 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 2107 Skąd: 3-miasto
|
Wysłany: 2012-03-30, 13:04
|
|
|
Kolego poszukaj trochę na forum , było o tym multum napisane , jeśli zależy tobie na osiągach to bierz 4.2PB+LPG
3.7 to ta sama konstrukcja co 4.2 , tylko że słabsza jest , spalanie może o !litr mniejsze .
2.8 to raczej tak jak 2.5TDI tylko do Lansu , bo mocy będzie brakować , no chyba że chcesz mieć tylko A8 to bierz co chcesz , nawet była niedawno na sprzedaż 1.9 TDI w budzie A8 , ale raczej to wogóle nie jeździło
Na przyszłość polecam zakładkę "szukaj" jest na prawdę dużo opisane na temat A8 , nie tylko silników . |
_________________ Nie ma to jak 4.2 Quattro
Ps:
Wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów - Audi A6.
Wypalanie DPF Audi A6 i A8.
Audi A6 C5. Brak RDS w FIS.
|
|
|
|
|
sevi
Moje A8
Rocznik: 2001
Silnik cm3: 6000
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Seweryn
Jeżdzę: A8 W12
Pomógł: 2 razy Wiek: 47 Dołączył: 25 Lut 2011 Posty: 94 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: 2012-03-30, 19:12
|
|
|
Mala korekta jezeli zalezy Tobie na osiagach to Audi ma w ofercie A8 6.0 W12 ;-) |
_________________ A8 D2 6.0 W 12
BMW 645 CI
Zaczyna brakowac mocy! |
|
|
|
|
|
|
|
mdamian
Moje A8
Rocznik: 2002
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D2 , A8 D3
Pomógł: 84 razy Wiek: 42 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 2107 Skąd: 3-miasto
|
|
|
|
|
sevi
Moje A8
Rocznik: 2001
Silnik cm3: 6000
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Seweryn
Jeżdzę: A8 W12
Pomógł: 2 razy Wiek: 47 Dołączył: 25 Lut 2011 Posty: 94 Skąd: Mazowieckie
|
Wysłany: 2012-03-30, 20:28
|
|
|
hehe Dobre :mrgreen:
Podebne to nie jest to samo :-P
A koszta- kto by tam SOBIE zawracal glowe pierdolami ;-) |
_________________ A8 D2 6.0 W 12
BMW 645 CI
Zaczyna brakowac mocy! |
|
|
|
|
|
|
|
mdamian
Moje A8
Rocznik: 2002
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D2 , A8 D3
Pomógł: 84 razy Wiek: 42 Dołączył: 11 Maj 2010 Posty: 2107 Skąd: 3-miasto
|
|
|
|
|
|