Autor |
Wiadomość |
jordan233
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Sławek
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 14 razy Dołączył: 12 Kwi 2011 Posty: 1510 Skąd: GBY
|
Wysłany: 2016-03-17, 20:13 [D3 ALL
] Tweetery wysuwane B&O - Doposażenie
|
|
|
Witam
Poniżej mały tutorial do samodzielnego montażu tweeterów B&O w naszych D3
Projekt spontaniczny ,kolega Dawson podrzucił temat na forum,chwila szukania tweeterków,trochę zabawy z montażem i sukces
Potrzebujemy następujące komponenty :
numery potrzebnych maskownic :
4E0-868-887 - Lewa strona
4E0-868-888 - Prawa strona - do tego trzeba jeszcze dobrać kolor maskownic pod kolor kokpitu,w moim przypadku 42R (JIVE)
numery głośniczków :
4E0 035 361 - Lewa strona
4E0 035 362 - Prawa strona
Jeżeli ktoś kupi używane i dekielek tweeterka nie będzie w kolorze maskownic to może sobie zawsze zamówić taki kolor jaki chce ,numer samego dekielka :
4E0 868 823
Potrzebujemy również kabel dwużyłowy do podłączenia zasilania silnika tweeterków.
Narzędzia potrzebne to :
-Wkrętak + kilka TORX-ów T10 ,T15 ,T20 do demontażu kratki nawiewu oraz głośników,polecam użyć małego klucza nasadowego"grzechotki" do odkręcenia śrub głosników,gdyż jest mało miejsca pod szybą
-Piłka do metalu
-śrubokręt płaski do podważania nawiewu deski rozdzielczej
-wyjmak do radia który idealnie się nadaje do demontażu zaślepki czujnika nasłonecznienia
można użyć czegoś bardzo płaskiego do tego celu.
-kombinerki
Ja zacząłem od demontażu kratki podszybia,skorzystałem z pomocy tej stronki do demontażu :
http://forum.a8parts.co.uk/showthread.php?t=6402
Jeżeli ktoś ma ELSE to też znajdzie tam informacje jak to zrobić.
Naszą kratkę podszybia trzeba skrócić,gdyż oryginalna B&O jest krótsza.
Ja przyłożyłem do zdemontowanej kratki zakupione maskownice,zaznaczyłem gdzie trzeba ciąć i użyłem do tego celu zwykłej ręcznej piłki do metalu.
Następnie zdemontowałem fabryczne głośniki -odciąłem przy samym łączeniu,gdyż kabelka fabrycznego jest mało
Montujemy głośniczki w pozycji zamkniętej,trzeba je przekręcić w podszybiu aby wskoczyły na miejsce,głósniczki wchodzą na styk!!!!
Jeżeli po zamontowaniu maskownic zauwarzymy że dekielek tweeterka jest wyżej bądź niżej to można wyregulować to tymi 2 śrubami od głośniczków,tak było w moim przypadku.
W głośniczkach B&O jest kostka 5-pinowa,którą należy odciąć.
Z wtyczki interesują nas 4 piny :
Pin 1 Minus do siłownika silniczka.
Pin 2 Plus do siłownika silniczka.
Pin 4 Plus do głośnika
Pin 5 Minus do głośnika
Pin numer 3 nas nie interesuje.
Ja zmostkowałem pin 1 oraz pin 2 z drugim głośniczkiem za pomocą kabla 2 żyłowego,można lutować lub użyć szybko złączki do przewodów elektrycznych.
Ja zmostkowałem je dopiero w schowku kierowcy.
Pin 4 i 5 łączymy z fabrycznymi przewodami od głósników.
Przewody zasilające silniczek prawego głośniczka musimy przeciągnać podszybiem do lewego głośniczka,w otworze lewego głośnika jest prześwit do bezpieczników i przeciągamy
kable do schowka kierowcy(należy zdemontować schowek).
Kolejnym etepem jest wyciągnięcie kostki zasilającej silnik ekranu MMI - jest to wtyczka czarna 8 - pinowa.
Ja sięgnąłem bez problemu ręką (jest przymocowana na klips na wysokości nawiewu kierowcy,czarna wtyczka jest połączona również z kremową wtyczką od przycisków tylnej
rolety,ESP,ekarnu MMI.Nie trzeba demontować ekranu MMI jak na fotce powyżej
W tym momencie kable od głośniczków zmostkowałem i połączyłem tak jak poniżej :
Z wtyczki czarnej interesują nas piny numer 7 oraz 8 - reszta nas nie interesuje.
Pin 7 - kolor niebiesko-żółty łączymy z pinem 1 silniczka głośniczka (-)
Pin 8 - kolor niebiesko-biały łączymy z pinem 2 silniczka głośniczka (+)
Jak już uporamy się z kabelkami to można poskładać wszystkie plastiki.
W tym momencie pozostało nam tylko przetestować sprzęt
Głośniczki idą w górę po nacisnięciu guzika START(Kessa) ,po naciśniećiu STOP się chowają.W przypadku braku kessy ,czyli przekręcenie kluczyka w stacyjce spowoduje
wysunięcie głośniczka,a zgaszenie auta spowoduje schowanie.
Oczywiście przycisk wybudzający ekran MMI będzie powodował to że jeżeli schowamy monitor(winda) to głośniczki się schowają,a jeżeli go wysuniemy to głośniczki
również wysuną,dla mnie nie jest to problemem bo zawsze jeżdżę na otwartym ekranie MMI.
Krótki filmik :
https://www.youtube.com/watch?v=RGrutKoxk18
PAMIĘTAJCIE NIE PODŁĄCZAĆ NIGDY GŁOŚNICZKÓW DO STAŁEGO PLUSA I MINUSA - BO W CIĄGU KILKU MINUT MOŻE PÓJŚĆ Z DYMEM ,ja testując w domu głośniczek(silniczek) przypadkowo zostawiłem
na chwilę tak podłączony ,jak dotknąłem dolnej części głośniczka to był strasznie gorący,więc dłuższe takie działanie go po prostu zabije
Podziękowania dla kolegów za pomoc :
orkaskawina
arektoporski
michałwruszak
Pozdrawiam |
_________________ https://www.facebook.com/...100089709813366
|
|
|
|
|
|
|
|
szik
Moje A8
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 3.0
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Darek
Jeżdzę: A8 D3 /A6 C6
Pomógł: 1 raz Wiek: 52 Dołączył: 14 Kwi 2016 Posty: 62 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2016-08-26, 21:24
|
|
|
Orginalnie silniczki sterowane są napięciem 5V dlatego warto zbić napięcie dodatkowym oporem podlaczajac pod winde mmi ,
chodzą wolniej jak w Orginale i napewno dluzej |
|
|
|
|
|
|
|
jordan233
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Sławek
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 14 razy Dołączył: 12 Kwi 2011 Posty: 1510 Skąd: GBY
|
Wysłany: 2016-08-27, 07:49
|
|
|
szik napisał/a: | Orginalnie silniczki sterowane są napięciem 5V dlatego warto zbić napięcie dodatkowym oporem podlaczajac pod winde mmi ,
chodzą wolniej jak w Orginale i napewno dluzej |
Dokładnie, kupilem jakiś czas temu transformatorki z 12v na 5v ale nie zdaje to egzaminu, winda daje impuls na silniczki ale niestety przy tych transformatorkach co mam to nie działa.
Napisz co tam proponujesz? |
_________________ https://www.facebook.com/...100089709813366
|
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
|
|
|
jordan233
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Sławek
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 14 razy Dołączył: 12 Kwi 2011 Posty: 1510 Skąd: GBY
|
Wysłany: 2016-08-30, 06:08
|
|
|
VanDyke napisał/a: | https://nettigo.pl/products/stabilizator-napiecia-typu-7805-5v-1a |
Dzięki -zobaczę czy się sprawdzi
[ Dodano: 2016-09-03, 20:34 ]
szik napisał/a: | Orginalnie silniczki sterowane są napięciem 5V dlatego warto zbić napięcie dodatkowym oporem podlaczajac pod winde mmi ,
chodzą wolniej jak w Orginale i napewno dluzej |
teraz to chyba moje głośniczki to usłyszały i padły jeden przedwczoraj a drugi dzisiaj!!!!!
To znaczy pewne jest że napięcie 12V jest zabójcze na długi okres czasu,silniczki pracują ale cięgiełka się przekręciły z biegiem czasu (plastyk) i nie otwierają się-, jest ktoś kto to potrafi zregenerowac - naprawić?
Na czerwono zaznaczone elementy ułamane od siły silniczka który dostaje 12V!!
|
_________________ https://www.facebook.com/...100089709813366
|
|
|
|
|
Pczester
Moje A8
Rocznik: 2007
Silnik cm3: 3,0
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Kamil
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 7 razy Wiek: 39 Dołączył: 02 Wrz 2016 Posty: 753 Skąd: Lidzbark Warmiński
|
Wysłany: 2019-09-07, 20:14
|
|
|
Odgrzeje kotleta, a gdyby problem 12v rozwiązać podłączając do pinów ekranu mmi zasilacz USB (który na wejściu dostaje 12v A na wyjściu daje 5V 3A?).
I jeszcze pytanie w jaki sposób demontuje się maskownice podszybia?
A i może ktoś ma głośniki do sprzedania? |
|
|
|
|
|
|
|
jordan233
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Sławek
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 14 razy Dołączył: 12 Kwi 2011 Posty: 1510 Skąd: GBY
|
Wysłany: 2019-09-07, 20:49
|
|
|
Pczester napisał/a: | Odgrzeje kotleta, a gdyby problem 12v rozwiązać podłączając do pinów ekranu mmi zasilacz USB (który na wejściu dostaje 12v A na wyjściu daje 5V 3A?).
I jeszcze pytanie w jaki sposób demontuje się maskownice podszybia?
A i może ktoś ma głośniki do sprzedania? |
Zrób cokolwiek,ważne aby było 5V lub 6V na wyjściu, 12v zabija z czasem tweetery. Pod plastikiem od czujnika nasłonecznienia są śrubki do blendy,jak dobrze pamiętam.
Gdzieś widziałem tweetery za 1100zł zestaw. |
_________________ https://www.facebook.com/...100089709813366
|
|
|
|
|
maciu
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 52 razy Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 2905 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2019-09-09, 20:31
|
|
|
jakie dekielki do nich (kolor) potrzebujesz? |
_________________ Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020 |
|
|
|
|
|
|
|
Pczester
Moje A8
Rocznik: 2007
Silnik cm3: 3,0
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Kamil
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 7 razy Wiek: 39 Dołączył: 02 Wrz 2016 Posty: 753 Skąd: Lidzbark Warmiński
|
Wysłany: 2019-09-09, 20:40
|
|
|
No więc pojawił się problem z tym napięciem. Nie chce popełnić błędy jak kolega Jordan, dlatego szukam sposobu redukcji 12v na 5v. Kupilem dwa zasilacze USB 5V 3A, ale problemem jest zmiana biegunów (polaryzacja zmienia sie w zależności czy zamykamy, czy otwieramy ekran), i w jedną strone działa tylko ten zasilacz 😣 Rozmawialem z kumplem i doradził, że można użyć 2szt takich zasilaczy, ale trzeba też wstawic diody prostiwnicze na obu wejściach i obu wyjaściach.
Może ktoś ma prostrze rozwiązanie, jakieś urządzenie gotowe?
|
|
|
|
|
szary824
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4,2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Ariel
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Sty 2017 Posty: 119 Skąd: Berlin
|
Wysłany: 2019-09-29, 11:11
|
|
|
Daj dwie diody zenera na 4,7 V spolaryzowane przeciwsobnie plus rezystor i powinno działać |
|
|
|
|
|
|
|
Pczester
Moje A8
Rocznik: 2007
Silnik cm3: 3,0
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Kamil
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 7 razy Wiek: 39 Dołączył: 02 Wrz 2016 Posty: 753 Skąd: Lidzbark Warmiński
|
Wysłany: 2019-09-29, 11:56
|
|
|
szary824 napisał/a: | Daj dwie diody zenera na 4,7 V spolaryzowane przeciwsobnie plus rezystor i powinno działać |
Dzięki za podpowiedź 😁 ale dla mnie to co napisałeś malo mówi 🙈
1. diody 4,7V ile wat ?
2. Przeciwsobnie tzn odwrotnie kierunkami na przewodach ?
3. Po jednej na przewód?
4. rezystor gdzie i jaki?
Ewentualnie jakiś prosty schemat taki odręczny może ułatwiłby mi robotę. |
|
|
|
|
szary824
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4,2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Ariel
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Sty 2017 Posty: 119 Skąd: Berlin
|
|
|
|
|
|
|
|
Marcin2013
Moje A8
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: GQF + F1
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marcin
Jeżdzę: D3
Pomógł: 33 razy Wiek: 48 Dołączył: 22 Sty 2012 Posty: 1368 Skąd: SOsnowiec
|
Wysłany: 2019-09-29, 14:59
|
|
|
Nie wiem czy to będzie mądre, ale jak by tak podpiąć dwa głośniki szeregowo, wtedy dostawały by po 6V ? |
|
|
|
|
szary824
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4,2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Ariel
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Sty 2017 Posty: 119 Skąd: Berlin
|
Wysłany: 2019-09-29, 15:07
|
|
|
Marcin2013 napisał/a: | Nie wiem czy to będzie mądre, ale jak by tak podpiąć dwa głośniki szeregowo, wtedy dostawały by po 6V ? |
Mówimy i zasilaniu silników.... nie głośników. Głośników nie należy zasilać napięciem stałym A podłączenie pod 12V silników nie da efektu podziału napięcia na pół |
|
|
|
|
|
|
|
|