Autor |
Wiadomość |
JPTUNER
Moje A8
Rocznik: 2001
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: TIPTRONIC
Zasilanie: PB
Imię: JAREK
Jeżdzę: AUDI S8
Pomógł: 1 raz Dołączył: 24 Mar 2011 Posty: 64 Skąd: DW
|
Wysłany: 2012-07-24, 14:20 [ALL ] Obsługa skrzyni automatycznej w górach
|
|
|
Znalazłem taki artykuł:"
Osobnym rozdziałem są automatyczne skrzynie biegów, które ułatwiają jazdę, ale w niektórych wypadkach wymagają odpowiedniej obsługi. Wyzwaniem jest np. jazda w górach. Podczas zjazdu ze skrzynią w pozycji Drive skrzynia zamiast hamować silnikiem zmienia przełożenia na coraz wyższe i samochód zaczyna się rozpędzać. Zwykle więc kierowca wykorzystuje tylko hamulec do zmniejszenia prędkości. Przy długim zjeździe można zagotować płyn hamulcowy, a wówczas tracimy hamulce. Można jednak stracić także skrzynię.
- Kiedyś trafił do nas samochód, którego kierowca podczas długiego zjazdu ustawił skrzynię w pozycji neutral, chcąc zaoszczędzić na paliwie - mówi Grzegorz Kowalczyk, szef serwisu Centrum Motoryzacyjnego Toruńska w Warszawie. - Silnik pracował na wolnych obrotach, podczas gdy skrzynia napędzana przez koła kręciła się bardzo szybko nie mając odpowiedniego chłodzenia i smarowania. Po zakończeniu wielokilometrowego zjazdu nadawała się już tylko do wymiany. Przed jazdą w górach warto więc sprawdzić w instrukcji obsługi jak hamować silnikiem. Każda automatyczna skrzynia biegów daje takie możliwości. W przypadku starszych modeli należy wykorzystać położenie redukujące maksymalne przełożenie do drugiego biegu, natomiast w przypadku nowoczesnych skrzyń dających możliwość manualnej zmiany przełożeń w trybie sekwencyjnym także redukujemy bieg do dwójki. W innych skrzyniach stosowane są specjalne przełożenia umożliwiające hamowanie silnikiem i przed wyjazdem w góry lepiej sprawdzić to w instrukcji.
Co sądzicie na ten temat? |
|
|
|
|
|
|
|
Gość [Usunięty]
|
Wysłany: 2012-07-24, 14:49
|
|
|
Jak najbardziej prawdziwe. Nie jeździ się automatem "na luzie" i chyba kazdy wie że 1,2,3 lub także u nas sekwencja pozwala na hamowanie silnikiem i to sie wykorzystuje do zjazdu z gory. Nie morduje sie hamulców. ;-) |
|
|
|
|
|
|
|
Judo
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Michał
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 09 Sty 2011 Posty: 222 Skąd: Pabianice
|
Wysłany: 2012-07-24, 16:12
|
|
|
Dobra ale czy jak jade sobie na D powiedzmy 100 km/h i widzę górkę ( czytaj dołek ) to mogę nie zatrzymując auta wrzuć sobie 1,2 lub 3 ? Bo mam takie wrażenie że jak się to zmieni podczas jazdy to się skrzynia rozwali- przecież musimy przelecieć przez R,N i dopiero mamy 3,2,1 . Może banalne pytanie ale mnie wciąż nurtuje z uwagi np na informacje widoczną na Fisie podczas odpalania fury - żeby wciśnąć hamulec przed zmianą biegów z P na D . Może ktoś mi to wytłumaczyć .. ? |
_________________
|
|
|
|
|
Gość [Usunięty]
|
Wysłany: 2012-07-24, 16:21
|
|
|
Judo napisał/a: | przecież musimy przelecieć przez R,N i dopiero mamy 3,2,1 | Co Ty masz za skrzynie?? :shock: PRND321 takie jest układ i spokojnie mozna wrzucić z D na 3,2,1 zależności od prędkości czy rodzaju skrzyni bo nie każda ma te 1,2,3. Wybierak ma konstrukcje ktora zapobiega przed przypadkowym wybraniem niekorzystnego przełożenia i na te 3,itd to nie działa tylko na np R,P. |
|
|
|
|
|
|
|
marekp750
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 6000
Skrzynia: 6HP, 5HP
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marek
Jeżdzę: D3 W12, D2 W12, D2 V8
Pomógł: 77 razy Wiek: 52 Dołączył: 11 Maj 2011 Posty: 1011 Skąd: k/Pruszcza Gd.
|
Wysłany: 2012-07-24, 16:22
|
|
|
Judo napisał/a: | Dobra ale czy jak jade sobie na D powiedzmy 100 km/h i widzę górkę ( czytaj dołek ) to mogę nie zatrzymując auta wrzuć sobie 1,2 lub 3 ? Bo mam takie wrażenie że jak się to zmieni podczas jazdy to się skrzynia rozwali- przecież musimy przelecieć przez R,N i dopiero mamy 3,2,1 . Może banalne pytanie ale mnie wciąż nurtuje z uwagi np na informacje widoczną na Fisie podczas odpalania fury - żeby wciśnąć hamulec przed zmianą biegów z P na D . Może ktoś mi to wytłumaczyć .. ? |
Hamulec wciskasz ze wzgledu bezpieczeństwa.
Nie stukniesz niechcący w murek czy inne auto na parkingu. Bez hamulca auto od razu po mału jedzie.
Co do redukowania z D na 4, 3 lub 2 to nie przechodzisz przez N... nie rozumiem problemu.
Redukując automata warto stosować te same zasady (co do prędkości na poszczególnych biegach) jak w skrzyni manualnej. Nie ma tu żadnej filozofii.
Po górach lata się na tipie i nie ma problemów. Ostatnio troche po sudetach jeździłem
i na stromych długich zjazdach nawet tipem do 1 schodziłem. Długie te biegi są w utomacie i na stromych zjazdach 2 bieg to za mało do hamowania. |
_________________ Marek
tel. 571 240 898
https://serwis-smp.pl/filmy/ABZ_1.mp4
https://serwis-smp.pl/filmy/BFM_1.mp4
https://serwis-smp.pl/filmy/BFM_2.mp4
https://serwis-smp.pl/filmy/BFM_ABT.mp4 |
|
|
|
|
labas
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: A8 , A6
Pomógł: 10 razy Wiek: 59 Dołączył: 15 Maj 2009 Posty: 610 Skąd: Pieniny
|
Wysłany: 2012-07-24, 16:59
|
|
|
A po co redukować biegi?
W górach jeździ się tak samo jak po równinach, jadę z góry na D na 6 biegu i nic nie redukuję, a niech się auto rozpędza, dalej zajadę i to za darmo :lol: |
|
|
|
|
|
|
|
Gość [Usunięty]
|
Wysłany: 2012-07-24, 17:38
|
|
|
labas napisał/a: | A po co redukować biegi?
W górach jeździ się tak samo jak po równinach, jadę z góry na D na 6 biegu i nic nie redukuję, a niech się auto rozpędza, dalej zajadę i to za darmo :lol: |
Kolega ma specyficzne poczucie humoru :lol: |
|
|
|
|
labas
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: A8 , A6
Pomógł: 10 razy Wiek: 59 Dołączył: 15 Maj 2009 Posty: 610 Skąd: Pieniny
|
Wysłany: 2012-07-24, 17:53
|
|
|
Apophis napisał/a: |
Kolega ma specyficzne poczucie humoru :lol: |
Akurat teraz nie żartowałem, całe życie mieszkam i jeżdżę w górach. |
|
|
|
|
|
|
|
Gość [Usunięty]
|
Wysłany: 2012-07-24, 18:38
|
|
|
labas napisał/a: | Akurat teraz nie żartowałem, całe życie mieszkam i jeżdżę w górach. |
No to wiesz jaka jest technika jazdy w górach i jak sie nie ma ceramiki w heblach to można mieć przykrą niespodziankę przy którymś kolejnym ostrym zakręcie |
|
|
|
|
FOSS
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tip.Sport F1
Zasilanie: PB
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 189 razy Wiek: 48 Dołączył: 14 Maj 2009 Posty: 5844 Skąd: WPR
|
Wysłany: 2012-07-24, 18:43
|
|
|
Kolego JPTUNER, czy możesz całych tematów/postów nie pisać dużymi literami?...
ten tytuł poprawiam i mam nadzieję, że następne napiszesz już poprawnie bo nie mam przyjemności w ich kasowaniu.
Pozdrawiam, FOSS |
_________________ * FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
|
|
|
|
|
|
|
|
labas
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: A8 , A6
Pomógł: 10 razy Wiek: 59 Dołączył: 15 Maj 2009 Posty: 610 Skąd: Pieniny
|
Wysłany: 2012-07-24, 18:58
|
|
|
Apophis napisał/a: | No to wiesz jaka jest technika jazdy w górach i jak sie nie ma ceramiki w heblach to można mieć przykrą niespodziankę przy którymś kolejnym ostrym zakręcie |
Nie jest tak żle, bez ceramiki da się żyć(jechać)
Przed jakimś ostrym zakrętem muska się lekko(odpowiednio) heble, a za zakrętem ogień :lol:
Przecież auto nie rozpędzi się więcej niż 100-120 km, a znów w naszych górach nie ma zjazdów po 10 km. Nawet jak mieszkałem w Alpach ( 1800m n.p.m) jeździłem tak jak pisałem wyżej i nigdy nie zagotowałem hebli - może przez to, że mam to na codzień. |
|
|
|
|
Gość [Usunięty]
|
Wysłany: 2012-07-24, 19:03
|
|
|
labas, Możliwe że wypracowałeś sobie styl i choc ja tam za wiele sie nie udzielalem w rasowych górach to tez nie było tragedii. Ale zjazd na "biegu" jest tanszy bo spalanie wtedy 0,0 :mrgreen: |
|
|
|
|
|
|
|
labas
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: A8 , A6
Pomógł: 10 razy Wiek: 59 Dołączył: 15 Maj 2009 Posty: 610 Skąd: Pieniny
|
Wysłany: 2012-07-24, 19:13
|
|
|
Apophis, ja cały czas jeżdżę na biegu, tylko na najwyższym, właśnie żeby jak najdłużej było 0,0.
Na N jeżdżą samobójcy :lol: z błogą niewiedzą że oszczędzają paliwo. |
|
|
|
|
Gość [Usunięty]
|
Wysłany: 2012-07-24, 20:20
|
|
|
Kiedyś dawno na początku mojej przygody z automatem sam wrzucałem N gdy tylko było z gorki,chyba stare nawyki podziadkowe zostały :-D Na szczeście skrzynia w omedze mi wybaczyła tę głupote i ja sie w pore opanowałem |
|
|
|
|
|
|
|
Judo
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Michał
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 09 Sty 2011 Posty: 222 Skąd: Pabianice
|
Wysłany: 2012-07-24, 20:29
|
|
|
Apophis napisał/a: | Judo napisał/a: | przecież musimy przelecieć przez R,N i dopiero mamy 3,2,1 | Co Ty masz za skrzynie??P. |
Mam swapa z Wartburga GT heheh taaa cos mi sie popierniczylo z tymi przelozeniami )) |
_________________
|
|
|
|
|
|