Autor |
Wiadomość |
dice111
Master MOD
Rocznik: 1996
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: AHC
Jeżdzę: S8 D2 MTM
Pomógł: 249 razy Dołączył: 16 Maj 2009 Posty: 5156 Skąd: Těšin
|
Wysłany: 2009-06-13, 23:26 [A8 D2] Elektryczna roleta tylna
|
|
|
Przedstawię po krótce, jak to u mnie zaraz po zakupie auta wyglądało.
Wieszała się elektryczna roleta. Niby prosta sprawa, ale jak się okazało nawet taki banał można do bólu skomplikować. Ale po kolei. Roleta chodziła, ale blokowało jedną stronę. Po wspomożeniu jej siłą mięśni przestała działać całkowicie. I tu zaczyna się historia właściwa. Żeby się dostać do tego ustrojstwa trzeba być albo bardzo wątłym, albo zdemontować półkę. Wybieram opcję pierwszą Po wyczepieniu osłony oczom ukazuje się super inteligentny i trwały mechanizm zrobiony z rurek alu. Niby ok, bo całe auto z alu tyle, że po pewnym czasie pracujące aluminium pęka. Tak też było w tym wypadku. Nadłamane ramię (w miejscu zanitowania do napędu z silnika i na końcu tej spłaszczonej części przechodzącej dalej w rurę) to nie problem. Roznitowałem całość, odciąłem uszkodzony fragment, zaprasowałem kawałek nowej, odpowiednio tuningowanej rurki alu i wsio. Ale to by było zbyt proste Oprócz tego silnik nie reagował na przycisk w desce. Przekaźnik cykał, a silnik stał. Nauczony doświadczeniem z wartburga i jego zawieszającymi się szczotkami rozrusznika klupnąłem w silniczek i ten w końcu zadziałał Niestety na krótko. Po podpięciu do aku wykazał chęć życia, ale jakby go coś blokowało. W tym momencie najlepiej byłoby wymontować silnik, ale jakiś sprytny Gunter czy inny Hans stwierdzili, żeby silnik przykręcić do mocowania od spodu, a samo mocowanie do spodu półki W związku z czym pozostała operacja na otwartym ser... tfu, zamontowanym silniku. Szybkie odkręcenie trzech torxów objawiło skalę problemu - przeskoczyła zębatka. Nie byłoby to nic strasznego, gdyby nie to, że jakiś IDIOTA postanowił zrobić tylko część zębatki, a resztę zostawić as-is. Pomijam już wykonanie fragmentu owej na wzór tej z tylnej wycieraczki skody favorit czyli z tworzywa, które po otrzymaniu momentu od mocnego silnika z rotorem zakończonym ślimakiem z żelaza, po napotkaniu najmniejszego oporu zaczyna iść przez zęby. Chwilę nad tym posiedziałem, aż w końcu rozkminiłem co wesoły projektant tego wesołego systemu wymodził.
Otóż zamiast rozwiązać to w klasyczny (przynajmniej dla średnio rozgarniętego majsterkowicza) sposób, czyli: przełącznik chwilowy dwu-położeniowy (jak w szybach) + prosta elektronika (żeby roleta wyjechała cała po naciśnięciu i natychmiastowym zwolnieniu przycisku) + dwie krańcówki lub ewentualnie silnik (z pełnym 'uzębieniem') z przeciążeniówką (żeby wiedział, kiedy stanąć - po napotkaniu oporu - też podobnie jak w szybach, chociaż nie wiem czy w tym aucie) to stwierdził, że takie plebejskie rozwiązanie nie przystoi tej klasie wozu i zrobił to następująco: przycisk pojedynczy, elektronika, która ma w sobie pamięć, że roleta jest na górze lub dole oraz czasówkę, która jest dobrana do niepełnego uzębienia koła silnika napędzającego wieloklin mechanizmu. W tym momencie jakakolwiek blokada na drodze rolety równa się przeskoczeniu zęba i unieruchomieniu rolety, bo przekaźnik ma priorytet czasu podawania napięcia na silnik (obliczonego, w jakim czasie, w sprzyjających warunkach silnik będzie w stanie rozsunąć i złożyć roletę), a nie położenia zasłonki Pozostaje tylko rozkręcenie silnika i ręczne ustawianie przekładni. Po prostu REWELACJA. Pominę już fakt zamocowania alu ramion do prowadnic rolety za pomocą zatrzasków na wcisk (gdzie każdy moment skrętny przy przyblokowaniu powoduje wystrzelenie zabezpieczenia). Przypuszczam, że przewiercenie kołków, na które nasadza się ramiona i zabezpieczenie ich zawleczkami było również nie mile widziane w dziale projektów w Ingolstadt.
Mam tylko nadzieję, że to jest wyjątek i że inne podzespoły nie są skonstruowane w podobny sposób, gdyż inaczej chyba się pochlastam przy jakiejś innej awarii
|
_________________ Black Cars Matters |
|
|
|
|
|
|
|
JIMM [Usunięty]
|
Wysłany: 2009-06-27, 00:23
|
|
|
Jeśli chcesz to mogę ci podać telefon go gościa z Parczewa który oferował mi całą półkę tylną z roletą za 60zł / ma sporo części do A8 z rozbiórki anglików/ale przed liftem. :-/ |
|
|
|
|
|
|
|
łukasz1983
Użytkownik
Rocznik: 1997
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: TIP
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: A8 D2
Wiek: 41 Dołączył: 08 Lip 2009 Posty: 4 Skąd: WRA
|
Wysłany: 2009-07-20, 11:40
|
|
|
jack jak możesz to podaj ten numer a czy moge założycz ja bo niemam takiej rolety i zboku tesz bym założył curcie nie raziło by słońce może ktoś mi pomorz4e w tej sprawie czekam i pozdrawiam wszystkich. |
_________________ A8 4,2 WITAM I POZDRAWIAM. |
|
|
|
|
JIMM [Usunięty]
|
Wysłany: 2009-07-20, 22:14
|
|
|
t 503 009 956 - klient ma dużo części z anglików ,całych i rozebranych A8 :peace:
PS powołać się proszę na mnie może jakiś rabacik będzie ;-) |
|
|
|
|
|
|
|
patys
Moje A8
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Patys
Jeżdzę: A8
Dołączył: 04 Paź 2009 Posty: 63 Skąd: polska
|
Wysłany: 2009-11-18, 14:43
|
|
|
dice111,
mam pytanko, czy jeśli w mojej wersji wyposażenie nie było półki a chciał bym taką zamontować, to czy oprócz tej całej półki będę potrzebował jeszcze jakieś inne kable (mówie o tych co z deski rozdzielczej wychodził do przycisku rolety)
mógł byś jeszcze wrzucić jakieś zdjęcie podglądowe, którędy idzie kabelek z przycisku rolety o ile on wogóle którędys idzie czy może jest np w w jakiejś wiązce w ktorej rowniez jest kabelek od np. chowanych tylnych zagłówków?? Czy może już są poprowadzone wszystkie kabelki i wystarczy podpiąć tylko kostke do przełącznika rolety ?
Pozdrawiam |
|
|
|
|
dice111
Master MOD
Rocznik: 1996
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: AHC
Jeżdzę: S8 D2 MTM
Pomógł: 249 razy Dołączył: 16 Maj 2009 Posty: 5156 Skąd: Těšin
|
Wysłany: 2009-11-18, 14:54
|
|
|
Musiałbyś prowadzić wiązkę przez całe auto (najlepiej podpiąc pod jakąś istniejącą i z nią ciągnąc te dodatkowe przewody). W A8 jeśli chcesz coś dołozyc niestety musisz sie pokusić o ciągniecie nowych przewodów (nie ma tak, że brakuje dajmy na to tylko modułu).
Zdjęcia nie posiadam, bo u mnie ograniczyło się tylko na górnym demontażu (wykladzine, fotele,kanape, konsole wywalalem przy okazji montażu BOSE, ale nie zwracałem wtedy uwagi na wiazke rolety. Czyli jak pisałem Cytat: | przycisk pojedynczy, elektronika, która ma w sobie pamięć, że roleta jest na górze lub dole oraz czasówkę, która jest dobrana do niepełnego uzębienia koła silnika napędzającego wieloklin mechanizmu |
Jak to dokładnie wygląda od strony elektryki musiałbyś zajrzeć na schemat do ELSY. |
_________________ Black Cars Matters |
|
|
|
|
|
|
|
klon_84 [Usunięty]
|
Wysłany: 2010-01-26, 20:21
|
|
|
a ja mam roletke na tylnia polke i przycisk w konsole ale nie mam rzadnej instalacji, mam pytanko czy do tego trzba dorzucac jakies pzrekazniki bezppieczniki moduly itp czy jest to trudne do wykonania? Pytalem w ASO to sie tym wogle nie zajmuja... :-( |
|
|
|
|
dice111
Master MOD
Rocznik: 1996
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: AHC
Jeżdzę: S8 D2 MTM
Pomógł: 249 razy Dołączył: 16 Maj 2009 Posty: 5156 Skąd: Těšin
|
Wysłany: 2010-01-26, 21:03
|
|
|
Przekaźnik, pewnie jakis moduł z pamiecią, bezp jest wspolny m.in dla pompki cenrala, chyba lusterka i czegos tam jeszcze (jak dokładasz to lepiej by było dac i ew osobny bezp, chyba, że chcesz wszystko ciągnac na nowo, jak fabryka).
Zaopatrzyc sie w ELSE i wszystko będzie jasne. Po schemacie wszystko widzisz. |
_________________ Black Cars Matters |
|
|
|
|
|
|
|
klon_84 [Usunięty]
|
|
|
|
|
MotoRider
Moje A8
Rocznik: 1995
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: automat
Zasilanie: PB
Imię: Łukasz
Jeżdzę: A8 D2
Wiek: 37 Dołączył: 01 Lip 2010 Posty: 74 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2010-09-03, 20:32
|
|
|
a miał ktos tak ze roleta szla do dolu i bylo slychac jak dalej chce jechac i dzwiek jakby trybka przeskakiwaly... czego to wina? |
|
|
|
|
|
|
|
dice111
Master MOD
Rocznik: 1996
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: AHC
Jeżdzę: S8 D2 MTM
Pomógł: 249 razy Dołączył: 16 Maj 2009 Posty: 5156 Skąd: Těšin
|
Wysłany: 2010-09-04, 23:18
|
|
|
Tylko na dół tak robi ? Idzie (próbuje) potem przez zęby ? Rozbierz najpierw półkę tak by dostać się do tego mechanizmu i obserwuj co się dzieje. |
_________________ Black Cars Matters |
|
|
|
|
MotoRider
Moje A8
Rocznik: 1995
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: automat
Zasilanie: PB
Imię: Łukasz
Jeżdzę: A8 D2
Wiek: 37 Dołączył: 01 Lip 2010 Posty: 74 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2010-09-05, 11:09
|
|
|
zle troszke to opisałem
roleta jest otwarta (zasłoniete okno) i chce ja schowac, wlaczam przycisk roleta prawidlowo jedzie do samego dolu
i tu pojawia sie problem bo zjedzie na sam dol i tak jakby chciala dalej jechac a nie wylacza sie i slychac jak mechanizm przeskakuje czy cos |
|
|
|
|
|
|
|
Detter
Moje A8
Rocznik: 1994
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Automat
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Karol
Jeżdzę: A8 D2
Dołączył: 18 Cze 2012 Posty: 68 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2013-06-21, 13:38
|
|
|
Odgrzeje starego kotleta trochę
Otóż potrzebuję pomocy:
Mam roletę zamontowaną, przycisk praktycznie w drodze.
Potrzebuję jakiś schemat podłączenia: jakiś przekaźnik? może numer części się znajdzie?
Dodam tylko, że fabrycznie rolety nie było, a półka z roletą pochodzi z auta z 2000 roku.
Może ktoś kto ma elsę podpowie? |
_________________
|
|
|
|
|
szeryfisch
Moje A8
Rocznik: 1988
Silnik cm3: 6600
Skrzynia: AOD
Zasilanie: ON
Imię: Paweł
Jeżdzę: 1978 Lincoln Continental
Pomógł: 44 razy Dołączył: 31 Maj 2010 Posty: 1294 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2013-06-21, 21:23
|
|
|
sterownik powinien byc na rolecie. Wystarczy przycisk i okablowanie. |
_________________ Masz problem z autem? Zapraszam:
Magnice ul.Kwiatowa 1
10km od Wrocławia |
|
|
|
|
|
|
|
Detter
Moje A8
Rocznik: 1994
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Automat
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Karol
Jeżdzę: A8 D2
Dołączył: 18 Cze 2012 Posty: 68 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2013-06-24, 17:59
|
|
|
Dzięki za podpowiedź - jutro powinienem dopiero dostać przycisk... Tak więc biorę się za montaż |
_________________
|
|
|
|
|
|