Autor |
Wiadomość |
KotekBury
Użytkownik
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 4.3
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Tomas
Jeżdzę: D3
Dołączył: 16 Paź 2017 Posty: 11 Skąd: zaventem
|
Wysłany: 2017-10-30, 14:58 [D3 ALL
] Audi A8 D3 ogrzewanie foteli + pamiec via CANBUS
|
|
|
Witam wszystkich,
Niestety nie stac mnie na A8, ale jestem "szczesliwym" posiadaczem jednego przedniego fotel z A8 D3, ktory mam zamiar przerobic na fotel biurowy.
Fotel juz uruchomilem uzywajac Arduino + Seeed BUSCAN shield i wszystkie ustawienie dzialaja poprawnie.
Fotel wysyla ramki id 0x415 i 0x515. Podobnie jak opisane przez innego uzytkowanika http://www.a8team.pl/d3-a...tko-vt22917.htm
Jedynym problem jest ogrzewanie i pamiec fotela. Podlaczenie 12V na krotko do kostki szarej pod fotelem zalacza mate ale bez mozliwosci sterowania.
Pytanie, czy jest mozliwe zalaczenie ogrzewania bezposrednio poprzez magistrale CAN ?
Mialem zamiar zaprogramowac Arduino wykorzystujac przelacznik od regulacji pasow, ktory w fotelu biurowym nie bedzie mial zastosowania. Po nacisnieciu Arduino mialo wyslac komende na CAN zeby zalaczyc grzanie. Dodatkowo chcialem podlaczyc sie pod czujnik zajecia fotel tak zeby fotel grzal tylko jak ktos na nim siedzi.
Jesli nie, to co zalacza grzanie fotela? inny modul przez przkaznik?
Odnosnie pamieci fotela, z tego co widze to jest sterowane przez modul w drzwiach.
Modul ten na pewno komunikuje sie z fotelem poprzez CANBUS.
Czy ktos moglby zasugerowac jakie wartosci trzeba podac ID, DATA na magistrale, zeby zapisac i odczytac pamiec ?
Z gory dziekuje za sugestie.
pozdrawiam |
|
|
|
|
|
|
|
dice111
Master MOD
Rocznik: 1996
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: AHC
Jeżdzę: S8 D2 MTM
Pomógł: 249 razy Dołączył: 16 Maj 2009 Posty: 5156 Skąd: Těšin
|
Wysłany: 2017-10-30, 17:28 Re: Audi A8 D3 ogrzewanie foteli + pamiec via CANBUS
|
|
|
KotekBury napisał/a: | Pytanie, czy jest mozliwe zalaczenie ogrzewania bezposrednio poprzez magistrale CAN ? |
Poprzez moduł (z reszta ten co steruje również wentylacją)
KotekBury napisał/a: | Jesli nie, to co zalacza grzanie fotela? inny modul przez przkaznik? |
Tak, patrzy wyżej.
KotekBury napisał/a: | Czy ktos moglby zasugerowac jakie wartosci trzeba podac ID, DATA na magistrale, zeby zapisac i odczytac pamiec ? |
Musiałbyś podejrzeć sygnały wysyłane. W D3 moduł drzwi steruje dużą liczbą "odbiorników". |
_________________ Black Cars Matters |
|
|
|
|
|
|
|
maciu
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 52 razy Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 2905 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-10-30, 18:38 Re: Audi A8 D3 ogrzewanie foteli + pamiec via CANBUS
|
|
|
dice111 napisał/a: | KotekBury napisał/a: | Pytanie, czy jest mozliwe zalaczenie ogrzewania bezposrednio poprzez magistrale CAN ? |
Poprzez moduł (z reszta ten co steruje również wentylacją)
|
jak nie bylo wentylacji to jest sterowane bezposrednio z centralki a jak nie ma centralki (tył)
to ze standardowego pokrętłoregulatora
mozna tez dorobic swoje sterowanie uzywajac wbudowanego w mate termistora
lub podpiac oryginalny pokrętłoregulator z regulacją 6-o stopniową |
_________________ Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020 |
|
|
|
|
KotekBury
Użytkownik
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 4.3
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Tomas
Jeżdzę: D3
Dołączył: 16 Paź 2017 Posty: 11 Skąd: zaventem
|
Wysłany: 2017-10-30, 18:47
|
|
|
ah chyba przegapilem przywitanie
juz poprawilem
[ Dodano: 2017-10-30, 22:16 ]
dla sprostowania mojego pierwszego wpisu, fotel jest z modulem pamieci bez wentylacji.
wg schematow nie ma bezposredniego polaczenia z klimatronic.
zastanawia mnie tylko dlaczego na szarej kostce jest wejscie 12V bezposrednio na mate grzewcza. podlaczylem na krotko i mata zadziala.
jesli jest bezposrednio 12V na mate to co steruje wylaczaniem ?
czy ktos moze wie jaka wiadomosc na CANBUS zeby wlaczyc/wylaczyc grzanie fotela ? |
|
|
|
|
|
|
|
maciu
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 52 razy Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 2905 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-10-31, 11:28
|
|
|
KotekBury napisał/a: | ah chyba przegapilem przywitanie
juz poprawilem
[ Dodano: 2017-10-30, 22:16 ]
dla sprostowania mojego pierwszego wpisu, fotel jest z modulem pamieci bez wentylacji.
wg schematow nie ma bezposredniego polaczenia z klimatronic.
|
jest
KotekBury napisał/a: |
zastanawia mnie tylko dlaczego na szarej kostce jest wejscie 12V bezposrednio na mate grzewcza. podlaczylem na krotko i mata zadziala.
jesli jest bezposrednio 12V na mate to co steruje wylaczaniem ?
|
pisałem o termistorze, masz schematy - znajdź pin
KotekBury napisał/a: |
czy ktos moze wie jaka wiadomosc na CANBUS zeby wlaczyc/wylaczyc grzanie fotela ? |
gdzie tą wiadomość wyślesz? do maty? |
_________________ Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020 |
|
|
|
|
KotekBury
Użytkownik
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 4.3
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Tomas
Jeżdzę: D3
Dołączył: 16 Paź 2017 Posty: 11 Skąd: zaventem
|
Wysłany: 2017-10-31, 13:44
|
|
|
OK. teraz jest wszstko jasne i odpowiadam sobie na wlasne pytanie.
poniewaz siedzenie nie ma wentylacji podgrzewanie jest bezposrednio podpiete do klimatronika.
Podgrzewania nie da sie sterowac przez canbus.
Rzeczywiscie na kostce szarej pod siedzeniem jest bezposrednie wyjscie/wejscie nad mate i termistor.
Czyli nie pozostaje mi nic innego jak dodanie przelacznika i przekaznika do zalaczenia podgrzewania.
Czy przelacznik od Audi D2 albo TT 8N bedzie dzialac ?
Jaki przekaznik bedzie to tego potrzebny ? |
|
|
|
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-10-31, 14:04
|
|
|
Matę wysterować tranzystorem mocy np: MOSFET z grzałką w obwodzie drenu/źródła. Na bramkę podać wygenerowany sygnał PWM z arduino. Szerokość PWM uzaleznić od dodatkowego potencjometru lub 2 przycisków i masz lepiej niż fabryka bo z płynnym sterowaniem temperatury grzania |
|
|
|
|
KotekBury
Użytkownik
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 4.3
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Tomas
Jeżdzę: D3
Dołączył: 16 Paź 2017 Posty: 11 Skąd: zaventem
|
Wysłany: 2017-10-31, 15:16
|
|
|
genialne
a co z termistorem ? |
|
|
|
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-10-31, 15:26
|
|
|
KotekBury napisał/a: | genialne |
Wiem! A jakie proste
Sprawdź wcześniej ile mata prądu pobiera żebyś dobrał dobrze tranzystor. To oczywiście nie koniecznie musi być MOSFET bo bipolarny też się dobrze sprawdzi ale jako, że będzie on tutaj tylko kluczem On/Off sterowanym PWM to pierwsze co mi przyszło na myśl.
No i oczywiście cała zabawa to będzie dobranie odpowiedniego wypełnienia PWM ale to już metodą "tyłek na fotel i kręcimy gałą"
KotekBury napisał/a: | a co z termistorem ? |
Nie mam schematu przed oczami ale jeżeli tylko termistor nie jest jakimś zabezpieczeniem przed przegrzaniem maty/siedzenia to bym pominął jego obwód i wpinał wszystko w obwód tranzystora. |
|
|
|
|
maciu
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 52 razy Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 2905 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-10-31, 15:47
|
|
|
nie jest zabezpieczeniem ale mówi ci jaka jest temperatura
wiec uważam nadaje sie do sterowania wypełnieniem cyklu roboczego |
_________________ Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020 |
|
|
|
|
|
|
|
KotekBury
Użytkownik
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 4.3
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Tomas
Jeżdzę: D3
Dołączył: 16 Paź 2017 Posty: 11 Skąd: zaventem
|
Wysłany: 2017-10-31, 15:55
|
|
|
termistor chyba nie mowi jaka jest temperatura tylko jege rezystancja maleje w funkcji temperatury.
czy termistor jest wpiety szeregowo w obwod maty i czy ja zabezpiecza przed przepalaniem?
wg schematow termistor jest na osobnym obwodzie i klimatronic kontroluje zalaczanie.
czy ktos moze wie jakiej mocy sa maty w siedzeniu?
zmierzylem prad i bylo 7A wiec moc wychodzi okolo 80-90W. Zgadza sie ? |
|
|
|
|
maciu
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 52 razy Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 2905 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-10-31, 15:59
|
|
|
naprawde nie czytasz odpowiedzi - pisałem ze nie jest zabezpieczeniem
nie jest wpiety nijak po prostu termistor mozna z niego korzystac lub nie |
_________________ Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020 |
|
|
|
|
|
|
|
KotekBury
Użytkownik
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 4.3
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Tomas
Jeżdzę: D3
Dołączył: 16 Paź 2017 Posty: 11 Skąd: zaventem
|
Wysłany: 2017-10-31, 16:21
|
|
|
czytam tylko czasem nie rozumie
czyli mata nie ma zadnego mechanicznego zabezpieczenia przed przepaleniem ?
odnosnie PWM czy cos takiego ma sens ?
LOW: 30sec ON, 60sec OFF
MEDIUM: 60 sec ON, 60 sec OFF
HIGH: 120 sec ON: 30sec OFF |
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2017-10-31, 17:56
|
|
|
Włącz termistor w układ dzielnika napięcia i podaj z jego wyjścia napięcie na ADC arduino. Masz od razu pętle zwrotną z info o temperaturze i możesz modyfikować PWM w celu utrzymywania stałej temperatury maty w czasie. Ale to taki bonus Aha, dobierz punkt pracy dzielnika napięcia na zakres pracy wejścia ADC arduino żeby go nie spalić.
Co do wypełnienia PWM to musisz sprawdzić zaproponowane wartości doświadczalnie. Na początek wygląda to sensownie. |
|
|
|
|
|
|
|
KotekBury
Użytkownik
Rocznik: 2005
Silnik cm3: 4.3
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Tomas
Jeżdzę: D3
Dołączył: 16 Paź 2017 Posty: 11 Skąd: zaventem
|
Wysłany: 2017-11-01, 13:58
|
|
|
czy ktos moze wie gdzie sie znajduje jakiekolwiek wyjscie na czujnik zajecia fotela ?
przeszukalem caly fotel i nie moge zlokalizowac zadnych kabli.
czy czujnik powinien miec wyjscie w kostce ? w schematach elsewin znalazlem tylko czujnik w wersji z wentylacja.
moja wersja to siedzenie sportowe z pamiecia bez wentylacji
czy jest mozliwe ze fotel nie ma czujnika ? |
|
|
|
|
|