Autor |
Wiadomość |
JIMM [Usunięty]
|
Wysłany: 2010-02-21, 17:09 [D3 ALL] Jak działa zawieszenie pneomatyczna A8 D3
|
|
|
Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8
[b]Wojciech Frelichowski-autor:[/b]
Jednym z ciekawszych, nowych rozwiązań zastosowanych w nowym Audi A8 jest pneumatyczne, tzw. adaptacyjne zawieszenie. Taka konstrukcja z jednej strony zapewnia możliwość dynamicznej jazdy, a z drugiej komfort przynależny limuzynie.
Zawieszenie, które konstruktorzy zastosowali w nowym Audi A8, całkowicie zastąpiło konwencjonalne sprężyny stalowe, które wykorzystywano w poprzednim modelu. Umożliwia ono zmianę położenia nadwozia w stosunku do podłoża, w zależności od prędkości jazdy. Zmiana tej wysokości oznacza obniżenie punktu ciężkości i, dzięki temu, zwiększenie stabilności pojazdu. To nowe rozwiązanie podczas jazdy autostradą dodatkowo poprawia właściwości aerodynamiczne auta, co z kolei wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Jeśli natomiast pojazd ma przejechać po nierównej nawierzchni lub np. leśnym duktem, kierowca może zwiększyć prześwit samochodu.
Przy każdym z kół auta zamontowano pneumatyczną kolumnę resorującą, w której miechy powietrzne rozmieszczone są koncentrycznie wokół regulowanego bezstopniowo amortyzatora dwururowego. Miech powietrzny składa się ze specjalnego elementu wzmacniającego. Ta warstwa przejmuje siły działające na "sprężynę powietrzną".
Podstawą tego rozwiązania jest wykorzystanie ciśnienia powietrza, które do układu trzeba dostarczyć. W tym celu w nowym Audi A8 zastosowano elektryczną sprężarkę, którą umieszczono w przedziale silnikowym. Natomiast w bagażniku umieszczono tzw. akumulator ciśnienia o pojemności 5,8 litra. Maksymalne ciśnienie napełnienia wynosi 16 barów.
Cały układ działa na podstawie danych zbieranych przez komputer sterujący z czterech czujników osi i trzech czujników przyspieszenia nadwozia.
Dane te, w zależności od rozpoznanych warunków jazdy, komputer przetwarza i reguluje pracę każdej kolumny resorującej. Cały proces trwa milisekundy.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia stały, niezależny od obciążenia prześwit samochodu. Jeśli bowiem auto jest obciążone, urządzenie dopompowuje powietrze do miechów. Jeśli później pojazd zostanie rozładowany, np. wyjdą z niego pasażerowie, powietrze jest upuszczane.
Dopóki nie trzeba zwiększać siły tłumienia, np. podczas jazdy na wprost po autostradzie, amortyzatory pracują miękko. Nieustanne zmiany siły tłumienia poszczególnych kół eliminują ruchy nadwozia i zwiększają komfort jazdy. Podczas pokonywania zakrętu, przy hamowaniu i podczas przyspieszania, zawieszenie to automatycznie redukuje przechyły wzdłużne i kołysania poprzeczne.
Zaletą nowego zawieszenia Audi A8 jest także to, że kierowca może je regulować. Do wyboru ma bowiem cztery tryby jazdy: automatic, dynamic, comfort i lift. W trybie automatycznym nadwozie samochodu ustawione jest na poziomie normalnym, tj. z prześwitem 120 mm. Jeśli auto przez ponad 30 sekund jedzie z prędkością większą niż 120 km/h, to wtedy zawieszenie obniża się o 25 mm.
W czterech trybach
W trybie dynamic zawieszenie obniża się o 20 mm do prześwitu 100 mm (obniża się punkt ciężkości). Zawieszenie pracuje wtedy ze zwiększoną sztywnością i twardszą charakterystyką tłumienia. Jeśli auto jedzie z prędkością ponad 120 km/h (przynajmniej przez 30 sekund), to wówczas następuje dalsze obniżenie zawieszenia o 5 mm (podnosi się z powrotem, gdy samochód przez ponad 2 minuty jedzie z prędkością mniejszą niż 70 km/h).
Tryb comfort przeznaczony jest do płynnego pokonywania nierówności. Wówczas system przy niższych prędkościach rzadziej zwiększa siły tłumienia. Natomiast tryb lift, czyli podwyższony, może być uaktywniony przy prędkości poniżej 80 km/h. Prześwit zwiększa się wówczas o 25 mm, a charakterystyka tłumienia odpowiada trybowi automatic.
Oprócz tych czterech trybów są jeszcze dwa inne, które można określić jako specjalne. Pierwszy to tryb ciągnięcia przyczepy, który po jej doczepieniu, włącza się automatycznie. Nie pozwala on na obniżanie poziomu nadwozia, aby nie zmieniać siły obciążenia pojazdu przez przyczepę. Ostatni tryb, tzw. podnośnikowy, służy do wymiany koła. Wtedy wyłączone są wszystkie pozostałe tryby.
Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8: A - sprężarka; B - pneumatyczne kolumny resorujące; C - komputer sterujący; D - akumulator ciśnienia |
|
|
|
|
|
|
|
pietia
Użytkownik
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: artur
Jeżdzę: A8
Wiek: 53 Dołączył: 08 Maj 2011 Posty: 1 Skąd: bradford
|
Wysłany: 2011-05-09, 16:41
|
|
|
mam problem z moja a8 czy bys mi poogl auto wogole nei podnosi do gory |
_________________ pietia |
|
|
|
|
|
|
|
marta
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Marta i Łukasz
Jeżdzę: A8 D2 , S6 C7
Pomogła: 8 razy Wiek: 39 Dołączyła: 13 Sie 2009 Posty: 162 Skąd: pomorskie
|
|
|
|
|
PABLO200
Moje A8
Rocznik: 2016
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Pablo
Jeżdzę: Q8
Pomógł: 7 razy Wiek: 45 Dołączył: 31 Sie 2009 Posty: 706 Skąd: Śląski
|
Wysłany: 2011-05-11, 19:31
|
|
|
Były dwa rodzaje zawieszenia pneum. normal i sport za dopłatą. |
|
|
|
|
|
|
|
badyl
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic + F1
Zasilanie: PB
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 10 razy Wiek: 44 Dołączył: 06 Lut 2011 Posty: 344 Skąd: trójmiasto
|
Wysłany: 2011-05-13, 09:27
|
|
|
PABLO200 napisał/a: | Były dwa rodzaje zawieszenia pneum. normal i sport za dopłatą. |
ja mam u siebie właśnie zawieszenie sport i wydaje mi się że troche niżej się opuszcza niż standard a tak to nie wiem czym się różnią |
_________________
|
|
|
|
|
PABLO200
Moje A8
Rocznik: 2016
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Pablo
Jeżdzę: Q8
Pomógł: 7 razy Wiek: 45 Dołączył: 31 Sie 2009 Posty: 706 Skąd: Śląski
|
Wysłany: 2011-05-14, 13:24
|
|
|
Sa inne amortyzatory inny sterownik auto jest niższe
Audi A8 (4E) standard suspension (PR-1BK): 416 mm (front) and 398 mm (rear)
Audi A8/S8 (4E) sport suspension (PR-2MA/2MB): 396 mm (front) and 378 mm (rear) |
|
|
|
|
|
|
|
badyl
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic + F1
Zasilanie: PB
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 10 razy Wiek: 44 Dołączył: 06 Lut 2011 Posty: 344 Skąd: trójmiasto
|
Wysłany: 2011-05-14, 19:14
|
|
|
PABLO200 napisał/a: | Sa inne amortyzatory inny sterownik auto jest niższe
Audi A8 (4E) standard suspension (PR-1BK): 416 mm (front) and 398 mm (rear)
Audi A8/S8 (4E) sport suspension (PR-2MA/2MB): 396 mm (front) and 378 mm (rear) |
to że niższe to wiem bo widać to nawet gołym okiem ale chodzi mi bardziej o charakterystyke pracy bo nawet to sport potrafi być miękkie w odpowiednim ustawieniu |
_________________
|
|
|
|
|
domin1212
Moje A8
Rocznik: 2011
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Dsg
Zasilanie: ON
Imię: Dominik
Jeżdzę: A8 D4
Wiek: 35 Dołączył: 03 Sty 2010 Posty: 91 Skąd: Sieradz
|
Wysłany: 2011-09-08, 15:40
|
|
|
Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ? I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje ! |
_________________ $$$Domin$$$
.
|
|
|
|
|
|
|
|
wolek
Moje A8
Rocznik: 2012
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: ON
Imię: Michał
Jeżdzę: SuperB
Pomógł: 26 razy Wiek: 37 Dołączył: 17 Maj 2010 Posty: 726 Skąd: Jelenia Góra
|
|
|
|
|
badyl
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic + F1
Zasilanie: PB
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 10 razy Wiek: 44 Dołączył: 06 Lut 2011 Posty: 344 Skąd: trójmiasto
|
Wysłany: 2011-09-08, 20:47
|
|
|
domin1212 napisał/a: | Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ? I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje ! [url=http://images49.foto...1cm.jpg]Obrazek[/URL] |
u mnie pisze "air suspension - sport" jak chcesz miękko auto to tryb komfort wybierasz ja głównie jeżdze na automacie |
_________________
|
|
|
|
|
|
|
|
FOSS
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tip.Sport F1
Zasilanie: PB
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 189 razy Wiek: 48 Dołączył: 14 Maj 2009 Posty: 5844 Skąd: WPR
|
Wysłany: 2011-09-08, 21:46
|
|
|
domin1212 napisał/a: | Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ? |
Po pierwsze patrzeć na MMI... jeżeli w ustawieniach zawieszenia masz napisane "air suspension - sport" to masz zawieszenie sportowe.
Różnica pomiędzy normalnym a sportowym jest taka że sportowe jest dodatkowo obniżone i utwardzone.
Sportowe można poznać też po tym (tak zaobserwowałem u siebie) że po przestawieniu z pozycji "comfort" na pozycję "sport" na postoju nie zmienia swojej wysokości (ponieważ już jest obniżone) natomiast w trakcie jazdy staje sie wyraźnie twardsze...
na "sporcie" przy jeździe powyżej 120km/h zawieszenie automatycznie jeszcze dodatkowo trochę się obniża a podwyższa kiedy zwolnimy poniżej 80km/h i będziemy tak jechać jakieś 2 minuty (chyba dobrze zapamiętałem).
domin1212 napisał/a: | I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje ! |
Ja jeżdżę prawie zawsze na "comfort" ale u mnie nie dość że fabrycznie jest zawiecha sportowa to jeszcze dodatkowo obniżyłem go mechanicznie... po tym dodatkowym obniżeniu auto stało się bardzo twarde więc później pobawiłem się jeszcze kodowaniem i komfort powrócił... przynajmniej tyle ile oferuje zawieszenie sportowe ;-)
Na ustawieniu "sport" natomiast jeżdżę bardzo rzadko i tylko po równych jak stół odcinkach dróg (wiem że w PL ciężko takie znaleźć ale o dziwo czasem się zdarzają) bo na sporcie jest "beton" i nie wpływa to dobrze na mój uszkodzony kręgosłup. |
_________________ * FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
|
Ostatnio zmieniony przez FOSS 2011-09-08, 22:44, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
bunga bunga
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 3200
Skrzynia: Tip
Zasilanie: ON
Imię: Marcinkus
Jeżdzę: W221, 997
Pomógł: 11 razy Dołączył: 28 Gru 2010 Posty: 585 Skąd: WSC
|
Wysłany: 2011-09-08, 22:39
|
|
|
wolek... a miał byś taki zeszyt o tiptroniku? |
_________________ Forum Audi A6 |
|
|
|
|
|
|
|
wolek
Moje A8
Rocznik: 2012
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: ON
Imię: Michał
Jeżdzę: SuperB
Pomógł: 26 razy Wiek: 37 Dołączył: 17 Maj 2010 Posty: 726 Skąd: Jelenia Góra
|
|
|
|
|
bunga bunga
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 3200
Skrzynia: Tip
Zasilanie: ON
Imię: Marcinkus
Jeżdzę: W221, 997
Pomógł: 11 razy Dołączył: 28 Gru 2010 Posty: 585 Skąd: WSC
|
Wysłany: 2011-09-09, 13:17
|
|
|
już wydrukowane ładnie spięte w segregatorze leży na półeczce
8-) |
_________________ Forum Audi A6 |
|
|
|
|
|
|
|
riki76
Moje A8
Rocznik: 2011
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Arek
Jeżdzę: było D2ABZ, D3BFM jest D4 CDSB
Pomógł: 2 razy Dołączył: 27 Gru 2009 Posty: 709 Skąd: Dolnyśląsk
|
Wysłany: 2015-02-22, 17:49
|
|
|
Witam.
Włączając się do tematu przez ciekawość w związku z planami zakupu D3, pytanie:
jaki jest prześwit między nadwoziem (pod autem oczywiście) a jezdnią na najwyższym położeniu zawieszenia? |
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=yGtpl0p0AXs
|
|
|
|
|
|