Ogłoszenie 

części samochodowe Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl

felgi - sklep internetowy ucando.pl


Poprzedni temat «» Następny temat
[D3 ALL] Jak działa zawieszenie pneomatyczna A8 D3  
Autor Wiadomość
JIMM
[Usunięty]

Wysłany: 2010-02-21, 17:09   [D3 ALL] Jak działa zawieszenie pneomatyczna A8 D3

Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8
[b]Wojciech Frelichowski-autor
:[/b]


Jednym z ciekawszych, nowych rozwiązań zastosowanych w nowym Audi A8 jest pneumatyczne, tzw. adaptacyjne zawieszenie. Taka konstrukcja z jednej strony zapewnia możliwość dynamicznej jazdy, a z drugiej komfort przynależny limuzynie.

Zawieszenie, które konstruktorzy zastosowali w nowym Audi A8, całkowicie zastąpiło konwencjonalne sprężyny stalowe, które wykorzystywano w poprzednim modelu. Umożliwia ono zmianę położenia nadwozia w stosunku do podłoża, w zależności od prędkości jazdy. Zmiana tej wysokości oznacza obniżenie punktu ciężkości i, dzięki temu, zwiększenie stabilności pojazdu. To nowe rozwiązanie podczas jazdy autostradą dodatkowo poprawia właściwości aerodynamiczne auta, co z kolei wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Jeśli natomiast pojazd ma przejechać po nierównej nawierzchni lub np. leśnym duktem, kierowca może zwiększyć prześwit samochodu.

Przy każdym z kół auta zamontowano pneumatyczną kolumnę resorującą, w której miechy powietrzne rozmieszczone są koncentrycznie wokół regulowanego bezstopniowo amortyzatora dwururowego. Miech powietrzny składa się ze specjalnego elementu wzmacniającego. Ta warstwa przejmuje siły działające na "sprężynę powietrzną".

Podstawą tego rozwiązania jest wykorzystanie ciśnienia powietrza, które do układu trzeba dostarczyć. W tym celu w nowym Audi A8 zastosowano elektryczną sprężarkę, którą umieszczono w przedziale silnikowym. Natomiast w bagażniku umieszczono tzw. akumulator ciśnienia o pojemności 5,8 litra. Maksymalne ciśnienie napełnienia wynosi 16 barów.

Cały układ działa na podstawie danych zbieranych przez komputer sterujący z czterech czujników osi i trzech czujników przyspieszenia nadwozia.

Dane te, w zależności od rozpoznanych warunków jazdy, komputer przetwarza i reguluje pracę każdej kolumny resorującej. Cały proces trwa milisekundy.

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia stały, niezależny od obciążenia prześwit samochodu. Jeśli bowiem auto jest obciążone, urządzenie dopompowuje powietrze do miechów. Jeśli później pojazd zostanie rozładowany, np. wyjdą z niego pasażerowie, powietrze jest upuszczane.

Dopóki nie trzeba zwiększać siły tłumienia, np. podczas jazdy na wprost po autostradzie, amortyzatory pracują miękko. Nieustanne zmiany siły tłumienia poszczególnych kół eliminują ruchy nadwozia i zwiększają komfort jazdy. Podczas pokonywania zakrętu, przy hamowaniu i podczas przyspieszania, zawieszenie to automatycznie redukuje przechyły wzdłużne i kołysania poprzeczne.

Zaletą nowego zawieszenia Audi A8 jest także to, że kierowca może je regulować. Do wyboru ma bowiem cztery tryby jazdy: automatic, dynamic, comfort i lift. W trybie automatycznym nadwozie samochodu ustawione jest na poziomie normalnym, tj. z prześwitem 120 mm. Jeśli auto przez ponad 30 sekund jedzie z prędkością większą niż 120 km/h, to wtedy zawieszenie obniża się o 25 mm.

W czterech trybach

W trybie dynamic zawieszenie obniża się o 20 mm do prześwitu 100 mm (obniża się punkt ciężkości). Zawieszenie pracuje wtedy ze zwiększoną sztywnością i twardszą charakterystyką tłumienia. Jeśli auto jedzie z prędkością ponad 120 km/h (przynajmniej przez 30 sekund), to wówczas następuje dalsze obniżenie zawieszenia o 5 mm (podnosi się z powrotem, gdy samochód przez ponad 2 minuty jedzie z prędkością mniejszą niż 70 km/h).

Tryb comfort przeznaczony jest do płynnego pokonywania nierówności. Wówczas system przy niższych prędkościach rzadziej zwiększa siły tłumienia. Natomiast tryb lift, czyli podwyższony, może być uaktywniony przy prędkości poniżej 80 km/h. Prześwit zwiększa się wówczas o 25 mm, a charakterystyka tłumienia odpowiada trybowi automatic.

Oprócz tych czterech trybów są jeszcze dwa inne, które można określić jako specjalne. Pierwszy to tryb ciągnięcia przyczepy, który po jej doczepieniu, włącza się automatycznie. Nie pozwala on na obniżanie poziomu nadwozia, aby nie zmieniać siły obciążenia pojazdu przez przyczepę. Ostatni tryb, tzw. podnośnikowy, służy do wymiany koła. Wtedy wyłączone są wszystkie pozostałe tryby.



Pneumatyczne zawieszenie w Audi A8: A - sprężarka; B - pneumatyczne kolumny resorujące; C - komputer sterujący; D - akumulator ciśnienia
 
 
pietia 
Użytkownik


Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: artur
Jeżdzę: A8
Wiek: 53
Dołączył: 08 Maj 2011
Posty: 1
Skąd: bradford
Wysłany: 2011-05-09, 16:41   

mam problem z moja a8 czy bys mi poogl auto wogole nei podnosi do gory
_________________
pietia
 
 
marta 
Moje A8



Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Marta i Łukasz
Jeżdzę: A8 D2 , S6 C7
Pomogła: 8 razy
Wiek: 39
Dołączyła: 13 Sie 2009
Posty: 162
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2011-05-09, 21:36   

Kolego pietia, rozumiem, że masz problem z autkiem ale mógłbyś pierw przywitać się z nami w odpowiednim dziale - http://www.a8team.pl/topi...tart=1140#45761
 
 
PABLO200 
Moje A8


Rocznik: 2016
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Pablo
Jeżdzę: Q8
Pomógł: 7 razy
Wiek: 45
Dołączył: 31 Sie 2009
Posty: 706
Skąd: Śląski
Wysłany: 2011-05-11, 19:31   

Były dwa rodzaje zawieszenia pneum. normal i sport za dopłatą.
 
 
badyl 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic + F1
Zasilanie: PB
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 10 razy
Wiek: 44
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 344
Skąd: trójmiasto
Wysłany: 2011-05-13, 09:27   

PABLO200 napisał/a:
Były dwa rodzaje zawieszenia pneum. normal i sport za dopłatą.


ja mam u siebie właśnie zawieszenie sport i wydaje mi się że troche niżej się opuszcza niż standard a tak to nie wiem czym się różnią
_________________

 
 
PABLO200 
Moje A8


Rocznik: 2016
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Pablo
Jeżdzę: Q8
Pomógł: 7 razy
Wiek: 45
Dołączył: 31 Sie 2009
Posty: 706
Skąd: Śląski
Wysłany: 2011-05-14, 13:24   

Sa inne amortyzatory inny sterownik auto jest niższe

Audi A8 (4E) standard suspension (PR-1BK): 416 mm (front) and 398 mm (rear)
Audi A8/S8 (4E) sport suspension (PR-2MA/2MB): 396 mm (front) and 378 mm (rear)
 
 
badyl 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic + F1
Zasilanie: PB
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 10 razy
Wiek: 44
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 344
Skąd: trójmiasto
Wysłany: 2011-05-14, 19:14   

PABLO200 napisał/a:
Sa inne amortyzatory inny sterownik auto jest niższe

Audi A8 (4E) standard suspension (PR-1BK): 416 mm (front) and 398 mm (rear)
Audi A8/S8 (4E) sport suspension (PR-2MA/2MB): 396 mm (front) and 378 mm (rear)


to że niższe to wiem bo widać to nawet gołym okiem ale chodzi mi bardziej o charakterystyke pracy bo nawet to sport potrafi być miękkie w odpowiednim ustawieniu
_________________

 
 
domin1212 
Moje A8


Rocznik: 2011
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Dsg
Zasilanie: ON
Imię: Dominik
Jeżdzę: A8 D4
Wiek: 35
Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 91
Skąd: Sieradz
Wysłany: 2011-09-08, 15:40   

Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ? I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje !
_________________
$$$Domin$$$
.
 
 
wolek 
Moje A8



Rocznik: 2012
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: ON
Imię: Michał
Jeżdzę: SuperB
Pomógł: 26 razy
Wiek: 37
Dołączył: 17 Maj 2010
Posty: 726
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2011-09-08, 20:40   

Panowie podaje wam do pobierania PDF`ik z materiałem szkoleniowym dotyczącym strikte A8 D3. Nic dodać nic ująć jest to kompletne kompendium wiedzy o naszym zawieszeniu...
http://hotfile.com/dl/129...292_PL.pdf.html
_________________
Piękno w parze z technologią.
Elektronika Audi lampy przednie full led dołożenie.
 
 
badyl 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic + F1
Zasilanie: PB
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 10 razy
Wiek: 44
Dołączył: 06 Lut 2011
Posty: 344
Skąd: trójmiasto
Wysłany: 2011-09-08, 20:47   

domin1212 napisał/a:
Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ? I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje ! [url=http://images49.foto...1cm.jpg]Obrazek[/URL]


u mnie pisze "air suspension - sport" jak chcesz miękko auto to tryb komfort wybierasz ja głównie jeżdze na automacie
_________________

 
 
FOSS 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tip.Sport F1
Zasilanie: PB
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 189 razy
Wiek: 48
Dołączył: 14 Maj 2009
Posty: 5844
Skąd: WPR
Wysłany: 2011-09-08, 21:46   

domin1212 napisał/a:
Panowie a jak sprawdzić jakie ja mam zawieszenie normalne czy sportowe na co trzeba patrzeć ?

Po pierwsze patrzeć na MMI... jeżeli w ustawieniach zawieszenia masz napisane "air suspension - sport" to masz zawieszenie sportowe.

Różnica pomiędzy normalnym a sportowym jest taka że sportowe jest dodatkowo obniżone i utwardzone.
Sportowe można poznać też po tym (tak zaobserwowałem u siebie) że po przestawieniu z pozycji "comfort" na pozycję "sport" na postoju nie zmienia swojej wysokości (ponieważ już jest obniżone) natomiast w trakcie jazdy staje sie wyraźnie twardsze...
na "sporcie" przy jeździe powyżej 120km/h zawieszenie automatycznie jeszcze dodatkowo trochę się obniża a podwyższa kiedy zwolnimy poniżej 80km/h i będziemy tak jechać jakieś 2 minuty (chyba dobrze zapamiętałem).

domin1212 napisał/a:
I na jakich ustawieniach jeździcie żeby była miękka na dziurach? Za pomoc z góry dziekuje !

Ja jeżdżę prawie zawsze na "comfort" ale u mnie nie dość że fabrycznie jest zawiecha sportowa to jeszcze dodatkowo obniżyłem go mechanicznie... po tym dodatkowym obniżeniu auto stało się bardzo twarde więc później pobawiłem się jeszcze kodowaniem i komfort powrócił... przynajmniej tyle ile oferuje zawieszenie sportowe ;-)
Na ustawieniu "sport" natomiast jeżdżę bardzo rzadko i tylko po równych jak stół odcinkach dróg (wiem że w PL ciężko takie znaleźć ale o dziwo czasem się zdarzają) bo na sporcie jest "beton" i nie wpływa to dobrze na mój uszkodzony kręgosłup.
_________________
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning

-
Ostatnio zmieniony przez FOSS 2011-09-08, 22:44, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
bunga bunga 
Moje A8


Rocznik: 2008
Silnik cm3: 3200
Skrzynia: Tip
Zasilanie: ON
Imię: Marcinkus
Jeżdzę: W221, 997
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 28 Gru 2010
Posty: 585
Skąd: WSC
Wysłany: 2011-09-08, 22:39   

wolek... a miał byś taki zeszyt o tiptroniku?
_________________
Forum Audi A6
 
 
wolek 
Moje A8



Rocznik: 2012
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: ON
Imię: Michał
Jeżdzę: SuperB
Pomógł: 26 razy
Wiek: 37
Dołączył: 17 Maj 2010
Posty: 726
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 2011-09-08, 22:56   

dopisałem do tego tematu :ZF zbiór wiedzy
_________________
Piękno w parze z technologią.
Elektronika Audi lampy przednie full led dołożenie.
 
 
bunga bunga 
Moje A8


Rocznik: 2008
Silnik cm3: 3200
Skrzynia: Tip
Zasilanie: ON
Imię: Marcinkus
Jeżdzę: W221, 997
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 28 Gru 2010
Posty: 585
Skąd: WSC
Wysłany: 2011-09-09, 13:17   

już wydrukowane ładnie spięte w segregatorze leży na półeczce

8-)
_________________
Forum Audi A6
 
 
riki76 
Moje A8



Rocznik: 2011
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Arek
Jeżdzę: było D2ABZ, D3BFM jest D4 CDSB
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 709
Skąd: Dolnyśląsk
Wysłany: 2015-02-22, 17:49   

Witam.
Włączając się do tematu przez ciekawość w związku z planami zakupu D3, pytanie:
jaki jest prześwit między nadwoziem (pod autem oczywiście) a jezdnią na najwyższym położeniu zawieszenia?
_________________
https://www.youtube.com/watch?v=yGtpl0p0AXs
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - opowiadania

opony samochodowe felgi - sklep internetowy sportwheels.pl
części samochodowe ucando.pl części samochodowe iparts.pl części opon

Prywatność.