Ogłoszenie 

części samochodowe Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl

felgi - sklep internetowy sportwheels.pl

felgi - sklep internetowy ucando.pl


Poprzedni temat «» Następny temat
[D2 FL ALL ] Wymiana napinacza (nastawnika) łańcucha  
Autor Wiadomość
CINEK 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip.F1 GNU
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BFM
Pomógł: 70 razy
Wiek: 39
Dołączył: 07 Paź 2012
Posty: 4014
Skąd: Konstantynów Łódzki
Wysłany: 2015-06-30, 07:37   [D2 FL ALL ] Wymiana napinacza (nastawnika) łańcucha

Witam w mojej kolejnej serii > zrób to sam, czyli nie daj zarobić mechanikom :> ...taki tam żarcik <hehehe>

na poważnie to zabrałem się za wymiane napinacza łańcucha wałków rozrządu (w sumie już chyba 3 raz) i postanowiłem opisać tą wymiane krok po kroku, dla tych którzy chcieli by sami a nie wiedzą, lub ich mechaników, którzy maja podobne objawy niewiedzy lub strachu <bezradny>

Tak więc czas potrzebny na wymiane napinacza to ok 4,5h (sie nie spiesząc <muzyka> ). Potrzebne narzędzia to :
* grzechotka z przedłużką i z nasadkami 10 - do śrub, 7 - do opasek
* torxy do pokrywy zaworów, napinacza, panewek wałka, czujnika halla,
* śrubokręty płaski lub krzyżak to pokryw silnika, obudowy filtra powietrza i odpinania wtyczek <faktycznie> (tu płaski )
* klucze płaskooczkowe 17 i 14 do odkręcenia wężów paliwa
* klucz płaskowoczkiowy 10 (grzechotkowy) - do jednej sruby pokrywy zaworów, lub tez zwykły jak się takiego nie ma lae trwa dłużej.
* klucz oczkowy 24 to kręcenia wałem korbowym
* oliwierka do nasmarowania wałka
* nowa usczelka pokrywy zaworów - opcjonalnie
* wkładka regulacjna 077 109 320 CB - opisana poniżej




* oczywiście bohater dnia czyli zamiennik napinacza łańcucha + uszczelki. Ja (i nie tylko) brałem od chłopaka z Inowrocławia, który twierdzi że są to niemieckie zamienniki a nie chińskie <bezradny> w każdym bądź razie działają. Teoretycznie powinno się wymienić też łańcuchy bo sie podobno wyciągają, jednak ja wymieniłem oba bez łańcuchów i nic nie stuka. Niestety do wymiany napinaczy z łańcuchami trzeba zwalać cały przód i rozpinać rozrząd :/ więc jak ktoś na dalego do rozrządu a nie napierd..la jak młotem o metal to same nastawniki wystarczą a przy okazji wymiany rozrządu można wymienić też łańcuchy, co też uczynię <faktycznie>







No to zaczynamy <amasz> (i tu wpadłem do kanału bo deska źle osadzona była <nienie> )

1. zdejmujemy wszystkie elementy zaznaczone strzałkami i rozkręcamy oraz wyjmujemy całkowicie obudowę filtra powietrza aby mieć jak najlepszy dostęp :





2. w górnej częśći obudowy wypinamy wtyczkę od przepływki i wyciągamy na zewnątrz, dolnej części filtra wyciągamy wężyk od "odkurzacza" oraz wypinamy z tyłu obudowy wtyczkę i całość wylatuje z pod maski





po też operacji mamy juz dość fajny dostęp do pokrywy zaworów i osprzętu dookoła



3. następnie zabieramy się za pokrywę o demontujemy wszystkie elementy zaznaczony strzałkami:
* cewki
* wtyczki od cewek oraz wtryskiwaczy PB (LPG w zależności od zamontowanej instaki)
* górną osłone plastikową rozrządu
* przednią odmę olejową
* dolot PB oraz podciśnienia
* wtyczkę od nastawnika



4. z pod osłony rozrządu z przodu odkręcamy czujnik halla (osłona tylna - metalowa potem odejdzie i będzie można łatwo wyciągnąć wałek ;) )



5. jak już wszytko wyczyszczone od okablowania to zabieramy się za pokrywę zaworów i odkręcały torxem 12 śrub. Najgorszy dostęp jest w lewym dolnym rogu - mało miejsca i można to zrobić na dwa sposoby:
a. zdjąć koło i plastikową osłonę wewnątrz
b. klucz 10 płaskowoczkowy grzechotkowy krótki torx i idzie jak złoto <okok>



po ściągnięciu pokrywy ukazuje się nam cała wnętrzność. Aby wyjąc sam nastawnik trzeba tylko zdemontować górny wałek ssący! Tu jeszcze łańcuch ładnie napięty.





6. aby zabrac sie za odkręcania wałka, najpierw BARDZO WAŻNE musimy ustawić wałki na znakach. Do tego potrzebny klucz oczkowy 24 wsadzamy w śrube wały korbowego przed wentylatorem i kręcimy aż się pojawią znaki (najlepiej we dwóch to robic). Jak już ustawimy to trzeba policzyć jeszcze ogniwa na łańcuchu aby później prawidłowo wszystko wstawić. Prawidłowo wg. ELSY na głowicy prawej (pasażera) powinno być 16 ogniw, jendak mi zawsze jakoś wychodzi 15 <bezradny> albo juz oczopląsu dostaje <faktycznie>







7. następnie spinamy napinacz taki specjalnym ściągaczem i zaczynamy odkręcać panweki wałka wg kolejności zaznaczonej na zdjęciu.





tu odkręcamy długie panewki naprzemiennie aby wałek równo się podniósł (są przypadki gdzie wałki pękały jak sie odkręciło najpierw jedną strone potem drugą <boisie> ) sekwencja odkręcania oczywiście dowolna ;)



wszystko potem ładnie odkładamy na bok i wyciągamy wałek na zewnątrz







8. teraz trzeba powyciągać wszystkie 12 wkładek regulacyjnych "popychaczy" , wycisnąć z nich olej włożyć z powrotem. Jak tego nie zrobimy to pójdzie po zaworach i czapka do góry.



* wkładka w razie jak by nie chciała wyjść i trzba by rozwalać i na nową wymienić to w ASO ok. 50zł/szt. (chyba 46zł dokładnie)



* a tu trzeba wcisnąć zaworek, a u gory nacisnąć na "kapelusz" i olej wypływa





9. po wyciągnięciu starego nastawnika, wykręcamy ściskacz i ściskamy nim nowy nastawnik, po czym wkładamy go namiejsce uprzednio wkładając uszczelki! Ważne aby przy wkładaniu wałka policzyć bolce na łańcuchu od dolnego wałka do góry i odpowiednio włożyć wałek ssący (czyli znaczenia wałka na odpowiedni bolec). I tak wygląda nowy zamontowany nastawnik :>



10. zanim na wałek przykręcimy panewki należy w miejscu osadzenia panewek przesmarować olejem, aby sie w razie W nie zatarły, zamin odlej pojedzie do góry i zostanie rozprowadzony po głowicy.



11. następnie wszystko skręcamy w odwrotnej kolejności, najpierw długie panewki potem krótkie, pokrywe zaworów, cewki, okablowanie, itp.....

Przed uruchomieniem silnika najlepiej sprawdzić stan oleju, jak coś to dolać. Przy pierwszym uruchomieniu będzie grzechotać (popychacze), sinlik powinien przynajmniej 5 min. pochodzić. Potem wyłączmy aby troche ostygnął i próba odpalenia czy stuka.

U mnie od wczoraj nastała błoga cisza <chura> Przetestowane w różnych warunkach na różne sposoby i narazie jest moc <amasz>

Mam nadzieje że ta instrukcja sie przyda. Sorry za fotki, robione telefonem. Jeśli jest coś co mi umknęło, bądź gdzies popełniłem babola to porszę osoby bardziej doświadczone i korektę <okok>

dzięki i do następnego...
_________________
to nie jest zwykły napęd...to
 
 
PawelDSW 
Moje A8


Rocznik: 2009
Silnik cm3: 4200
Skrzynia: Tip
Zasilanie: ON
Imię: Paweł
Jeżdzę: A8 D3
Wiek: 39
Dołączył: 08 Sty 2015
Posty: 99
Skąd: Świdnica
Wysłany: 2015-06-30, 08:08   

Dobra robota !! jeszcze troche i mechanicy nie beda nam potrzebni bo z nich tacy mechanicy ze jak na niektorych patrze... to wole sam wszystko robic :)
Pytanie : bralem nastawnik z Inowroclawia.przy odpaleniu 1s chrobocze,to normalne?
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2015-06-30, 08:41   

No ładnie Marcinie :) Ale w pkt1 zdjęcie pierwsze to nie twoje jest <jezyk>
 
 
CINEK 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip.F1 GNU
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BFM
Pomógł: 70 razy
Wiek: 39
Dołączył: 07 Paź 2012
Posty: 4014
Skąd: Konstantynów Łódzki
Wysłany: 2015-06-30, 08:43   

PawelDSW napisał/a:
Pytanie : bralem nastawnik z Inowroclawia.przy odpaleniu 1s chrobocze,to normalne?


a czy to na pewno nastawnik a nie np. któryś popychacz ? generalnie nie powinno być nic słychać. A stuka tak od samego początku jak założyłeś, czy po jakimś czasie dopiero zaczęło postukiwać?
_________________
to nie jest zwykły napęd...to
 
 
CINEK 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip.F1 GNU
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BFM
Pomógł: 70 razy
Wiek: 39
Dołączył: 07 Paź 2012
Posty: 4014
Skąd: Konstantynów Łódzki
Wysłany: 2015-06-30, 08:50   

Apophis napisał/a:
Ale w pkt1 zdjęcie pierwsze to nie twoje jest


no nie :D bo nie miałem takigo :P
_________________
to nie jest zwykły napęd...to
 
 
pebo 
Moje A8



Rocznik: 2004
Silnik cm3: BFM
Skrzynia: GQF
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8L D3/A3 8L
Pomógł: 35 razy
Wiek: 48
Dołączył: 15 Maj 2009
Posty: 1442
Skąd: B.Podl.
Wysłany: 2015-06-30, 20:24   

Piękna robota i świetny opis. <brawo>
_________________
Bądź dobry jak chleb.
 
 
ManiekJames 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Mariusz
Jeżdzę: A8 (D3)
Wiek: 36
Dołączył: 04 Maj 2014
Posty: 281
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2015-06-30, 20:53   

Pięęęęęknie !!!!! .... no to zrobię sam ;) .....
Aaaa czy w D3 jest podobnie wszystko w 4.2 ? :P

ps: obawiam się jedynie tych wkładek regulacyjnych popychaczy :P
_________________
Pozdrawiam !!
 
 
pebo 
Moje A8



Rocznik: 2004
Silnik cm3: BFM
Skrzynia: GQF
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8L D3/A3 8L
Pomógł: 35 razy
Wiek: 48
Dołączył: 15 Maj 2009
Posty: 1442
Skąd: B.Podl.
Wysłany: 2015-06-30, 20:55   

ManiekJames napisał/a:
Pięęęęęknie !!!!! .... no to zrobię sam ;) .....
Aaaa czy w D3 jest podobnie wszystko w 4.2 ? :P

ps: obawiam się jedynie tych wkładek regulacyjnych popychaczy :P

Tia, pewnie bardziej ciasno <bezradny>
_________________
Bądź dobry jak chleb.
 
 
pepi 
Moje A8


Rocznik: 2004
Silnik cm3: 6,0
Skrzynia: tip
Zasilanie: PB+LPG
Imię: paweł
Jeżdzę: d3
Pomógł: 41 razy
Wiek: 48
Dołączył: 17 Wrz 2012
Posty: 4796
Skąd: krzczonów
Wysłany: 2015-06-30, 21:01   

motor masz cysty jaki olej lejesz ?
 
 
CINEK 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip.F1 GNU
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BFM
Pomógł: 70 razy
Wiek: 39
Dołączył: 07 Paź 2012
Posty: 4014
Skąd: Konstantynów Łódzki
Wysłany: 2015-06-30, 21:43   

ManiekJames napisał/a:
Aaaa czy w D3 jest podobnie wszystko w 4.2 ? :P


Moim zdaniem nawet lepiej niż w D2. Wydaje się jakby więcej miejsca było u góry przy pokrywach.

ManiekJames napisał/a:
obawiam się jedynie tych wkładek regulacyjnych popychaczy


Jeśli nie masz przegrzanej głowicy to nie ma sie co martwić. Z regoły wychodzą bez problemu, ale nawet kupić w razie co 1-2 szt. nie zaszkodzi bo drogie nie są.

pepi napisał/a:
motor masz cysty jaki olej lejesz ?


Od jakiegoś roku leje tylko LIQUI MOLY 10W40 Superleichtlauf i odkąd zacząłem go plac to na 10kkm dolewam ok 1L do 1,5L max w zależności od stylu jazdy ;)
_________________
to nie jest zwykły napęd...to
 
 
szeryfisch 
Moje A8


Rocznik: 1988
Silnik cm3: 6600
Skrzynia: AOD
Zasilanie: ON
Imię: Paweł
Jeżdzę: 1978 Lincoln Continental
Pomógł: 44 razy
Dołączył: 31 Maj 2010
Posty: 1294
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2015-06-30, 21:57   

Spróbuj cos takiego zrobic na lewej głowicy...

Aha i nastawniki z Inowrocławia nie sa takie dobre. W ostatniej A8 jeden padł po miesiącu pracy, no i z gwarancja oczywiscie był problem..

Dodam od siebie, zeby było mniej ubitych silników - po zamontowaniu nastawnika i zamontowaniu wałka wskazane jest (zgodnie z ELSA) aby wykonac 2 obroty wałem korbowym. W innym przypadku nastawnik przy rozruchu moze nie wybrac odpowiednio szybko luzu i jest ZONK.
_________________
Masz problem z autem? Zapraszam:
Magnice ul.Kwiatowa 1
10km od Wrocławia
 
 
Preston81 
Moje A8



Rocznik: 2000
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic FBG
Zasilanie: PB
Imię: Maciej
Jeżdzę: S8D2 AQH
Pomógł: 8 razy
Wiek: 43
Dołączył: 14 Wrz 2011
Posty: 1805
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-06-30, 22:21   

ładnie Marcinek :D 4,5 h dobrze ze nie dałeś sie namówić na zlocie :D na tę operację :) super rbota jak powiedzialem trzymam kciuki
_________________
bądź sobą, wariatów też lubią
 
 
CINEK 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip.F1 GNU
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BFM
Pomógł: 70 razy
Wiek: 39
Dołączył: 07 Paź 2012
Posty: 4014
Skąd: Konstantynów Łódzki
Wysłany: 2015-06-30, 22:23   

Cytat:
Spróbuj cos takiego zrobic na lewej głowicy...


Lewą stronę robiłem w tamtym roku tez na napinaczu z Inowrocławia chodzi do tej pory ;)

W moim odniesieniu lewa strona jest łatwiejsza do wyciągnięcia napinacz a bo masz go "przed nosem"
_________________
to nie jest zwykły napęd...to
 
 
Gość
[Usunięty]

Wysłany: 2015-06-30, 22:25   

Kiedys bylem na forum nexii i tam to na zlotach sprzegła,skrzynie i czort wie co jeszcze wymieniali jak popadały zmęczone trasa te dajewoo :D
 
 
CINEK 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip.F1 GNU
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 BFM
Pomógł: 70 razy
Wiek: 39
Dołączył: 07 Paź 2012
Posty: 4014
Skąd: Konstantynów Łódzki
Wysłany: 2015-06-30, 22:29   

A to z tym przekreceniem korbowodu o 2 obroty to całkiem ciekawe jest <hmm> nie do czytałem tego w ELSA <faktycznie> ale na szczęście nic się nie dzieje a wymienialem na tej prawej glowicy juz 3 razy ten nastawnik <cicho>

Maciek na zlocie chyba bym nie podołał <faktycznie> za dużo gapiów i w ogóle to nie lubię jak mim się na ręce ktoś patrzy bo od razu telepawke dostaje <jaaa>
_________________
to nie jest zwykły napęd...to
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

opony samochodowe felgi - sklep internetowy sportwheels.pl
części samochodowe ucando.pl części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Myjki ciśnieniowe Stiga

Prywatność.