|
Autor |
Wiadomość |
xgreek
Użytkownik
Silnik cm3: 3.7
Skrzynia: Multitronic
Zasilanie: PB
Imię: Grzegorz
Jeżdzę: A8
Dołączył: 21 Kwi 2010 Posty: 7 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2010-04-21, 21:20 odnowienie lakieru, kloszy lamp, folie na szybach
|
|
|
W każdym autku z czasem pojawiają sie ubytki lakieru - przy drzwiach, na przodzie maski od kamieni i tym podobne - to normalne no ale chciałbym sie tego pozbyć przed polerką. jak fachowo to zrobić?
mam też kilka drobnych wgnieceń które także chciałbym od razu zlikwidować -możecie mi coś polecić? jakąś bezinwazyjną technikę? kto to robi? znalazłem w necie coś jak auto detaleing np. s-plus.pl chciałbym to zrobić raz a dobrze. co do polerki słyszałem że wystarczy twardy wosk (cokolwiek to znaczy) i potem polerka i daje rade na pół roku - nie bardzo sie na tym znam. jeśli chodzi o kosze lamp to słyszałem że trzeba to zrobić umiejętnie bo po polerowaniu zżółkną jak sie ich nie zabezpieczy. Proszę o jakiś wywód na ten temat. Bo chciałbym żeby moje autko wyglądało ładnie- jak nowe. jeśli chodzi o folie na szyby mam jakiś pseudoatest ale nie wiem czy to daje rade |
|
|
|
|
|
|
|
SERGIO
Moje A8
Rocznik: 2007
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: DSG
Zasilanie: ON
Imię: SERGIO
Jeżdzę: VW PASSAT
Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Paź 2009 Posty: 297 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2010-04-21, 21:56
|
|
|
Wczoraj dokładnie rozmawiałem z moim kolegą lakiernikiem na temat polerki autka. Temat powstał po lakierowaniu drzwi w moim aucie po tym jak komuś nie podobała się moja A8semka i przejechał mi gwoździem przez drzwi. Po lakierowaniu i polerowaniu widać różnicę miedzy tymi lakierowanymi i resztą.
Odpowiedź była nastepująca:
Po pierwsze polerkę musi zrobić ktoś, kto naprawdę się na tym zna i nie porobi wyciera kółek na lakierze (efekt zajebiscie beznadziejny).
Po drugie i najważniejsza rzecz którą mi powiedział - nie wiadomo, ile razy w przeszłości nasze A8semki były już polerowane i jaka gruba jest warstwa klaru na nich. Jeśli jest już cienka to bardzo łatwo przetrzeć się do bazy i wtedy element do lakierowania.
Więc warto się zastanowić czy gra warta świeczki.
Natomiast polecił mi preparat (używany przez profesjonalistów w warsztatach lakierniczych) który używamy jak zwykłe mleczko-wosk, efekt zajebisty !!! autko świeci się ślicznie a i drobne zanieczyszczenia i przebarwienia na lakierze zchodzą.
Nazywa się: TEROSON- TEROTEX (Pooliturwax).
Co do lamp (kloszy) któryś kolega na spocie w trójmieście ( chyba Joolek) miał pieknie odnowione lampy rozebrał je na części pierwsze i wszystko dokładnie wyczyścił od środka - efekt - lampy jak nowe.
[ Dodano: 2010-04-21, 22:59 ]
Aha, jeśli chodzi o drobne ubytki lakieru typu kropeczki na masce od kamyków to najprostszą metodą jest zrobić zapałką zaprawki bazą, można dodać na to bezbarwny z utwardzaczem delikatnie wypolerować i gotowe.
To są metody stare jak swiat i można je zrobić samemu, oczywiście najlepiej oddać do lakiernika zaplacić kilkaset PLN i efekt będzie bomba. Pozdrawiam |
|
|
|
|
|
|
|
szoszon1983
Moje A8
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Dominik
Jeżdzę: A8L D?
Pomógł: 1 raz Wiek: 40 Dołączył: 04 Kwi 2010 Posty: 224 Skąd: Radom / Reading, UK
|
|
|
|
|
SERGIO
Moje A8
Rocznik: 2007
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: DSG
Zasilanie: ON
Imię: SERGIO
Jeżdzę: VW PASSAT
Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Paź 2009 Posty: 297 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2010-04-21, 22:09
|
|
|
Jeśli chodzi o folia + szyba, według przepisów najkrócej jak się da wyglada to nastepujaco:
Nie ważne czy folia z atestem czy bez w promieniu 180 stopni czyli szyba przednia i dwie przednie boczne jest niezgodne z przepisamu, nie ważna nawet kwestia przepustowości światła.
Chodzi tylko o jedno: po naklejeniu folii na szybę szyba traci swoje fabryczne własciwości, a co za tym idzie i atest w związku z tym pojazd taki nie spełnia warunków dopuszczenia go do ruchu. Dowód można zatrzymać, skierować na ponowne badania techniczne, nie zdejmiesz folii to auto nie przejdzie przeglądu i kółko się zamyka. A przyciemnione tylko tylnie szyby jak dla mnie wyglada za niczym :-) |
|
|
|
|
|
|
|
xgreek
Użytkownik
Silnik cm3: 3.7
Skrzynia: Multitronic
Zasilanie: PB
Imię: Grzegorz
Jeżdzę: A8
Dołączył: 21 Kwi 2010 Posty: 7 Skąd: Lublin
|
|
|
|
|
FOSS
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tip.Sport F1
Zasilanie: PB
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 189 razy Wiek: 48 Dołączył: 14 Maj 2009 Posty: 5844 Skąd: WPR
|
Wysłany: 2010-04-22, 11:17
|
|
|
SERGIO napisał/a: | Jeśli chodzi o folia + szyba, według przepisów najkrócej jak się da wyglada to nastepujaco:
Nie ważne czy folia z atestem czy bez w promieniu 180 stopni czyli szyba przednia i dwie przednie boczne jest niezgodne z przepisamu, nie ważna nawet kwestia przepustowości światła. ... |
Kolego SERGIO, moim zdaniem zdecydowanie mylisz się bo to właśnie przepuszczalność światła po naklejeniu folii jest podstawowym elementem mającym wpływ na dopuszczenie do ruchu.
Jeżeli szyby w drzwiach przednich masz zwykłe białe (w większości A8/S8 albo we wszystkich szyby sa fabrycznie przyciemnione) to możesz sobie nakleić folię przyciemniającą i będzie to zgodne z prawem...
Nt. naklejania folii oraz przepisów z tym związanych napisałem tutaj:
http://www.a8team.pl/topics10/1436,15.htm
xgreek napisał/a: | ok to jeszcze powiedzcie oś na ten temat:
tj. kupić /nie kupić - musze coś wrzucić na lato i to na szybko
http://.... |
Ładne klasyczne felgi do A8 - pasują do tego auta.
Oczywiście sam musisz zadecydować czy te konkretne warte są zakupu. |
_________________ * FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
|
|
|
|
|
|
|
|
SERGIO
Moje A8
Rocznik: 2007
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: DSG
Zasilanie: ON
Imię: SERGIO
Jeżdzę: VW PASSAT
Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Paź 2009 Posty: 297 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2010-04-22, 11:33
|
|
|
Myślę, że się nie mylę
Napisałem w skrócie, żeby się nie rozwodzić za wiele w tym temacie - co z tego, że szyba będzie biała, nakleisz na nią folię i będzie dopuszczalna przepustowość światła skoro szyba po naklejeniu na niej folii traci swoje właściwości ( nie pokruszy się po jej zbiciu, przy wypadku a powinna).
Szyba musi spełniać oba warunki jednocześnie: przepustowość światła i jej właściwości. Nikt nie da Ci atestu na przyciemnienie folią bocznych przednich szyb.
Inna sprawa skoro auto fabrycznie ma przyciemnione szyby które posiadają fabryczny atest. |
|
|
|
|
FOSS
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tip.Sport F1
Zasilanie: PB
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 189 razy Wiek: 48 Dołączył: 14 Maj 2009 Posty: 5844 Skąd: WPR
|
Wysłany: 2010-04-22, 11:50
|
|
|
SERGIO napisał/a: | Myślę, że się nie mylę
Napisałem w skrócie, żeby się nie rozwodzić za wiele w tym temacie - co z tego, że szyba będzie biała, nakleisz na nią folię i będzie dopuszczalna przepustowość światła skoro szyba po naklejeniu na niej folii traci swoje właściwości ( nie pokruszy się po jej zbiciu, przy wypadku a powinna).
Szyba musi spełniać oba warunki jednocześnie: przepustowość światła i jej właściwości. Nikt nie da Ci atestu na przyciemnienie folią bocznych przednich szyb.
Inna sprawa skoro auto fabrycznie ma przyciemnione szyby które posiadają fabryczny atest. |
Na to co piszesz jakoś nie widziałem nigdy żadnego przepisu :shock: możesz coś przytoczyć :?:
Boczne szyby tylne mają dokładnie ten sam atest i te same wymagania (bezpieczeństwo pasażerów siedzących z tyłu) a jednak na nie dostajesz atest po przyciemnieniu folią - to trochę burzy logiczny porządek zasad które opisujesz.
A Policja zawsze argumentuje przepuszczalnością światła - jeszcze nikt nigdy nie dyskutował ze mną nt. utraty właściwości szyby oklejonej folią chociaż moje A8/S8 to nie pierwsze auta w których szyby mam tak przyciemnione... i nigdy nie straciłem dowodu rej. |
_________________ * FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
|
|
|
|
|
|
|
|
przemoR888
Moje A8
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Przemo
Jeżdzę: Audi A8
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 27 Paź 2009 Posty: 263 Skąd: wielkopolska/ Piła
|
Wysłany: 2010-04-22, 17:37
|
|
|
Ja słyszałem że szyby przednie boczne i przednia nie mogą być przyciemniane ze względu na ograniczoną widoczność przez kierowce.
a tu co znalazłem:
KRP Marcin Milczarek Szanowny Panie, zgodnie z art. 66 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę. Ponadto pojazd powinien być tak skonstruowany, aby zostało zapewnione dostateczne pole widzenia kierowcy. Zgodnie z powyższym polskie prawo zezwala na przyciemniane tylne szyby boczne, jeżeli uzyska Pan na stosowny atest.
W § 8.4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, przednia szyba oraz boczne kierowcy i pasażera powinny zapewnić kierowcy pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu. W cytowanym rozporządzeniu nie ma wzmianki o tylnych szybach bocznych. W przypadku zaistnienia kontroli policyjnej na żądanie funkcjonariusza powinien Pan wykazać, że posiada Pan atest na tylne szyby boczne taki atest Pan posiadał, natomiast nie obejmuje on szyb przednich bocznych. Podsumowując Policjant miał prawo zatrzymać Panu dowód rejestracyjny, ponieważ naruszył Pan przepisy dotyczące bezpieczeństwa na drodze. |
|
|
|
|
robertas
Moje A8
Rocznik: 1997
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Robert
Jeżdzę: A8 D2, D3, Allroad, 80
Pomógł: 17 razy Wiek: 36 Dołączył: 08 Paź 2009 Posty: 1605 Skąd: ślask
|
Wysłany: 2010-04-22, 17:54
|
|
|
Co do przyciemniania szyb przednich, mamy w polsce chore przepisy :-/ Ja spotkałem sie z tym że nie może być folia bo szyba nie rozbije sie w drobny mak oraz to że jest ograniczona widoczność, wszystko to moim zdaniem sraty taty, niestety w polsce przepisy ustanawiają debile :-/ Odpowiedzmy sobie tu teraz na jedno... zajebiscie, ale to zajebiscie ważne pytanie... Jeśli przyciemniane szyby tak negatywnie wpływają na bezpieczeństwo, to czy kierowcy jeżdżący w okularach przeciwsłonecznych, nie powinni okazywać władzy również atestu na posiadane okulary?! W końcu one też ograniczają widoczność ;-) Polska- kraj paradoksów |
_________________ Klimatyzacja problem Audi.
Amortyzatory, sprężyny, drążki, wahacze, łączniki, stabilizatory Audi.
|
|
|
|
|
|
|
|
eXecutorR [Usunięty]
|
Wysłany: 2010-04-22, 18:36
|
|
|
szyba raczej NIE powinna rozbijać się w drobny mak - można dostać po oczach itp. Myślę, że byłbym nawet w stanie założyć się o moje A8*, że każda szyba (no może oprócz tylnej) w moim A8 nie rozbije się w drobny mak po walnięciu np. zwykłym młotkiem czy cegłą.
* warunek - jak przegrasz to oddajesz mi swoje A8 :shock: i płacisz za wymianę szyby i innych zniszczeń z tego tytułu powstałych. Oferta ograniczona czasowo do 2010-04-22 23:59. Jak nie masz A8 to się nie zakładam :mrgreen:
[ Dodano: 2010-04-22, 19:39 ]
A dodam, że szyby mam fabryczne, żadnych folii ani ja ani poprzedni właściciele nie doklejali
[ Dodano: 2010-04-22, 20:00 ]
A no i te małe z tyłu nie wiem jak, ale możemy je wyłączyć z zakładu. niech będzie przednia i boczne w drzwiach |
|
|
|
|
tomek_m
Moje A8
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Tomek
Jeżdzę: Audi A8
Pomógł: 6 razy Wiek: 42 Dołączył: 02 Lip 2009 Posty: 78 Skąd: Carlanstown Co.Meath
|
Wysłany: 2010-04-22, 19:38
|
|
|
no to jazda a8 jest nielegalna bo w a8 klejone boczne szyby nie rozpadaja sie w drobny mak ogladalem kiedys film na youtube jak koles mlotkiem probowal wybic szybe . pierwsze uderzenia nic niedaly nawet nie pekla .pozniej trzymala sie na folii ,dopiero po ok 10 uderzeniach koles dostal sie do srodka
znalazlem ten filmik http://www.youtube.com/watch?v=O9UCRYKZqTM |
_________________ audiclubislands.org
|
|
|
|
|
|
|
|
SERGIO
Moje A8
Rocznik: 2007
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: DSG
Zasilanie: ON
Imię: SERGIO
Jeżdzę: VW PASSAT
Pomógł: 4 razy Dołączył: 24 Paź 2009 Posty: 297 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2010-04-22, 21:49
|
|
|
FOSS napisał/a: | Na to co piszesz jakoś nie widziałem nigdy żadnego przepisu :shock: możesz coś przytoczyć :?:
Boczne szyby tylne mają dokładnie ten sam atest i te same wymagania (bezpieczeństwo pasażerów siedzących z tyłu) a jednak na nie dostajesz atest po przyciemnieniu folią - to trochę burzy logiczny porządek zasad które opisujesz.
A Policja zawsze argumentuje przepuszczalnością światła - jeszcze nikt nigdy nie dyskutował ze mną nt. utraty właściwości szyby oklejonej folią chociaż moje A8/S8 to nie pierwsze auta w których szyby mam tak przyciemnione... i nigdy nie straciłem dowodu rej. |
To że Policjanci na których trafiałeś nie zatrzymali Ci dowodu rejestracyjnego nie znaczy, że możesz mieć przyciemnione szyby.
To nie forum prawne a poświęcone Audi A8, jeśli mi nie wierzysz to ja na siłę nie będę nikogo przekonywał.
Jeśli szukasz przepisów dotyczących jest ich wiele: poniżej masz temat temu poświęcony (jeden z wielu).
http://www.ifp.pl/index.p...ciemnianie+szyb
Ja przepisów nie ustalam, uważam że powinny być co jakiś czas aktualizowane i dostosowywane wraz z rozwojem techniki i coraz to nowszymi pojazdami i gadżetami. Niestety jest jak jest i rozmawialiśmy o przepisach a nie praktyce. W praktyce wielu policjantów nie zatrzymuje dowodów rejestracyjnych bo przymykają na to oko, a pewnie jeszcze większość z nich nie ma pojęcia które dokładnie przepisy to regulują.
Niestety z praktyki wiem, że nawet najjaśniejsza-praktycznie bezbarwna folia nie przechodzi testu na przepustowość światła. Jeżeli kogoś dokładnie interesują przepisy to odsyłam do lektury:
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Dział III
Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem
Rozdział 1
Warunki ogólne
5. Szyby pojazdu:
1) nie powinny dawać ostrych odprysków w razie rozbicia; przednia szyba powinna zapewnić kierowcy pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, a w razie rozbicia - zapewniać jeszcze dostateczną widoczność drogi;
2) powinny być umocowane w taki sposób lub sporządzone z takiego tworzywa, aby w razie konieczności istniała możliwość wyjścia na zewnątrz pojazdu co najmniej przez jeden otwór okienny z każdej strony pojazdu
3) powinny być ocechowane w miejscu widocznym z zewnątrz pojazdu; przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1968 r.;
4) przednie powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%;
5) nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego.
Wyposażenie
§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e";
2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;
3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji;
4) oznakowane są znakiem zgodności zgodnie z przepisami o systemie oceny zgodności i akredytacji; przepisu nie stosuje się do przedmiotów wyposażenia i części oznakowanych znakiem bezpieczeństwa na podstawie dotychczasowych przepisów o badaniach i certyfikacji;
5) tablice rejestracyjne mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli oznakowane są znakiem producenta zgodnie z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów.
2. Przepis ust.1 stosuje się do producentów, importerów, dystrybutorów oraz podmiotów montujących i świadczących usługi.
3. Wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu i ochroną środowiska podlegających sprawdzeniu w tym zakresie przez jednostki akredytowane w polskim systemie akredytacji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
[ Dodano: 2010-04-22, 23:01 ]
to też warto poczytać.
Kraków 26. 03. 2003 r.
INSTYTUT TRANSPORTU
SAMOCHODOWEGO
Pan Dyrektor dr inż. Leszek Turek
al. Jagiellońska 80
03-301 WARSZAWA
W odpowiedzi na pismo L.dz. ITS/ZDO/1777/587/2003 przedstawiamy
nasze stanowisko sprawie homologacji oraz przyciemniania szyb samochodowych:
Dotychczas zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa szyb jako elementów wyposażenia pojazdów silnikowych tj. Rozporz. Min.Transp. i Gosp. Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44, poz.432) § 10 i Żal. 3 oraz Rozporz. Rady Min. z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie wykazu wyrobów, mogących stwarzać zagrożenia albo służących ochronie lub ratowaniu żyda, zdrowia lub środowiska podlegających obowiązkowi certyfikacji na znak bezpieczeństwa i oznaczania tym znakiem oraz wyrobów podlegających obowiązkowi wystawiania przez producenta deklaracji zgodności (DZ.U. z dnia 28 stycznia 2000 r. Nr 5 póz 53) jest Regulamin homologacji Nr 43 ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej) ONZ, przyjęty przez Polskę, Uchwałą Rady Ministrów Nr 97/93 (niepublikowana).
Homologacji udziela Ministerstwo Infrastruktury na podstawie badań i wniosku Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, który jest jednostką notyfikowaną w zakresie badań szyb samochodowych. O homologację może ubiegać się wyłącznie producent szyb samochodowych i to w dowolnym kraju, który jest sygnatariuszem porozumienia (R43 ECE) niezależnie od miejsca w którym szyby są produkowane. Homologacje europejskie są honorowane we wszystkich krajach, które to porozumienie podpisały.
Każda szyba posiadająca homologację musi być trwale oznaczona znakiem, którego wzór jest załącznikiem do homologacji i który powinien mieć wygląd np.
E20 - oznacza, że homologacji udzielono w Polsce.
Dla szyb nie będących w polu widzenia kierowcy, posiadających przepuszczalność światła w zakresie widzialnym poniżej 70% a (przyciemnionych fabrycznie folią z tworzywa sztucznego lub wykonanych ze szkła barwionego w masie) wymagane jest oznaczenie:
Znak V nad znakiem homologacji oznacza właśnie, że szyba ma przepuszczalność mniejszą niż 70 %.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 -11-1999 r. (dz.u. Nr 5 s.201 w grupie asortymentowej wyrobów ze szkła i ceramiki szlachetnej) wymieniony jest właśnie Regulamin Nr 43 ECE ONZ, jako obowiązujący dla szyb samochodowych klejonych i hartowanych. Aktualnie nie ma obowiązku znakowania szyb samochodowych znakiem bezpieczeństwa „B". Odstąpiono od tego już dość dawno między innymi ze względu na brak możliwości badania i oznakowania szyb sprowadzanych jako części zamienne z innych krajów europejskich oraz byłoby to niezgodne z zawartym porozumieniem międzynarodowym.
Oddzielne zagadnienie stanowi modne ostatnio przyciemnianie szyb samochodowych foliami samoprzylepnymi. Folie te stanowią jakby uzupełnienie homologacji (o ile nie są nanoszone przez producenta szyb stosownie do odpowiedniej homologacji). Przyciemnianie szyb jest dopuszczalne w miejscach niemających wpływu na pole widzenia kierowcy z obowiązkiem ich oznakowania pkt 9.1.4.2 ^ Regulaminu R43 ECE. (W zasadzie dotyczy to szyb tylnych drzwiowych i tylnej ogrzewanej w samochodach osobowych oraz szyb bocznych, dachowych i tylnych w autobusach). Szyby przednie muszą mieć przepuszczalność światła w zakresie widzialnym 75% a szyby boczne w polu widzeń 180° do przodu muszą posiadać przepuszczalność światła co najmniej 70%. Szyb przednich - czołowych (windscreen) nie wolno poddawać żadnej dodatkowej obróbce, gdyż każda zmiana w konstrukcji wymaga rozszerzenia homologacji. Co do szyb bocznych drzwiowych przednich problem stanowi jednak brak możliwości pomiaru przepuszczalności światła podczas kontroli drogowej a nawet w stacji diagnostycznej. Wprowadzono zatem (częściowo wzorem niemieckim) obowiązek rejestracji firm świadczących usługi w zakresie przyciemniania szyb samochodowych foliami, a folie przyciemniające zostały przebadane na zgodność z wymaganiami regulaminu R43 ECE przez importerów tych folii w trybie zleconym Instytutowi Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie Szyby samochodowe przyciemniane foliami powinny mieć dodatkowe oznakowanie (najlepiej w pobliżu znaku homologacji) o wyglądzie: R43-OOXXX-ISiC, gdzie OOXXX oznacza prowadzony przez Instytut numer rejestru firmy świadczącej usługę. Właściciel samochodu powinien też otrzymać stosowne zaświadczenie od firmy przyciemniającej szyby. Przykład zaświadczenia o instalacji folii. Nie jest to jednak wzór znormalizowany, a jedynie zalecany. Dopuszczalne są inne formy zaświadczeń zawierające co najmniej wymienione niżej dane i w formacie wielkości typowej dla dokumentów (me kserokopia świadectwa z badań ISiC-formatu A4) ten na dzień 14 lipca 2002 r. oznacza numerację 0101 do 0350. Rejestr ten umożliwia identyfikację firmy, rodzaju folii i jej przepuszczalności np. w przypadku sporu sadowego.
Przebadano grupę szyb z foliami dla czterech importerów: „Warsfoll z Warszawy (folie typu Armorlite, Sun Gard/Glas Gard, dla firmy „Dyskret" z Poznania (folie typu Bruxsafoll, SL-Lumar, dla firmy „3M" z Łomianek k. Warszawa (folie typu Panther), dla firmy JBOBF z Łodzi (folie importowane z Taiwanu), dla firmy Laskowski Tuning z Zielonej Góry (folie holenderskie) oraz dla firmy Technicolor z Zielonej Góry (na metodę napylania próżniowego powłoki z TiOz. Obecnie w fazie badań znajdują się folie niemieckie firmy CARTEC. Firmy współpracujące z importerami powinny uzyskać zgodę na przytoczenie wyników badań folii oraz otrzymać od importera kopię raportu z badań. Nadmienić należy, że inne folie (np. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich) nie są w Polsce przebadane a certyfikaty w języku angielskim nie są wystarczające.
Przednie drzwi boczne mogą być oklejane w celach antywłamaniowych foliami bezbarwnymi oraz o stopniu przyciemnienia zachowującym przepuszczalność światła minimum 70%.
Wszystkie inne, przebadane folie mają przepuszczalność światła poniżej 70% i jako takie nie mogą być montowane na szybach bocznych w polu widzenia kierowcy. Mogą zdarzać się przypadki niedozwolonego przyciemniania szyb przednich drzwiowych „na wyraźne życzenie" klienta, który powinien być uprzedzony o możliwości zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Firma wykonująca taką usługę powinna we własnym interesie ten fakt odnotować w dokumentacji wykonania usługi i nie oznaczać tych szyb własnym numerem rejestru firmy. Jednocześnie informujemy, że dopuszczalność stosowania szyb w pojazdach silnikowych w miejscach niemających wpływu na pole widzenia kierowcy jest wzorem regulaminu R43 EKG ONZ utrzymana w dyrektywach Unii Europejskiej nr 89/173/EEC oraz nr 92/22/EEC z 31.03.92.. (Informacje w tej sprawie wraz z wykazem firm wpisanych do rejestru umieszczone zostaną na naszej stronie internetowej.
Istniejące rozwiązania prawne, stanowią próbę objęcia nadzorem rozwijającej się żywiołowo działalności związanej z przyciemnianiem szyb samochodowych oraz z zachowaniem bezpieczeństwa oszkleń samochodowych.
W sprawie opracowania i produkcji urządzenia (najlepiej przenośnego) do pomiaru współczynnika przepuszczalności światła w zakresie widzialnym jesteśmy w kontakcie z firmą Aparatura Pomiarowa i Analityczna Paczkowo, ul Średzka 15 oraz Delta Tech Electronics - Jasło ul.Pigonia 23. Nadmieniamy, że sprawa nie jest łatwa ze względów technicznych i na dzisiaj można spodziewać się oferty na urządzenie nie wymagające współpracy z komputerem, którego szacunkowa cena netto wynosiłaby około 3000 PLN.Ponieważ sprawą interesuje się również Marcin Flieger z Zarządu Ruchu Drogowego KG Policji zmierzamy do uzyskania przyrządu tańszego dla szerszego wyposażenia patroli RD Policji.
Kierownik Działu Badań Wyrobów Szklanych
mgr inż. Tadeusz Tarczoń
Podpisano
Z-ca Dyrektora ISiC
Dyrektor Oddziału Zamiejscowego w Krakowie
inż. Władysław Kapera
Na marginesie zatrzymanie dowodu rejestracyjnego nie jest karą a czynnością administracyjną polegającą na przymuszeniu użytkownika pojazdu do usunięcia usterki. Możesz się z tym FOSS nie zgadzać, ale na każdej stacji diagnostycznej (bez znajomości oczywiście) auto z naklejoną folią nie przejdzie przeglądu, bo nie ma atestu i nikt ci nie da atestu na fabryczną szybę oklejoną folią. Nasze A8 fabrycznie mają folię w szybach, ale posiadają na ten patent atest- homologację i dlatego są dopuszczone do ruchu.
Reasumując, jeśli znajdziesz firmę, która oklei Ci fabryczną szybę i da Ci na to atest czyli po naklejeniu tej folii na szybę spełnia ona wszystkie warunki techniczne łącznie z przepustowością światła to wtedy masz 100% legalne szyby - życzę powodzenia. |
|
|
|
|
Rapik
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Konrad
Jeżdzę: A8 4.2TDi
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Kwi 2010 Posty: 310 Skąd: G-dz
|
|
|
|
|
|
|
|
FOSS
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tip.Sport F1
Zasilanie: PB
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 189 razy Wiek: 48 Dołączył: 14 Maj 2009 Posty: 5844 Skąd: WPR
|
Wysłany: 2010-04-24, 14:11
|
|
|
SERGIO napisał/a: | (...) Jeżeli kogoś dokładnie interesują przepisy to odsyłam do lektury:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
(...)
INSTYTUT TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO
(...) |
Kolego SERGIO, ależ ja do tych przepisów nie mam nawet cienia wątpliwości - co więcej, wielokrotnie w swoich wypowiedziach właśnie owe przepisy przytaczałem... przeczytaj uważnie moje wypowiedzi.
SERGIO napisał/a: | Jeśli chodzi o folia + szyba, według przepisów najkrócej jak się da wyglada to nastepujaco:
Nie ważne czy folia z atestem czy bez w promieniu 180 stopni czyli szyba przednia i dwie przednie boczne jest niezgodne z przepisamu, nie ważna nawet kwestia przepustowości światła.
Chodzi tylko o jedno: po naklejeniu folii na szybę szyba traci swoje fabryczne własciwości, a co za tym idzie i atest w związku z tym pojazd taki nie spełnia warunków dopuszczenia go do ruchu. Dowód można zatrzymać, skierować na ponowne badania techniczne, nie zdejmiesz folii to auto nie przejdzie przeglądu i kółko się zamyka. |
Rzecz właśnie w tym, że to co napisałeś tutaj powyżej nie ma nic wspólnego z przepisami które później przytoczyłeś.
Wg. przepisów głównym wyznacznikiem możliwości przyciemnienia szyb bocznych w drzwiach przednich jest właśnie parametr przepuszczalności światła.
Przepisy jak najbardziej dopuszczają przyciemnianie szyby czołowej i bocznych przednich jeżeli tylko po przyciemnieniu ich przepuszczalność światła będzie zawierała się w normach określonych przepisami czyli jest dokladnie odwrotnie niż napisałeś powyżej.
SERGIO napisał/a: | To że Policjanci na których trafiałeś nie zatrzymali Ci dowodu rejestracyjnego nie znaczy, że możesz mieć przyciemnione szyby.
To nie forum prawne a poświęcone Audi A8, jeśli mi nie wierzysz to ja na siłę nie będę nikogo przekonywał. |
SERGIO napisał/a: | Chodzi tylko o jedno: po naklejeniu folii na szybę szyba traci swoje fabryczne własciwości, a co za tym idzie i atest w związku z tym pojazd taki nie spełnia warunków dopuszczenia go do ruchu. Dowód można zatrzymać, skierować na ponowne badania techniczne, nie zdejmiesz folii to auto nie przejdzie przeglądu i kółko się zamyka. |
Kolego, czytaj ze zrozumieniem...
napisałem wyraźnie, że żaden z policjantów nigdy nie mówił o utracie atesu przez szybę która jest oklejona i to co napisałeś powyżej nie jest prawdą.
Dowodu rejestracyjnego nie można zatrzymać od każdego auta które ma oklejone przednie szyby a tylko od tego w którym przekroczono przepisy dotyczące przepuszczalności światła.
SERGIO napisał/a: | (...) Niestety z praktyki wiem, że nawet najjaśniejsza-praktycznie bezbarwna folia nie przechodzi testu na przepustowość światła. |
Nieprawda - niejedna folia przechodzi test na przepustowość światła...
wszystko zależy od szyby na którą jest naklejona.
SERGIO napisał/a: | Jeżeli kogoś dokładnie interesują przepisy to odsyłam do lektury:
(...)
Przednie drzwi boczne mogą być oklejane w celach antywłamaniowych foliami bezbarwnymi oraz o stopniu przyciemnienia zachowującym przepuszczalność światła minimum 70%. ... |
Jak wół jest w przepisach napisane to co mówiłem już wielokrotnie ;-)
SERGIO napisał/a: | Na marginesie zatrzymanie dowodu rejestracyjnego nie jest karą a czynnością administracyjną polegającą na przymuszeniu użytkownika pojazdu do usunięcia usterki. Możesz się z tym FOSS nie zgadzać, ale na każdej stacji diagnostycznej (bez znajomości oczywiście) auto z naklejoną folią nie przejdzie przeglądu, bo nie ma atestu i nikt ci nie da atestu na fabryczną szybę oklejoną folią. Nasze A8 fabrycznie mają folię w szybach, ale posiadają na ten patent atest- homologację i dlatego są dopuszczone do ruchu. |
Niestety znowu mylisz pojęcia - w Polsce jak i w całej EU jeździ jeszcze całe mnóstwo aut które przednie szyby mają białe (bez fabrycznego przyciemnienia) i przyciemnianie przednich szyb w tych autach jest w pełni legalne.
W takim aucie bez problemu przejdziesz przegląd bez żadnego "przymykania oka" i "dawania w łapę".
SERGIO napisał/a: | Reasumując, jeśli znajdziesz firmę, która oklei Ci fabryczną szybę i da Ci na to atest czyli po naklejeniu tej folii na szybę spełnia ona wszystkie warunki techniczne łącznie z przepustowością światła to wtedy masz 100% legalne szyby - życzę powodzenia. |
Nie muszę długo szukać - mój kolega ma zakład przyciemniający szyby.
Jeżeli przyjedziesz autem z bialymi szybami to bez problemu przyciemni Ci także przednie szyby i dostaniesz do tego odpowiedni certyfikat i zrobi to każda firma zajmująca się tym profesjonalnie. |
_________________ * FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Prywatność. |
|
|