Autor |
Wiadomość |
byku
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Grzegorz
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 21 Paź 2016 Posty: 79 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2016-10-21, 20:15 [D3 ALL
] Próba reanimacji nagrzewnicy tylnej
|
|
|
Problem zapewne znany wszystkim posiadaczom A8:
00065 - Rear Left Footwell Heater (Z42) / 00066 - Rear Right Footwell Heater (Z43)
012 - Electrical Fault in Circuit
Czy komuś udało się ustalić co konkretnie pada w tych grzałkach? Zdążyłem zauważyć, że są one znacznie bardziej skomplikowane niż zwykła opornica. Doszedłem do takiego etapu:
Z płytki wyszarpałem 4 radiatory i 4 tranzystory BTS 333. Co prawda grzałem żywicę lekko opalarką, ale i tak wyszły podejrzanie łatwo, nie uszkadzając przy tym płytki drukowanej, stąd moje podejrzenie, że główną przyczyną są zimne luty. Te natomiast mogą być spowodowane używaniem w tamtych czasach bezołowiowego stopu lutowniczego (patrz norma RoHS i efekty w postaci RRoD na wczesnych Xbox-ach 360 z tego samego okresu co A8 D3).
Tranzystory okazały sie sprawne, prosty tester wykrywa je jako NPN, ale wg specyfikacji z netu jest to N-MOSFET. Niestety skończyły mi sięgrzałki do dalszych eksperymentów, a ta jest zbyt zmasakrowana. |
|
|
|
|
|
|
|
drago_o
Moje A8
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 3936
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Karol
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 184 razy Wiek: 34 Dołączył: 17 Gru 2013 Posty: 6726 Skąd: Częstochowa
|
|
|
|
|
|
|
|
byku
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Grzegorz
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 21 Paź 2016 Posty: 79 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2016-10-21, 20:47
|
|
|
Myślę, że tak, bo znalezienie sprawnej sztuki na rynku wtórnym graniczy z cudem. Dotychczas na 4 kupione grzałki musiałem 4 odesłać. A cena nowej może by była do zaakceptowania gdybym jeździł z tyłu, a nie jako kierowca.
[ Dodano: 2016-10-22, 02:24 ]
Pełen sukces! Wygrzebałem drugą nagrzewnicę, która zgłaszała podobny błąd (z tym, że 'intermittent'). Tranzystorów jest łącznie 5, po przelutowaniu wszystkich błąd przestał powracać, a grzałka robi się gorąca jak tylko włączę ogrzewanie. Cała operacja łącznie z montażem zajęła mi około 3 godzin, nie trzeba wcale dłubać całej żywicy tak jak to pokazałem na początku na zdjeciach. Postaram się wrzucić wkrótce jakiś opis ze zdjęciami. |
|
|
|
|
panton
Moje A8
Rocznik: 1997
Silnik cm3: 3.3
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Łukasz
Jeżdzę: A8 D2
Pomógł: 33 razy Wiek: 46 Dołączył: 15 Kwi 2012 Posty: 1008 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2016-10-22, 07:18
|
|
|
jeżeli to byłaby faktycznie przyczyna (chociaż wydaje się zbyt piękne) to byłbyś pierwszy w kraju.... polataj trochę by zobaczyć czy po kilkunastu odpaleniach błąd nie wróci
ja trzymam mocno kciuki bo 90% aut na tym forum ma ten błąd a używki tak jak napisałeś są w tym samym stanie co te padnięte
za komplet nowych płaciłem tysiaka z haczykiem więc uratowanie padniętych za (100-200zł) to dobry deal tym bardziej, że demontaż/montaż tego to 2min |
|
|
|
|
|
|
|
byku
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Grzegorz
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 21 Paź 2016 Posty: 79 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2016-10-22, 18:23
|
|
|
Dorwałem dziś kolejne dwie używki, oczywiście w stanie agonalnym. Bilans całej operacji:
- 2 naprawione już śmigają w aucie
- 1 zmasakrowana w ramach nauki
- 1 nie udało się naprawić (jeszcze z nią powalczę)
Sposób naprawy polega na demontażu wszystkich 5 radiatorów i tranzystorów i poprawieniu lutów od góry (naprawiłem w ten sposób 2 grzałki).
Zaczynamy od 4 dużych radiatorów, mały zostawiamy sobie na koniec ze względu na trudny dostęp. W tym celu płaskim śrubokrętem usuwamy żywicę dookoła każdego tranzystora i ściągamy blaszki z radiatorów. Radiator ma od dołu krawędź, zatem musimy nieco odgiąć tranzystor, aby go tą krawędzią nie zahaczyć; przeginamy radiator na bok i powinen puścić; wylutowujemy tranzystory od góry. Możemy też zaryzykować i wyrwać radiatory razem z tranzystorami, często ze względu na zimne luty wychodzą bez żadnych uszkodzeń.
Wydłubujemy resztki żywicy i kawałki plastiku aż dostaniemy się do płytki drukowanej. Wiertłem 0,9-1mm albo odsysaczem pozbywamy się resztek cyny z otworów w których były tranzystory. Montujemy je z powrotem, lutując od góry z użyciem świeżej cyny.
Pora na montaż radiatorów. Musimy zeszlifować ich dolną krawędź, bo inaczej nie uda się ich wsunąć. Na pierwszym planie radiator po zeszlifowaniu krawędzi:
Smarujemy radiatory pastą, wkładamy na miejsce i zabezpieczamy blaszką. Wkładamy do samochodu, kasujemy błędy w module 08-Auto HVAC. Grzałki działają tylko na uruchomionym silniku, panel ogrzewania musi być włączony (u mnie ustawione na HI). Grzałki powinny zrobić się gorące w ciągu 10 sekund od włączenia. Jeśli wszystko będzie ok, to zaklejamy to co wydłubaliśmy (bo grzałka jest narażona na wilgoć), ja użyłem czarnego silkonu wysokotemperaturowego. |
|
|
|
|
michalwruszak
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 5.4
Skrzynia: Automat
Zasilanie: PB
Imię: Michał
Jeżdzę: S-klasa W221
Pomógł: 75 razy Dołączył: 10 Kwi 2013 Posty: 2082 Skąd: Elbląg
|
|
|
|
|
|
|
|
byku
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: 6HP26
Zasilanie: ON
Imię: Grzegorz
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 21 Paź 2016 Posty: 79 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2016-10-22, 18:31
|
|
|
Wracając jeszcze do samego procesu naprawy, teoretycznie można by go znacznie uprościć poprzez poprawianie lutów od dołu, nie trzeba wówczas demontować radiatorów. Tak zresztą z powodzeniem zrobiłem z tranzystorem od strony wtyczki ze względu na fatalny dostęp od góry:
Próbowałem nowym sposobem naprawić wszystkie tranzystory w innej grzałce i niestety nic z tego, ale może komuś innemu się uda? Wystarczy na wiertarce stołowej zrobić 5 otworów bezpośrednio pod każdym tranzystorem, wydłubać żywicę, usunąć starą cynę i nałożyć nową. Zdjęcia:
|
|
|
|
|
orkaskawina
Moje A8
Rocznik: 2008
Silnik cm3: 6.0
Skrzynia: Tiptronic F1
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8 D3 W12 A6 C5 2.5 TDI
Pomógł: 21 razy Wiek: 47 Dołączył: 25 Lis 2012 Posty: 471 Skąd: Skawina
|
Wysłany: 2016-10-22, 21:03
|
|
|
Szacun też jestem na etapie dłubania w tych grzałkach mam już kilka rozdłubanych i szukam jakiegoś sposobu ,ale efekt taki sam jak u Ciebie a nawet mniejszy |
_________________ Odis Ellsa 5.3 baza 2016
http://chomikuj.pl/orkaskawina
VCDS , ODIS-s -e |
|
|
|
|
|
|
|
maciu
Moje A8
Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 52 razy Dołączył: 19 Lip 2009 Posty: 2905 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-11-02, 19:29
|
|
|
byku napisał/a: | Wracając jeszcze do samego procesu naprawy, teoretycznie można by go znacznie uprościć poprzez poprawianie lutów od dołu, nie trzeba wówczas demontować radiatorów. Tak zresztą z powodzeniem zrobiłem z tranzystorem od strony wtyczki ze względu na fatalny dostęp od góry:
Próbowałem nowym sposobem naprawić wszystkie tranzystory w innej grzałce i niestety nic z tego, ale może komuś innemu się uda? Wystarczy na wiertarce stołowej zrobić 5 otworów bezpośrednio pod każdym tranzystorem, wydłubać żywicę, usunąć starą cynę i nałożyć nową. |
skoro winne są złe luty to czemu od dołu się nie udało?
nie zawsze to zimne luty są problemem? |
_________________ Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020 |
|
|
|
|
mkbewe
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tip EYC GQF
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Tomasz
Jeżdzę: A8D3
Pomógł: 10 razy Wiek: 38 Dołączył: 13 Mar 2015 Posty: 1063 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2016-11-02, 20:24
|
|
|
chyba będę się musiał zabrać za swoje
mam ze 2 niesprawne dodatkowo to sobie będę miał na czym próbować. Może z 4 sztuk uda mi się zrobić 2 sprawne |
|
|
|
|
|
|
|
KYLOmC
Moje A8
Rocznik: 2014
Silnik cm3: 5.7
Skrzynia: Auto
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: Dodge Challneger
Pomógł: 4 razy Dołączył: 17 Lis 2014 Posty: 164 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2016-12-13, 11:41
|
|
|
a ja mam takie pytanko czy gdy ma się te błędy tych nagrzewnic to ma wpływ na prace kilmy ? to znaczy będzie cały czas dawać ciepłe powietrze z nawiewów ? bo na kompie gdy owe nagrzewnice nie działają to pokazuje -40st |
|
|
|
|
drago_o
Moje A8
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 3936
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Karol
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 184 razy Wiek: 34 Dołączył: 17 Gru 2013 Posty: 6726 Skąd: Częstochowa
|
|
|
|
|
|
|
|
KYLOmC
Moje A8
Rocznik: 2014
Silnik cm3: 5.7
Skrzynia: Auto
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: Dodge Challneger
Pomógł: 4 razy Dołączył: 17 Lis 2014 Posty: 164 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2016-12-13, 13:17
|
|
|
Aha spoko kurdwa ta klimatyzacja w tych d3 to jest pojdana daje na auto to grzeja mi srodkowe kratki i gora a jak daje na manual czyli wszystkie nawiewy to z srodkowych wali zimne a boczne wrzatek .. daje wtedy na 18 i tak nawala gorace .... |
|
|
|
|
szary824
Moje A8
Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4,2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Ariel
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 4 razy Wiek: 42 Dołączył: 01 Sty 2017 Posty: 119 Skąd: Berlin
|
Wysłany: 2018-10-27, 20:03
|
|
|
Też dzisiaj z nudów pogrzebałem w tym dziadostwie. Tak to wygląda jak by ktoś się interesował
Coś tam pomajstrowałem i jutro zobaczę czy dało to jakiś efekt. Ustrojstwo trochę bardziej skomplikowane niż myślałem |
|
|
|
|
|
|
|
Pczester
Moje A8
Rocznik: 2007
Silnik cm3: 3,0
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Kamil
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 7 razy Wiek: 39 Dołączył: 02 Wrz 2016 Posty: 753 Skąd: Lidzbark Warmiński
|
Wysłany: 2018-10-28, 06:47
|
|
|
A jak wygląda efektywność tych nagrzewnic jeśli są sprawne, faktycznie grzeją odrazu ciepłym powietrzem po odpaleniu? |
|
|
|
|
|