Ogłoszenie 

części samochodowe Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl

felgi - sklep internetowy sportwheels.pl

felgi - sklep internetowy ucando.pl


Poprzedni temat «» Następny temat
[D3 03 ] Wymiana górnych wahaczy  
Autor Wiadomość
Dworek 
Moje A8


Rocznik: 1992
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: Łukasz
Jeżdzę: 100 C4
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Maj 2014
Posty: 178
Skąd: WWA
Wysłany: 2015-05-05, 11:38   

U mnie też oryginalne ze znaczkami audi, może już raz w serwisie kiedyś wymieniane, ale jeśli porwane były tuleje, to raczej wcale nie tak niedawno.
 
 
FOSS 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tip.Sport F1
Zasilanie: PB
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 189 razy
Wiek: 48
Dołączył: 14 Maj 2009
Posty: 5844
Skąd: WPR
Wysłany: 2015-05-05, 11:44   

Dworek napisał/a:
U mnie też oryginalne ze znaczkami audi, może już raz w serwisie kiedyś wymieniane, ale jeśli porwane były tuleje, to raczej wcale nie tak niedawno.

Porwane tuleje nie muszą świadczyć o tym że wahacze już od dawna jeżdżą na tym samochodzie - wystarczy je źle zamontować i długo nie wytrzymają nawet jak są oryginały z ASO ;)
_________________
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning

-
 
 
pebo 
Moje A8



Rocznik: 2004
Silnik cm3: BFM
Skrzynia: GQF
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8L D3/A3 8L
Pomógł: 35 razy
Wiek: 49
Dołączył: 15 Maj 2009
Posty: 1442
Skąd: B.Podl.
Wysłany: 2015-05-05, 20:41   

W tym linku (wahacze A8 D3) wrzuciłem kilka fotek z wymiany tulei (łożysk) wahaczy - może komuś się przyda.

Poniżej krótki opis procesu wymiany tulei wahaczy górnych (przedniego-7 i tylnego-8) z przedniego zawieszenia w A8 D3. Inną spotykaną nazwą jest też nazwa "łożysko wahacza górnego". Wymieniamy elementy oznaczone strzałkami, pod warunkiem, że sworznie (elementy oznaczone ramką) są dobre, w przeciwnym wypadku trzeba wymienić całe ramię wahacza (7 i 8). Warto też zaopatrzyć się w nowe śruby i nakrętki.

Przede wszystkim, o ile istnieje taka możliwość, to na tydzień lub dwa przed całą operacją warto codziennie lub co kilka dni obficie spryskać penetratorem lub smarem (np. WD-40 lub CX-80, ewentualnie naftą) śruby 9 i 11 oraz 1 i 6. Chłopy, wiecie, że kto nie smaruje, ten nie jedzie, więc nie żałować środka na okolice sworzni (elementy w ramkach).

Auto podnosimy do najwyższego poziomu (lift) oraz włączamy tryb podnośnika. Etap odkręcania koła i wyjęcia przedniej części nadkola (tej od strony grilla) pomijam. Opis i zdjęcia dotyczą strony prawej (pasażera).

Jak widać na zdjęciu 1 śruby i nakrętki są dość dobrze nawilżone smarem. W wahaczu (12) dla każdego ze sworzni znajdują się wycięcia - w nie też należy nalać smaru. Oprócz auta na podnośniku można nieco podeprzeć wahacze.

Kluczem nasadowym nr 16 trzeba zruszyć śrubę 11, a gdy zacznie się obracać, po przeciwnej stronie można przytrzymać nakrętkę 9 kluczem płaskim nr 16, oczkowy raczej nie podejdzie. Po odkręceniu nakrętki wykręcać śrubę (np. 10 obrotów w lewo i 2 w prawo) co pewien czas wzmacniając efekt smarem lub penetratorem. Śruba będzie się powoli wykręcać, mimo iż długość gwintu to około 3 cm. O ile dysponujemy drugą parą rąk, szybciej będzie jeśli od strony nakrętki 9 będziemy uderzać w śrubę (jak już schowa się w obudowę łożyska koła 12). Przy wykręcaniu uważać na lakierowane błotniki.

W międzyczasie odkręcania i smarowania (zdjęcie 2) można odkręcać nakrętki 6 i śruby 1. Tu przydają się skośne klucze oczkowe nr 16 (dwa). Po odkręceniu nakrętek można je zdjąć a śruby pozostawić.

Po wykręceniu śruby 11 sworzeń trzeba wybić lub, jeśli ktoś posiada ściągacz do sworzni lub trójramienny i da się podejść - to elegancko sworzeń wyciągamy. Po wyjęciu wahacza wygląda to tak jak na zdjęciu 3. Aby wyjąc wahacz górny przedni, należy wyjąć śrubę 1 wysuwając ją w stronę kierunku jazdy auta.

Z wahaczem górnym tylnym już tak łatwo nie jest. Śruba 1 wysuwając się w kierunku tyłu pojazdu napotka na opór karoserii. W tym celu musimy poluzować śruby wspornika 5 (rys. A) oznaczone niebieskim otokiem (zdjęcie 4). Aby się do nich dostać, musimy odkręcić osłonę przewodów (zdjęcie 5) oraz odkręcić mocowanie przewodów elektrycznych amortyzatora.

Śruby odkręcić tak, aby był luz około 5 mm. Następnie od dołu, od wnęki koła delikatnie (np. płaskim śrubokrętem) podważać wspornik i jednocześnie wysuwać śrubę (zdjęcie 6).

Po wyjęciu śruby i wahaczy wspornik pokazano na zdjęciu 7, obudowę łożyska na zdjęciu 8. Obudowę przeczyścić drobnym papierem, podobnie gniazda sworzni a także otwory nacięć oraz śrub.

Teraz czas na łożyska (tuleje). Tuleje najwygodniej wycisnąć na prasie ewentualnie W zależności od posiadanych sprzętów w np. imadle lub tym podobnym. Pamiętać o poprawnym założeniu tulei względem wahacza - rys. B i tuleja w czerwonym otoku. Po wciśnięciu tulei cały bajzel w odwrotnej kolejności ładujemy z powrotem.
_________________
Bądź dobry jak chleb.
 
 
orkaskawina 
Moje A8



Rocznik: 2008
Silnik cm3: 6.0
Skrzynia: Tiptronic F1
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8 D3 W12 A6 C5 2.5 TDI
Pomógł: 21 razy
Wiek: 47
Dołączył: 25 Lis 2012
Posty: 470
Skąd: Skawina
Wysłany: 2015-05-05, 21:26   

Ostatnio coś zaczęło mi pukać myślałem że może któryś łącznik , ale po oględzinach na szarpakach nic nie wyszło lecz zwróciłem uwagę właśnie na górny wahacz a w szczególności guma jest lekko poszarpana nie wiem czy przeoczyłem czy podrzuci ktoś gdzie kupić nowe tuleje ew.numer.
_________________
Odis Ellsa 5.3 baza 2016
http://chomikuj.pl/orkaskawina
VCDS , ODIS-s -e
 
 
Dworek 
Moje A8


Rocznik: 1992
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: Łukasz
Jeżdzę: 100 C4
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Maj 2014
Posty: 178
Skąd: WWA
Wysłany: 2015-05-05, 21:34   

Tuleje górnych wahaczy JBU138
 
 
pebo 
Moje A8



Rocznik: 2004
Silnik cm3: BFM
Skrzynia: GQF
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8L D3/A3 8L
Pomógł: 35 razy
Wiek: 49
Dołączył: 15 Maj 2009
Posty: 1442
Skąd: B.Podl.
Wysłany: 2015-05-05, 21:38   

Po numerze VIN kolega Michał Wruszak dobierze Ci odpowiednie tuleje. Zamów też śruby, bo stare raczej do wywalenia. Przy wielowahaczach jest ten problem, że pracują one w płaszczyźnie pionowej (tak jak pracuje całe zawieszenie kiedy poddaje się ugięciu podczas pokonywania nierówności (strzałki czerwone) plus zmiana wysokości zawieszenia między "dynamic" a "lift" czyli -2,5 cm + 2,0 cm, a do tego dochodzi ruch w płaszczyźnie poziomej (strzałki zielone) kiedy skręcają przednie koła. Więc tuleje nie mają tu lekkiego życia i naprawdę dostają w kość.
_________________
Bądź dobry jak chleb.
 
 
orkaskawina 
Moje A8



Rocznik: 2008
Silnik cm3: 6.0
Skrzynia: Tiptronic F1
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8 D3 W12 A6 C5 2.5 TDI
Pomógł: 21 razy
Wiek: 47
Dołączył: 25 Lis 2012
Posty: 470
Skąd: Skawina
Wysłany: 2015-05-06, 17:08   

Dzięki panowie będę zamawiał i wymieniał.
_________________
Odis Ellsa 5.3 baza 2016
http://chomikuj.pl/orkaskawina
VCDS , ODIS-s -e
 
 
Marcin2013 
Moje A8


Rocznik: 2004
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: GQF + F1
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Marcin
Jeżdzę: D3
Pomógł: 33 razy
Wiek: 47
Dołączył: 22 Sty 2012
Posty: 1368
Skąd: SOsnowiec
Wysłany: 2015-05-29, 19:01   

Jestem po wymianie górnych tulei i u mnie udało się bez żadnych problemów wszystkie trzy śruby po pierwszym pociągnięciu kluczem wykręcały się palcami nawet po wyjęciu śruby od sworzni sworznie wyjąłem ręką ,data na wahaczach 2009 z logo Audi, ale tulejki wyglądały na ruszane nawet śrubę od tylnego wahacza wykręciłem bez opuszczania miecha tylko troszkę pokancerowałem karoserię.
 
 
jordan233 
Moje A8


Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Sławek
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 12 Kwi 2011
Posty: 1510
Skąd: GBY
Wysłany: 2015-05-29, 19:22   

Marcin2013 napisał/a:
Jestem po wymianie górnych tulei i u mnie udało się bez żadnych problemów wszystkie trzy śruby po pierwszym pociągnięciu kluczem wykręcały się palcami nawet po wyjęciu śruby od sworzni sworznie wyjąłem ręką ,data na wahaczach 2009 z logo Audi, ale tulejki wyglądały na ruszane nawet śrubę od tylnego wahacza wykręciłem bez opuszczania miecha tylko troszkę pokancerowałem karoserię.



To elegancko,ja przymierzam się do wymiany :) ,ale jak zawsze brak czasu :)
 
 
Dworek 
Moje A8


Rocznik: 1992
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: Łukasz
Jeżdzę: 100 C4
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Maj 2014
Posty: 178
Skąd: WWA
Wysłany: 2015-05-30, 00:08   

Zastanawiam się, czy kwestia odkręcenia bezproblemowego śrub po kilku latach nie jest kwestią wcześniejszego ich przykręcenia zgodnie ze sztuką, czyli z odpowiednim momentem...
 
 
FOSS 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: Tip.Sport F1
Zasilanie: PB
Imię: Damian
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 189 razy
Wiek: 48
Dołączył: 14 Maj 2009
Posty: 5844
Skąd: WPR
Wysłany: 2015-05-30, 11:14   

Dworek napisał/a:
Zastanawiam się, czy kwestia odkręcenia bezproblemowego śrub po kilku latach nie jest kwestią wcześniejszego ich przykręcenia zgodnie ze sztuką, czyli z odpowiednim momentem...

Szczerze wątpię.
Problem z usunięciem górnej śruby w 99% przypadków nie polega na tym, że nie można jej odkręcić (nakrętki) tylko na tym, że po odkręceniu nakrętki śruby nie można usunąć ze zwrotnicy.
Śruba często stoi na dębowo, aluminium się utlenia i śruba się zapieka. Poza tym, często też śruba gnie się delikatnie na sworzniach wahaczy i potem usunięcie jej ze zwrotnicy jednym ruchem i w jednym kawałku graniczy z cudem.

Akurat ostatnio w dwóch klubowych D3-kach robiłem kompletne zawiasy - w jednej walka z przodem (komplet) trwała cały 1 dzień ale w drugiej było już gorzej, obie zwrotnice poszły na stół a i tak pierwszego dnia nie udało się zrobić nawet jednej strony (w zwrotnicy zostało jakieś 5cm śruby) <boisie>

Noi klu problemu leży praktycznie w tej jednej śrubie na górze zwrotnicy - inne śruby wahaczy rzadko kiedy bywają problematyczne.
_________________
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning

-
 
 
Dworek 
Moje A8


Rocznik: 1992
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: PB
Imię: Łukasz
Jeżdzę: 100 C4
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 28 Maj 2014
Posty: 178
Skąd: WWA
Wysłany: 2015-05-30, 12:55   

Huh, to miałem szczęście w takim razie :-)
 
 
ceemack 
Użytkownik


Rocznik: 2006
Silnik cm3: 2.0
Skrzynia: Manual
Zasilanie: ON
Imię: Lucas
Jeżdzę: A6c6
Dołączył: 25 Maj 2014
Posty: 31
Skąd: East side
Wysłany: 2016-01-19, 08:45   

sam wkrótce będę się borykał z wymianą górnych wahaczy .W ferworze poszukiwań gdyby ktos chciał znalazłem takiego tutoriala https://www.youtube.com/watch?v=Puar6dTloCE
 
 
pioter 
Master MOD



Rocznik: 1998
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Piotr
Jeżdzę: S8 D2 AHC
Pomógł: 89 razy
Dołączył: 15 Maj 2009
Posty: 1796
Skąd: Włocławek
Wysłany: 2016-01-19, 09:17   

Jedno co mogę doradzić i u mnie się sprawdza ( może mam szczęście ) to poluzować trochę tą durną śrubę dzień wcześniej i porządnie zlać penetratorem . I tak pojeździć z poluzowaną .
_________________
ex : A8 D2 95r 4.2
A8 D3 03 4.2
A8 D4 12 4.2TDI
 
 
PITER82 
Moje A8


Rocznik: 2004
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: BFM
Jeżdzę: A8 D3 L / A8 D2 02r
Wiek: 42
Dołączył: 27 Lip 2014
Posty: 581
Skąd: UK Irlandia polnocna
Wysłany: 2016-01-19, 11:20   

Ja musialem grzac palnikiem bo nie dalo rady
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

opony samochodowe felgi - sklep internetowy sportwheels.pl
części samochodowe ucando.pl części samochodowe iparts.pl części opon

Prywatność.