Autor |
Wiadomość |
Bugalon
Moje A8
Rocznik: 1998
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic 5HP24
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Wojtek
Jeżdzę: D2
Pomógł: 24 razy Wiek: 46 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 789 Skąd: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 2016-09-20, 07:53
|
|
|
Krzyśka Bryla osobiscie nie znam, za to wiem skąd bierze dostęp do opisu sterowników silnika Od razu Ci mowię, ze on korzysta wlasnie z tej roboty ktora zrobili inni. Jak nie będzie mial dostępu do opisu kawalkow kodu ktore są potrzebne do odpalenia/unieruchomienia odpowiednich funkcji to sam tego nie zrobi. On za to płaci lub uzyskuje to dzieląc się opisami, ktore juz ma a są potrzebne komus innemu, bo tak ten swiat tuningowy dziala.
No i wszystko się da, to fakt - kwestia tego ile trzeba zaplacic za to, zeby ten ktory siedzial nad tym kilka miesięcy zeby to wyczaic, udostepnil ta wiedze. A gwarantuję Ci, ze to nie jest Krzysiek (przy całym szacunku dla jego wiedzy i doświadczenia)
Acha i Panton też ma sporo racji w tym co napisal. Tylko patrzyl na problem nie z tej strony co trzeba bo porownal dekompilację języka wysokiego poziomu z dekompilacją języka procesora uzytego do budowy sterownika a to zupelnie inaczej wyglada. Dodatkowo pojęcie kodu źródłowego przy języku niskiego poziomu praktycznie nie występuje (zaznaczam ze to uproszczenie zrobione na bazie moich doswiadczen ze sterownikami z początku lat 90). Każdy kto będzie w stanie odczytać pamięć ze sterownika silnika będzie miec do niego dostęp. Tylko jak slusznie Panton zauwazyl, bez porządnej dokumentacji do tego (a taka dokumentacja jest wlasnie damos) niewiele mozna z tym zrobic.
Apophis napisał/a: | Wojtuś madry facet jesteś-masz u mnie wielki szacun za to. Ale prosze przestań pitolic że cos sie nie da nie uda bo sa jeszcze inni tez cwani a może bardziej Przejedx się do Krzyska Bryla własciela genowefy i sobie pogadacie na wyzszym poziomie |
|
_________________ Pozdrawiam Bugi
"Diesel jest jak cymbałki dla przedszkolaków. Zaczynasz grać melodię i nagle brakuje Ci skali" |
|
|
|
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-09-20, 08:10
|
|
|
Dekompilacja kodu sterownika ECU? W 2016 roku - Buła z masłem. Sam posiadam narzędzia, którymi byłbym w stanie przeprowadzić taką operację dla prawdopodobnie każdego sterownika ECU. Wynik oczywiście w assemblerze dedykowanym dla konkretnej platformy, istnieje nawet mała szansa, że dałoby się to do C skonwertować. Jednak zapomnijcie, że będzie to kod prosty i przejrzysty aczkolwiek do ogarnięcia. Pozostaje jednak kwestia pewnych rzeczy, których z kodu nie wyłapiecie np: obsługa przerwań i timerów, wszelkich zależności czasowych. I jeżeli ktoś jest w stanie to ogarnąć to na pewno nie pracuje już od dawna w Polsce
Przykładowa obsługa ograniczenia mocy po przekroczeniu 250km/h mogłaby wyglądać w ECU tak (assembler x86) :
0x100 cmp edx, [0x1000] ;adres pamięci w którym przechowywana jest zmienna o wartości 250
0x200 ja skocz_do_obslugi_ograniczenia_mocy
Pozbywamy się instrukcji warunkowej
0x100 cmp edx, [0x1000]
0x200 nop
Czyli tuner w hexedytorze szuka adresu 0x200 i zmienia opcode dla danej instrukcji, ewetualnie szuka wartości bazowej pod adresem 0x1000 i ją modyfikuje. I takie informacje udostępnia m.in. DAMOS.
Wyłączanie funkcji sterownika to już jakaś czysta fantazja. Nikt nie udostepnia kodów źródłowych ECU. Jeżeli Apo Twój fachura robi to na podstawie zrzutu ROMu sterownika to płacę mu 2000zł za godzinną sesję mentoringową
I nie myl wyłaczania funkcji ECU z emulacją sygnałów, które do niego dochodzą. Bo to są dwie rózne rzeczy, które w tym przypadku chyba mylisz. |
|
|
|
|
|
|
|
Gość [Usunięty]
|
Wysłany: 2016-09-20, 08:52
|
|
|
Drago pytać masz prawo.
Drazni mnie tylko jak ktos nie do konca rozumie co i jak a robi tornado.
Wojtku to że on wspólpracuje z innimi mocnymi w temacie to nie jest tajemnica to tez mi mówił że jest ich kilku i działają. W kazdym razie ma ambicje i pasje by robic to co szarakom przyniesie radość |
|
|
|
|
drago_o
Moje A8
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 3936
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Karol
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 184 razy Wiek: 34 Dołączył: 17 Gru 2013 Posty: 6725 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2016-09-20, 09:13
|
|
|
Myślę, że znając instrukcje procesora można taki kod rozczytać... I nikt nie mówi, że to proste. Ale możliwe
Z ciekawości zapytam, czy widzieliście kiedyś kod źródłowy ECU? Bo zastanawia mnie złożoność takiego kodu i czy ktoś byłby w stanie sobie taki kod napisać znając zasady i specyfikacje silnika... Tak wiem, to nie jest proste ale assembler nie jest czymś z kosmosu |
_________________ Moje D3:
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG |
|
|
|
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-09-20, 09:59
|
|
|
Daj mi zrzut ROMu jakiegoś ECU a ja Ci wyślę kod źródłowy (po dekompilacji oczywiście w asm).
Poza tym pełno jest na yt filmów ludzi którzy zmajstrowali sterowniki na Arduino w C i jakiegoś starego grata przerabiają na wtrysk. |
|
|
|
|
drago_o
Moje A8
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 3936
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Karol
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 184 razy Wiek: 34 Dołączył: 17 Gru 2013 Posty: 6725 Skąd: Częstochowa
|
|
|
|
|
|
|
|
panton
Moje A8
Rocznik: 1997
Silnik cm3: 3.3
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Łukasz
Jeżdzę: A8 D2
Pomógł: 33 razy Wiek: 46 Dołączył: 15 Kwi 2012 Posty: 1008 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2016-09-20, 10:40
|
|
|
drago_o napisał/a: | Tak wiem, to nie jest proste ale assembler nie jest czymś z kosmosu |
nawet nie masz świadomości jak niski jest Twój poziom wiedzy w temacie o którym dyskutujesz....
znajomość języka programowania (nie ma znaczenia czy to jest C, asembler czy cobol) nie jest problemem ale to co w nim jest napisane.... zrozumienie całych procesów, które zachodzą, wszystkich funkcji, algorytmów jakie są zaszyte, struktury, komunikacji.... nawet jakbyś dostał kod (źródła) to byś NIC z tego nie zrozumiał i NIC z tym nie zrobił
jak nie zrozumiałeś w czym jest problem to napiszę inaczej - potrafisz pisać w języku polskim? znasz literki, słowa, podstawy ortografii tak?
więc napisz wiersz lub powieść na takim poziomie by dostać Nobla z literatury jak Wiesia Szymborska......ba weź jeden z wierszy i wykonaj jego interpretację - czyli co autor miał na myśli (?)
i tak jak napisał VanDam (jedyna osoba w dyskusji która rozumie na czym polega problem, trudność) większość "grzebania w kodzie" polega na oszukiwaniu / modyfikowaniu sygnałów I/O
na tym się opiera "wirusowanie" aut... na tym się opiera moduł zawieszenia, który obniża furę o XXX mm.... |
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-09-20, 10:49
|
|
|
Dodam, że nawet MTM idzie tą drogą i oferuje swoje moduły tuningowe, które opierają się na oszukiwaniu sygnałów wyjściowych z ECU - np: M-Cantronic |
|
|
|
|
|
|
|
Bugalon
Moje A8
Rocznik: 1998
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic 5HP24
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Wojtek
Jeżdzę: D2
Pomógł: 24 razy Wiek: 46 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 789 Skąd: Kujawsko-Pomorskie
|
Wysłany: 2016-09-20, 11:14
|
|
|
Ladnie to VanDyke napisales Widać żeś człowiek z branży |
_________________ Pozdrawiam Bugi
"Diesel jest jak cymbałki dla przedszkolaków. Zaczynasz grać melodię i nagle brakuje Ci skali" |
|
|
|
|
drago_o
Moje A8
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 3936
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Karol
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 184 razy Wiek: 34 Dołączył: 17 Gru 2013 Posty: 6725 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: 2016-09-20, 13:49
|
|
|
panton napisał/a: | drago_o napisał/a: | Tak wiem, to nie jest proste ale assembler nie jest czymś z kosmosu |
nawet nie masz świadomości jak niski jest Twój poziom wiedzy w temacie o którym dyskutujesz....
znajomość języka programowania (nie ma znaczenia czy to jest C, asembler czy cobol) nie jest problemem ale to co w nim jest napisane.... zrozumienie całych procesów, które zachodzą, wszystkich funkcji, algorytmów jakie są zaszyte, struktury, komunikacji.... nawet jakbyś dostał kod (źródła) to byś NIC z tego nie zrozumiał i NIC z tym nie zrobił
jak nie zrozumiałeś w czym jest problem to napiszę inaczej - potrafisz pisać w języku polskim? znasz literki, słowa, podstawy ortografii tak?
więc napisz wiersz lub powieść na takim poziomie by dostać Nobla z literatury jak Wiesia Szymborska......ba weź jeden z wierszy i wykonaj jego interpretację - czyli co autor miał na myśli (?)
i tak jak napisał VanDam (jedyna osoba w dyskusji która rozumie na czym polega problem, trudność) większość "grzebania w kodzie" polega na oszukiwaniu / modyfikowaniu sygnałów I/O
na tym się opiera "wirusowanie" aut... na tym się opiera moduł zawieszenia, który obniża furę o XXX mm.... |
Nie znam złożoności takiego kodu. Dlatego pytałem o to. Nie znam się na oprogramowaniu ECU i zauważ, że moje posty są pytaniami. Wiem dobrze jak wygląda kod w assemblerze. Nie nie jest to kod czytelny jak w wypadku tradycyjnych języków. To Jedynie lista instrukcji bez konkretnego znaczenia "słownego". Ale ma swój początek jak i koniec. Złożoności na pewno są ogromne i to nie są 4 pętle, kilka alokacji i zwolnień pamięci. Ale przecież mają logiczny ciąg.
Nie porównałbym tego do powieści na nobla bo okazałoby się, że w firmach piszących oprogramowanie same Stepheny Hawkingi... To też piszą inżynierowie. No mając specyfikację jest łatwiej
Myślałem, że MTM głównie dlatego bierze tak ogromną kasę za swoje zabawki bo właśnie zmienia je a nie oszukuje jak piszecie. |
_________________ Moje D3:
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG |
|
|
|
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-09-20, 14:00
|
|
|
Żaden moduł MTM nie zmienia softu sterownika. Wszystkie działają na zasadzie routera sygnałów do/z oszukiwanego modułu, |
|
|
|
|
drago_o
Moje A8
Rocznik: 2004
Silnik cm3: 3936
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Karol
Jeżdzę: A8 D3
Pomógł: 184 razy Wiek: 34 Dołączył: 17 Gru 2013 Posty: 6725 Skąd: Częstochowa
|
|
|
|
|
|
|
|
VanDyke
Moje A8
Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4700
Skrzynia: Quadra Track II
Zasilanie: PB+LPG
Imię: Łukasz
Jeżdzę: Jeep Grand Cherokee
Pomógł: 11 razy Wiek: 41 Dołączył: 18 Sie 2010 Posty: 783 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2016-09-20, 14:04
|
|
|
No dokładnie tak. Inaczej tego nie zrobisz. |
|
|
|
|
panton
Moje A8
Rocznik: 1997
Silnik cm3: 3.3
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: ON
Imię: Łukasz
Jeżdzę: A8 D2
Pomógł: 33 razy Wiek: 46 Dołączył: 15 Kwi 2012 Posty: 1008 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2016-09-20, 18:21
|
|
|
drago_o, widzę, że nic nie zrozumiałeś z tego co napisałem ja czy VanDam..... żadna ale to żadna firma nie zmienia softu, nie dotyka tego obszaru - zawsze ingeruje w dane, sygnały swoimi zewnętrznymi urządzeniami dlatego nie masz aktualizacji softu do sterownika zawieszenia tylko "moduł", który oszukuje ori sterownik (na ori sofcie) by zglebić auto
i tutaj pojawia się kolejny temat, że w zależności od wersji sterownika/softu taki zewnętrzny moduł może działać prawidłowo lub nie działać....dlatego ktoś kto grzebał przy składaniu lusterek zrobił swój moduł, który we wszystkich D3 nie składał lusterek
podsumowując całą dyskusję to nie ma opcji by taki silnik 4.0TFSI Z S8D4 wsadzić do D3 i odpalić to z całym jego dobrodziejstwem ponieważ o ile na poziomie śrub, przeniesienia napędu można rezać, na CNC dorabiać elementy o tyle na poziomie elektroniki (softu) jest ściana i nikt z tym NIC nie zrobi...a jeżeli są tacy co piszą jak Bugalon, że to kwestia magika i są tacy spece na tym świecie co temat ogarną od A do Z to pitolą bzdury i nie mają pojęcia w którym kościele dzwonią
Amen. |
|
|
|
|
|
|
|
Gość [Usunięty]
|
Wysłany: 2016-09-20, 18:27
|
|
|
panton napisał/a: | podsumowując całą dyskusję to nie ma opcji by taki silnik 4.0TFSI Z S8D4 wsadzić do D3 i odpalić to z całym jego dobrodziejstwem ponieważ o ile na poziomie śrub, przeniesienia napędu można rezać, na CNC dorabiać elementy o tyle na poziomie elektroniki (softu) jest ściana i nikt z tym NIC nie zrobi...a jeżeli są tacy co piszą jak Bugalon, że to kwestia magika i są tacy spece na tym świecie co temat ogarną od A do Z to pitolą bzdury i nie mają pojęcia w którym kościele dzwonią
Amen. |
Nie obraź się ale jak na inteligentnego faceta ktorym byc powinieines prowadzac taki interes masz dość zakuty łepek. Skoro nie przekonują cię dowody z zycia-odsyłałem cię do YT, to nie powinienies się udzielac w tym temacie.
Soft jest tak samo zmienna wartością jak blacha przy pomocy palnika. I trzeba do tego dobrego spawacza co przy pomocy owego palnika dokona zmian na lepsze/inne.
Czyli dobry magik od tuningu z odpowiednimi narzedziami sobie poradzi.
jesli twierdzisz inaczej to albo se tu z nas jaja robisz albo sam z siebie głupka-co juz nie raz przerabialiśmy i w prostszych wątkach.
Szkoda że nie mam funduszy na to bo bym ci udowodnił co potrafi V8tfsi w 20letniej D2 |
|
|
|
|
|