Ogłoszenie 

Opony i alufelgi Opony samochodowe Porównywarka OC mfind części samochodowe Tarcze, hamulce
Opony & Alufelgi
Opony
samochodowe
Porównywarka OC
Części Audi A8
Układ hamulcowy


Poprzedni temat «» Następny temat
[all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF  
Autor Wiadomość
Doc 



Imię: Andrzej
Pomógł: 1 raz
Wiek: 43
Dołączył: 28 Kwi 2009
Posty: 36
Skąd: Legionowo
Wysłany: 2009-05-20, 12:49   [all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF

Witam serdecznie wszystkich :peace:

Na wstępie mała uwaga ;) - Temat dotyczy skrzyń produkowanych przez ZF-Getriebe posiadających 5 biegów. Są to skrzynie tiptronic stosowane w CCCO i VW a także w BMW i Jaguarze. Skrzynie 4 i 6 biegowe są także produkcji ZF-Getriebe i choć temat traktuje o skrzyniach 5-cio biegowych, to śmiało możemy podpierać się nim, jednak należy pamiętać, że oleje stosowane w poszczególnych skrzyniach będą się różnić.


postanowiłem że napiszę kolejny mini tutorial o obsłudze TIPTRONICA :diabel: :) : :D


SPIS TREŚCI:

- OGÓLNE INFORMACJE O TIPTRONICU, SCHEMATY

- RUTYNOWE CZYNNOŚCI SERWISOWE

- SPRAWDZANIE STANU OLEJU ATF W SKRZYNI

- ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJĄCE WYMIANIE

- SAMODZIELNA WYMIANA FILTRA I OLEJU ATF W SKRZYNI BIEGÓW

- DIAGNOZA ORAZ OPIS BLOKÓW WARTOŚCI MIERZONYCH, A TAKŻE STANDARDOWE WARTOŚCI, KTÓRE POWINNY TAM SIĘ ZNAJDOWAĆ

- PRZYDATNE PORADY

A więc zaczynamy!

OGÓLNE INFORMACJE O TIPTRONICU, SCHEMATY
Nie będę się rozwodził nad budową i zasadą działania skrzyni. Myślę, że w linku do opisu ZF (zjandującego się kilka linijek niżej) wszystko jest wyjaśnione w zadowalający sposób ;) :d

Automatyczna skrzynia biegów TIPTRONIC jest bardzo udaną konstrukcją. Jeżeli jest odpowiednio serwisowana, szanowana i przy okazji tuningu nie przesadzimy z momentem obrotowym, który ma ona przenosić, z całą pewnością będzie wam służyła długie lata :peace:



Występuje wiele rodzajów skrzyń Tiptronic, które posiadają różne kody literowe.
Miejsce w którym widnieje kod, opisane jest w linku poniżej:
http://sleev.neostrada.pl.../oznaczenie.pdf
Jednak ten tutorial odnosi się praktycznie do wszystkich skrzyń TIPTRONIC

W A4/A6 z 5-cio biegową skrzynią najczęściej montowana jest konstrukcja ZF - 5HP19FLA

Szczegółowe dane techniczne producenta:
http://sleev.neostrada.pl...FLA-quattro.pdf
Jest to naprawdę koplania wiedzy o skrzyniach TIPTRONIC...

Poglądowy schemat skrzyni biegów dla przedniego napędu:
http://sleev.neostrada.pl.../naped-oska.pdf

Poglądowy schemat skrzyni biegów dla napędu quattro :peace:
http://sleev.neostrada.pl...ped-quattro.pdf

Szczegółowe dane techniczne - przełożenia, osprzęt, kody literowe dla przedniego napędu
http://sleev.neostrada.pl...c/dane_oska.pdf

Szczegółowe dane techniczne - przełożenia, osprzęt, kody literowe dla napędu quattro :peace:
http://sleev.neostrada.pl...ane_quattro.pdf

Przegląd podzespołów skrzyni z hydraulicznym sterowaniem E17:
http://sleev.neostrada.pl...17_przeglad.pdf

Przegląd podzespołów skrzyni z hydraulicznym sterowaniem E18/2:
http://sleev.neostrada.pl...18_przeglad.pdf

Wykaz elektrycznych i elektronicznych podzespołów skrzyni biegów:
http://sleev.neostrada.pl...elektronika.pdf

Ułożenie przewodów chłodzenia oleju ATF:
- 2,5 V6 TDI http://sleev.neostrada.pl...zewodyV6TDI.pdf
- 2,7 BiTurbo http://sleev.neostrada.pl...y2,7biturbo.pdf
- silniki benzynowe 6 cylindrowe http://sleev.neostrada.pl...rzewody6cyl.pdf
- silniki 4 cylindrowe http://sleev.neostrada.pl...rzewody4cyl.pdf

Dodatkowa chłodnica oleju ATF:
http://sleev.neostrada.pl...ch%B3odnica.pdf

Wskazówki:




Na tym zakończę ten rozdział. Materiały znajdujące się w linkach są bardzo szczegółowe i dadzą Wam odpowiedzi na większość pytań - a już na 100% podstawy, które potrzebne są przy wymianie oleju i filtra ;)


RUTYNOWE CZYNNOŚCI SERWISOWE
Pomimo tego, że (jak już wcześniej zaznaczyłem) tiptronic jest bardzo udaną i wytrzymałą konstrukcją, wymaga on jednak choć trochę opieki :przytul:

Nistety oficjalne stanowisko AUDI jest takie, że nie wymienia się oleju w tiptronicu, i to w większości autoryzowanych serwisów usłyszycie :/ :wpale:
Jednak znajdą się też perełki wśród ASO (np. MAGRO w Rybniku), gdzie mechanicy zalecają zmianę filtra i oleju co max 80kkm.

I ta, niewielka ingerencja w skrzynię - wymagajaca nieporównywalnie mniejszych kosztów finansowych i nakładów pracy niż późniejsze naprawy, spowodowane zaniedbaniami serwisów - jest "RUTYNOWĄ CZYNNOŚCIĄ SERWISOWĄ"

Jednak w przypadku gdy, dopuściliście do tego (lub kupiliście takie auto), gdzie olej nie był zmieniany od więcej niż 150kkm to należy przeprowadzić trochę inną wymianę... dynamiczną (szczegóły poniżej) - lub w przypadku braku możlwiości wykonania takiej wymiany, można pokusić się o zrobienie dwóch wymian statycznych, w niedługim czasie (500-1000km od pierwszej zmiany - oczywiście jest to szacunkowy dystans, ponieważ można to zrobić także po 100km i różnicy prawdopodobnie nie będzie) Jeżeli zdecydujecie się na ten zabieg to pierwsza zmiana obejmuje tylko spuszczenie oleju i ponowne napełninie, a druga już kompletny przegląd olejowy...

RODZAJE WYMIAN OLEJU W SKRZYNI:
- statyczna - wymiana 60-70% oleju w układzie (nad tą wymianą skoncentrujemy się w kolejnych rozdziałach)
- dynamiczna - wymiana całego oleju - tzw. płukanie skrzyni

Różnice pomiędzy tymi sposobami znajdziecie w linku poniżej
http://www.automat.pl/pdf/statidyn.pdf

Olej w skrzyni należy zmieniać co max 80kkm (ZF Getriebe podaje że okres między wymianami wynosi 120kkm) - jest to bezpieczna granica - przy zachowaniu takich odstępów pomiędzy zmianami, śmiało możecie robić wymiany statyczne.

Jeżeli jednak, skrzynia jeździła na niewłaściwym oleju (np Dextron), lub okresy pomiędzy wymianami oleju przeciąglęły się do 150kkm wzwyż - zalecana jest wymiana dynamiczna.

Oczywiście w przypadku, gdy zauważycie wycieki płynu lub to że samochód podczas zmiany biegów szarpie - należy sprawdzić poziom oleju w skrzyni - właśnie tego zagadnienia będzie dotyczył kolejny rozdział :) :


SPRAWDZANIE STANU OLEJU ATF W SKRZYNI
W przypadku kiedy mamy podejrzenia, że w przekładni może brakować oleju, należy przeprowadzić kontrolę jego poziomu.

Jest to bardzo prosta czynność i przy zachowaniu odpowiedniej kolejności czynności i spełnieniu kulku warunków można to śmiało zrobić w garażu.

Co bedzie nam potrzebne?
- VAG (do odczytania tmperatury oleju ATF)
- kanał/podnośnik
- pierścień uszczelniający 01V-321-379 - minimalne koszty w ASO
- zestaw kluczy (jeżeli posiadacie klucz dynamometryczny z zakresem obejmującym 80nm - to jest świetnie)

Warunki konieczne do spełnienia, aby pomiar był miarodajny:
- samochód stoi na płaskiej powierzchni (lub jest uniesiony na podnośniku)
- silnik pracuje CAŁY CZAS i włączony jest zakres P
- temperatura oleju ATF 30-35*C

Procedura krok po kroku:
- jeżeli mamy osłonę pod skrzynią - należy ją zdemontować

- Podpinamy interfejs do auta. Wybieramy sterownik skrzyni biegów - blok 004 - pozycja 1 (temperatura oleju ATF)
Należy obserwować wskazanie, do momentu, kiedy osiągnie ono wartość 30*C

- podkładamy dużą misę lub jakieś naczynie pod skrzynię

- odkręcamy śrubę nr 2 (z poniższego rysunku) Należy zrobić to z głową - śruba jest dokręcona momentem 80nm więc będzie ciężko. Dobrym wyjściem jest odkręcanie jej przy użyciu klucza-krzyżaka (takiego jak do kół)



- obserwujemy temperaturę oleju, i gdy osiągnie ona 35*C olej powinien delikatnie wyciekać przez otwór kontrolny - w przypadku nadmiaru oleju - należy pozwolić mu wycieknąć.



- jeżeli temperatura osiągnie 40*C a olej nadal nie wycieka, świadczy to o konieczności uzupełnienia go (opis uzupełniania zamieszczony jest w rozdziale o wymianie oleju i filtra)

- najpóźniej przy temperaturze 45*C należy zamknąć otwór w skrzyni.

- korek należy dokręcić momentem 80nm, trzeba także założyć nowy oring uszczelniający!

Jeżeli ktoś ma jeszcze wątpliwości, myślę że ta instrukcja powinna je rozwiać:
http://sleev.neostrada.pl...wdzenie_ATF.pdf

W przypadku kontroli poziomu oleju ATF w samochodach wyposażonych w dodatkową chłodnicę oleju, należy postępować zgodnie z instrukcją:
http://sleev.neostrada.pl...z_chlodnica.pdf


ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJĄCE WYMIANIE
Elementy podlegające obligatoryjnej zmianie (podczas przeprowadzania wymiany statycznej):
- olej ATF (przynajmniej 6 litrów - bezpiecznie kupić 7) - BG052162A2 - końcówka świadczy o pojemności opakowania (A2 - 1l A1 - 0,5l A6-20l) - cena ASO około 65zł/l
- filtr siatkowy oleju ATF - 01V325429 - cena ASO około 150zł
- uszczelka pod miskę olejową - 01V321371 - cena ASO około 95zł
- korek spustowy (ze zintegrowanym uszczelniaczem) - 01V321377
- uszczelka (oring) korka wlewu

Schemat z ETKI:
http://sleev.neostrada.pl...tornic_etka.pdf



KILKA SŁÓW O OLEJU:

Wykaz olejów jakie powinny być stosowane poszczególnych skrzyniach ZF:
http://sleev.neostrada.pl...ykaz_olejow.pdf

Olej BG052162A2 jest stosowany we wszystkich nowszej konstrukcji skrzyniach typu TIPTRONIC (wykluczając konstrukcje 6-cio biegowe).
Jest on produkowany przez ESSO, jego oznaczenie fabryczne to:
ATF Esso EGL 71141 75W90

Dostępny jest w 20 litrowych baniakach za... max 25zł/litr :diabel: :peace: :) :



Szczegółowa specyfikacja oleju:
http://sleev.neostrada.pl...TF_LT_71141.pdf

Zwróćcie uwagę na numer oleju z ASO: bg052162a2 i na numer świadectwa kwalifikacji (podany w linku wyżej) VW TL 52162 - ciekawy zbieg okoliczności :peace: :diabel: ;)

Pewnie dostanie mi się od niektórych za to, że proponuję wymianę na nie ORI część, ale w specyfikacji ZF (umieszczonej na początku tematu) widnieje tabela, w której polecanym olejem do tej skrzyni jest... właśnie olej ESSO.

Oczywiście każdy zrobi jak uważa, ale lepszym rozwiązaniem jest kupno 20l w cenie 7l (i zrobienie dwóch wymian w odstępie 500km - za taką kąpiel skrzynia odwdzięczyłaby się dłuuuugą bezawaryjną pracą... :diabel: ) Pozatym można kupić także ten olej na litry...

Na poniższym rysunku przedstawione zostały typy olejów stosowane w skrzyniach 6-cio biegowych:



Typuję że olej LifeGuardFluid6 to olej żółty, zaś LifeGuardFluid6Plus to olej niebieski. Nie można stosować ich zamiennie ponieważ grozi to uszkodzeniem skrzyni!

SAMODZIELNA WYMIANA FILTRA I OLEJU ATF W SKRZYNI BIEGÓW
Nadeszła pora na opisanie procedury wymiany oleju oraz filtra :peace:

W co należy się zaopatrzyć?
- kanał/podnośnik
- Vaga (do sprawdzenia temperatury oleju)
- dużą miskę/naczynie na płyn
- zestaw kluczy (dobrze było by mieć klucz dynamometryczny 20-100nm - lub inny z zakresem 25-80nm)
- wszystkie elementy wymienione w rozdziale: ELEMENTY EKSPLOATACYJNE PODLEGAJĄCE WYMIANIE
- max 2 godziny
- zimne piwko :piwo:
- i najważniejsze: PRZYRZĄD DO NALEWANIA OLEJU!! Fabrycznie wygląda on tak jak na poniższym schemacie:



Jednak na 100% takiego sprzęcioru nikt nie posiada i z pomocą przyjdzie mu:
a) olejarka (tylko jest to strasznie upierdliwe rozwiązanie)
b) baniak po płynie do spryskiwaczy (dokładnie umyty i wysuszony), do którego włożony jest wąż igielitowy o średnicy np. 8mm. Wąż musi mieć około 2,5 - 3m. Wyglądać ma to tak:



gdzie:
- płyn do spryskiwaczy bedzie olejem ATF ;)
- czerwony wąż będzie wężem igielitowym (szczelnie umieszczonym w pojemniku)
- żółty element (nieobowiązkowy) - zagiąta rurka - coś na kształt orginalnej końcówki w sprzęcie audi (nawiasem mówiąc w ASO zmieniają olejarką)

Ja polecam zrobić taki sprzęcior - bo nie upaćkamy się po łokcie w oleju... :peace:
Oczywiście podczas nalewania oleju korek pojemnika musi być odkręcony :!:

Będąc tak wyposażonym możemy się zabierać za robotę :diabel: :) :

OPIS WYMIANY KROK PO KROKU:

ETAP 1 - miska:

- ustawiamy auto na kanale/podnośniku i gasimy silnik

- demontujemy osłony spod silnika i skrzyni

- podstawiamy pod skrzynię misę/pojemnik na stary olej

- odkręcamy korek spustowy nr 1 z poniższego rysunku i czekamy spokojnie aż spłynie olej



- odkręcamy korek otworu do napełniania - nr 2 na powyższym rysunku

- luzujemy śruby miski olejowej (po przekątnej) i zdjąć miskę



- czyścimy dokładnie miskę z oleju, opiłków (z hamulca postojowego), i resztek uszczelki. W misce znajdują się magnesy, które należy także wyczyścić - a następnie umieścić je w tym samym miejscu

ETAP 2 - filtr:

- należy odkręcić dwie śruby mocujące go do skrzynki zaworów



- zakładamy nowy filtr. Należy posmarować uszczelkę filtra olejem ATF i wsunąć go ostrożnie aż do oporu. Moment dokręcania śrub mocujących filtr to 5nm

ETAP 3 - montaż miski:

- miskę montuje się w odwrotnej kolejności do demontażu, przy czym należy zwrócić uwagę na zachowanie czystości powierzchni uszczelniającej (styku miski ze skrzynią). Należy dokręcać śruby momentem 10nm - po przekątnej, w kilku etapach.

- należy zakręcić nowy korek spustowy - moment dokręcania to 40nm

ETAP 4 - napełnianie skrzyni olejem:

- teraz nadeszła pora na uruchomienie naszego sprzęcioru do napełniania :diabel:
Wkładamy końcówkę do otworu kontrolnego



- wlewamy olej do sprzęciora, unosimy baniak w ten sposób, aby znajdował się wyżej końcówki (którą wetknęliśmy do skrzyni) i czekamy aż z otworu kontrolnego zacznie wypływać olej. Wyjmujemy sprzęcior ze skrzyni.

- odpalamy i pozwalamy pracować silnikowi około 20 minut i następnie go wyłączamy

- znowu dolewamy płyn, aż do momentu kiedy zacznie się wylewać przez otwór kontrolny

- zapalamy silnik, dolewamy olej już na pracującym silniku i kiedy będzie się on wylewał zakręcamy lekko korek otworu kontrolnego.

- wsiadamy do samochodu, wciskamy hamulec i trzymamy go podczas dalszych czynności. Przeskakujemy przez wszystkie zakresy pracy skrzyni (przesuwamy lewarek) przytrzymując go na każdym zakresie przez 15-20 sekund, włączamy P i wysiadamy z samochodu (silnik dalej pracuje)

- podpinamy Vaga i wybieramy sterownik skrzyni, blok 004, pozycja 1 (temperatura ATF) - będziemy obserwowali temperaturę. Jeżeli oscyluje w granicach 30-35*C to możemy przystąpić do ostatecznej kontroli poziomu oleju, jeżeli jest wyższa to wyłączamy silnik i czekamy aż spadnie do 30*C

ETAP 5 - ostateczna kontrola poziomu oleju:

Procedura jest już opisana w trzecim rozdziale. Ale powtórzę :peace:

- zapalony silnik i pozycja lewarka P

- jeżeli temp oleju ATF znajduje się w granicach 30-35*C odkręcamy korek kontrolny i dolewamy olej aż zacznie delikatnie wyciekać

- najpóźniej przy temperaturze 40-45*C zakręcamy korek zakładając nowy oring uszczelniający. Korek dokręcamy momentem 80nm

I w ten sposób mamy porządnie zmieniony olej i filtr w skrzyni :diabel: :peace: :D

Materiały pomocnicze dla osób, które czegoś nie zrozumiały z mojego opisu:
- spuszczanie oleju i odkręcanie miski
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic/miska.pdf

- wymiana filtra siateczkowego ATF
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic/filtr.pdf

- napełnianie skrzyni olejem
http://sleev.neostrada.pl...Wymiana_ATF.pdf

Przy okazji w/w czynności można łatwo wykonać:

- wymontowanie skrzynki zaworkówelektromagnetycznych
http://sleev.neostrada.pl...nic/zaworki.pdf

- czyszczenie przewodów olejowych
http://sleev.neostrada.pl...y_mon,demon.pdf
http://sleev.neostrada.pl...czyszczenie.pdf


DIAGNOZA ORAZ OPIS BLOKÓW WARTOŚCI MIERZONYCH, A TAKŻE STANDARDOWE WARTOŚCI, KTÓRE POWINNY TAM SIĘ ZNAJDOWAĆ
NA WSTĘPIE PRAGNĘ ZAUWAŻYĆ ŻE DIAGNOZA VAGIEM NIE ZASTĄPI PRAWDZIWEGO FACHOWCA, KTÓRY "CZUJE" TEMAT...

Ale mam nadzieję że ten opis komuś się przyda :peace:

Potrzebujemy:
- interface
- laptop
- VAG-COM'a

Opisy bloków wartości mierzonych oraz prawidłowe wartości jakie powinny się tam znajdować:
- dla skrzyni ze sterowaniem E17
http://sleev.neostrada.pl.../blokie_e17.pdf
http://sleev.neostrada.pl.../tabele_e17.pdf

- dla skrzyni ze sterwaniem E18/2
http://sleev.neostrada.pl.../blokie_e18.pdf
http://sleev.neostrada.pl.../tabele_e18.pdf

Testy elementów wykonwaczych - Basic Settings:
- dla skrzyni ze sterowaniem E17
http://sleev.neostrada.pl...ic/test_E17.pdf

- dla skrzyni ze sterowaniem E18/2
http://sleev.neostrada.pl...ic/test_E18.pdf

Kody błędów wraz z ewentualnymi rozwiązaniami:
http://sleev.neostrada.pl...ic/usterki1.pdf
http://sleev.neostrada.pl...ic/usterki2.pdf
http://sleev.neostrada.pl...ic/usterki3.pdf

Tabela przedstawiająca sytuacje, kiedy pracują dane elementy przełączające:




Wyjmowanie sterownika skrzyni biegów J217:




PRZYDATNE PORADY
Po pierwsze nie należy pałować auta, dopuki olej w silniku się nie zagrzeje :!:

Po drugie trzeba pamiętać o regularnych wymianach oleju i filtra w skrzyni

Po trzecie nie można podczas jazdy włączać luzu :!:

Po czwarte lać 300-500ml MIXOLA na bak ropy ;) :diabel:

Po piąte można holować tiptronica (w/g materiałów serwisowych AUDI), ale tylko w przypadku, gdy jest to krótki dystans, i prędkość nie przekroczy 50km/h (a i tak to już jest prędkość świetlna)




POLECAM LEKTURĘ TYCH TEMATÓW:
http://sserwis.pl/start_p...ia=automaty1_pl
http://sserwis.pl/start_p...ia=automaty2_pl
http://sserwis.pl/start_p...ia=automaty3_pl

OPIS JAK USTAWIĆ TIPTRONICA W TEN SPOSÓB, ABY PODCZAS JAZDY NA D lub S NADAL DZIAŁAŁY PRZYCISKI ZMIANY BIEGÓW NA KIEROWNICY
Ta modyfikacja jest w pełni odwracalna, bezpieczna, a do tego banalnie prosta do wykonania. Polega na zmianie kodowania sterownika skrzyni biegów.
Dzięki temu jadąc w trybie automatycznym będziecie mieli możliwość zmiany biegów za pomocą przycisków na kierownicy. Skrzynia po naciśnięcu przycisku zmiany biegu przełączy się w tryb Tiptronic na około 30 sekund. Bardzo fajna sprawa - używam tego na codzień i nie umiałbym jeżdzić inaczej...

Potrzebujemy:
- Vaga
- 5 minut
- kartkę i długopis/telefon - do zanotowania kilku cyferek ;)
- umiejętność obsługi najprostszych funkcji Vaga...

Opis krok po kroku:
- podpinamy interface do auta
- włączamy zapłon
- wybieramy sterownik skrzyni biegów 02
- wciskamy przycisk recode 07
- zapisujemy na kartce wartość znajdującą się w okienku "software coding" - to na wszelki wypadek, gdyby skrzynia nie chciała przyjąć nowej watrości, lub chcielibyście później wrócić do standardowych ustawień
- teraz wpisujemy nową watrość 00032 i klikamy na przycisk "DO-IT"
- sprawdzamy czy sterownik przyjął nowe kodowanie (nie widzę powodów, dla których miałby nie przyjąć ;) :D )
- wyłączamy Vaga, wyjmujemy kluczyk, pakujemy notebooka, zapalamy samochód i jedziemy na cudowną przejażdzkę ulepszonym Tiptroniciem :peace: :diabel: :) :


FACHOWE SERWISY ZAJMUJĄCE SIĘ TIPTRONICIEM:
www.sserwis.pl - Tego serwisu to nie muszę chyba nikomu polecać ;) :peace: :peace:
www.automat.pl - Nadarzyn



SERDECZNE PODZIĘKOWANIA ZA POPCHNIĘCIE MNIE DO NAPISANIA TEGO TEMATU, ORAZ DANE N/T OLEJU ESSO DLA KRYSTI'ego - Dzięki :peace:


Dołożyłem wszelkich starań, żeby wiedza zawarta w tym temacie była jak najbardziej kompletna, rzetelna i pomocna. Jednak jestem tylko człowiekiem, a w dodatku na codzień nie mam nic wspólnego z mechaniką, więc mogły wkraść się tutaj pewne błędy - które proszę mi wytknąć jeżeli ktoś je wychwyci.

Mam nadzieję że was nie zanudziłem :peace: :) : :diabel:

Pozdr!




---------------------------------------------------
Autor opracowania Andrzej "Stamlej"
za jego zgodą.
 
 
tutenhamon 
Moje A8



Rocznik: 2003
Silnik cm3: 4,2
Skrzynia: tiptronik f1 GQF
Zasilanie: PB
Imię: Artur
Jeżdzę: A8 D3 BFM
Pomógł: 26 razy
Wiek: 51
Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 1134
Skąd: Choszczno
Wysłany: 2009-05-28, 20:32   

Podczas takiej lektury nie można się nudzić wręcz przeciwnie ,wyborny temat :peace:
_________________

 
 
sniper 
Użytkownik


Rocznik: 2004
Silnik cm3: 6.0
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Marcin
Jeżdzę: A8 D3 W12
Dołączył: 24 Cze 2009
Posty: 23
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2009-08-07, 08:02   

masa ciekawostek i przydatnych rzeczy dla zainteresowanych!polecam!!!
 
 
maciu 
Moje A8


Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 43 razy
Dołączył: 19 Lip 2009
Posty: 2749
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-08-07, 10:30   

te fachowe serwisy są takie fachowe że mozna znaleźć masę
argumentów krytycznych i to mocno więc tak na prawdę to nie wiadomo
gdzie jechać...
 
 
pebo 
Moje A8



Rocznik: 2004
Silnik cm3: BFM
Skrzynia: GQF
Zasilanie: PB
Imię: Krzysztof
Jeżdzę: A8L D3/A3 8L
Pomógł: 35 razy
Wiek: 45
Dołączył: 15 Maj 2009
Posty: 1439
Skąd: B.Podl.
Wysłany: 2009-08-07, 21:26   

Łał, kawał wiedzy! Trzeba mieć łeb aby to ogarnąć! Wielki szacun.
_________________
Bądź dobry jak chleb.
 
 
micek001 
Użytkownik


Silnik cm3: 2.8
Skrzynia: automat
Zasilanie: PB
Imię: Andrzej
Jeżdzę: A8 d2
Wiek: 31
Dołączył: 11 Lip 2009
Posty: 32
Skąd: PODLASIE
Wysłany: 2009-11-12, 17:46   

super temat mnie juz sie przydal dziekuje za pomoc :-)
_________________

 
 
JIMM
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-15, 23:16   

Miejmy nadzieję że "Stamlej"z AKP się nie zjeży i nie zażąda praw autorskich
http://www.audiklub.org/p...pic.php?t=76853 :-/
 
 
maciu 
Moje A8


Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 43 razy
Dołączył: 19 Lip 2009
Posty: 2749
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-15, 23:20   

przeczytaj podpis pod pierwszym postem :)

część pdfów i tak nie działa
_________________
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
 
 
JIMM
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-23, 22:47   

maciu napisał/a:
przeczytaj podpis pod pierwszym postem :)

część pdfów i tak nie działa

a no tak ,nie doczytałem :oops:
 
 
RAJAN 
Użytkownik


Rocznik: 2001
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Rafał
Jeżdzę: audi a8
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 14 Cze 2010
Posty: 48
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2010-07-08, 15:36   

super sprawa. jakbym miał vaga to bym sam to zrobił a tak musze jechac do poznania i dać komuś zarobic...koszt ok 700 zł
 
 
maciu 
Moje A8


Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 43 razy
Dołączył: 19 Lip 2009
Posty: 2749
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-08, 21:54   

nie zasłaniaj się vagiem co kosztuje 50pln + stary laptop za 200pln

nawet jakbys mial to bys nie zrobił :mrgreen:
_________________
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
 
 
RAJAN 
Użytkownik


Rocznik: 2001
Silnik cm3: 4.2Q
Skrzynia: tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Rafał
Jeżdzę: audi a8
Pomógł: 1 raz
Wiek: 39
Dołączył: 14 Cze 2010
Posty: 48
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2010-07-08, 22:06   

nie wiesz to nie mów:) :mrgreen:
wiele rzeczy potrafie sam zrobić.
:-D jak kogoś nie znam to nie oceniam: :-P
 
 
maciu 
Moje A8


Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: tip
Zasilanie: ON
Imię: Maciej
Jeżdzę: D3, (S8,A8,V8,S4)
Pomógł: 43 razy
Dołączył: 19 Lip 2009
Posty: 2749
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-07-08, 22:18   

no to w takim razie do roboty, vaga możesz sobie darować
w starszych rocznikach nie było pomiaru temp vagiem a też trzeba było wymieniać
olej - pomiaru dokonywało się ręką

:d
_________________
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
 
 
colln 
Moje A8



Rocznik: 2006
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Artur
Jeżdzę: D3
Pomógł: 10 razy
Wiek: 50
Dołączył: 20 Cze 2010
Posty: 969
Skąd: P.T.
Wysłany: 2010-07-10, 16:17   

oto co dzisiaj znalazłem odnośnie oleju

http://www.multi-shop.pl/...uct&prod_id=320

PS. i pod takim oznaczeniem (czyli Mobil ATF LT 71141 jest do kupienia np w InterCars)\

Jak ktoś nie chce kupować sam dla siebie całej bańki to ja taką napocząłem, mogę się podzielić a nawet komuś wymienić olej - mam taką możliwość - trzeba tylko browara troszkę zabrać ;-)
 
 
belus 
Użytkownik



Rocznik: 1999
Silnik cm3: 4.2
Skrzynia: Tiptronic
Zasilanie: PB
Imię: Tomek
Jeżdzę: A8 D2
Wiek: 47
Dołączył: 16 Cze 2011
Posty: 21
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2011-06-25, 12:37   

Bardzo fajny zbiór wiedzy.
Właśnie chciałbym z tego skorzystać. Jest jednak jeden wpis z którym nie bardzo wiem co zrobić, a mianowicie: "– Przeprowadzić sprawdzanie elektryczne, etap sprawdzania nr 10". Jest tam wpisany odnośnik, ale nie jest podpięty żaden link. Czy mógłbym prosić o rozjaśnienie tematu? Z góry dziękuję.
_________________
belus
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Akumulatory samochodowe Audi A6 Porównywarka OC
opony samochodowe 24opony.pl