Witam, mam taką zagwozdkę. Wkrótce będę się zabierał za kapitalny remont swojej 6.0 W12.
Niestety tak samo jak brak dostępności części do dołu silnika (panewki itd.) tak samo nie ma nigdzie wartości momentów dokręcania śrub silnika, żadna serwisówka tego nie podaje, co ciekawe tylko do W12. Głownie chodzi mi o śruby podstawy wału korbowego oraz śruby pokrywy/stopy korbowodu.
Jako że nie mam dużego doświadczenia w remontach dołu silnika nie chce czegoś nie dokręcić lub przekręcić dokręcając na oko.
Macie jakiś pomysł jaki moment zastosować, myślałem o kilku sposobach;
1. Panewki do W12 wg. kilku zródeł to takie same jak te w 5.2 FSI a do tego silnika już są wartości momentu dokręcania, mógłbym zastosować je w takim razie.
2. Zmierzyć elektronicznym kluczem dynamometrycznym moment dokręcania przy odkręcaniu tychże śrub i zastosować zbliżony przy dokręceniu.
3. Zastosować uniwersalny moment dokręcania z tabeli zależny od rodzaju śruby, twardości itd.
Proszę o podpowiedź.
[D3 05 W12 ] Momenty dokręcania śrub silnika. W12
-
- Forum Audi A8
- Posty: 9
- Rejestracja: 24 mar 2020, 22:08
- Lokalizacja: Wrocław
Sprawa nie jest prosta.
Przy całkowitym braku danych wzorował bym się na porównaniu z innymi silnikami w których występują identyczne śruby. Przypuszczam, że musi być coś podobnego nawet wspomiane FSI. Jeśli długość i średnica by się zgadzała można by tak przyjąć.
Mierzenie momentu przy odkręcaniu jest bez sensu bo śruby są zapieczone.
momenty z tabeli nie nadają się do śrub mocujących stopy czy pokrywy panwi bo one są dokręcane praktycznie do granicy plastyczności.
Co do panewek to będziesz musiał mieć zupełną pewność, że wstawisz takie które osiągną właściwy zgniot a to dość ciężko zmierzyć.
Przy całkowitym braku danych wzorował bym się na porównaniu z innymi silnikami w których występują identyczne śruby. Przypuszczam, że musi być coś podobnego nawet wspomiane FSI. Jeśli długość i średnica by się zgadzała można by tak przyjąć.
Mierzenie momentu przy odkręcaniu jest bez sensu bo śruby są zapieczone.
momenty z tabeli nie nadają się do śrub mocujących stopy czy pokrywy panwi bo one są dokręcane praktycznie do granicy plastyczności.
Co do panewek to będziesz musiał mieć zupełną pewność, że wstawisz takie które osiągną właściwy zgniot a to dość ciężko zmierzyć.
Kot też jest Quattro