Proszę o pomoc znawców tematu czym jest spowodowany następujący stan:
1. Temperatura na zewnątrz -15, jedziemy po mieście, silnik łapie z trudem właściwą temperaturę (90C) i mamy pionowe wskazanie na wskaźniku temperatury na desce rozdzielczej.
2. ...chwilę później, jedziemy ekspresówką na tempomacie 120km/h (6 bieg) i po dziesięciu minutach spokojnej jazdy mamy 55C. Odczyt potwierdzony z komputera przenośnego bo wpięty przez całą jazdę próbną. Powtarzamy próbę z wyłączonym ogrzewaniem wnętrza kabiny, efekt taki sam. Kolega pierwszy raz widzi taką sytuację, ja jeżdzę tak od początku zimy - wcześniej było dobrze.
Co zrobiono:
- wymieniono moduł termostatu z obudową na nowy (koszt 600 PLN z montażem)
Problem nie ustąpił
Co zaobserwowałem jako nieprawidłowości:
- pali ok 4-5 litrów więcej
- skrzynia biegów załącza obroty na normalne (nie podwyższone) zaczynając od zimnego po ok. 8-9 minutach czli 2 razy dłużej niż wcześniej
Podejrzenia Januszy:
- sprawdzić Webasto - jest i działa normalnie
- wentylatory same się właczają - sprawdzone (nie włączają się)
- ucieka płyn chłodniczy - nie ucieka
- termostat do ogrzewania wewnętrznego (w samochodzie nie jest zimno)
Dodam, że komputer pokazuje błąd jednego z kolektorów ssących, jednak nie ma to zauważalnego wpływu na moc silnika. Aktualnie jeżdżę bez osłony dolnej silnika (plastikowej).
Czekam na dalsze sugestie, a może ktoś miał problem i rozwiązał.