![]() |
![]() |
[D2 01 3.7PB/LPG ] Adaptacja silnika?
[D2 01 3.7PB/LPG ] Adaptacja silnika?
Czy w naszych A8 jest coś takiego jak adaptacja silnika? Chodzi mi o ponowne zestrojenie ze sobą wszystkich czujników, sond, przepustnicy czy przepływki ze sobą do prawidłowych wartości.
Nie ma czegoś takiego , jest kodowanie sterownika silnika ,które zawiera informacje konfiguracji samochodu . Natomiast odczyty z czujników są realizowane w czasie rzeczywistym , niektóre z nich w przypadku niewłaściwej pracy mają zaimplementowane w sterowniku wartości pracy "awaryjnej" czyli po prostu emulacji. Adaptacje dotycza niektórych podzespołów ich watości po adaptacji muszą mieścić się w zakresie programu sterownika. To by było na tyle i nie mylić tego z ochroną komponentów występującą w nowych modelach ,bo to zupełnie inne nuty.
Złego diabli nie biorą ...
Nie ma. Jest tylko adaptacja przepustnicy.Czy w naszych A8 jest coś takiego jak adaptacja silnika? Chodzi mi o ponowne zestrojenie ze sobą wszystkich czujników, sond, przepustnicy czy przepływki ze sobą do prawidłowych wartości.
No i jak ktoś jest bardziej rozgarnięty, może sobie kilka rzeczy ustawić (wolne obroty, kąt wyprzedzenia zapłonu, przesunięcie zerowej wartości adaptacji mieszanki +-10%, korektę spalania stukowego +-5%, wszystko to siedzi sobie grzecznie w eepromie w naszych sterownikach, zresztą, wszystko co można ustawić nie grzebiąc w mapach poniżej:
Elektronika samochodowa.
Nie nie musisz nic robić ,wkręcasz i działa ... Każda instalacja LPG przy błednym działaniu bedzie miała wpływ na pracę na benzynie pomimo wyłaczenia LPG.
Jeśłi masz Staga to sprawdź czy magicy nie podpieli ci sond do niego , jeśli tak tu zlikwiduj to połączenie. Stag pomimo istnienia mozliwości podpiecia sond nie potrzebuje ich ,dane pobiera ze sterownika silnika. Na stronie producenta znajdziesz instrukcje instalacji Staga , odszukaj kolory przewodów ( chyba fiolet i czarny ,nie mam pewności) i je odetnij.
Jeśłi masz Staga to sprawdź czy magicy nie podpieli ci sond do niego , jeśli tak tu zlikwiduj to połączenie. Stag pomimo istnienia mozliwości podpiecia sond nie potrzebuje ich ,dane pobiera ze sterownika silnika. Na stronie producenta znajdziesz instrukcje instalacji Staga , odszukaj kolory przewodów ( chyba fiolet i czarny ,nie mam pewności) i je odetnij.
Złego diabli nie biorą ...
Zgadza się, czasy wtrysków są priorytetem, jak w każdej sekwencji. Ale sonda jest konieczna do działania autoadaptacji.
Sam program pisze, że sugerowane jest podpięcie sond.
@Apophis, jak źle założona, to tak się dzieje. O właśnie, na przykład sondy nie podpięte, bo się gazownikom nie chce, albo proponuje odcięcie, jak kol. @Pepeka
Sam program pisze, że sugerowane jest podpięcie sond.
@Apophis, jak źle założona, to tak się dzieje. O właśnie, na przykład sondy nie podpięte, bo się gazownikom nie chce, albo proponuje odcięcie, jak kol. @Pepeka
Elektronika samochodowa.
MosciPanie dla STAGA 300 podpięcie sond służy tylko i wyłacznie do pokazania jej stanu pracy. W stagu 300 nie nastepuje odczyt z pracy sond mający wpływ na skład mieszanki, Stag te dane pobiera ze sterownika silnika ,a podpiecie tylko po to zeby ładnie pokazywała w panelu, no prosze Pana ?! Powtórzę jeszcze raz podpięcie sond do Staga 300 w 99,9% powoduje błędy .k44761 pisze:Bzdury prawisz waćpan.
Daniello, nic nie odcinaj. Jak jeździsz na autoadaptacji, rozjeżdzała będzie się mapa benzynowa.
Po wymianie sondy nic nie musisz robić.
Z resztą ,niech każdy robi wg własnego widzimisia, no bo przecież projektanci to idioci
Mozliwośc podpięcia sond istnieje tylko po to żeby "zdolni" monterzy mieli z górki przy instalacji . Jeśli je podpinają to powinni tylko jeden jedyny raz przy pierwszym uruchomieniu i należało by je odciąc . Znając realia warsztatowe nawet podpiecię zgrzebią nie patrząc nawet jaki typ sondy ,czy w ekranie czy bez , a już wiedza o tym czy to LEGO, UEGO, HUxx ,Hxxx to juz za trudna do pojęcia, ja takich mechaników żegnałem przy najbliższej wypłacie.
Ostatnio zmieniony 24 sty 2014, 00:04 przez Pepeka, łącznie zmieniany 1 raz.
Złego diabli nie biorą ...
Panowie, są auta (dokładniej sterowniki silników), które "nie lubią" mieć
podłączonych innych gadżetów do kabli sygnałowych sond lambda oraz są takie ECU, które
nie mają problemu z tolerowaniem obcego kabla na sygnale sondy.
Nie ma reguły.
Akurat co do audi i silników v8 można podłączać. W wielu autach
obserwowałem wskazania i nie ma problemów z sondami.
Ale to są moje doświadczenia. Wasze mogą być inne.
Co do konieczności podłączenia sygnału sond do staga.
Nie ma takiej konieczności. Stag (i wiele innych) nie bierze tego sygnału pod
uwagę, jedynie wyświetla wartości (czyli służy za oscyloskop).
Przydaje się to do obserwacji składu mieszanki dla osoby ustawiającej instalkę.
Jeżeli do audiczki podłączymy interfejs i będziemy obserwować krótkoterminowe korekty
(np dla ABZ'ta kanał 11) to osiągniemy to samo (a nawet lepiej ustawimy auto).
I jeszcze jedna ważna rzecz.
W audi dosyć szybko zostaje zamknięta pętla sondy (pod niewielkim już obciążeniem silnika).
Korekty nie są brane pod uwagę, sonda też.
Jedyne poprawne ustawienie LPG w takim układzie to sonda szerokopasmowa w wydechu
i ustawienie mnożnika (albo częściej korekt po obrotach).
podłączonych innych gadżetów do kabli sygnałowych sond lambda oraz są takie ECU, które
nie mają problemu z tolerowaniem obcego kabla na sygnale sondy.
Nie ma reguły.
Akurat co do audi i silników v8 można podłączać. W wielu autach
obserwowałem wskazania i nie ma problemów z sondami.
Ale to są moje doświadczenia. Wasze mogą być inne.
Co do konieczności podłączenia sygnału sond do staga.
Nie ma takiej konieczności. Stag (i wiele innych) nie bierze tego sygnału pod
uwagę, jedynie wyświetla wartości (czyli służy za oscyloskop).
Przydaje się to do obserwacji składu mieszanki dla osoby ustawiającej instalkę.
Jeżeli do audiczki podłączymy interfejs i będziemy obserwować krótkoterminowe korekty
(np dla ABZ'ta kanał 11) to osiągniemy to samo (a nawet lepiej ustawimy auto).
I jeszcze jedna ważna rzecz.
W audi dosyć szybko zostaje zamknięta pętla sondy (pod niewielkim już obciążeniem silnika).
Korekty nie są brane pod uwagę, sonda też.
Jedyne poprawne ustawienie LPG w takim układzie to sonda szerokopasmowa w wydechu
i ustawienie mnożnika (albo częściej korekt po obrotach).
Rezystancja wewnętrzna sterownika na wejściu sygnału sondy jest większa niż 200kOhm. Jak to niby ma wpłynąć na poziom napięcia na sygnale sondy przy maksymalnym napięciu 0,9V? Podpowiem Ci - 0,014%. Przekłamanie jak cholera 
Ponieważ jest to rezystancja wewnętrzna sterownika LPG nie ma znaczenia do jakiego auta podłączasz tak?
Sami fachowcy tutaj <brawo2>

Ponieważ jest to rezystancja wewnętrzna sterownika LPG nie ma znaczenia do jakiego auta podłączasz tak?
Sami fachowcy tutaj <brawo2>
Elektronika samochodowa.
Wpływ podłączenia sterownika LPG do sondy lambda łatwo zaobserwować
w następujący sposób:
1. silnik rozgrzany do temperatury pracy
2. obserwujemy czasy wtrysku benzyny na idle (np. wychodzi 3.6 ms)
3. podłączamy kabelek ecu LPG do sygnału sondy lambda
4. obserwujemy czas wtrysku benzyny na idle
I teraz mamy dwie możliwości:
1. czas nie uległ zmianie - ecu silnika toleruje podłączenie ecu lpg do sondy
2. czas uległ zmianie - ecu silnika otrzymuje nieprawidłowe dane
Dla przykładu podam (te co nie lubią mieć podłączonego sygnału do lambdy)
Opel Senator silnik C30SE - cas wtrysku na idle 2.4 ms
po podłączeniu sondy rośnie do 2,8 ms.
Żadne inne parametry pracy silnika nie uległy zmianie czyli wydłużył się o 0.4 ms czas wtrysku na idle.
0.4/2.4*100 = ~16%
Silnik dostawał o 16% więcej paliwa na biegu jałowym przy tych samych obrotach...
To dużo.
Dlatego sonda w tym aucie nie była na stałe podłączana do ECU LPG.
ps. taka jest różnica między teorią a praktyką...
w teorii powinno coś działać tak i nie inaczej a w praktyce niestety... działa inaczej
w następujący sposób:
1. silnik rozgrzany do temperatury pracy
2. obserwujemy czasy wtrysku benzyny na idle (np. wychodzi 3.6 ms)
3. podłączamy kabelek ecu LPG do sygnału sondy lambda
4. obserwujemy czas wtrysku benzyny na idle
I teraz mamy dwie możliwości:
1. czas nie uległ zmianie - ecu silnika toleruje podłączenie ecu lpg do sondy
2. czas uległ zmianie - ecu silnika otrzymuje nieprawidłowe dane
Dla przykładu podam (te co nie lubią mieć podłączonego sygnału do lambdy)
Opel Senator silnik C30SE - cas wtrysku na idle 2.4 ms
po podłączeniu sondy rośnie do 2,8 ms.
Żadne inne parametry pracy silnika nie uległy zmianie czyli wydłużył się o 0.4 ms czas wtrysku na idle.
0.4/2.4*100 = ~16%
Silnik dostawał o 16% więcej paliwa na biegu jałowym przy tych samych obrotach...
To dużo.
Dlatego sonda w tym aucie nie była na stałe podłączana do ECU LPG.
ps. taka jest różnica między teorią a praktyką...
w teorii powinno coś działać tak i nie inaczej a w praktyce niestety... działa inaczej