Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl Sklep Motostacja

felgi - sklep internetowy ucando.pl

[D3 ALL ] Próba reanimacji nagrzewnicy tylnej

Zrobiłeś coś w swoim Audi A8 ? Masz do tego fotostory i opis ? Pochwal się innym.
byku
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2016, 17:13
Lokalizacja: Łódź

[D3 ALL ] Próba reanimacji nagrzewnicy tylnej

Post autor: byku » 21 paź 2016, 21:15

Problem zapewne znany wszystkim posiadaczom A8:
00065 - Rear Left Footwell Heater (Z42) / 00066 - Rear Right Footwell Heater (Z43)
012 - Electrical Fault in Circuit


Czy komuś udało się ustalić co konkretnie pada w tych grzałkach? Zdążyłem zauważyć, że są one znacznie bardziej skomplikowane niż zwykła opornica. Doszedłem do takiego etapu:
Obrazek
Obrazek

Z płytki wyszarpałem 4 radiatory i 4 tranzystory BTS 333. Co prawda grzałem żywicę lekko opalarką, ale i tak wyszły podejrzanie łatwo, nie uszkadzając przy tym płytki drukowanej, stąd moje podejrzenie, że główną przyczyną są zimne luty. Te natomiast mogą być spowodowane używaniem w tamtych czasach bezołowiowego stopu lutowniczego (patrz norma RoHS i efekty w postaci RRoD na wczesnych Xbox-ach 360 z tego samego okresu co A8 D3).

Tranzystory okazały sie sprawne, prosty tester wykrywa je jako NPN, ale wg specyfikacji z netu jest to N-MOSFET. Niestety skończyły mi sięgrzałki do dalszych eksperymentów, a ta jest zbyt zmasakrowana.

Awatar użytkownika
drago_o
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 8087
Rejestracja: 17 gru 2013, 10:40
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: drago_o » 21 paź 2016, 21:36

Oplaca sie baeic jak za mniej niz 100zl mozna kupic sprawna uzywke?
Moje D3:
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG

byku
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2016, 17:13
Lokalizacja: Łódź

Post autor: byku » 22 paź 2016, 02:24

Myślę, że tak, bo znalezienie sprawnej sztuki na rynku wtórnym graniczy z cudem. Dotychczas na 4 kupione grzałki musiałem 4 odesłać. A cena nowej może by była do zaakceptowania gdybym jeździł z tyłu, a nie jako kierowca.

[ Dodano: 2016-10-22, 02:24 ]
Pełen sukces! Wygrzebałem drugą nagrzewnicę, która zgłaszała podobny błąd (z tym, że 'intermittent'). Tranzystorów jest łącznie 5, po przelutowaniu wszystkich błąd przestał powracać, a grzałka robi się gorąca jak tylko włączę ogrzewanie. Cała operacja łącznie z montażem zajęła mi około 3 godzin, nie trzeba wcale dłubać całej żywicy tak jak to pokazałem na początku na zdjeciach. Postaram się wrzucić wkrótce jakiś opis ze zdjęciami.

Awatar użytkownika
panton
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 1340
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:20
Lokalizacja: Łódź

Post autor: panton » 22 paź 2016, 08:18

jeżeli to byłaby faktycznie przyczyna (chociaż wydaje się zbyt piękne) to byłbyś pierwszy w kraju.... <brawo> polataj trochę by zobaczyć czy po kilkunastu odpaleniach błąd nie wróci <hmm>

ja trzymam mocno kciuki bo 90% aut na tym forum ma ten błąd a używki tak jak napisałeś są w tym samym stanie co te padnięte
za komplet nowych płaciłem tysiaka z haczykiem więc uratowanie padniętych za (100-200zł) to dobry deal tym bardziej, że demontaż/montaż tego to 2min

byku
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2016, 17:13
Lokalizacja: Łódź

Post autor: byku » 22 paź 2016, 19:23

Dorwałem dziś kolejne dwie używki, oczywiście w stanie agonalnym. Bilans całej operacji:
- 2 naprawione już śmigają w aucie :)
- 1 zmasakrowana w ramach nauki
- 1 nie udało się naprawić (jeszcze z nią powalczę)

Sposób naprawy polega na demontażu wszystkich 5 radiatorów i tranzystorów i poprawieniu lutów od góry (naprawiłem w ten sposób 2 grzałki).
Zaczynamy od 4 dużych radiatorów, mały zostawiamy sobie na koniec ze względu na trudny dostęp. W tym celu płaskim śrubokrętem usuwamy żywicę dookoła każdego tranzystora i ściągamy blaszki z radiatorów. Radiator ma od dołu krawędź, zatem musimy nieco odgiąć tranzystor, aby go tą krawędzią nie zahaczyć; przeginamy radiator na bok i powinen puścić; wylutowujemy tranzystory od góry. Możemy też zaryzykować i wyrwać radiatory razem z tranzystorami, często ze względu na zimne luty wychodzą bez żadnych uszkodzeń.
Obrazek
Obrazek

Wydłubujemy resztki żywicy i kawałki plastiku aż dostaniemy się do płytki drukowanej. Wiertłem 0,9-1mm albo odsysaczem pozbywamy się resztek cyny z otworów w których były tranzystory. Montujemy je z powrotem, lutując od góry z użyciem świeżej cyny.
Obrazek

Pora na montaż radiatorów. Musimy zeszlifować ich dolną krawędź, bo inaczej nie uda się ich wsunąć. Na pierwszym planie radiator po zeszlifowaniu krawędzi:
Obrazek

Smarujemy radiatory pastą, wkładamy na miejsce i zabezpieczamy blaszką. Wkładamy do samochodu, kasujemy błędy w module 08-Auto HVAC. Grzałki działają tylko na uruchomionym silniku, panel ogrzewania musi być włączony (u mnie ustawione na HI). Grzałki powinny zrobić się gorące w ciągu 10 sekund od włączenia. Jeśli wszystko będzie ok, to zaklejamy to co wydłubaliśmy (bo grzałka jest narażona na wilgoć), ja użyłem czarnego silkonu wysokotemperaturowego.

michalwruszak
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 2449
Rejestracja: 10 kwie 2013, 21:57
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: michalwruszak » 22 paź 2016, 19:30

Świetna robota
Rozkodowywanie numerów VIN grupy VAG i inne

FB: https://www.facebook.com/michalwruszak
mail: michalwruszak@gmail.com
tel: 508121044

byku
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 86
Rejestracja: 21 paź 2016, 17:13
Lokalizacja: Łódź

Post autor: byku » 22 paź 2016, 19:31

Wracając jeszcze do samego procesu naprawy, teoretycznie można by go znacznie uprościć poprzez poprawianie lutów od dołu, nie trzeba wówczas demontować radiatorów. Tak zresztą z powodzeniem zrobiłem z tranzystorem od strony wtyczki ze względu na fatalny dostęp od góry:
Obrazek

Próbowałem nowym sposobem naprawić wszystkie tranzystory w innej grzałce i niestety nic z tego, ale może komuś innemu się uda? Wystarczy na wiertarce stołowej zrobić 5 otworów bezpośrednio pod każdym tranzystorem, wydłubać żywicę, usunąć starą cynę i nałożyć nową. Zdjęcia:
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
orkaskawina
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 629
Rejestracja: 25 lis 2012, 11:57
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2008
Silnik: W12 6.0
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Skawina

Post autor: orkaskawina » 22 paź 2016, 22:03

Szacun też jestem na etapie dłubania w tych grzałkach mam już kilka rozdłubanych i szukam jakiegoś sposobu ,ale efekt taki sam jak u Ciebie a nawet mniejszy <brawo> <brawo> <brawo>
Odis Ellsa 5.3 baza 2016
http://chomikuj.pl/orkaskawina
VCDS , ODIS-s -e

maciu
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 3525
Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V8 4.2 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: maciu
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: maciu » 02 lis 2016, 19:29

byku pisze:Wracając jeszcze do samego procesu naprawy, teoretycznie można by go znacznie uprościć poprzez poprawianie lutów od dołu, nie trzeba wówczas demontować radiatorów. Tak zresztą z powodzeniem zrobiłem z tranzystorem od strony wtyczki ze względu na fatalny dostęp od góry:

Próbowałem nowym sposobem naprawić wszystkie tranzystory w innej grzałce i niestety nic z tego, ale może komuś innemu się uda? Wystarczy na wiertarce stołowej zrobić 5 otworów bezpośrednio pod każdym tranzystorem, wydłubać żywicę, usunąć starą cynę i nałożyć nową.
skoro winne są złe luty to czemu od dołu się nie udało?
nie zawsze to zimne luty są problemem?
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020

Awatar użytkownika
mkbewe
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 1304
Rejestracja: 13 mar 2015, 23:53
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: mkbewe » 02 lis 2016, 20:24

chyba będę się musiał zabrać za swoje :)
mam ze 2 niesprawne dodatkowo to sobie będę miał na czym próbować. Może z 4 sztuk uda mi się zrobić 2 sprawne :D

KYLOmC
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 166
Rejestracja: 17 lis 2014, 20:35
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: KYLOmC » 13 gru 2016, 11:41

a ja mam takie pytanko czy gdy ma się te błędy tych nagrzewnic to ma wpływ na prace kilmy ? to znaczy będzie cały czas dawać ciepłe powietrze z nawiewów ? bo na kompie gdy owe nagrzewnice nie działają to pokazuje -40st

Awatar użytkownika
drago_o
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 8087
Rejestracja: 17 gru 2013, 10:40
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: drago_o » 13 gru 2016, 12:27

U mnie nie miały żadnego wpływu a jak kupiłem to były padnięte obie.
Moje D3:
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG

KYLOmC
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 166
Rejestracja: 17 lis 2014, 20:35
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: KYLOmC » 13 gru 2016, 13:17

Aha spoko ;) kurdwa ta klimatyzacja w tych d3 to jest pojdana daje na auto to grzeja mi srodkowe kratki i gora a jak daje na manual czyli wszystkie nawiewy to z srodkowych wali zimne a boczne wrzatek .. daje wtedy na 18 i tak nawala gorace ....

szary824
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 162
Rejestracja: 01 sty 2017, 18:39
Lokalizacja: Berlin

Post autor: szary824 » 27 paź 2018, 21:03

Też dzisiaj z nudów pogrzebałem w tym dziadostwie. Tak to wygląda jak by ktoś się interesował
Obrazek
Coś tam pomajstrowałem i jutro zobaczę czy dało to jakiś efekt. Ustrojstwo trochę bardziej skomplikowane niż myślałem :)

Pczester
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 864
Rejestracja: 02 wrz 2016, 21:48
Lokalizacja: Lidzbark Warmiński

Post autor: Pczester » 28 paź 2018, 06:47

A jak wygląda efektywność tych nagrzewnic jeśli są sprawne, faktycznie grzeją odrazu ciepłym powietrzem po odpaleniu?

ODPOWIEDZ

Wróć do „A8 D3 (2002 - 2009)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe Motostacja.pl części samochodowe ucando.pl części samochodowe iparts.pl