[D3 05 4.2MPI/LPG ] Napęd Quattro jak działa ?
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1490
- Rejestracja: 22 sty 2012, 17:32
- Lokalizacja: SOsnowiec
[D3 05 4.2MPI/LPG ] Napęd Quattro jak działa ?
Witam,szukam , ale nie mogę znaleźć tematu odnośnie jak działa napęd Quatro w naszych A8,mianowicie ostatnio podczas zmiany ogumienia miałem podniesione auto na podnośniku (wszystkie koła jednocześnie) i kręcąc np.przednim kołem tylne były nie ruchome i tutaj moje zdziwienie sądziłem że przód z tyłem jest spięty na stałe, jak to jest, jest jeszcze jakieś "sprzęgło" rozdzielacz przód - tył ??
Ostatnio zmieniony 14 lis 2014, 17:11 przez Marcin2013, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1490
- Rejestracja: 22 sty 2012, 17:32
- Lokalizacja: SOsnowiec
Poczytałem o "torsen" i np.
"w napędzie Quattro działa mechanizm TorSen. Wynika z niego jasno, że aby na oś o lepszej przyczepności został przekazany moment, trzeba najpierw zadać dużą prędkość obrotową osi o słabej przyczepności (tj. wkręcić silnik na duże obroty)."
Wiadomo że mechanizm różnicowy na jednej osi przenosi napęd na koło które ma lżej, a Torsen rozdziela między osiami tył - przód, ale z tego co napisałem wyżej wynika że dołącza drugą oś dopiero jak jest duży uślizg, czyli co Quatro normalnie ciągnie na jedna oś ??
"w napędzie Quattro działa mechanizm TorSen. Wynika z niego jasno, że aby na oś o lepszej przyczepności został przekazany moment, trzeba najpierw zadać dużą prędkość obrotową osi o słabej przyczepności (tj. wkręcić silnik na duże obroty)."
Wiadomo że mechanizm różnicowy na jednej osi przenosi napęd na koło które ma lżej, a Torsen rozdziela między osiami tył - przód, ale z tego co napisałem wyżej wynika że dołącza drugą oś dopiero jak jest duży uślizg, czyli co Quatro normalnie ciągnie na jedna oś ??
Marcin2013, szukaj o historii Quattro. Bo każda generacja miała swoje wady i zalety.
http://audi-blog.eu/2011_04_01_wszystko ... m-miejscu/
Poczytaj, troszkę dowiesz się na temat zasady działania
http://audi-blog.eu/2011_04_01_wszystko ... m-miejscu/
Poczytaj, troszkę dowiesz się na temat zasady działania
Dlatego sie nic innego nie krecilo poniewaz wpierw dzialal mech roznicowy i drugie kolo krecilo sie w przeciwna strone.
Co innego jakbys tylko jedno kolo mial w powietrzu.
I teraz roznica w D2 dla 4 i 5 hp.
Wtej pierwszej mozna spowodowac w sytuacji gdy tylko jedno kolo jest w powietrzu a my ja obkrecamy ze auto nam spadnie z lewarka.
Natomiast w 5 hp nic takiego sie nie stanie.
Dadatkowa innoscia jest umiejscowienie blokady P.
4 hp blokuje torsena wiec auto jest zblokowane.
5hp blokuje joz przedni wal napedowy.
Co innego jakbys tylko jedno kolo mial w powietrzu.
I teraz roznica w D2 dla 4 i 5 hp.
Wtej pierwszej mozna spowodowac w sytuacji gdy tylko jedno kolo jest w powietrzu a my ja obkrecamy ze auto nam spadnie z lewarka.
Natomiast w 5 hp nic takiego sie nie stanie.
Dadatkowa innoscia jest umiejscowienie blokady P.
4 hp blokuje torsena wiec auto jest zblokowane.
5hp blokuje joz przedni wal napedowy.
Bardzo dobry filmik prezentujący działanie torsen'a. Napędzasz obudowę układu różnicowego. W momencie gdy nie występują różnice w oporach między osiami to razem z obudową obracane są obie osie (w przypadku quattro to przedni i tylny wał). W momencie pojawienia się różnic jak w normalnym dyferencjale napęd wędruję w kierunku osi o mniejszym oporze. Wtedy zaczynają pracować tryby wewnątrz aby zróżnicować prędkości obrotowe obu wałów. Z taką różnicą, że w tym przypadku nie mogą się tak dowolnie różnicować jak w przypadku zwykłego dyferencjału. Tryby satelitarne torsena mogą być napędzane przez oś ale nie mogą być odwrotnie bo są to ślimaki. Czyli ślimakiem osi napędzisz zębatkę ale zębatką nie napędzisz ślimaka. Więc jak próbujemy napędzić obudowę to mechanizm się sam blokuje obracając oboma osiami na raz.
Podsumowując, torsen może różnicować prędkość obrotową pomiędzy osiami, z pewnymi granicznymi wartościami, ale nie może pozbawić ich napędu przekazywanego na jego obudowę. Nazywa się to samoblokującym układem różnicowym Dokładnie tak ja to rozumiem.
Dokładnie tak to działa pomiędzy osiami jak na tym filmiku. Ale jakby spróbował pociągnąć na obudowę to mechanizm by się zablokował i próbował obrucić oboma osiami
I na koniec bardzo fajny obrazowy filmik
Moje D3:
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG