[D3 05 W12 ] Mała sprawność katalizatora
[D3 05 W12 ] Mała sprawność katalizatora
Od jakiegoś czasu zapala się check engine i VCDS wyławia błąd jak w tytule na banku 3 i 4. Sprawdzałem sondy, zrobiłem ogólną diagnostyke silnika, wszystko działa. Czy poza wymianą 2 katalizatorów jest jakieś inne rozwiązanie? Słyszałem że to częsty problem w W12 i występował też w D2.
Nie mam w okolicy żadnego mechanika na tyle odważnego i z wiedzą żeby mógł postawić diagnozę. Nie oddam też byle cieciowi bo mam zbyt wiele przykrych doświadczeń - ostatecznie zdiagnozuje sam, albo wcale.
Sprawdziłem "starzenie sond" i vcds okazuje że jest ok:
Chwilami temperatura rosła do 410C po przegazowaniu na 3000obr/min
Sprawdziłem sygnały sond i znalazłem coś interesującego:
-bank 1-2
-bank 3-4
Silnik pracował na wolnych obrotach w obu pomiarach.
Wygląda na to że sondy banku 1-2 nie pracują. Wymyśliłem że komputer porównuje sygnały sond banku 1-2 i banku 3-4. To tłumaczyło by pojawiający się błąd "niska sprawność katalizatora bank 3-4" i (o czym wcześniej nie wspomniałem) "mała ilość powietrza doładowania bank 1-2"
Oba błędy pojawiają się zawsze razem po zapaleniu się check engine.
Ktoś jest na tyle obeznany żeby stwierdzić czy moja teoria ma sens?
Sprawdziłem "starzenie sond" i vcds okazuje że jest ok:
Chwilami temperatura rosła do 410C po przegazowaniu na 3000obr/min
Sprawdziłem sygnały sond i znalazłem coś interesującego:
-bank 1-2
-bank 3-4
Silnik pracował na wolnych obrotach w obu pomiarach.
Wygląda na to że sondy banku 1-2 nie pracują. Wymyśliłem że komputer porównuje sygnały sond banku 1-2 i banku 3-4. To tłumaczyło by pojawiający się błąd "niska sprawność katalizatora bank 3-4" i (o czym wcześniej nie wspomniałem) "mała ilość powietrza doładowania bank 1-2"
Oba błędy pojawiają się zawsze razem po zapaleniu się check engine.
Ktoś jest na tyle obeznany żeby stwierdzić czy moja teoria ma sens?
Witam.Ja kupiłem w12 z problemem check engine.poprzedni właściciel znał się tak jak ja,bo cały czas auto serwisował. powymieniał wszystko co było możliwe sondy,świece przekopali elektronikę,a lampeczka i tak co jakiś czas się pokazywała.Mój mechanik podrapał się w głowę i po jakimś czasie dzwoni ,żebym pojeździł tylko na pb 98... i check engine zniknął.dziwne ale prawdziwe[jeszcze zależy gdzie się tankuje]
rychu
Jazda na gazie ma swoje komplikacje - gaz ma wyższą temp spalania i wyższą liczbę oktanową, więc po założeniu LPG powinno się przestroić zapłon co w D3 nie jest proste.Hgo pisze:Ja Cię pocieszę bądź nie- mam tak samo. Zapala się na LPG z Orlenu raz na jakiś czas błąd taki sam jak kolega podał wyżej, gaśnie po 5-10 minutach. Na Pb nie zdarzyło się ani razu, tak samo na gazie z Shella dużo, dużo rzadziej. Niebawem jadę na przegląd instalacji- popytam, pogadam Jak nie pomogą, to kolega Foss będzie szukał.
Ostatecznie - sondy będą się zapalac na LPG bo na standardowych ustawieniach zapłonu część mieszanki będzie się spalała na wylocie bo:
1. skład spalin jak i temperatura nie będzie się pokrywała ze schematami jakie komputer ma wgrane domyślnie.
2. mieszanka spalająca się w kolektorze wydechowym będzie wypalała sondy i katalizator, a po jakimś czasie te zaczną wariować i komputer będzie wywalał błędy
Ja tak miałem w D2 - przy łagodnej, równej jeździe nic się nie działo. Wystarczyło dać w podłoge 2 razy żeby zapalić check albo CAT. Postój 5 min z silnikiem na wolnych obrotach na PB + wyłącz + włącz zapłon kasował błędy.
[ Dodano: 2017-02-24, 22:11 ]
Ile ci bierze oleju?ryspih pisze:Ja kupiłem w12 z problemem check engine.
Masz LPG?
Zgaduje że jesteś 2 właścicielem... w polsce. Ilu było w niemczech?
Widzę, że trochę tutaj niewłaściwych informacji o sondach lambda.
Sondy regulacyjne (przed katalizatorem) falują (wykres).
Oczywiście by falowały to ECU silnika musi reagować na wzbogacanie mieszanki
zmniejszając czas wtrysku by mieszanka szła na ubogo i odwrotnie.
Sonda sama z siebie nie faluje. Na podstawie ilości tlenu w spalinach daje sygnał do
ECU silnika i ECU silnika zmienia czasy wtrysku (skraca lub wydłuża) powodujac
zmianę stężenia tlenu w spalinach.
Dużo tlenu - ubogo (zassany tlen do cylindra nie został całkowicie spalony).
Mało tlenu - za bogato (zostało spalone więcej tlenu niż wymaga AFR 14.7:1).
Teraz sondy diagnostyczne katalizatorów...
Tutaj sytuacja jest inna.
Skąd system ma wiedzieć, że katalizator jest OK?
Wie na podstawie ilości tlenu w spalinach. Mianowicie katalizator "dopalając"
spaliny wytwarza dodatkową ilość tlenu w spalinach (której nie ma na wejściu katalizatora).
Tak więc ECU dla danego banku wie czy katalizator jest sprawny na podstawie...
detekcji dodatkowej ilości tlenu w spalinach.
Sonda za działającym katalizatorem nie faluje, pokazuje "stałe" napięcie.
Jak zaczyna falować w rytmie sondy sterującej (przed katalizatorem) to znaczy, że
katalizator wyzionął ducha...
Dla wykresów podanych wyżej.
Katalizatory bank 3 i 4 do wymiany.
Dla banku 1 i 2 wartość stałego napięcia 0.6 V jest za wysoka oznacza to, że jest
za mało tlenu (powinno być poniżej 0.5V). Przyczyna... może być kilka powodów.
[ Dodano: 2017-02-26, 20:41 ]
ma co zmieniać zapłonu... ECU sam to robi.
Jeżeli część mieszanki idzie w wydech to znaczy, że jest stanowczo za bogato i mamy
dopalanie mieszanki w wydechu (kłania się poprawna regulacja LPG).
Jak ECU zmienia moc w zależności od tego czy jeździmy na Pb95 czy na Pb98?
Właśnie na podstawie spalania stukowego. Na Pb98 można o kilka stopni mocniej wyprzedzić zapłon.
Sondy regulacyjne (przed katalizatorem) falują (wykres).
Oczywiście by falowały to ECU silnika musi reagować na wzbogacanie mieszanki
zmniejszając czas wtrysku by mieszanka szła na ubogo i odwrotnie.
Sonda sama z siebie nie faluje. Na podstawie ilości tlenu w spalinach daje sygnał do
ECU silnika i ECU silnika zmienia czasy wtrysku (skraca lub wydłuża) powodujac
zmianę stężenia tlenu w spalinach.
Dużo tlenu - ubogo (zassany tlen do cylindra nie został całkowicie spalony).
Mało tlenu - za bogato (zostało spalone więcej tlenu niż wymaga AFR 14.7:1).
Teraz sondy diagnostyczne katalizatorów...
Tutaj sytuacja jest inna.
Skąd system ma wiedzieć, że katalizator jest OK?
Wie na podstawie ilości tlenu w spalinach. Mianowicie katalizator "dopalając"
spaliny wytwarza dodatkową ilość tlenu w spalinach (której nie ma na wejściu katalizatora).
Tak więc ECU dla danego banku wie czy katalizator jest sprawny na podstawie...
detekcji dodatkowej ilości tlenu w spalinach.
Sonda za działającym katalizatorem nie faluje, pokazuje "stałe" napięcie.
Jak zaczyna falować w rytmie sondy sterującej (przed katalizatorem) to znaczy, że
katalizator wyzionął ducha...
Dla wykresów podanych wyżej.
Katalizatory bank 3 i 4 do wymiany.
Dla banku 1 i 2 wartość stałego napięcia 0.6 V jest za wysoka oznacza to, że jest
za mało tlenu (powinno być poniżej 0.5V). Przyczyna... może być kilka powodów.
[ Dodano: 2017-02-26, 20:41 ]
ECU w W12 (ale także w V8) sam dopasowuje kąt wyprzedzenia zapłonu dla każdego cylindra osobno. Wyprzedza aż do osiągnięcia spalania stukowego. Tak więc nieadamssson pisze:
Jazda na gazie ma swoje komplikacje - gaz ma wyższą temp spalania i wyższą liczbę oktanową, więc po założeniu LPG powinno się przestroić zapłon co w D3 nie jest proste.
Ostatecznie - sondy będą się zapalac na LPG bo na standardowych ustawieniach zapłonu część mieszanki będzie się spalała na wylocie bo:
1. skład spalin jak i temperatura nie będzie się pokrywała ze schematami jakie komputer ma wgrane domyślnie.
2. mieszanka spalająca się w kolektorze wydechowym będzie wypalała sondy i katalizator, a po jakimś czasie te zaczną wariować i komputer będzie wywalał błędy
ma co zmieniać zapłonu... ECU sam to robi.
Jeżeli część mieszanki idzie w wydech to znaczy, że jest stanowczo za bogato i mamy
dopalanie mieszanki w wydechu (kłania się poprawna regulacja LPG).
Jak ECU zmienia moc w zależności od tego czy jeździmy na Pb95 czy na Pb98?
Właśnie na podstawie spalania stukowego. Na Pb98 można o kilka stopni mocniej wyprzedzić zapłon.