części samochodowe Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl

felgi - sklep internetowy ucando.pl

[D3 05 W12 ] Mała sprawność katalizatora

adamssson
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 36
Rejestracja: 02 sty 2016, 18:40
Lokalizacja: Żary

[D3 05 W12 ] Mała sprawność katalizatora

Post autor: adamssson » 15 maja 2016, 23:24

Od jakiegoś czasu zapala się check engine i VCDS wyławia błąd jak w tytule na banku 3 i 4. Sprawdzałem sondy, zrobiłem ogólną diagnostyke silnika, wszystko działa. Czy poza wymianą 2 katalizatorów jest jakieś inne rozwiązanie? Słyszałem że to częsty problem w W12 i występował też w D2.

Awatar użytkownika
danishow
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 4712
Rejestracja: 02 sty 2015, 23:30
Lokalizacja: Leiningen - DE

Post autor: danishow » 15 maja 2016, 23:40

Przyczyn może być wiele jak np. lewizna w dolocie, przepływka, uszkodzona sonda (nawet jak na pierwszy rzut oka wygląda dobrze) czy uszkodzone katalizatory. Trzeba dobrego mechaniora/diagnostę (znaczy się takiego co wie o co kaman) i niech sprawdza ;)

Motostacja

Post autor: Motostacja » 16 maja 2016, 09:37

Katy padaja najczęsciej od lpg z tego co sie orientuje , jeśli sondy to te 2 gie sprawdzające katy pierwsze badaja parametr spalin a 2 gie katy

adamssson
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 36
Rejestracja: 02 sty 2016, 18:40
Lokalizacja: Żary

Post autor: adamssson » 16 maja 2016, 10:12

Jak sprawdzić sondy w vcds-ie?
Zakładam że jak bedzie lewe powietrze do wyjdzie to na mapsensorze, jakie są prawidłowe wartości?

Nie mam LPG.

Awatar użytkownika
danishow
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 4712
Rejestracja: 02 sty 2015, 23:30
Lokalizacja: Leiningen - DE

Post autor: danishow » 16 maja 2016, 10:41

adamssson, w VCDS jest opcja sprawdzenia "starzenia się" sond

adamssson
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 36
Rejestracja: 02 sty 2016, 18:40
Lokalizacja: Żary

Post autor: adamssson » 16 maja 2016, 11:37

Gdzie tego szukać?

Awatar użytkownika
danishow
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 4712
Rejestracja: 02 sty 2015, 23:30
Lokalizacja: Leiningen - DE

Post autor: danishow » 16 maja 2016, 19:42

Używam VCDS-a po niemiecku więc jak zacznę rzucać nazwami to nic nie da, niech ktoś z polskim się wypowie ;)

adamssson
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 36
Rejestracja: 02 sty 2016, 18:40
Lokalizacja: Żary

Post autor: adamssson » 17 maja 2016, 14:31

Nie mam w okolicy żadnego mechanika na tyle odważnego i z wiedzą żeby mógł postawić diagnozę. Nie oddam też byle cieciowi bo mam zbyt wiele przykrych doświadczeń - ostatecznie zdiagnozuje sam, albo wcale.

Sprawdziłem "starzenie sond" i vcds okazuje że jest ok:
Obrazek
Chwilami temperatura rosła do 410C po przegazowaniu na 3000obr/min

Sprawdziłem sygnały sond i znalazłem coś interesującego:
-bank 1-2
Obrazek

-bank 3-4
Obrazek

Silnik pracował na wolnych obrotach w obu pomiarach.
Wygląda na to że sondy banku 1-2 nie pracują. Wymyśliłem że komputer porównuje sygnały sond banku 1-2 i banku 3-4. To tłumaczyło by pojawiający się błąd "niska sprawność katalizatora bank 3-4" i (o czym wcześniej nie wspomniałem) "mała ilość powietrza doładowania bank 1-2"
Oba błędy pojawiają się zawsze razem po zapaleniu się check engine.

Ktoś jest na tyle obeznany żeby stwierdzić czy moja teoria ma sens?

ryspih
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 23
Rejestracja: 20 sie 2016, 23:30
Lokalizacja: wolin

Post autor: ryspih » 21 lut 2017, 14:44

Witam.Ja kupiłem w12 z problemem check engine.poprzedni właściciel znał się tak jak ja,bo cały czas auto serwisował. powymieniał wszystko co było możliwe sondy,świece przekopali elektronikę,a lampeczka i tak co jakiś czas się pokazywała.Mój mechanik podrapał się w głowę i po jakimś czasie dzwoni ,żebym pojeździł tylko na pb 98... i check engine zniknął.dziwne ale prawdziwe[jeszcze zależy gdzie się tankuje]
rychu

Hgo
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 196
Rejestracja: 02 sty 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hgo » 22 lut 2017, 02:43

123
Ostatnio zmieniony 17 cze 2021, 01:39 przez Hgo, łącznie zmieniany 1 raz.

adamssson
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 36
Rejestracja: 02 sty 2016, 18:40
Lokalizacja: Żary

Post autor: adamssson » 24 lut 2017, 22:11

Hgo pisze:Ja Cię pocieszę bądź nie- mam tak samo. Zapala się na LPG z Orlenu raz na jakiś czas błąd taki sam jak kolega podał wyżej, gaśnie po 5-10 minutach. Na Pb nie zdarzyło się ani razu, tak samo na gazie z Shella dużo, dużo rzadziej. Niebawem jadę na przegląd instalacji- popytam, pogadam :) Jak nie pomogą, to kolega Foss będzie szukał.
Jazda na gazie ma swoje komplikacje - gaz ma wyższą temp spalania i wyższą liczbę oktanową, więc po założeniu LPG powinno się przestroić zapłon co w D3 nie jest proste.

Ostatecznie - sondy będą się zapalac na LPG bo na standardowych ustawieniach zapłonu część mieszanki będzie się spalała na wylocie bo:
1. skład spalin jak i temperatura nie będzie się pokrywała ze schematami jakie komputer ma wgrane domyślnie.
2. mieszanka spalająca się w kolektorze wydechowym będzie wypalała sondy i katalizator, a po jakimś czasie te zaczną wariować i komputer będzie wywalał błędy

Ja tak miałem w D2 - przy łagodnej, równej jeździe nic się nie działo. Wystarczyło dać w podłoge 2 razy żeby zapalić check albo CAT. Postój 5 min z silnikiem na wolnych obrotach na PB + wyłącz + włącz zapłon kasował błędy.

[ Dodano: 2017-02-24, 22:11 ]
ryspih pisze:Ja kupiłem w12 z problemem check engine.
Ile ci bierze oleju?
Masz LPG?
Zgaduje że jesteś 2 właścicielem... w polsce. Ilu było w niemczech?

Awatar użytkownika
danishow
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 4712
Rejestracja: 02 sty 2015, 23:30
Lokalizacja: Leiningen - DE

Post autor: danishow » 24 lut 2017, 22:23

adamssson pisze:gaz ma wyższą temp spalania
Bzdura, gaz ma niższą temp. spalania, już kilka razy o tym pisałem ;)

Awatar użytkownika
marekp750
Administrator
Administrator
Posty: 1222
Rejestracja: 11 maja 2011, 16:07
Lokalizacja: k/Pruszcza Gd.

Post autor: marekp750 » 26 lut 2017, 20:41

Widzę, że trochę tutaj niewłaściwych informacji o sondach lambda.

Sondy regulacyjne (przed katalizatorem) falują (wykres).
Oczywiście by falowały to ECU silnika musi reagować na wzbogacanie mieszanki
zmniejszając czas wtrysku by mieszanka szła na ubogo i odwrotnie.

Sonda sama z siebie nie faluje. Na podstawie ilości tlenu w spalinach daje sygnał do
ECU silnika i ECU silnika zmienia czasy wtrysku (skraca lub wydłuża) powodujac
zmianę stężenia tlenu w spalinach.

Dużo tlenu - ubogo (zassany tlen do cylindra nie został całkowicie spalony).
Mało tlenu - za bogato (zostało spalone więcej tlenu niż wymaga AFR 14.7:1).

Teraz sondy diagnostyczne katalizatorów...
Tutaj sytuacja jest inna.

Skąd system ma wiedzieć, że katalizator jest OK?
Wie na podstawie ilości tlenu w spalinach. Mianowicie katalizator "dopalając"
spaliny wytwarza dodatkową ilość tlenu w spalinach (której nie ma na wejściu katalizatora).

Tak więc ECU dla danego banku wie czy katalizator jest sprawny na podstawie...
detekcji dodatkowej ilości tlenu w spalinach.

Sonda za działającym katalizatorem nie faluje, pokazuje "stałe" napięcie.
Jak zaczyna falować w rytmie sondy sterującej (przed katalizatorem) to znaczy, że
katalizator wyzionął ducha...

Dla wykresów podanych wyżej.
Katalizatory bank 3 i 4 do wymiany.

Dla banku 1 i 2 wartość stałego napięcia 0.6 V jest za wysoka oznacza to, że jest
za mało tlenu (powinno być poniżej 0.5V). Przyczyna... może być kilka powodów.

[ Dodano: 2017-02-26, 20:41 ]
adamssson pisze:
Jazda na gazie ma swoje komplikacje - gaz ma wyższą temp spalania i wyższą liczbę oktanową, więc po założeniu LPG powinno się przestroić zapłon co w D3 nie jest proste.

Ostatecznie - sondy będą się zapalac na LPG bo na standardowych ustawieniach zapłonu część mieszanki będzie się spalała na wylocie bo:
1. skład spalin jak i temperatura nie będzie się pokrywała ze schematami jakie komputer ma wgrane domyślnie.
2. mieszanka spalająca się w kolektorze wydechowym będzie wypalała sondy i katalizator, a po jakimś czasie te zaczną wariować i komputer będzie wywalał błędy
ECU w W12 (ale także w V8) sam dopasowuje kąt wyprzedzenia zapłonu dla każdego cylindra osobno. Wyprzedza aż do osiągnięcia spalania stukowego. Tak więc nie
ma co zmieniać zapłonu... ECU sam to robi.

Jeżeli część mieszanki idzie w wydech to znaczy, że jest stanowczo za bogato i mamy
dopalanie mieszanki w wydechu (kłania się poprawna regulacja LPG).

Jak ECU zmienia moc w zależności od tego czy jeździmy na Pb95 czy na Pb98?

Właśnie na podstawie spalania stukowego. Na Pb98 można o kilka stopni mocniej wyprzedzić zapłon.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A8 D3 (2002 - 2009)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl