![]() |
![]() |
![]() |
Światłowody w samochodzie
-
- Super Klubowicz
- Posty: 727
- Rejestracja: 28 gru 2010, 17:07
- Lokalizacja: WSC
Światłowody w samochodzie
Panowie mam takie pytanie.
Jaki jest cel zakładania światłowodów w samochodzie np. osobowym?
Jakie są z tego praktyczne korzyści?
Bo odnoszę wrażenie, że to tylko pretekst do wyższych cen sprzedaży i serwisu.
Są marki które tego nie stosują i też dobrze radzą sobie na rynku.
No ale jako laik mogę się mylić.
Jaki jest cel zakładania światłowodów w samochodzie np. osobowym?
Jakie są z tego praktyczne korzyści?
Bo odnoszę wrażenie, że to tylko pretekst do wyższych cen sprzedaży i serwisu.
Są marki które tego nie stosują i też dobrze radzą sobie na rynku.
No ale jako laik mogę się mylić.
Ostatnio zmieniony 07 sty 2014, 00:11 przez bunga bunga, łącznie zmieniany 2 razy.
Światłowody to już wyższa technologia. Przesyłanie danych metodą światłowodową odbywają się szybciej i mniejszymi stratami. To jest po prostu krok do przodu w dziedzinie elektroniki. Nie każdy może sobie pozwolić na to bo zastosowanie tej technologii w motoryzacji jest drogie. Tak na chłopski rozum. Bo technicznie jest to bardzo zawiłe.
Po prostu jest lepszy i droższy ;-)
Po prostu jest lepszy i droższy ;-)
-
- Super Klubowicz
- Posty: 727
- Rejestracja: 28 gru 2010, 17:07
- Lokalizacja: WSC
Przekaz danych jest o wiele szybszy niż zwykłym kablem. Tam gdzie np trzeba ciągnąć wiązkę kabli np to jakiegoś układu, w systemie analogowym za pośrednictwem nowej technologii i układów PCM kodów binarnych czyli ( 0 i 1 ) te same dane mogą być przesyłane tylko jednym światłowodem. A nie ogromnymi ilościami kabelków.
edit:
Dawno mnie w szkole nie było ale wygląda to następująco:
Są sygnały analogowe i cyfrowe. Np czujniki silnika wszelakiego rodzaju, są doprowadzone do nich przewody. Dzięki nim przekazywany jest sygnał do komputera który zbiera wszelkie dane o jednostce lub o innym układzie. Wszędzie idą przewody jest ich masa. Stosując światłowody zmienia się technologia. Z układów analogowych na cyfrowe. Sygnał jest przekazywany specjalnym kodem binarnym w postaci zer i jedynek. Taki przykład jak np do drzwi kierowcy idzie kilka kabli każdy odpowiada za za osobny układ czyli ( sterowanie szyb, lusterek, centralny zamek, itd) w systemie światłowodowym można zastosować układ sterujący zasilanie czyli + i - oraz światłowód który wszelkie dane będzie przekazywał nie kilkoma kablami tylko jednym przewodem.
edit:
Dawno mnie w szkole nie było ale wygląda to następująco:
Są sygnały analogowe i cyfrowe. Np czujniki silnika wszelakiego rodzaju, są doprowadzone do nich przewody. Dzięki nim przekazywany jest sygnał do komputera który zbiera wszelkie dane o jednostce lub o innym układzie. Wszędzie idą przewody jest ich masa. Stosując światłowody zmienia się technologia. Z układów analogowych na cyfrowe. Sygnał jest przekazywany specjalnym kodem binarnym w postaci zer i jedynek. Taki przykład jak np do drzwi kierowcy idzie kilka kabli każdy odpowiada za za osobny układ czyli ( sterowanie szyb, lusterek, centralny zamek, itd) w systemie światłowodowym można zastosować układ sterujący zasilanie czyli + i - oraz światłowód który wszelkie dane będzie przekazywał nie kilkoma kablami tylko jednym przewodem.
Niestety trend jest taki ze swiatlowody owszem, jest to krok w przyszlosc... Ale gdy pojawi sie jakakolwiek usterka, My jako uzytkowinicy tej technologii bedziemy zmuszeni wymieniac cale uszkodzone moduly, a nie tak jak kiedys, wystarczy zlutowac polamana zyle czy tez kabelek... Dla mnie jest to przerost formy nad trescia... I daremne dolozenie modulow elektronicznych... ktore spierdziela sie szybciej niz wlasciciel bedzie zdawal sobie z tego sprawe... Ja jestem zwolennikiem miedzi w autach 

-
- Super Klubowicz
- Posty: 3528
- Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
- Moje auto: A8 D3
- Rocznik: 2006
- Silnik: V8 4.2 TDI
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Imię: maciu
- Lokalizacja: Warszawa
sygnał cyfrowy można przekazać również jednym przewodem miedzianym (plus ekran)ernesto pisze:Przekaz danych jest o wiele szybszy niż zwykłym kablem. Tam gdzie np trzeba ciągnąć wiązkę kabli np to jakiegoś układu, w systemie analogowym za pośrednictwem nowej technologii i układów PCM kodów binarnych czyli ( 0 i 1 ) te same dane mogą być przesyłane tylko jednym światłowodem. A nie ogromnymi ilościami kabelków.
edit:
Dawno mnie w szkole nie było ale wygląda to następująco:
Są sygnały analogowe i cyfrowe. Np czujniki silnika wszelakiego rodzaju, są doprowadzone do nich przewody. Dzięki nim przekazywany jest sygnał do komputera który zbiera wszelkie dane o jednostce lub o innym układzie. Wszędzie idą przewody jest ich masa. Stosując światłowody zmienia się technologia. Z układów analogowych na cyfrowe. Sygnał jest przekazywany specjalnym kodem binarnym w postaci zer i jedynek. Taki przykład jak np do drzwi kierowcy idzie kilka kabli każdy odpowiada za za osobny układ czyli ( sterowanie szyb, lusterek, centralny zamek, itd) w systemie światłowodowym można zastosować układ sterujący zasilanie czyli + i - oraz światłowód który wszelkie dane będzie przekazywał nie kilkoma kablami tylko jednym przewodem.
bo przecież medium jest tylko optyczne, we wszystkich modułach sygnał jest nadal
obrabiany "elektrycznie" sądzę że ważnym czynnikiem jest tutaj mniejsza podatność
na zakłócenia, przebicia (w sensie elektrycznym, nie mówię o wytrzymałości mechanicznej)
to już się wciska praktycznie do wszystkich marek, co poważniejsze zastosowaniaernesto pisze:Światłowody to już wyższa technologia. Przesyłanie danych metodą światłowodową odbywają się szybciej i mniejszymi stratami. To jest po prostu krok do przodu w dziedzinie elektroniki. Nie każdy może sobie pozwolić na to bo zastosowanie tej technologii w motoryzacji jest drogie. Tak na chłopski rozum. Bo technicznie jest to bardzo zawiłe.
Po prostu jest lepszy i droższy ;-)
(pełna magistrala) znajdziemy np w Octavii czy w samochodach Kia
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
Stosowanie światłowodów w A8 D3 to przede wszystkim szybkość transmisji danych noi oczywiście ograniczenie wiązki klasycznych kabli.
Tu mały cytat:
"Za pomocą optycznej magistrali danych MOST (Media Oriented Systems Transport) następuje wymiana danych w formie cyfrowej między uczestniczącymi elementami.
Transmisja danych za pomocą fali świetlnej umożliwia, obok zapotrzebowania na nieznaczny przewód o znikomym ciężarze, znacznie większą szybkość transmisji danych.
Fale świetlne w porównaniu do fal radiowych mają bardzo krótkie długości fali, nie wytwarzają żadnych elektronicznych fal zakłócających i są jednocześnie odporne na te zakłócenia.
Te związki umożliwiają dużą szybkość transmisji danych oraz duże bezpieczeństwo zakłócania."
Na światłowodach śmigają w D3 takie elementy:
- interfejs diagnostyczny magistrali danych
- komputer sterujący informacjami (MMI)
- zmieniarka płyt CD
- system Telematik
- tuner TV
- tuner radia
- obsługa głosowa
- wzmacniacz
- system nawigacji
- czytnik kart
Lektura działania systemu i schemat wymiany informacji oparte na MOST są naprwadę długie i imponujące
Tu mały cytat:
"Za pomocą optycznej magistrali danych MOST (Media Oriented Systems Transport) następuje wymiana danych w formie cyfrowej między uczestniczącymi elementami.
Transmisja danych za pomocą fali świetlnej umożliwia, obok zapotrzebowania na nieznaczny przewód o znikomym ciężarze, znacznie większą szybkość transmisji danych.
Fale świetlne w porównaniu do fal radiowych mają bardzo krótkie długości fali, nie wytwarzają żadnych elektronicznych fal zakłócających i są jednocześnie odporne na te zakłócenia.
Te związki umożliwiają dużą szybkość transmisji danych oraz duże bezpieczeństwo zakłócania."
Na światłowodach śmigają w D3 takie elementy:
- interfejs diagnostyczny magistrali danych
- komputer sterujący informacjami (MMI)
- zmieniarka płyt CD
- system Telematik
- tuner TV
- tuner radia
- obsługa głosowa
- wzmacniacz
- system nawigacji
- czytnik kart
Lektura działania systemu i schemat wymiany informacji oparte na MOST są naprwadę długie i imponujące

* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
Według mnie propaganda. Pracuję w sieciach informatycznych na co dzień. Główne powody stosowania światłowodów to przede wszystkim duża odległość (ta nie ma znaczenia w aucie, bo odległości są śmiesznie małe) i odporność na zakłócenia (to może być tu jakiś powód), bezpieczeństwo (trudno podsłuchać - to też nie dotyczy aut). Po miedzi na taką odległość z powodzeniem można przesyłać sygnały cyfrowe, poza tym połączenia miedziane są tańsze. Zatem według mnie te światłowody w aucie to aby klient poczuł się lepiej, bo tyle kasy za auto zapłacił i są tu takie technologie których nie ma w tańszych autach, niż względy praktyczne.FOSS pisze:Stosowanie światłowodów w A8 D3 to przede wszystkim szybkość transmisji danych noi oczywiście ograniczenie wiązki klasycznych kabli.
Tu mały cytat:
"Za pomocą optycznej magistrali danych MOST (Media Oriented Systems Transport) następuje wymiana danych w formie cyfrowej między uczestniczącymi elementami.
Transmisja danych za pomocą fali świetlnej umożliwia, obok zapotrzebowania na nieznaczny przewód o znikomym ciężarze, znacznie większą szybkość transmisji danych.
Fale świetlne w porównaniu do fal radiowych mają bardzo krótkie długości fali, nie wytwarzają żadnych elektronicznych fal zakłócających i są jednocześnie odporne na te zakłócenia.
Te związki umożliwiają dużą szybkość transmisji danych oraz duże bezpieczeństwo zakłócania."
Na światłowodach śmigają w D3 takie elementy:
- interfejs diagnostyczny magistrali danych
- komputer sterujący informacjami (MMI)
- zmieniarka płyt CD
- system Telematik
- tuner TV
- tuner radia
- obsługa głosowa
- wzmacniacz
- system nawigacji
- czytnik kart
Lektura działania systemu i schemat wymiany informacji oparte na MOST są naprwadę długie i imponujące
-
- Super Klubowicz
- Posty: 727
- Rejestracja: 28 gru 2010, 17:07
- Lokalizacja: WSC
Audio jak najbardziej na światłowodach, szczególnie B&O, BOSE może troszke mniej , no ale jakość dźwięku przy takim sprzęcie jest ważna. Sam w domowym audio używam tylko światłowodu( a przeciez kłosniki kilometrów od siebie nie są).
Może instalacja pozwala troszke zaoszczędzić na wadze bo jest lżejsza. (Zależy o jak rozległej instalacji się mówi ale podejżewam, że w obrębie auta będzie to różnica kilograma do maksymalnie kilku).
A tak apropo to transmisji światłowodowej nie da się na obecną chwile podsłuchać (zaszyfrowanej) bo odsłuchując przekaz niszczymy wiadomość bezpowrotnie zmieniająć stany kubitów.
Może instalacja pozwala troszke zaoszczędzić na wadze bo jest lżejsza. (Zależy o jak rozległej instalacji się mówi ale podejżewam, że w obrębie auta będzie to różnica kilograma do maksymalnie kilku).
A tak apropo to transmisji światłowodowej nie da się na obecną chwile podsłuchać (zaszyfrowanej) bo odsłuchując przekaz niszczymy wiadomość bezpowrotnie zmieniająć stany kubitów.
Nie liczyłbym na technologie bezprzewodowe, w autach takiej klasy gdzie możnaby je teoretycznie zastosować, jest tyle elektroniki i zakłuceń, że wyklucza to bezproblemowe zastosowanie takiego rozwiązania... sliniki, zasilacze, sterowniki, serwa, nadajniki odbiorniki... Jak dla mnie na codzień obcującego z elektorniką i automatyką jest to naprawdę wyzwanie... Nieraz mi sie zdarza, że przy dużych ilościach elektroniki zwykły Ethernet kablowy najwyższej klasy nie chce działać a co dopiero bezprzewodówki... Chyba jeszcze nie z obecnymi standardami technologicznymi, byłoby to zbyt niepewne rozwiązanie.bunga bunga pisze:Hjeniu pisał o ciężarówkach. Rozwiń temat, bo na pewno osobówki pójda w tym kierunku.
To może zamiast światłowodów zastosować komunikacje bezprzewodową?
Tez są bardzo wydajne technologie, bezpieczne i nie będzie w ogóle przewodów?
I na pewno można je dostosować do aut.
-
- Super Klubowicz
- Posty: 727
- Rejestracja: 28 gru 2010, 17:07
- Lokalizacja: WSC
- dice111
- Moderator
- Posty: 6026
- Rejestracja: 16 maja 2009, 01:18
- Moje auto: S8 D2
- Rocznik: 1996
- Silnik: V8 4.2
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Imię: AHC by MTM
- Lokalizacja: Těšin
Tu nie chodzi o szybkosc transmisji danych, odleglosci sa tak male, ze spokojnie wysokie transfery mozna osiagnac na medium miedzianym. Przede wszystkim chodzi o wage i odpornosc na zaklocenia (elektromagnetyczne, przesluchy itp). Jeżeli kilka lini komunikacyjnych moze być multipleksowanych do jednego łącza optycznego to plus lacz swiatlowodowych widac tym bardziej.
Black Cars Matters