[ - ] Piecowe przyciemnianie szyb.
Koledzy, ja już gdzieś tutaj pisałem jak to jest z tym przyciemnieniem...
większość nowoczesnych aut ma już fabrycznie przyciemnione szyby - nie ważne czy niebieskie czy zielone ale przyciemnienie fabryczne już wyczerpuje możliwości jakie dają przepisy czyli 75% przpuszczalności dla szyby czołowej i 70% dla szyb przednich bocznych.
Każda forma przyciemnienia tych szyb spowoduje przeproczenie dopuszczonych przez prawo norm i teoretycznie jest podstawą do zabrania dowodu rejestracyjnego i skierowania pojazdu na dodakowy przegląd techniczny.
Ja w obu autach (A8/S8), podobnie zresztą jak w kilku poprzednich, mam przyciemnione wszystkie szyby oprócz czołowej jednolicie na czarno folią i jak narazie, na szczęście, jeszcze nigdy nie straciłem dowodu rejestracyjnego...
i zaznaczam - nie twierdzę, że moje są zgodne z przepisami.
Zresztą nawet jeśli by nie daj Boże znalazł się taki upierdliwiec który chciałby mi zabrać dowód rej. to gdyby mnie siłą nie zmusił to nie zamierzam tej folii zrywać...
jeśli mam zapłacić za ponowne oklejanie tej szyby to równie dobrze mogę zapłacić za badanie techniczne - efekt końcowy będzie ten sam a nie będę z siebie debila robił bawiąc się na środku drogi w "foliarza" (tak jak jeden wybujany właściciel BMW w "Piracie" w TVN Turbo) :-P
Co do szyb przyciemnianych piecowo to słyszałem opinie że powłoka niestety dosyć łatwo się rysuje...
w przypadku tylnej szyby to może nie kłopot jeżeli tylko uważamy przy wycieraniu szyb a na półce tylnej nie wozimy sterty bagażów ale w przypadku szyb w drzwiach to już inny temat - tutaj zabrudzona lub uszkodzona uszczelka potrafi porysować szkło a co dopiero mówić o tej przyciemniającej powłoce...
ale to tylko zasłyszana opinia której sam nigdy nie potwierdzałem w praktyce.
Moim skromnym zdaniem kombinacje w stylu przyciemnienia części szyb piecowo a części szyb folią to jakaś pomyłka - "albo rybka albo akwarium"...
albo po całości "piecówka" albo po całości folia :lol:
większość nowoczesnych aut ma już fabrycznie przyciemnione szyby - nie ważne czy niebieskie czy zielone ale przyciemnienie fabryczne już wyczerpuje możliwości jakie dają przepisy czyli 75% przpuszczalności dla szyby czołowej i 70% dla szyb przednich bocznych.
Każda forma przyciemnienia tych szyb spowoduje przeproczenie dopuszczonych przez prawo norm i teoretycznie jest podstawą do zabrania dowodu rejestracyjnego i skierowania pojazdu na dodakowy przegląd techniczny.
Ja w obu autach (A8/S8), podobnie zresztą jak w kilku poprzednich, mam przyciemnione wszystkie szyby oprócz czołowej jednolicie na czarno folią i jak narazie, na szczęście, jeszcze nigdy nie straciłem dowodu rejestracyjnego...
i zaznaczam - nie twierdzę, że moje są zgodne z przepisami.
Zresztą nawet jeśli by nie daj Boże znalazł się taki upierdliwiec który chciałby mi zabrać dowód rej. to gdyby mnie siłą nie zmusił to nie zamierzam tej folii zrywać...
jeśli mam zapłacić za ponowne oklejanie tej szyby to równie dobrze mogę zapłacić za badanie techniczne - efekt końcowy będzie ten sam a nie będę z siebie debila robił bawiąc się na środku drogi w "foliarza" (tak jak jeden wybujany właściciel BMW w "Piracie" w TVN Turbo) :-P
Co do szyb przyciemnianych piecowo to słyszałem opinie że powłoka niestety dosyć łatwo się rysuje...
w przypadku tylnej szyby to może nie kłopot jeżeli tylko uważamy przy wycieraniu szyb a na półce tylnej nie wozimy sterty bagażów ale w przypadku szyb w drzwiach to już inny temat - tutaj zabrudzona lub uszkodzona uszczelka potrafi porysować szkło a co dopiero mówić o tej przyciemniającej powłoce...
ale to tylko zasłyszana opinia której sam nigdy nie potwierdzałem w praktyce.
Moim skromnym zdaniem kombinacje w stylu przyciemnienia części szyb piecowo a części szyb folią to jakaś pomyłka - "albo rybka albo akwarium"...
albo po całości "piecówka" albo po całości folia :lol:
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
Dokładnie tak - wszystkie szyby oprócz czołowej przyciemnione folią w tym także boczne przednie - wszystkie o takim samym stopniu przyciemnienia.klon_84 pisze:FOSS rozumiem ze masz z pzrodu czarne szyby zafoliowane a jak bedzie wygladala sprawa w pzrypadku kolizji z innym autem i jak na to reaguja TU bo wedle pzrepisow jest to niezgodne z prawem????
Niestety miałem tą nieprzyjemność bycia uczestnikiem kolizji - wprawdzie to były tylko lekkie obcierki (obie nie z mojej winy) ale jedną z nich musiałem likwidować ze swojego AC bo sprawca-szmaciarz zbiegł z miejsca wypadku...
nie miałem żadnych problemów z likwidacją szkód - obie robiłem w ASO i nikt nie interesowal się tematem ciemnych szyb :-P
Podobnie zresztą miałem z poprzednimi autami w ktorych także miałem przyciemnione szyby i niestety byłem poszkodowany - szkody likwidowałem z OC sprawcy i nikt nie się nie interesował ciemnymi szybami.
Ogólnie rzecz biorąc to moim zdaniem w przypadku ewentualnej kolizji należałoby chyba jeszcze dowieść jakiegoś związku przyczynowo-skutkowego ciemnych szyb z zaistnialym zdarzeniem drogowym a to raczej wcale nie jest takie proste ;-)
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
Racja ale wszycy doskonale wiemy ze TU to banda oszustow naciagaczy i kretaczy, i zrobia wszystko aby zanizyc a najlepej wogle nie wypacic odszkodowania :-/ Niech 10ciu osoba odmowa wyplaty odszkodowania albo zaniza a 2-3 osoby pojda do sadu to i tak im sie to oplaca. Tak wiec to bylo jest i bedzie - taka taktyka TU :wpale:FOSS pisze:Dokładnie tak - wszystkie szyby oprócz czołowej przyciemnione folią w tym także boczne przednie - wszystkie o takim samym stopniu przyciemnienia.klon_84 pisze:FOSS rozumiem ze masz z pzrodu czarne szyby zafoliowane a jak bedzie wygladala sprawa w pzrypadku kolizji z innym autem i jak na to reaguja TU bo wedle pzrepisow jest to niezgodne z prawem????
Niestety miałem tą nieprzyjemność bycia uczestnikiem kolizji - wprawdzie to były tylko lekkie obcierki (obie nie z mojej winy) ale jedną z nich musiałem likwidować ze swojego AC bo sprawca-szmaciarz zbiegł z miejsca wypadku...
nie miałem żadnych problemów z likwidacją szkód - obie robiłem w ASO i nikt nie interesowal się tematem ciemnych szyb :-P
Podobnie zresztą miałem z poprzednimi autami w ktorych także miałem przyciemnione szyby i niestety byłem poszkodowany - szkody likwidowałem z OC sprawcy i nikt nie się nie interesował ciemnymi szybami.
Ogólnie rzecz biorąc to moim zdaniem w przypadku ewentualnej kolizji należałoby chyba jeszcze dowieść jakiegoś związku przyczynowo-skutkowego ciemnych szyb z zaistnialym zdarzeniem drogowym a to raczej wcale nie jest takie proste ;-)
Odpowiedź jest prosta, jest to norma.Tomas5 pisze:A kto mi powie ile mają lub jak można sprawdzić ile mają fabrycznie przyciemnione szyby w naszych A8?
Szyby atermiczne czyli te z odcieniami, zieleni, niebieskiego itp nie nadają się do przyciemnienia. Ponieważ ich przepustowość jest bardzo zbliżona do normy.
Co innego szyby które są zwykłe czyli białe.
Nawet najdrobniejsze przyciemnienie przednich bocznych szyb już może skutkować zabraniem dowodu rejestracyjnego.
A sprawdzić możesz na każdej stacji diagnostycznej.
Oznaczenia szyb samochodowych w systemie EUROCODE
Pierwsze cztery znaki i cyfry identyfikujące markę typ i model.
Piątym znakiem jest litera oznaczająca miejsce umieszczenia szyby lub uszczelki:
A - przód pojazdu,
B - tył pojazdu,
I - bok lewy pojazdu,
R - bok prawy pojazdu,
F - bok prawy i lewy pojazdu
Kolejne dwa znaki (tzn. 6 i 7) oznaczają kolory szyby:
CS (SIGLASOL) lub CC (SOLAR) - szyby z kontrolą nasłonecznienia
GN lub GS (atermiczna) - zielona
BL lub BS (atermiczna) - błękitna
BZ – brązowa,
GY – szara,
CL - bezbarwna, biała,
LG - zielony jasny
Jeżeli dwa kolejne znaki (8 i 9 litera i cyfra) znajdują się przy szybach czołowych, to oznaczają kolor pasa na górze szyby:
BZ - brązowy
BL - błękitny
GN - zielony
GY - szary
Przykłady oznaczeń:
5428AGN1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96- +BOSS 5428AGNGN MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96-
5428AGNGN1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638) R. 96- +BOSS
5428AGNGY MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96-
5428AGNGY1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638) R. 96- +BOSS
5438AGSA MERCEDES VITO / V CLASS R.03-+antena
Każda szyba samochodowa oprócz czarnego, ceramicznego nadruku ma także wydrukowany znak fabryczny producenta, normy techniczne, rodzaj budowy oraz datę produkcji. Data produkcji oznaczona jest cyfrą i kropkami przed lub po niej, np. 8...., co oznacza wrzesień 1998 rok.
Cyfra oznacza końcówkę roku produkcji, natomiast kropki jak poniżej:
􀁺 6 kropek przed cyfrą roku = styczeń,
􀁺 kropka przed cyfrą roku = czerwiec,
􀁺 6 kropek po cyfrze roku = lipiec,
􀁺 1 kropka po cyfrze roku = grudzień itd.
Tu masz normy:
Przepuszczalność spektralna (szyba przednia)
Przepuszczalność światła TL szyby przedniej ma być zmierzona w kierunku prostopadłym do powierzchni zgodnie z normą ECE R 43 i wynosi TL ≥ 75%.
Dla USA (wszystkie rodzaje szkła) TL ≥ 70 %
Przepuszczalność promieniowania TE
– dla szkła barwionego atermicznego TE < 62 %
Przepuszczalność promieniowania UV (TUV)
– dla zielonego szkła atermicznego TUV < 1 %
– dla niebieskiego szkła atermicznego TUV < 2 %
Przepuszczalność świetlna TL dla szyb bocznych i szyby tylniej:
– dla szkła bezbarwnego TL > 88 %
– dla szkła atermicznego 2,85 mm TL > 75 %
– dla szkła atermicznego 3,15 i 3,5 mm TL pomiędzy 72 a 75%
dla USA (wszystkie rodzaje szkła) TL ≥ 70%
Przepuszczalność promieniowania TE
– dla szkła atermicznego 2,85 mm TE < 55%
– dla szkła atermicznego 3,15 i 3,5 mm TE < 53%
Przepuszczalność promieniowania UV TUV
– dla zielonego szkła atermicznego TUV < 28%
– dla szkła zielonego atermicznego VSG TUV < 1%
– dla niebieskiego szkła termicznego VSG TUV < 2%
Szyby dachowe
Przepuszczalność światła TL > 15%
Przepuszczalność promieniowania TE < 15%
Każda szyba w pojeździe silnikowym powinna posiadać znak homologacji tj. znak E ze wskaźnikiem kraju, który homologacji udzielił oraz z numerem tej homologacji. Wzór takiego oznaczenia stanowi załącznik do homologacji.
Powinien on mieć wygląd np.:
E20 - oznacza, że homologacji udzielono w Polsce.
Dla szyb nie będących w polu widzenia kierowcy, posiadających przepuszczalność światła w zakresie widzialnym poniżej 70% (przyciemnionych fabrycznie folią z tworzywa sztucznego lub wykonanych ze szkła barwionego w masie) wymagane jest oznaczenie:
Znak V nad znakiem homologacji oznacza właśnie, że szyba ma przepuszczalność mniejszą niż 70%
Homologacji typu na szyby samochodowe udziela Minister Infrastruktury na podstawie pozytywnego wyniku badań, przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami Regulaminu
Pierwsze cztery znaki i cyfry identyfikujące markę typ i model.
Piątym znakiem jest litera oznaczająca miejsce umieszczenia szyby lub uszczelki:
A - przód pojazdu,
B - tył pojazdu,
I - bok lewy pojazdu,
R - bok prawy pojazdu,
F - bok prawy i lewy pojazdu
Kolejne dwa znaki (tzn. 6 i 7) oznaczają kolory szyby:
CS (SIGLASOL) lub CC (SOLAR) - szyby z kontrolą nasłonecznienia
GN lub GS (atermiczna) - zielona
BL lub BS (atermiczna) - błękitna
BZ – brązowa,
GY – szara,
CL - bezbarwna, biała,
LG - zielony jasny
Jeżeli dwa kolejne znaki (8 i 9 litera i cyfra) znajdują się przy szybach czołowych, to oznaczają kolor pasa na górze szyby:
BZ - brązowy
BL - błękitny
GN - zielony
GY - szary
Przykłady oznaczeń:
5428AGN1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96- +BOSS 5428AGNGN MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96-
5428AGNGN1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638) R. 96- +BOSS
5428AGNGY MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96-
5428AGNGY1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638) R. 96- +BOSS
5438AGSA MERCEDES VITO / V CLASS R.03-+antena
Każda szyba samochodowa oprócz czarnego, ceramicznego nadruku ma także wydrukowany znak fabryczny producenta, normy techniczne, rodzaj budowy oraz datę produkcji. Data produkcji oznaczona jest cyfrą i kropkami przed lub po niej, np. 8...., co oznacza wrzesień 1998 rok.
Cyfra oznacza końcówkę roku produkcji, natomiast kropki jak poniżej:
􀁺 6 kropek przed cyfrą roku = styczeń,
􀁺 kropka przed cyfrą roku = czerwiec,
􀁺 6 kropek po cyfrze roku = lipiec,
􀁺 1 kropka po cyfrze roku = grudzień itd.
Tu masz normy:
Przepuszczalność spektralna (szyba przednia)
Przepuszczalność światła TL szyby przedniej ma być zmierzona w kierunku prostopadłym do powierzchni zgodnie z normą ECE R 43 i wynosi TL ≥ 75%.
Dla USA (wszystkie rodzaje szkła) TL ≥ 70 %
Przepuszczalność promieniowania TE
– dla szkła barwionego atermicznego TE < 62 %
Przepuszczalność promieniowania UV (TUV)
– dla zielonego szkła atermicznego TUV < 1 %
– dla niebieskiego szkła atermicznego TUV < 2 %
Przepuszczalność świetlna TL dla szyb bocznych i szyby tylniej:
– dla szkła bezbarwnego TL > 88 %
– dla szkła atermicznego 2,85 mm TL > 75 %
– dla szkła atermicznego 3,15 i 3,5 mm TL pomiędzy 72 a 75%
dla USA (wszystkie rodzaje szkła) TL ≥ 70%
Przepuszczalność promieniowania TE
– dla szkła atermicznego 2,85 mm TE < 55%
– dla szkła atermicznego 3,15 i 3,5 mm TE < 53%
Przepuszczalność promieniowania UV TUV
– dla zielonego szkła atermicznego TUV < 28%
– dla szkła zielonego atermicznego VSG TUV < 1%
– dla niebieskiego szkła termicznego VSG TUV < 2%
Szyby dachowe
Przepuszczalność światła TL > 15%
Przepuszczalność promieniowania TE < 15%
Każda szyba w pojeździe silnikowym powinna posiadać znak homologacji tj. znak E ze wskaźnikiem kraju, który homologacji udzielił oraz z numerem tej homologacji. Wzór takiego oznaczenia stanowi załącznik do homologacji.
Powinien on mieć wygląd np.:
E20 - oznacza, że homologacji udzielono w Polsce.
Dla szyb nie będących w polu widzenia kierowcy, posiadających przepuszczalność światła w zakresie widzialnym poniżej 70% (przyciemnionych fabrycznie folią z tworzywa sztucznego lub wykonanych ze szkła barwionego w masie) wymagane jest oznaczenie:
Znak V nad znakiem homologacji oznacza właśnie, że szyba ma przepuszczalność mniejszą niż 70%
Homologacji typu na szyby samochodowe udziela Minister Infrastruktury na podstawie pozytywnego wyniku badań, przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami Regulaminu
No przecież o tym pisałem Dlatego każda nawet delikatna folia kwalifikuje takie auto do wożenia nożyka przy sobie.Tomas5 pisze:Robiłem dzisiaj pomiary na okręgowej stacji kontroli pojazdów w swojej D2 z niebiskimi szybami wyniki to 69 do 71 % przepuszczalności światła. Więc max według przepisów <niewiem>
- mocarzowiator
- Forum Audi A8
- Posty: 44
- Rejestracja: 08 sty 2015, 20:04
- Lokalizacja: norwegia