FOSS
no to jeszcze Cie pomecze ...
caly czas piszemy o tym samym, tylko patrzymy z dwoch roznych plaszczyzn. Ty patrzysz na zagadnienie z punktu widzenia salonu samochodowego (sprzedaz, gwarancja, serwis)
ja patrze z punktu widzenia producenta.
napisalem zbyt duzo uproszczen na poczatku i przez to wywolalem ta ozywiana dyskusje. warto jednak ze o tym pisalismy, bowiem, gdybys nie korygowal moich ogolnikowych stwierdzen i uproszczen ten watek wprowadzalby w blad innych czytajacych.
FOSS pisze: ...
Piszę, że się mylisz bo we wcześniejszym twierdzeniu pisałeś, że sprzedawca nie operuje kodami wyposażenia tylko nazwami danej opcji i ewentualnie ich powiązaniam.
zupelnie sie zgadzam.
kazdy producent wyposaza swoich dealerow w program typu "konfigurator". gdzie sprzedawcy specyfikuja samochod. nawet jesli jest to tyota (wtedy jest to silnik, kolor nadwozia i skrzynia biegow). to byl moj przyklad z pierwszego postu. daltego Ty zakwestionowales to (zakladam, ze myslales, ze pisze o audi) , bowiem konfigurator audi jest "bardziej rozbudowany". uwaga: przyklad toyoty znowu upraszczam. prosze o wyrozumialosc. taki konfigurator sluzy do usprawnienia pracy producenta i uniknieciu pomylek przy zamawianiu samochodu.
FOSS pisze:
Oczywiście że handlowiec na swoim poziomie nie operuje wieloma innymi kodami fabrycznymi które dodawane są już na późniejszym etapie...
importer dodaje swoje kody które są specyficzne dla naszego całego rynku...
fabryka w na etapie przygotowania dodaje pozostałe kody ale...
wiele z tych kodów stricte fabrycznych wogóle nie trafia do wiadomości ASO...
wiele z nich najzwyczajniej w świecie nie jest serwisowi potrzebne gdyż do całego obrazu samochodu z numerami części mają dostęp on-line po numerze VIN.
no i znowu zupelnie sie zgadzam.
jednak tu warto sie przez chiwle zatrzymac i skomentowac. to jest wlasnie ta sytuacja, ze handlowiec wybierajac kody wyposazenia implikuje inne kody, ktore nie sa dla niego dostepne. miedzy innymi w Twoim przypadku moze to byc skrzynia biegow. np: dla szwjcarii, rok 2002, poziom emisji spalin jest taki a taki (odpowiedni sotware skrzyni biegow), predkosc maks taka a taka (odowiedni software skrzyni biegow), srednie spalanie przy 100 km/h (odpowiedni software skrzyni biegow), klimat taki a taki (odpowieni sofwtare skrzyzni biegow). a wiec to co dla nas (handlowca)jest jednym kodem wyposazenia, dla producenta jest bardzo zlozona informacja.
komentarz: podaje tutaj moze nie do konca wlasciwe przyklady, ale tylko po to aby zobrazowac zagadnienie.
FOSS pisze:
Podumowując tą dyskusję pragnę tylko zauważyć że zaczęliśmy rozmowę na poziomie handlowca, serwisu i kodów wyposażenia...
w tym wszystkim nie było wcześniej mowy o importerze, fabryce i całej strukturze oraz całości procesu produkcji samochodu ponieważ cała ta organizacja tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia w naszym wątku o skrzyni biegów.
no wlasnie ze ma kardynalne znaczenie.
bowiem tylko wtedy (no moze, nie tylko wtedy, ale aby lepiej zrozumiec) mozemy odpowiedziec sobie na pytanie dlaczego mamy jeden kod wyposazenia dla Twojej skrzyni biegow i nie mozesz sie zorientowac co to za skrzynia.
patrz moj komentarz jedno zdanie wczesniej.
FOSS pisze:
Wróćmy więc na początek rozmowy...
skoro w samochodach tego samego modelu, z tym samym silnikiem i z tego samego roku produkcji występują dwie różne skrzynie biegów (a patrząc na zdjęcia oraz na opisy w instrukcji obsługi ja nie mam wątpliwości że są one różne) to znaczy że była możliwość dokonania wyboru jaka skrzynia będzie zamontowana.
patrz moj komentarz dwa zdania wyzej. oczywiscie w zaden sposob nie wykluczam, ze przychodzac do dealera w 2002 miales do wyboru kilka roznych skrzyn biegow
na poziomie handlowca
FOSS pisze:
Skoro była możliwość dokonania wyboru skrzyni to znaczy że klient w rozmowie ze sprzedawcą zamówił sobie skrzynię sportową (na przykładzie mojego S8). Skoro klient zamówił to sprzedawca spisując jego zamówienie i przekładając to na zamówienie do produkcji musiał tą konkretną skrzynię zapisać odpowiednim dla niej kodem.
tutaj az sie prosi odpowiedziec: producent bedzie to wiedzial. powinna byc tez realna szansa, aby dowiedziec sie tego u importera. ale nie wiem z jakiego kraju pochodzi Twoj samochod.
FOSS pisze:
Już od ładnych paru lat już na etapie oczekiwania na produkcję auta w systemie dostępnym dla ASO (również dla handlowca) można sprawdzić status zamówionego auta oraz jego pełne wyposażenie - już na tym etapie kodów jest więcej (ale nie to jest przedmiotem dyskusji) a między nimi są dokładnie te same kody wyposażenia które wklepał do zamówienia handlowiec. Po wyprodukowaniu auta jego wyposażenie można sprawdzić w ASO po numerze VIN - lista kodów jest teraz wielokrotnie dłuższa niż wklepywał handlowiec ale wciąż między nimi są te same kody które pisał handlowiec (reszta procesu zamawiania/produkcji/serwisowania jest w naszej dyskusji zupełnie zbędna).
oczywiscie, trzeba dbac o klineta i miec infromacje on-line. tak aby klient byl na biezaco poinformowany jaki jest status jego zamowienia. dla kazdego zamawiajacego to sa duze pieniadze, a wiec obsluga musi byc profesjonalna.
FOSS pisze:
Listy wyposażenia moich aut są wydrukowane z systemu Audi po numerze VIN i jak już powyżej napisałem w całej tej gęstwinie kodów są także te które wklepywał handlowiec i które często wprost mówią o danym elemencie wyposażenia (pomimo tego że dany element wyposażenia może być opisany jeszcze kilkoma innymi kodami których handlowiec w swojej pierwotnej konfiguracji nawet na oczy nie widział)...
problem jaki napotkałem polega na tym że pomimo opisów kodów wyposażenia moich aut jakoś nie potrafiłem do tej pory znaleźć konkretnego kodu który wskazywałby bezośrednio na różnice w zastosowanych skrzyniach biegów - tu oczywiście mówię nie opisujących różnice w tych skrzyniach tylko fakt że w A8 zamontowano skrzynię nr 1 a w S8 zamontowano skrzynię nr 2.
jeszcze raz podkresle, ze nasza dotychczasowa dyskujsa ulatwia zrozumienie zagadnienia.
patrzysz na zagadnienie z punktu widzenia salonu samochodowego, ktory jest elementem wiekszej ukladanki. producent posiada bardzo szczegolowe specyfikacje (systemy produkcyjne, systemy do projektowania, systemy dokumentacji) w jakie czesci zostaly uzytye to wybprodukowania tego samochodu. jednak taka informacja rzadko trafia do importera, a juz na pewno nie trafia do dealera. dlatego masz klopot. bedac u dealera nikt nie jest Ci w stanie precyzyjnie odpowiedziec na pytanie.
FOSS pisze:
Zagadnieniem drugim tego wątku są oczywiście różnice pomiędzy tymi skrzyniami o których nie do końca mamy wszyscy pojęcie - i tu mówię oczywiście o różnicach głębszych niż zasada jej działania czy obsługi.
"klania sie" tutaj dokumentacja producenta. to na pewno. czasami mozna trafic na dociekliwego (ambitnego, pasjonata) sprzedawce, ktory takie rzeczy bedzie Ci w stanie wyjasnic. sam wiesz, ze sa prowadzone odowiednie szkolenia dla handlowocw organizowane przez producenta. i handlowiec-pasjonat, bedzie wiercil dziure w brzuchu
prowadzoacemu (az ten zadzwoni do zrodla i "wywie sie" szczegolow). nie mam tutaj na mysli Twojej skrzyni, bo nie jest juz sprzedawana, po prostu uogolniam (znowu).
generalna polityka producenta wobec partnerow (dealerwo) jest taka: udostepniamy wszystko co wplynie na wzrost spredzay i odpowiednie serwisowanie, jednak reszta (znakomita wiekszosc) pozostaje u nas. taka wiedza to skarb dla konkurencji. dodaj jeszcze fakt, ze UE uchylila zasady, ze dealer moze reprezentowac wiecej niz jednego producenta samochodow.