Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl Sklep Motostacja

felgi - sklep internetowy ucando.pl

D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

ODPOWIEDZ
TeDeIA8
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 18
Rejestracja: 14 kwie 2025, 00:00
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V6 3.0 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: Piotr
Lokalizacja: Nałęczów

D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: TeDeIA8 » 27 wrz 2025, 00:14

Cześć i heja
Chciałbym przerobić temat rzeka a mianowicie olej do silnika... z 1.9 TDi przerobiłem <hihi> <okok>
Teraz przyszedł czas na 3.0 TDi w tym przypadku BNG 211KM bez dpf (ale be różnicy). Wiem że norma 504.00/507.00 i biorę pod uwagę 507.00.
Obecnie auto użytkowane na 0W30, wedle zapewnień poprzedniego właściciela auto niempobiera oleju (I by się zgadzało bo zawsze oddawał auto na serwis, tam zalewali olej i jeździł bez zapasowej bańki, i nigdy nie dolewał a od ostatniej wymiany minęło 12tys km i stan jest na niecały max). Silnik pracuje ładnie, czysto, odpala prawidłowo rozrząd cichy, po zapłonie cisza, nic nawet na chwile nie zadzwoni.
I teraz: pozostać przy obecnej klasyfikacji 0W30? Czy może przejść na 5W30 lub 0W40?
Wiele dobrych opini chodzi o 0w30 że doskonale chroni od rozruchu, tylko w wysokich temperaturach pracy trochę traci swoją lepkość. Zaś 5W30 jest deczko gestrzy ale podobno utrzymuje swą lepkość w wyższych temperaturach. A 0W40 ma jeszcze lepsze parametry na rozgrzanym... ale tu już dedukuję i nie mam 100% pewności.
Pozdrawiam i liczę na jakieś sugestie ;)

Awatar użytkownika
sssebek
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 615
Rejestracja: 19 kwie 2017, 13:09
Lokalizacja: Śląsk

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: sssebek » 27 wrz 2025, 18:22

Za prosto do tego tematu podchodzisz. Powinieneś zwrócić uwagę na wiele innych parametrów. Ilość uszlachetniaczy, ilość dodatków czyszczących, lepkość w temperaturze 40 stopni, lepkość przy 120 stopniach itd itd. Odnośnie wytrzymałości oleju na wyższe temperatry to najpierw odpowiedz sobie na pytanie, czy je osiągasz. A to zależy od stylu jazdy, dróg jakimi jeździsz i z jakim obciążeniem jeździsz. A no i przydałoby się przeanalizować bazy olejowe. Bo to że na opakowaniu pisze "synthetic technology" czy tym podobne, nie oznacza, że to olej syntetyczny. Równie dobrze może być to olej o bazie mineralnej. Niestety przepisy w EU pozwalają na nabijanie ludzi w balona właśnie takimi napisami na opakowaniu. Kiedyś trafiłem na bardzo fany artykuł dotyczący olejów samochodowych na forum Totala. Poszukaj, może znajdziesz. A jak nie to bierzesz kartę charakterystyki olejów które cię interesują, porównujesz parametry i analizujesz który co oznacza.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

TeDeIA8
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 18
Rejestracja: 14 kwie 2025, 00:00
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V6 3.0 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: Piotr
Lokalizacja: Nałęczów

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: TeDeIA8 » 28 wrz 2025, 13:55

Ooo to powiem Tobie że mocno podchodzisz do tematu :) też tak podchodziłem do tematu przy serwisie olejowym w moich 1.9TDi i ostatecznie stosuje tylko oleje Eurol i Ravenol.
Dużo przesiadzialem swego czasu nad tymi kartami i za dużo nie wywnioskowałem, parametry bywają zbliżone między producentami. Rozbieżności pojawiają się przy wysokich temperaturach. Mobil i Shell ma dobre właściwości, jednak Eurol i Ravenol mają najwięcej dodatków PAO. Zastanawiałem się nad olejami specjalnie tworzonymi pod VAGi (bodajrze tworzy je Shell) Castrol odpada (strasznie szybko robi się czarny i brudzi- ściągałem dwukrotnie pokrywę zaworów i było sporo osadu)
Co do V6 TDi to nie wiem na czym dobrej pory jeździł, pytałem ale właściciel nie miał pojęcia :/
Ogólnie jeżdżę spokojnie, częściej w koło komina, ale co miesiąc co dwa są dłuższe trasy. Częściej załadowany komplet 5 osób plus bagaże. Zdarza się używać kickdown i dociągnąć niedaleko czerwonego pola na obrotomierza. Mierze w pozostanie przy 0W30 zwłaszcza że łańcuch jest niesłyszalny przy rozruchu... ale jednak się zastanawiam nad 5W30 :/

Awatar użytkownika
sssebek
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 615
Rejestracja: 19 kwie 2017, 13:09
Lokalizacja: Śląsk

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: sssebek » 29 wrz 2025, 21:54

0WXX to już prawie jak woda heh. Choć sam na takim jeżdżę ale... w Volvo.

Generalnie najważniejsze to żeby spełniał specyfikację producenta samochodu. Konkretnej marki nie będę Ci polecał. Ja natomiast wiele lat jeździłem na Valvoline (choć to nie był pełny syntetyk). I ogólnie problemów nie było. Ostatnie chyba 10 lat jeżdżę na Millersie (był w międzyczasie odskok "w bok" na PMO i wróciłem do Millersa). Niby olej też z górnej półki, jednak pewne wskaźniki tego oleju nie do końca mi odpowiadały i potwierdziła to praca silnika. Wróciłem do Millersa. Przerobiłem zarówno Tridenta, EE.... oraz XF-a. Wszystkie w tej samej klasie były testowane. Co mogę powiedzieć to to, że na EE... najlepiej chodził silnik. Nie mniej cena do najniższych nie należy. Był okres w którym latałem na 10W60 ale wtedy też auto nie raz latało ponad 2 paki na tempomacie przez parę godzin non stop więc miało to uzasadnienie jakieś. Wciery największe skrzynia przy takiej jeździe dostaje ale nie o tym ten temat. Obecnie z racji tras robionych przez rejony z ograniczeniami prędkości nie mam potrzeby użytkowania takiego oleju więc jeżdżę na 5W40 i jest wystarczający. Równie dobrze mógłbym jeździć na czymś pokroju 20WXX byle spełniało normę producenta, bo u mnie 90% przebiegu auto robi w trasie. Raz odpalony silnik potrafi pracować nie gaszony nawet 12 godzin. Dlatego pojawiło się moje pytanie odnośnie sposobu użytkowania auta.

To, że jedziesz w 5 osób z bagażami, to jeszcze nie oznacza, że auto jest obciążone. Prosty przykład: Twoje 5 osób + bagaże po płaskim na autostradzie VS to samo auto tylko z kierowcą ale latające trasą przez Alpy. Które bardziej dostanie po dupie? Dlatego musisz się zastanowić, jak użytkujesz auto i odpowiedzieć na pytanie, czemu musi sprostać twój silnik.

No i ważny czynnik u Ciebie to ilość dodatków myjących/czyszczących nagary bo masz TDI. Przy benzynie to nie jest aż tak ważne. Ilość "polepszaczy" oleju? Tu już bardziej pytanie, co ile wymieniasz olej i (powrót do poprzedniego pytania) jak używasz auta. 10k km w mieście, to nie to samo co 10k km autostradą.

Z tanich a dobrych jakościowo olejów to oryginalny GM. Tylko nie wiem czy będzie miał odpowiednie parametry pod szerokość krzywek na wałkach żeby się nie wycierały. Musiałbyś sprawdzić bo w tym przypadku wszystko się rozbija o utrzymanie filmu olejowego przy naciskach jednostkowych wąskich krzywek. Dlatego nie powinno się np. do pompowtrysków stosować oleju w normie poniżej 505.01 bo krzywki na wałku wytrze i szklanki (i w sumie to tylko tyle się stanie).
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

TeDeIA8
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 18
Rejestracja: 14 kwie 2025, 00:00
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V6 3.0 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: Piotr
Lokalizacja: Nałęczów

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: TeDeIA8 » 29 wrz 2025, 23:37

Mądrego dobrze posłuchać :)
No z tego co wiem to ten silnik to jest ten (w sumie pierwszy) ostatni z tych "3.0TDi" który miał jeszcze "masywne" krzywki na wałkach rozrządu, dalej kolejne generacje już cienizna.
Wiesz... ja się kieruje tym co było do tej pory, czyli jazda na 0W30 i fakcie że oleju jako tako nie ubywa (przy prawie 8,5L jak ubędzie 0,5 to na miarce dużo się nie zmieni xD ) Moja charakterystyka użytkowania to miasto, częste odpalanie gaszenie, i raz lub dwa razy w miesiącu po 350km, trasa zróżnicowana i płaskie odcinki i górki, z tym że w jedną stronę jadąc jest tendencja do wniesień, a na powrocie odwrotnie bardziej z górki xD.
Zawsze wole mieć w rezerwie że jak pogonie nim szybciej tak pod 140-170km/h powiedzmy przez 30 minut, to wole mieć stabilną ochronę silnika. I dochodzi to że częstszy rozruch na oleju 0W30 to wyższa ochrona na stracie. Cieszy mnie fakt że rozrządu nie słychać (mam obecnie 310 tyś km). Dlatego jest wiele zmiennych a wybór sprecyzowany do 0W30 lub 5W30 a co do producenta to albo Eurol lub VAG (produkcji Shella). Aby w BMW E46 2.0D 136KM zalewam Ravenol.
Część osób poleca pozostanie na "zerówce" jeśli wszystko gra i jest dobrze, a część by wskoczyć na 5W30... i być tu mądry :D

a co do wymiany to wydaje mi się że optymalnie to jest takie 10.000km lub 1,5 roku (jeśli w ciągu roku zrobię 6-7 tyś km to nie będę co roku go wymieniał).

Awatar użytkownika
sssebek
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 615
Rejestracja: 19 kwie 2017, 13:09
Lokalizacja: Śląsk

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: sssebek » 30 wrz 2025, 21:51

Tym 0WXX w kontekście spożywania oleju też nie można się tak wprost sugerować. Musisz pamiętać o tym, że jest taki parametr jak indeks lepkości oleju i najbardziej interesuje cię ten dla temperatury 100 stopni bo silnik głównie spożywa olej w wyższych temperaturach i też najwięcej w nich pracuje. Pomijam tutaj przypadek przecieku na np. uszczelniaczach zaworowych.

Porównaj sobie oleje choćby 0W30 do Twojego silnika ale np. trzech różnych producentów i zauważysz, że niby olej spełniający specyfikację producenta, niby wszystkie 0W30 a jednak parametr lepkościowy będzie zupełnie inny.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

TeDeIA8
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 18
Rejestracja: 14 kwie 2025, 00:00
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V6 3.0 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: Piotr
Lokalizacja: Nałęczów

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: TeDeIA8 » 03 paź 2025, 01:04

No dobra... przerzuciłem trochę tych informacji... i dalej jestem w czarnej :/
Za dużo tych olejów <bezradny> . Teraz to już zastanawiam się czy jednak nie skłonić się ku 5W30 zamiast 0W30 <hmm>
mam już kilka okrojonych typów 5W30: PMO professional -bazy PAO wiec jest dobry (extreme 300zł za 5L ...sporo, wszak w układ idzie 8,2L), Eurol syntence (podobno też spoko), LM top tec 4200- klepany przez duuuże grono osób, i możliwe że słusznie, Shell helix ultra profesional (tylko tu opiera się na bazie GTL- nie brzmi zbyt fajnie), i Mobil 1 ESP (tu jest chyba ok... nic złego nie rzuca sie w oczy).
Co do 0W30: to VW Group, PMO, Eurol, LM... coś takiego.

Kurcze trudne to do wyboru (przy starszych silnikach jakoś szybciej to przerobiłem i jest w porządku).
z V6 TDi już bardziej człowiek przewrażliwiony.
Zależy mi na tym by silnik miał lekko przy rozruchu (klimat w lubelskim taki niby umiarkowany ale chłodniejszy) i przy wyższych temperaturach olej nie robił się jak woda czyli by trzymał ten film olejowy. Wiele osób na YT twierdzi ze 0W a 5W to prawie to samo niewiele się różni ta gęstość w niskich temperaturach, ale w wyższych 5W lepiej odprowadza ciepło i trzyma film olejowy na powierzchniach. ja już nie wiem... producenci swoje a ludzie swoje, zawsze gdzieś ta prawda po środku jest ale gdzie?
bardzo <prosze> <prosze> <prosze> doradź coś... <zeby>

Awatar użytkownika
sssebek
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 615
Rejestracja: 19 kwie 2017, 13:09
Lokalizacja: Śląsk

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: sssebek » 05 paź 2025, 10:28

Nie powiem Ci co masz konkretnie wybrać. Najważniejsze, żeby spełniał specyfikację producenta. Zawsze możesz np. za rok wlać innego producenta i porównać. Wiem, że to nie jest proste jak się nie jeździ jakoś specjalnie dużo. Ja miałem możliwość testowania olejów przez 2 lata, bo latałem na tej samej trasie 2 razy w tygodniu i co 2 miesiące wymieniałem olej w mojej A8. Lepsze rozeznanie miałem w starszych generacjach tdi w 2016 roku kiedy jeździłem Golfem IV ASZ porobionym na 230KM/480Nm i w nim olej wymieniałem co 3-4 tygodnie wraz z filtrami bo tyle auto jeździło. Wtedy dużo olejów przetestowałem i skończyło się na Millersie bo mi najlepiej odpowiadał. Ale tutaj zaznaczam, że auto nie miało lekko więc olej musiał być dobry. W rok nakręciłem ponad 120tyś km a pomiędzy granicą CZ-DE w Weidhaus a Regensburgiem auto latało z prędkościami 180km/h+

A no i jeszcze jedna ważna uwaga. Kupuj oleje od sprawdzonych źródeł a nie tam gdzie 5zł na litrze taniej. Ja zawsze sprawdzam u producenta kto jest generalnym przedstawicielem w PL, potem zamawiam prosto u niego, albo on mnie przekierowuje do jakiegoś oddziału, który z nimi współpracuje.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

TeDeIA8
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 18
Rejestracja: 14 kwie 2025, 00:00
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V6 3.0 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: Piotr
Lokalizacja: Nałęczów

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: TeDeIA8 » 05 paź 2025, 15:24

No w porządku... domyślam się że żaden olej (zgodny ze specyfikacją producenta) nie zniszczy mi silnika, mimo to dalej zastanawiam się który wybrać (przynajmniej to mi delikatnie doradź :D) czy zostać przy 0W30 czy iść już w 5W30 (wiem że te rozrządy są delikatne i czułe na zastosowane oleje) I puki mi się nie odzywa to chciałbym by pozostało tak jak najdłużej :). Jak coś to już mniej więcej wiem że jeśli 0W30 to w pierwszej kolejności wezmę chyba sygnowany (chyba oryginalny) do grupy VAG (szara butla i białą nalepka Group Vag), a jeśli 5W30 to Eurol lub LM top tec (najrozsądniejszy wybór).
Gdyby to było jeszcze 5L to bym bral i Dużo droższy ale niecałe 8,5L to nie jest mało :P

Awatar użytkownika
sssebek
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 615
Rejestracja: 19 kwie 2017, 13:09
Lokalizacja: Śląsk

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: sssebek » 06 paź 2025, 23:03

0W szybciej nabije ci ciśnienie na głowicach szczególnie zimą. Jak ja bym miał oleju teraz szukać, to jeszcze patrzyłbym po zawartości środków myjących/czyszczących. To może mieć znaczenie pod kątem pierścieni olejowych i ich zapiekaniu się.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...

https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/

TeDeIA8
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 18
Rejestracja: 14 kwie 2025, 00:00
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V6 3.0 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: Piotr
Lokalizacja: Nałęczów

Re: D3 06r.3.0 TDi... jaki olej 0W30 czy 5W30?

Post autor: TeDeIA8 » 06 paź 2025, 23:35

Dokładnie tak samo pomyślałem, okres zimowy to i jakiś bardziej płynny olej by się przydał. Na wiosnę i w lecie myślę że też sobie poradzi (ponieważ ja często nie duszę silnika- staram się tak utrzymywać między 1800-2200 obr./min) spokojna jazda na 6 biegu i tak mam 110km/h przy 2000obr./min więc spokojnie, czasem do 160km/h pogonie ale to raczej do wyprzedzania na ekspresówce. Często cała rodzinka na pokładzie, a jak wspominałem raz pod górkę raz z górki (tu już automat wie co robić, by nie przesadzać)... z reguły dbam i nie katuje silników (nawet mojego leciwego Asterixa nie pałuje... nawet się nie da za bardzo xD )
Przepatrzę jeszcze inne oleje 0W30 pod kątem detergentów i dodatków czyszczących (wedle delikatnych zaleceń ;D, dziękuję).
pojeżdzę przetestuje tą klasę 0W30 (przy moim stylu jazdy po 10-12 tyś. km raczej nie zacznie pić oleju, skoro teraz tego nie robi).
Z takimi autami które jeżdżą na takich olejach nie miałem wcześniej styczności...
Niby jestem samochodziasz i Mechanik ale jak do własnego auta się coś wybiera to już inne się ma podejście i spojrzenie :D.
Ogólnie to bardziej robię konserwacje aut, niż mechanikuje. Ale niedługo złapię balans bo zabieram się za reaktywacje i drobne naprawy E46 320D.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A8 D3 (2002 - 2009)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe Motostacja.pl części samochodowe ucando.pl części samochodowe iparts.pl