[D2 ALL ] Jak się zachowac bezpiecznie dla automatu ?
[D2 ALL ] Jak się zachowac bezpiecznie dla automatu ?
Zastanawiałem sie ostatnio jaka jest procedura postępowania ze skrzynią gdy podczas jazdy zgaśnie komuś silnik. Chodzi mi tu o bezpieczne rozwiązanie dla skrzyni.
Bo o ile w przypadku manuali sprawa jest prosta "sprzęgło-->luz" o tyle w automacie wygladać to musi inaczej. Ale jak?
Bo o ile w przypadku manuali sprawa jest prosta "sprzęgło-->luz" o tyle w automacie wygladać to musi inaczej. Ale jak?
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1400
- Rejestracja: 31 maja 2010, 23:09
- Lokalizacja: Wrocław
Tutaj zdecydowanie się z Wami nie zgodzę...dice111 pisze:Dokładnie.Ara$ pisze:Czyli dopóki koła się toczą nie zmieniać pozycji dźwigni z "D" na żadną inną.dice111 pisze:Zatrzymać się. Jak się zatrzymasz - staniesz i przekręcisz kluczyk (a raczej będziesz próbował) to i tak nie uruchomisz samochodu dopóki z D czy innego "biegu" nie przerzucisz na P, lub N.
jeżeli zgaśne nam silnik podczas jazdy, należy jak najszybciej przełączyć skrzynię biegów na Neutral...
to będzie jedyna bezpieczna pozycja przy której auto może się toczyć bez uruchomionego silnika (tak jak podczas holowania bo przecież zachowując dodatkowe środki ostrożności automata można holować)...
holowanie na Drive (a więc i bezwładne toczenie się do zatrzymania po nagłym zgaśnięciu silnika) to prosta droga do zniszczenia skrzyni biegów :!:
Przypomnę także że zmiany biegu z Parking na Rewers, Neutral czy Drive można dokonać także przy wyłączonym silniku a zrzucenie z Drive na Neutral odbywa się nawet bez naciskania przycisku na selektorze.
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
niby tak ale czym sie bedzie roznilo takie hamowanie z wyłączonym silnikiem od takiego
z włączonym?
jak redukujemy biegi i hamujemy silnikiem to praktycznie do samego zatrzymania można mieć
odcięte paliwko i nic się nie dzieje
pozostaje kwestia czy sterownik skrzyni cos robi jak się dowiaduje od ECU że motorownia
nie pracuje i czym sie to różni od hamowania silnikiem
z włączonym?
jak redukujemy biegi i hamujemy silnikiem to praktycznie do samego zatrzymania można mieć
odcięte paliwko i nic się nie dzieje
pozostaje kwestia czy sterownik skrzyni cos robi jak się dowiaduje od ECU że motorownia
nie pracuje i czym sie to różni od hamowania silnikiem
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1400
- Rejestracja: 31 maja 2010, 23:09
- Lokalizacja: Wrocław
Moim zdaniem różnica jest diametralna...maciu pisze:niby tak ale czym sie bedzie roznilo takie hamowanie z wyłączonym silnikiem od takiego z włączonym?
jak redukujemy biegi i hamujemy silnikiem to praktycznie do samego zatrzymania można mieć odcięte paliwko i nic się nie dzieje
pozostaje kwestia czy sterownik skrzyni cos robi jak się dowiaduje od ECU że motorownia
nie pracuje i czym sie to różni od hamowania silnikiem
przy hamowaniu silnikiem silnik pracuje cały czas a wraz z nim wszystko inne... m.in. pompy olejowe silnika i skrzyni więc i silnik i skrzynia są cały czas smarowane... hamowanie silnikiem to tylko odcięcie wtryskiwaczy paliwa aby nie podawały mieszanki paliwowo-powietrznej oraz brak iskry na świecach bo przecież nie ma paliwa więc i nie ma zapłonu.
Toczenie się przy wyłączonym silniku to zupełnie odmienna sytuacja... nie pracuje silnik, nie pracuje skrzynia biegów i nie pracują wszystkie podzespoły wspomagające jak właśnie m.in. pompy olejowe które bezpośrednio są odpowiedzialne za prawidłowe smarowanie tak silnika jak i skrzyni.
W skrzyni automatycznej, podobnie jak w manualu jedyna pozycja kiedy napęd jest odseparowany od kół to pozycja Neutral.
W samochodach ze skrzynią manualną po niespodziewanym zgaśnięciu silnika podczas jazdy także natychamist wciskamy sprzęgło aby odseparować całą jednostkę napędową od kół.
Gdyby toczenie się na Drive i na Neutral nie powodowało żadnej różnicy to niby dlaczego ewentualne holowanie zaleca się tylko w pozycji Neutral :roll: ;-)
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
diametralna? niby jak moglby podczas jazdy silnik zgasnąć (brak zapłonu) i wał miałby przestaćFOSS pisze:Moim zdaniem różnica jest diametralna...
przy hamowaniu silnikiem silnik pracuje cały czas a wraz z nim wszystko inne... m.in. pompy olejowe silnika i skrzyni więc i silnik i skrzynia są cały czas smarowane... hamowanie silnikiem to tylko odcięcie wtryskiwaczy paliwa aby nie podawały mieszanki paliwowo-powietrznej oraz brak iskry na świecach bo przecież nie ma paliwa więc i nie ma zapłonu.
Toczenie się przy wyłączonym silniku to zupełnie odmienna sytuacja... nie pracuje silnik, nie pracuje skrzynia biegów i nie pracują wszystkie podzespoły wspomagające jak właśnie m.in. pompy olejowe które bezpośrednio są odpowiedzialne za prawidłowe smarowanie tak silnika jak i skrzyni.
W skrzyni automatycznej, podobnie jak w manualu jedyna pozycja kiedy napęd jest odseparowany od kół to pozycja Neutral.
W samochodach ze skrzynią manualną po niespodziewanym zgaśnięciu silnika podczas jazdy także natychamist wciskamy sprzęgło aby odseparować całą jednostkę napędową od kół.
Gdyby toczenie się na Drive i na Neutral nie powodowało żadnej różnicy to niby dlaczego ewentualne holowanie zaleca się tylko w pozycji Neutral :roll: ;-)
się obracać? dopóki masz D lub bieg zapięty to musi się obracać i jest to dokładnie to samo
jak podczas hamowania silnikiem, jak wrzucisz N to jasne ze sie motorownia zatrzyma
wrzucasz na N jak zaczynasz hamować silnikiem i ecu odcina paliwko?
pompa oleju w automatach przecież nie jest elektryczna i jest napędzana mechanicznie ze
skrzyni
holowanie - nie należy tych aut wogóle holować tylko laweta beż żadnych motylków itp.
ale holowanie to raczej długie kilometry a nie zatrzymanie auta na odcinku
najwyżej kilkuset metrów
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
Po pierwsze to z założenia pytającego wynika, że silnik gaśnie podczas jazdy i co On wtedy ma zrobić ze skrzynią więc właśnie taki przypadek rozpatrujemy.maciu pisze:diametralna? niby jak moglby podczas jazdy silnik zgasnąć (brak zapłonu)...FOSS pisze:Moim zdaniem różnica jest diametralna...
Po drugie zgaśnięcie silnika podczas jazdy jest jak najbardziej możliwe ale oczywiście nie jest normalne i wiąże się z jakąś usterką... osobiście miałem taki przypadek moim nowym D3 kiedy od padniętej cewki zapłonowej uszkodził się sterownik silnika.
Ale ja nic nie pisałem że wał się zatrzyma... wręcz przeciwnie, napisałem że na Drive napęd przez cały czas jest sprzęgnięty (silnik, skrzynia, koła)...maciu pisze:... i wał miałby przestać się obracać? dopóki masz D lub bieg zapięty to musi się obracać i jest to dokładnie to samo jak podczas hamowania silnikiem, jak wrzucisz N to jasne ze sie motorownia zatrzyma
ale moim zdaniem sytuacja nie jest identyczna z hamowaniem silnikiem ;-)
No proszę Cię... skoro wrzucasz na Neutral to nie hamujesz silnikiem (identycznie jak w manualu)...maciu pisze:wrzucasz na N jak zaczynasz hamować silnikiem i ecu odcina paliwko?
hamowanie silnikiem jest tylko przy wrzuconym biegu i polega właśnie dokładnie na odcięciu wtryskiwaczy i braku zapłonu... brak zapłonu właśnie i podciśnienie pracującego na pusto silnika powoduje efekt hamowania silnikiem ;-)
Ale elektrozawory nie są już chyba tylko i wyłącznie mechaniczne i sterowane są raczej komputerem skrzyni?...maciu pisze:pompa oleju w automatach przecież nie jest elektryczna i jest napędzana mechanicznie ze skrzyni
a jak wysterowana jest skrzynia (nawet przy włączonym zapłonie) kiedy silnik nie pracuje (komputer silnika wie że silnik nie pracuje więc i komputer skrzyni także posiada taką informację)? :shock:
I tu się nie zgodzę... oczywiście że automata można holować ale jest to nie zalecane...maciu pisze:holowanie - nie należy tych aut wogóle holować tylko laweta beż żadnych motylków itp.
ale holowanie to raczej długie kilometry a nie zatrzymanie auta na odcinku
najwyżej kilkuset metrów
osobiście holowałem kilka ładnych kilometrów do warsztatu swoją Omegę MV6 (jakieś 10 lat temu) i nic ze skrzynią się nie stało.
Zdaje mi się że nawet w instrukcji obsługi mojego S8 producent także dopuszcza możliwość holowania awaryjnego ale są do tego pewne obostrzenia... jak znajdę tą "knigę" to poszukam bo nie mam pewności co tam dokladnie napisali.
Ale skoro wg. Ciebie nie można holować to niby dlaczego?... przecież powyżej udowadniałeś, że sytuacja z niepracujacym silnikiem jest identyczna ze zwykłym hamowaniem silnikiem więc skoro tak to przecież podpinasz linkę, wrzucasz skrzynię na Drive i do ataku... nic nie powinno się wydarzyć a tylko potrzebny jest dobry holownik co by to pociągnął ;-)
Ostatnio zmieniony 01 maja 2011, 10:05 przez FOSS, łącznie zmieniany 1 raz.
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-