Co dzisiaj zrobiłem w swojej A8 ??
Duża tarcza = duża pojemność cieplna a to ma ogromne znaczenie przy schodzeniu z np. 200 do np. 0 co mi się parę razy na autostradzie już zdarzyło. Tak samo wielokrotne hamowanie pod rząd kiedy nie dajesz możliwości oddania ciepła tarczy - tutaj ukaże się przewaga większej tarczy. Myślałem nad ceramiką, ale tarcze są cholernie podatne na uszkodzenia w momencie jakiegoś uderzenia w nie np. kamyka. Wystarczy przy zdejmowaniu felg lekko nią uderzyć w tarczę i może być wykruszona. Odpuściłem temat.
Reszta jak pisałem, odpowiedni zacisk + odpowiedni klocek. O ile z przodu temat jest prosty bo włożę monoblok wielotłoczkowy o tyle z tyłu pozostanie dalej zacisk na jednym tłoczku, dlatego jeśli zajdzie po testach taka potrzeba, zostanie on rozwiercony i wyląduje w nim większy tłoczek.
Większy tłoczek = większa powierzchnia na którą działa płyn hamulcowy. Przy tym samym ciśnieniu płynu hamulcowego uzyskamy większy nacisk na klocek - elementarna fizyka.
Wracając do tarcz. Większa tarcza = dłuższe ramię na którym działa siła ( klocek jest dalej odsunięty od środka obrotu tarczy) a co za tym idzie? Większy moment hamujący i to przy tym samym ciśnieniu w układzie hamulcowym.
Minusem jest zwiększenie masy nieresorowanej ale coś za coś. Niestety ale auto waży swoje i do tego jeździ załadowane w trasach.
Wracając jeszcze do tematu pojemności cieplnej. Zabiłem już dwa zestawy Zimmermanów Sport (przód 360, tył 310). Dwa/trzy mocniejsze hamowania i ich nie ma. Gną się jakby były z plasteliny. I nie jest to kwestia zapieczonych zacisków/prowadnic, krzywych piast czy błędów w montażu (sprawdzane wszystko czujnikiem zegarowym i wszystko mieściło się w dolnej granicy tolerancji). Tak samo jak tarcze zawsze były docierane w sposób zgodny z procedurą przewidzianą przez producenta. Po prostu nie wytrzymują.
Reszta jak pisałem, odpowiedni zacisk + odpowiedni klocek. O ile z przodu temat jest prosty bo włożę monoblok wielotłoczkowy o tyle z tyłu pozostanie dalej zacisk na jednym tłoczku, dlatego jeśli zajdzie po testach taka potrzeba, zostanie on rozwiercony i wyląduje w nim większy tłoczek.
Większy tłoczek = większa powierzchnia na którą działa płyn hamulcowy. Przy tym samym ciśnieniu płynu hamulcowego uzyskamy większy nacisk na klocek - elementarna fizyka.
Wracając do tarcz. Większa tarcza = dłuższe ramię na którym działa siła ( klocek jest dalej odsunięty od środka obrotu tarczy) a co za tym idzie? Większy moment hamujący i to przy tym samym ciśnieniu w układzie hamulcowym.
Minusem jest zwiększenie masy nieresorowanej ale coś za coś. Niestety ale auto waży swoje i do tego jeździ załadowane w trasach.
Wracając jeszcze do tematu pojemności cieplnej. Zabiłem już dwa zestawy Zimmermanów Sport (przód 360, tył 310). Dwa/trzy mocniejsze hamowania i ich nie ma. Gną się jakby były z plasteliny. I nie jest to kwestia zapieczonych zacisków/prowadnic, krzywych piast czy błędów w montażu (sprawdzane wszystko czujnikiem zegarowym i wszystko mieściło się w dolnej granicy tolerancji). Tak samo jak tarcze zawsze były docierane w sposób zgodny z procedurą przewidzianą przez producenta. Po prostu nie wytrzymują.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
Potwierdzam.dice111 pisze:385 z 6 tłokiem robi robotę
Pomijając szybkie przejazdy autostradowe oraz masę nocnych spotów to razy ileś byłem też swoją D3ką na zamkniętym torze i w takim zestawieniu hamulców ani razu ich nie zajeździłem.
Częste mocne hamowania po czasie oczywiście obniżają skuteczność, co da się odczuć, ale tarcze się nie krzywią i nie biją. Tym fabryczny zestaw 360/310 przeskakują o całą epokę.
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
Dlatego właśnie idę w taki setup. Tył taki duży robię bo chcę zmienić balans hamulców. Niestety mam z tyłu wysoko położony środek ciężkości i za bardzo dźwiga tył podczas hamowania.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
Nacięcia mają głównie za zadanie odprowadzać gazy spomiędzy klocka a tarczy. Nawiercenia podobnie a dodatkowo odprowadzają syf z tarczy. Dlatego powinno sie otworki co jakiś czas czyścić. W przeciwnym razie może dochodzić do pękania tarczy. A to że lepiej odprowadzają ciepło wynika głównie z tego, że mamy bardziej rozwiniętą powierzchnię wymiany ciepła oraz właśnie umożliwiamy ucieczkę rozgrzanemu gazowi, dzięki czemu na siłę nie przekazujemy tej temperatury na tarczę.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1490
- Rejestracja: 22 sty 2012, 17:32
- Lokalizacja: SOsnowiec
Panowie, ale operujecie pojęciem kompletnie bez znaczenia. Może być i 100 tłoczków i może gorzej hamować niż zwykły 1-tłok. Znaczenie ma sumaryczna powierzchnia tłoczków, bo to ona decyduje o ewentualnym wzroście/spadku siły nacisku na klocek. Pisałem to już wcześniej na przykładzie mojego Golfa. Najprostszą przeróbką przodu w nim to zamontowanie zacisku tylnego Brembo 4-tłoczkowego z prosiaka na tarczę 312. Owszem jest poprawa względem serii na tarczy 288. Natomiast paradoksalnie nacisk na klocek jest mniejszy niż przy fabrycznym zacisku na 1 tłoczku bo właśnie ten zacisk ma malutkie tłoczki i żeby było śmieszniej, zamontowanie seryjnego zacisku na tarczę 312 zrobi lepszą robotę niż to Brembo, dlatego ja wpakowałem również 4 tłoczki, ale zacisku z BMW E38 gdzie sumaryczna powierzchnia tłoczków jeśli mnie pamięć nie myli jest większa o około 20% względem seryjnego 1-tłoka. Do tego przejście na tarczę 312 i to na prawdę robi robotę. Podobnie pewnie jest tu. Kolega wpakował 6-cio tłok ale na małych tłoczkach najprawdopodobniej i nie widzi różnicy. Przeliczajcie panowie te powierzchnie i dopiero wtedy ma sens porównywanie tego.
Oczywiście w powyższej wypowiedzi pominąłem aspekt wielkości klocka, doboru klocka pod względem współczynnika tarcia itd itd. Wypowiedź ma na celu jedynie zwrócenie Wam co tu na prawdę odgrywa główną rolę przy zmianie zacisku.
Oczywiście w powyższej wypowiedzi pominąłem aspekt wielkości klocka, doboru klocka pod względem współczynnika tarcia itd itd. Wypowiedź ma na celu jedynie zwrócenie Wam co tu na prawdę odgrywa główną rolę przy zmianie zacisku.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
Ja celowo wybrałem 8 tłoczków zamiast 6 z prostego powodu. W tym zacisku posiadamy łącznie 4 klocki (przy 6 tłoczkach posiadamy ich 2). Powód mojej decyzji wynika po pierwsze z tego, że przy 8 tłoczkowym łączna powierzchnia tłoczków jest większa niż w 6 tłoczkowych które brałem pod uwagę, natomiast drugą rzeczą która była dla mnie ważna, to właśnie mniejsze klocki które są rozdzielone parami ( dwa klocki od środka i dwa od zewnętrznej strony tarczy). Pomaga to w usuwaniu wszelakiego syfu z tarczy jak i usprawnia odprowadzanie gorących gazów pomimo braku nacięć na tarczy. Kwestię różnicy kosztu zakupu dobrego klocka dla 6 a 8 tłoków pomijam bo jest to nikła różnica w porównaniu do całej eksploatacji A8.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
Z czystej ciekawości zapytam. Czy pompa będzie w stanie obsłużyć taki zestaw? Czy nie będzie łatwiej zagotować płynu hamulcowego przy takim zestawie? Za każdym razem jak widzę, ze ktoś dokłada zaciski na dużo większe tarcze to liczy przeważnie tylko powierzchnie tarczy, ewentualnie tłoczków. Nigdy nie widziałem żeby ktoś tym sobie głowę zaprzątałsssebek pisze:celowo wybrałem 8 tłoczków zamiast 6 z prostego powodu. W tym zacisku posiadamy łącznie 4 klocki