M120:
- Dwa filtry powietrza
- Dwa czujniki temperatury powietrza zasysanego
-Dwa przepływomierze
-Dwie przepustnice - jedna na linkę, druga sterowana w pełni elektronicznie
-Dwa rozdzielacze zapłonu
-Dwie cewki zapłonowe
-Dwa moduły zapłonu
-Dwa pokrętła do serwisowej zmiany map paliwa
-Dwa sterowniki wtrysku LH
-Dwa czujniki temperatury płynu chłodzącego
-Dwa czujniki położenia wałka rozrządu
-Dwa czujniki położenia wału korbowego
-Cztery czujniki spalania stukowego
-Dwa zawory recyrkulacji spalin EGR
-Dwie sondy lambda
Daje to nieco pojęcia o skomplikowaniu silnika. Dalej, przykładowe ceny części, które być może przyjdzie nam wymienić w "budżetowym" egzemplarzu:
- Wiązka elektryki silnika (naprawa ok 400-600 zł)
- Wiązki przepustnic (naprawa ok 100-200 zł/szt)
- kopułka zapłonowa - w InterCarsie 316 zł, brak na stanie, w aso 1195. Innych nie znalazłem. Kwota x2, bo są dwie.
- palec rozdzielacza 168 zł x2 w IC, w ASO 353 zł
- przewody zapłonowe zestaw 2522 zł Beru w IC, brak na stanie, w aso brak zestawu
- świece zapłonowe 11 zł x12
- przepływomierz 3200 zł w IC, brak, w ASO prawie tyle samo. używek brak.
- przepustnica używek praktycznie brak, nowa - lepiej nie wiedzieć, kwota 5 cyfrowa
- filtr powietrza 164 zł w IC, x2
- rolki prowadzące i napinające pasek wielorowkowy
- pasek wielorowkowy
- olej silnikowy - 10 litrów
- termostat - zamiennik 228 zł, niedostępny na ten moment, oryginał 365 zł.
No i z tego wszystkiego, "najgrubsza" sprawa - rozrząd:
Niestety, z racji długości łańcucha rozrządu, nie jest on wieczny. Przy przebiegu ok 250 tys km zalecana jest kontrola rozciągnięcia łańcucha i zwykle jego wymiana. Można wymienić sam łańcuch, ale żeby nie wracać do tematu, wypada rozebrać przód silnika i wymienić komplet ślizgów łańcucha. Ceny potrzebnych części kształtują się następująco: łańcuch w IC brak, w ASO 828 zł, ślizgi 1034 zł + jeden nie zgłaszający się w katalogu on-line, na pewno ok 500-600 zł.
Kosztów robocizny nie podam, gdyż jest to kwota zmienna, zależne od warsztatu, który się w ogóle tego podejmie.
Silniki te, także jak pozostałe silniki z tamtych lat, trapione są wyciekami oleju. W przypadku tego silnika, z racji emitowania potężnej ilości ciepła, wszelkie gumowe elementy nie mają lekko. Często zlokalizowanie wycieku, z racji zabudowania komory silnika oraz mnogości wszelakiego osprzętu którym obładowany jest silnik jest praktycznie niemożliwe. W takim przypadku zostaje albo rozmontowywanie silnika "po trochu", mycie i szukanie wycieku, albo wymontowanie silnika z nadwozia i zrobienie kompleksowo wszystkiego. W skład takiej kompleksowej naprawy zwykle wchodzi wymiana wszystkich uszczelek (często także pod głowicami, co wiąże się z dodatkowymi kosztami obróbki głowic), wymiana kompletnego rozrządu, wymycie całego silnika i osprzętu, wymiana wszystkich "kółek i łożysk" osprzętu napędzanego z paska wielorowkowego oraz wymiana innych części, wykazujących zużycie. Koszty takiego zabiegu można sobie wyobrazić.
Nawet dojście do filtra oleju wymaga demontażu lewej strony silnika
Koszty ekspoloatacji silnika M120 Merceses W140
- 123mielony
- Super Klubowicz
- Posty: 2473
- Rejestracja: 20 maja 2009, 22:00
- Moje auto: A8 D3
- Rocznik: 2005
- Silnik: V8 4.2
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna
- Imię: Krzysztof
- Lokalizacja: Biłgoraj
- orkaskawina
- Super Klubowicz
- Posty: 627
- Rejestracja: 25 lis 2012, 11:57
- Lokalizacja: Skawina
Nic strasznego ten mercedes. Kazde mocne nowe auto wchlania to v12 np s4 bbk czy a6 c6 4.2 rozrzad 10.0000 wymiana. 3.0 tdi rozrzad 6000zl wtryskiwacze 4800zl turbina dwumasy i inne. Nie ma co porownywac bo to kosmos jakis nie jest. Kogos albo stac, albo nie. Sa auta tanie w zakupie i tanie w eksploatacji, albo tanie w zakupie i drogie w eksploatacji- te 2 dla oszczednych i liczacych sie z kazdym groszem nie sa. Do tego grona zalicza sie w12.