[D3 ALL ] Łożysko koła
-
- Super Klubowicz
- Posty: 727
- Rejestracja: 28 gru 2010, 17:07
- Lokalizacja: WSC
I to jest dopełnienie poprzedniej odpowiedzi. Dziękuje.
8-)
[ Dodano: 2012-04-27, 17:53 ]
No to jeszcze jedno. Ponieważ jakoś na mojej wsi nikt nie chce wymienić mi łożyska. W jednym z warsztatów pan mechanik powiedział coś takiego. Że trzeba na nowo ustawiać procedurę poziomowania. Co kosztuje dodatkowo 100 zł. Chyba farmazon. I nie pasowało jemu, że łożysko SKF. Że wytrzyma 3 m-ce.
8-)
[ Dodano: 2012-04-28, 18:30 ]
No i już po zmianie. Ciężko było zdjąć. Piasta jeszcze montowana w fabryce. Także utleniło i po zapiekało się trochę. Dużą śrubę odkręcał kluczem pneumatycznym do ciężarówek.
Tak się cieszyłem czystością muzyki, że aż się chyba przeziębiłem od klimy. Jutro jeszcze polerowanie i lans z chłodnym łokciem w majówkę. ;-)
8-)
8-)
[ Dodano: 2012-04-27, 17:53 ]
No to jeszcze jedno. Ponieważ jakoś na mojej wsi nikt nie chce wymienić mi łożyska. W jednym z warsztatów pan mechanik powiedział coś takiego. Że trzeba na nowo ustawiać procedurę poziomowania. Co kosztuje dodatkowo 100 zł. Chyba farmazon. I nie pasowało jemu, że łożysko SKF. Że wytrzyma 3 m-ce.
8-)
[ Dodano: 2012-04-28, 18:30 ]
No i już po zmianie. Ciężko było zdjąć. Piasta jeszcze montowana w fabryce. Także utleniło i po zapiekało się trochę. Dużą śrubę odkręcał kluczem pneumatycznym do ciężarówek.
Tak się cieszyłem czystością muzyki, że aż się chyba przeziębiłem od klimy. Jutro jeszcze polerowanie i lans z chłodnym łokciem w majówkę. ;-)
8-)
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1490
- Rejestracja: 22 sty 2012, 17:32
- Lokalizacja: SOsnowiec
Którego łożyska? Tył tak i trzeba demontować zwrotnice. Przód, nie rozbierałem ale jak to zwyczajowo bywa półośka wchodzi w łozysko więc bez jej odkręcenia to dużo nie powymieniasz
Moje D3:
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1490
- Rejestracja: 22 sty 2012, 17:32
- Lokalizacja: SOsnowiec
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1490
- Rejestracja: 22 sty 2012, 17:32
- Lokalizacja: SOsnowiec
No i po wymianie zabieg prosty półośki nie trzeba demontować:
1.Trzeba poluzować śrubę trzymająca piastę do półośki imbus 19, najlepiej poluzować jak auto stoi na kołach,przydatna druga osoba żeby nacisnąć hamulec, dostęp do śruby po zdjęciu dekielka felgi.
2.Demontaż koła i zacisku hamulcowego.
3.Demontaż jarzma zacisku hamulcowego dwie śruby 21 i tarczy hamulcowej
4.Odkręcić całkowicie śrubę od półośki.
5.Odkręcamy łożysko które znajduje się w obudowie łożyska (tak jest sprzedawane) cztery śruby Spline 12.
6.Wyciągamy teraz całą piastę z łożyskiem, półośka normalnie wychodzi z wieloklina i zostaje na aucie.
7.Najgorsze trzeba wyjąć piastę ze starego łożyska następnie na nowe łożysko wciskamy piastę i gotowe. Później oczywiście wszystko składamy w odwrotnej kolejności.
Momenty dokręcania:
- śruby obudowy łożyska 80Nm i 90st.
- śruby jarzma zacisku 190Nm
- śruba kołnierzowa do półośki 200Nm i 180st.
Etka o śrubie kołnierzowej:
" Poluzować śrubę kołnierzową -strzałka- tylko o 90°, w przeciwnym razie łożysko koła zostanie uszkodzone.
UWAGA!
Podczas luzowania i dokręcania śruby kołnierzowej samochód musi stać na kołach.
-Niebezpieczeństwo wypadku-
– Wymontować koło.
– Ponownie wkręcić mocno ręką wszystkie 5 śrub mocujących koło.
Do wykonania kolejnej czynności niezbędna będzie pomoc drugiego mechanika:
– 1. mechanik: wsiada do samochodu i naciska hamulec nożny.
– 2. mechanik: wykręca śrubę kołnierzową półosi napędowej.
Przy luzowaniu lub wykręcaniu śruby kołnierzowej łożysko koła nie może być obciążone.
Jeśli łożysko koła zostanie obciążone ciężarem własnym samochodu, zostanie ono uszkodzone. Trwałość łożyska koła zostanie zmniejszona.
Jeżeli samochody, w których wymontowano półoś napędową, mają być poruszane, należy przedtem zamiast półosi napędowej zamontować przegub zewnętrzny i dokręcić momentem 200 Nm, gdyż w przeciwnym razie uszkodzone zostanie łożysko koła. "
Mam nadzieję że się komuś opis przyda
1.Trzeba poluzować śrubę trzymająca piastę do półośki imbus 19, najlepiej poluzować jak auto stoi na kołach,przydatna druga osoba żeby nacisnąć hamulec, dostęp do śruby po zdjęciu dekielka felgi.
2.Demontaż koła i zacisku hamulcowego.
3.Demontaż jarzma zacisku hamulcowego dwie śruby 21 i tarczy hamulcowej
4.Odkręcić całkowicie śrubę od półośki.
5.Odkręcamy łożysko które znajduje się w obudowie łożyska (tak jest sprzedawane) cztery śruby Spline 12.
6.Wyciągamy teraz całą piastę z łożyskiem, półośka normalnie wychodzi z wieloklina i zostaje na aucie.
7.Najgorsze trzeba wyjąć piastę ze starego łożyska następnie na nowe łożysko wciskamy piastę i gotowe. Później oczywiście wszystko składamy w odwrotnej kolejności.
Momenty dokręcania:
- śruby obudowy łożyska 80Nm i 90st.
- śruby jarzma zacisku 190Nm
- śruba kołnierzowa do półośki 200Nm i 180st.
Etka o śrubie kołnierzowej:
" Poluzować śrubę kołnierzową -strzałka- tylko o 90°, w przeciwnym razie łożysko koła zostanie uszkodzone.
UWAGA!
Podczas luzowania i dokręcania śruby kołnierzowej samochód musi stać na kołach.
-Niebezpieczeństwo wypadku-
– Wymontować koło.
– Ponownie wkręcić mocno ręką wszystkie 5 śrub mocujących koło.
Do wykonania kolejnej czynności niezbędna będzie pomoc drugiego mechanika:
– 1. mechanik: wsiada do samochodu i naciska hamulec nożny.
– 2. mechanik: wykręca śrubę kołnierzową półosi napędowej.
Przy luzowaniu lub wykręcaniu śruby kołnierzowej łożysko koła nie może być obciążone.
Jeśli łożysko koła zostanie obciążone ciężarem własnym samochodu, zostanie ono uszkodzone. Trwałość łożyska koła zostanie zmniejszona.
Jeżeli samochody, w których wymontowano półoś napędową, mają być poruszane, należy przedtem zamiast półosi napędowej zamontować przegub zewnętrzny i dokręcić momentem 200 Nm, gdyż w przeciwnym razie uszkodzone zostanie łożysko koła. "
Mam nadzieję że się komuś opis przyda
Jestem świeżo po wymianie łożysk. Dzięki za podpowiedzi.
U mnie wszystkie śruby i łączenia były bardzo zapieczone. Nawet po odkręceniu wszystkich śrub nie mogłem wyjąć piasty. Wykręciłem aluminiowy element łączący wszystkie wahacze i poszło dopiero na stole. Z obu stron to samo.
Jeśli ktoś nie ma to zamiast imbusa 19 można użyć tulei łączącej do prętów gwintowanych (chyba na gwint m12) i kręcić nasadą 19.
http://www.e-metalzbyt.pl/public/gfx/zd ... T01353.jpg
U mnie wszystkie śruby i łączenia były bardzo zapieczone. Nawet po odkręceniu wszystkich śrub nie mogłem wyjąć piasty. Wykręciłem aluminiowy element łączący wszystkie wahacze i poszło dopiero na stole. Z obu stron to samo.
Jeśli ktoś nie ma to zamiast imbusa 19 można użyć tulei łączącej do prętów gwintowanych (chyba na gwint m12) i kręcić nasadą 19.
http://www.e-metalzbyt.pl/public/gfx/zd ... T01353.jpg
momenty dokręcenia
Czy dobrze rozumiem te momenty dokręcenia
Dokręcam śrubę kołnierzową do półośki 200Nm i dodatkowo połowa obrotu kluczem o 180stopni?Momenty dokręcania:
- śruby obudowy łożyska 80Nm i 90st.
- śruby jarzma zacisku 190Nm
- śruba kołnierzowa do półośki 200Nm i 180st.
Re: momenty dokręcenia
Tak (zakładam, że dane odnośnie momentu i kąta podane wyżej są poprawne -> nie sprawdzałem osobiście)wafelo pisze:Czy dobrze rozumiem te momenty dokręcenia
Dokręcam śrubę kołnierzową do półośki 200Nm i dodatkowo połowa obrotu kluczem o 180stopni?Momenty dokręcania:
- śruby obudowy łożyska 80Nm i 90st.
- śruby jarzma zacisku 190Nm
- śruba kołnierzowa do półośki 200Nm i 180st.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko takie, które zabierają trochę więcej czasu ...
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
https://pl-pl.facebook.com/tarpaniatka/
momenty dokręcenia
Dzięki za odpowiedź
Z tymi momentami widzę że jest różnie.
Tu znalazłem 115 Nm.+180
https://club.autodoc.pl/pdf-manuals/clu ... aprawy.pdf
Może ktoś ma dostęp do elsy czy innego programu aby to sprawdzić?
Czy do tej wymiany należy demontować zwrotnicę jak w tym manualu i nie odkręci się bez demontażu tych śrub od łożyska?
Z tymi momentami widzę że jest różnie.
Tu znalazłem 115 Nm.+180
https://club.autodoc.pl/pdf-manuals/clu ... aprawy.pdf
Może ktoś ma dostęp do elsy czy innego programu aby to sprawdzić?
Czy do tej wymiany należy demontować zwrotnicę jak w tym manualu i nie odkręci się bez demontażu tych śrub od łożyska?