Działanie, wymontowanie i zamontowanie zaworu blokowania płynu chłodzącego układu ogrzewania -N279-
Działanie
Wskazówka
t Obecnie zamontowany tylko w samochodach z wyposażeniem dodatkowym „Ogrzewanie postojowe“.
t Nie jest zamontowany w samochodach z silnikiem wysokoprężnym, w których ogrzewanie postojowe / dodatkowe stosowane jest tylko jako ogrzewanie dodatkowe (samochody bez wyposażenia dodatkowego „Ogrzewanie postojowe“).
t Jeśli do zaworu blokowania płynu chłodzącego ogrzewania -N279- nie jest przyłożone napięcie (duży obieg układu chłodzenia), płyn chłodzący może płynąć od przyłącza -C- (od jednostki pompowo-zaworowej) do przyłącza -D- (do silnika).Przez przyłącze -A- płynie płyn chłodzący (od silnika) do przyłącza -B- i stamtąd do ogrzewania postojowego / ogrzewania dodatkowego.
t Jeżeli zostanie przyłożone napięcie do zaworu blokowania płynu chłodzącego, ogrzewanie -N279- (mały obieg układu chłodzenia) płyn chłodzący może płynąć od przyłącza węża -C- (od jednostki pompowo-zaworowej) do przyłącza -B- (do ogrzewania postojowego / ogrzewania dodatkowego).
t Pomiędzy przyłączami -A- i -B- nie jest zamontowany żaden podzespół do regulacji przepływu.
t W przypadku niektórych wariantów silnika przyłącze -A- jest zamknięte przy pomocy kapturka zamykającego (np. w samochodach z 12-cylindrowymi silnikami), w tych samochodach płyn chłodzący płynie od silnika, poprzez element T, który jest zamontowany pomiędzy przyłączem -B- i ogrzewaniem postojowym / ogrzewaniem dodatkowym.
t Zawór blokowania płynu chłodzącego, ogrzewanie -N279- jest tak długo sterowany przez sterownik ogrzewania dodatkowego -J364- w trybie ogrzewania postojowego aż płyn chłodzący w ogrzewaniu postojowym osiągnie zadaną temperaturę → Rozdział.
t Wskazanie w bloku wartości mierzonych dla sterowania zaworu blokowania płynu chłodzącego układu ogrzewania -N279- jest różne i zależy od wersji samochodu i sterownika ogrzewania dodatkowego -J364-. W przypadku Audi A8 obecnie wskazywane jest za pomocą 100%, że 100% płynu chłodzącego jest tłoczone w dużym obiegu i zawór blokowania płynu chłodzącego układu ogrzewania -N279- nie jest sterowany → TesterVAS 5051 A w funkcji „Poszukiwanie usterek”.
Schemat połączeń węży płynu chłodzącego z ogrzewaniem postojowym
1 - Chłodnica
2 - Do ogrzewania dodatkowego
3 - Wspornik filtra oleju
4 - Alternator
5 - Z ogrzewania dodatkowego
6 - Zbiornik wyrównawczy
7 - Chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów
8 - Głowica silnika/blok silnika
9 - Pompa płynu chłodzącego
10 - Termostat płynu chłodzącego
Część II
Część I
1 - Zawór odcinający płynu chłodzącego ogrzewania -N279-
2 - Ogrzewanie postojowe
3 - Pompa obiegowa -V55-
4 - Śruba odpowietrzająca
5 - Wymiennik ciepła w klimatyzatorze z prawej strony
6 - Wymiennik ciepła w klimatyzatorze z lewej strony
7 - Jednostka pompowo-zaworowa
8 - Śruba odpowietrzająca
9 - do rury płynu chłodzącego z tyłu
10 - Od górnego węża płynu chłodzącego