![]() |
![]() |
Opinie warsztatów co do wymiany oleju w skrzyni
Opinie warsztatów co do wymiany oleju w skrzyni
Z góry proszę o niekasowanie tematu, bo sprawa jest w moim odczuciu dosyć nietypowa.
Otóż zadzwoniłem do dwóch szeroko polecanych warsztatów zajmujących się w Poznaniu obsługą ASB, tj. do TeoMotors i Pawlaczyka i na pytanie odnośnie wymiany oleju dostałem takie info:
- TeoMotors w ogóle nie podejmie się wymiany dynamicznej, bo w tak starym aucie to na pewno będzie oznaczało śmierć dla skrzyni; z kolei co do ceny remontu to też nie są w stanie podać, bo dawno nie robili takiej skrzyni... a z tego, co pamiętam, to ktoś tutaj na forum niedawno do nich zatargał taką... no może 5. biegową
- Pawlaczyk w ogóle nie zaleca wymiany oleju, bo producenci tego nie przewidują, a w niektórych przypadkach wręcz zabraniają, ale w mojej 4HP to mogę, tylko w sumie po co; dynamicznej też nie robi, bo lepiej zrobić kilkukrotnie statyczną.
Przyznam, że po tych opiniach nieco zgłupiałem, bo byłem nastawiony na wymianę, a widzę, że warsztaty podchodzą do tego wręcz z niechęcią.
Moja skrzynia była na pewno remontowana przez ASO w Niemczech jakieś 100tys. km temu, ale to chyba z 10 albo 12 lat temu, więc miała też na pewno zalany nowy olej.
No i teraz się zastanawiam, co robić, bo niby ze skrzynią problemów nie ma, ale czasami zdarzy się, że przełączając z 1. na 2. jest delikatne szarpnięcie. Poza tym chodzi dobrze, na Tipie żadnych szarpnięć, nie przeciąga, nie ślizga się.
Myślałem, że wymiana oleju może ten efekt zniweluje, ale co jeśli go pogorszy?
Znowu przebiegi, jakie robie to będzie nie więcej niż 3 tysie km na rok.
Nie wiem, czy w tej sytuacji nie lepiej jeździć, zbierać kasę i jak już oddać to na kompletny remont skrzyni.
No i przyznam, że jestem też nieco rozczarowany podejściem bądź co bądź zachwalanych warsztatów, bo po TeoMotors spodziewałem się nieco bardziej fachowego podejścia do sprawy.
Otóż zadzwoniłem do dwóch szeroko polecanych warsztatów zajmujących się w Poznaniu obsługą ASB, tj. do TeoMotors i Pawlaczyka i na pytanie odnośnie wymiany oleju dostałem takie info:
- TeoMotors w ogóle nie podejmie się wymiany dynamicznej, bo w tak starym aucie to na pewno będzie oznaczało śmierć dla skrzyni; z kolei co do ceny remontu to też nie są w stanie podać, bo dawno nie robili takiej skrzyni... a z tego, co pamiętam, to ktoś tutaj na forum niedawno do nich zatargał taką... no może 5. biegową
- Pawlaczyk w ogóle nie zaleca wymiany oleju, bo producenci tego nie przewidują, a w niektórych przypadkach wręcz zabraniają, ale w mojej 4HP to mogę, tylko w sumie po co; dynamicznej też nie robi, bo lepiej zrobić kilkukrotnie statyczną.
Przyznam, że po tych opiniach nieco zgłupiałem, bo byłem nastawiony na wymianę, a widzę, że warsztaty podchodzą do tego wręcz z niechęcią.
Moja skrzynia była na pewno remontowana przez ASO w Niemczech jakieś 100tys. km temu, ale to chyba z 10 albo 12 lat temu, więc miała też na pewno zalany nowy olej.
No i teraz się zastanawiam, co robić, bo niby ze skrzynią problemów nie ma, ale czasami zdarzy się, że przełączając z 1. na 2. jest delikatne szarpnięcie. Poza tym chodzi dobrze, na Tipie żadnych szarpnięć, nie przeciąga, nie ślizga się.
Myślałem, że wymiana oleju może ten efekt zniweluje, ale co jeśli go pogorszy?
Znowu przebiegi, jakie robie to będzie nie więcej niż 3 tysie km na rok.
Nie wiem, czy w tej sytuacji nie lepiej jeździć, zbierać kasę i jak już oddać to na kompletny remont skrzyni.
No i przyznam, że jestem też nieco rozczarowany podejściem bądź co bądź zachwalanych warsztatów, bo po TeoMotors spodziewałem się nieco bardziej fachowego podejścia do sprawy.
No, ale czytałem i słyszałem, że te firmy cieszą się uznaniem, więc teraz jestem już głupi.dice111 pisze:Po co Ci mają wymieniać olej "za parę groszy", jak mogą zarabiać na remontach ? Wymień se sam i olej "ekspertów".
A sam się na pewno za to nie zabiorę, bo nie mam warunków ani wiedzy do tego. A jak się nie ma wiedzy to nawet najprostsze czynności można spieprzyć.
A druga sprawa, że nawet, jeśli chca zarabiać na remontach to żaden z tych warsztatów szczególnie na nie naciskał, że najlepiej to od razu zwalić skrzynie i obejrzeć.
Ja odpowiem cytatami

P.S. Info zaczerpnięte z serwisu BMW i MINI ale dokładnie tam ma się to w Audi również

"Słyszałem, że w niektórych automatycznych skrzyniach biegów oleju się nie wymienia. Czy to prawda?" Odpowiadamy z całą stanowczością: NIE! Dlaczego? Nikt nie ma wątpliwości co do zasadności wymiany oleju w silniku. Skrzynia biegów przenosi na koła wygenerowaną przez silnik moc. Obciążenia pomiędzy elementami są ogromne, w związku z tym, jakość środka smarnego ma kapitalne znaczenie.
Olej w ASB pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Oprócz smarowania mechanizmów, odprowadza ciepło i chłodzi skrzynię biegów. Takie wykorzystanie, powoduje jego degenerację i utratę własności. Na dodatek przepompowywany jest bardzo cienkimi kanalikami. Utrata właściwości oleju objawia się pogorszeniem sposobu pracy skrzyni biegów (szarpanie, opóźnienia przy przełączaniu biegów, hałas). Lekceważenie tych objawów, doprowadzi do nieuchronnej i czasem bardzo kosztownej awarii. Nikt nie ma wątpliwości, że trzeba wymieniać olej w silniku. Podobnie jest w przypadku ASB.
Na koniec najważniejsze:Oczywiście! Faktycznie w samochodach niektórych marek można znaleźć takie informacje (np. BMW i Mercedes), że olej jest typu Lifetime. Oznacza to, że przewidziany jest na "życie podzespołu", ale nie auta! Po osiągnięciu wartości granicznej (zazwyczaj ok 200 000 km) skrzynia - wg producenta samochodu - nadaje się do generalnego remontu lub wymiany. Wtedy oczywiście stosuje się już nowe środki smarne:).
Natomiast producent skrzyni biegów (np. ZF), zaleca wymianę oleju w ASB nie rzadziej niż 50 000 km. Skąd ta różnica? Odpowiedzią jest pytanie: co producentowi samochodu bardziej opłaca się wymieniać: całą skrzynię czy olej? Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeden fakt - dla producenta samochodu najważniejszy jest "pierwszy klient", ten który kupuje nowy samochód. Obecnie, wyjątkowe są sytuacje, by pierwszy właściciel użytkował samochód więcej niż 200 000 km. Takiemu klientowi trzeba zapewnić stosunkowo niskie koszty eksploatacji nawet ryzykując przedwczesne zużycie podzespołów (stąd wydłużanie m.in. interwałów przeglądowych do 30 i więcej tysięcy kilometrów). Do 200 000 km nic poważnego nie powinno się wydarzyć, a potem niech martwi się kolejny właściciel. Zadwolony "pierwszy klient" wróci po nowy samochód.
W pełni się z tym zgadzam i ODRADZAM wymianę statycznąPo wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów mojego kolegi, biegi zaczęły się przełączać wyraźnie gorzej. Dlaczego?
Przyczyny mogą być dwie:
1. Skrzynia była już uszkodzona i wymiana oleju zbiegła się z awarią. Rzadko spotykana sytuacja, ale jednak zdarząjąca się.
2. Wymiana była wykonana metodą "statyczną". Wprowadzenie do układu nawet niewielkiej (3-4 litry) ilości nowego oleju o silnych właściwościach myjących, spowodowało oderwanie nagromadzonych w kanałach skrzyni biegów zanieczyszczeń (cząstek stałych) i ich przetransportowanie w okolice układu sterowania. Zaczęły się blokować elektrozawory i stąd efekt szarpania, niewłaściwej pracy. Jedynym rozwiązaniem jest dokładne płukanie skrzyni biegów specjalnymi środkami, usunięcie CAŁEGO starego oleju i zastąpienie go świeżym (czyli pełny proces dynamicznej wymiany).

P.S. Info zaczerpnięte z serwisu BMW i MINI ale dokładnie tam ma się to w Audi również

Moje D3:
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG
http://www.fotosik.pl/u/dragonek1990/album/1562323
Chomik pełen informacji, instrukcji (EN/PL):
http://chomikuj.pl/drago_o/VAG
Zmieniaj olej statycznie i się nie cackaj.
Ostatnio zmieniałem w 4HP, która miała 400k km. Jeździ dalej.
Szczerze, od 8 lat nie padła nikomu skrzynia po wymianie statycznej 4HP czy 5HP.
A były rodzynki ze sporymi przebiegami.
Jedynie dwa przypadki padnięcia skrzyń 4HP to:
1. jazda sportowa po torze, przegrzanie oleju, skrzynia pa, pa zrobiła.
2. dostał się płyn chłodniczy do oleju skrzyni (przez wymiennik ciepła), skrzynia poleciała.
Ostatnio zmieniałem w 4HP, która miała 400k km. Jeździ dalej.
Szczerze, od 8 lat nie padła nikomu skrzynia po wymianie statycznej 4HP czy 5HP.
A były rodzynki ze sporymi przebiegami.
Jedynie dwa przypadki padnięcia skrzyń 4HP to:
1. jazda sportowa po torze, przegrzanie oleju, skrzynia pa, pa zrobiła.
2. dostał się płyn chłodniczy do oleju skrzyni (przez wymiennik ciepła), skrzynia poleciała.
Ja byłem nastawiony na wymianę oleju, ale teraz już sam nie wiem.
Będę chciał zrobić dobrze w nadziei, że wyeliminuje to mikroszarpnięcie wymieniając olej, a może się okazać, że skończę na remoncie generalnym.
No i jak wspomniałem, warsztaty jakoś się nie prześcigają, żebym to do nich na tę wymianę przyjechał.
Będę chciał zrobić dobrze w nadziei, że wyeliminuje to mikroszarpnięcie wymieniając olej, a może się okazać, że skończę na remoncie generalnym.
No i jak wspomniałem, warsztaty jakoś się nie prześcigają, żebym to do nich na tę wymianę przyjechał.

Pytanie, czy znasz historię auta sprzed Twoich wymian? Czy był i jeśli tak to jak często zmieniany olej.martin_rs4 pisze:ja u siebie już drugi raz wymieniałem olej w ASB (co 60kkm) i pierwszym razem (4 lata temu) i w tamtym roku 2016 w Lutym - wszystko 2 x statycznie.
jeździ bez problemu. Nalatane mam licznikowo już ok. 320kkm
znam do 2010r. ale olej nie był wymieniany w ASO (to mnie nie dziwi) a poprzedni właściciel nic o tym nie wiedział.Chris pisze:Pytanie, czy znasz historię auta sprzed Twoich wymian? Czy był i jeśli tak to jak często zmieniany olej.
jak zaczęło mi szarpać ASB to miałem 50/50 że wymiana pomoże...i pomogła (2x statycznie bo bałem się że dynamicznie rozszczelni mi skrzynie). To było 4 lata temu. W tamtym roku w lutym, wymieniałem kolejny raz po 60kkm i auto lata nadal bez problemów.
to nie jest zwykły napęd...to
Zmieniałem w ośmiu bmw olej, 3 razy statycznie i 5 razy dynamicznie. Bmw e39,e46,e60. Skrzynia praktycznie identyczna konstrukcyjnie. Pracowały przed wymianą bez problemów a po wymianie wyrazie delikatniej i łagodniej. Moim zdaniem wymiana statyczna NIC NIE WYPŁUCZE w skrzyni, sam mam zamiar u siebie w a8 d3 3.0Tdi wymienić statycznie tylko że 3x w ciągu dnia (wymienić filtr zalać olej, zrobić 10km, olej z miski zlać i uzupełnić nowym, znowu 10km i ostatni raz zlać i uzupełnić nowym) a to Wszystko dlatego że jest mega kiepskie dojście do przewodów chłodnicy oleju i nie widzę opcji zmienić tego dynamicznie. Chyba że ktoś ma jakiś sposób to słucham :-)
No właśnie u mnie też delikatnie poszarpuje i to nie zawsze i dlatego zastanawiam się nad wymianą, bo mam nadzieję, że może na tą dolegliwość pomoże.martin_rs4 pisze:jak zaczęło mi szarpać ASB to miałem 50/50 że wymiana pomoże..
Tym bardziej, że skrzynia ma nalatane dopiero ok. 120tys. km.
I o ile liczę się z remontem skrzyni to jednak chciałem z tym jeszcze trochę poczekać.

Ale takim podejściem warsztatów, jakby nie było specjalistycznych, to jestem trochę zniesmaczony...